Naurattaa nämä av-mammojen menyyt..
Joka ketjussa toinen toistaan monimutkaisempia reseptejä. Taitavat olla vain mammojen päiväunta, totuushan on, että Suomessa syödään varsin surkeasti. Makaroonilootaa, nakkeja tai jauhelihasoosia perunalla. Se taitaa noissakin ihmeresepteissä ennemmin olla totuus.
Lapsellista esittää palstalla jotain mitä ei ole. Mitähän se kertoo ihmisestä?
Kommentit (42)
Minä olen huomannut tuttavissani tosiaan sen, että ruoanlaitto kiinnostaa monia ja kokeillaan hyvinkin rohkeasti uusia ja vaikeitakin reseptejä. Ja nimenomaan nuoremmat ihmiset kuin minä harrastavat hyvinkin innokkaasti näitä kokeiluja.
Onhan perusruokienkin syöjiä edelleen mutta kaipa joku ne sadat erikoistarvikkeetkin kaupoista ostaa, kun tarjonta senkun lisii.
Sinä et taida seurata aikaasi..
Tänään lapset saavat juurikin roiskeläppäpitsat ja raakaa porkkanaa. Itse syön pakastevihanneksia, tonnikalaa ja raejuustoa.
Päivälliseksi sitten jotain muuta, en tiedä vielä mitä.
Olen tehnyt eri resepteillä, lehdistä tai netistä saa nopeasti monta kotikokki.net, hellapoliisi ym. ruokablogit. Tai sitten ihan oman maun mukaan. Yleensä teen ihan niin, että suikaloin yleiskoneella kuoritut, raa'at punajuuret (sekaan käyvät kaikki muutkin juurekset) ja kaadan vuokaan, ehkä hiukan sipulia, suolaa, (valko)pippuria, liemeksi kasvislientä + kermaa ja sekaan Aura-murua. Uunin alatasolla 175 asteessa n. tunti.
Voisiko joku auttaa, ajattelin tänään yllättää perheeni HK:n sinisellä ja Oolannin ranskiksilla. Miten nämä valmistetaan?
Suomalainen ruoka kun on huonoa ja ala-arvoista. Lomailin Italiassa kesällä ja olin pettynyt paikalliseen ruokaan. Luulin pääseväni syömään kunnon ruokaa,mutta päädyin toteamaan,että maku-ja tottumuskysymyksiä kaikki. Sama muissa Euroopan maissa lomailessa. En toki väitä tuntevani muiden maiden arkiruokailun perinteitä,koska lomilla syön vain ravintoloissa.
harrastamaan ruuanlaittoa?
Pitääkö sitten vastaavasti lähteä siitä, että jos joku kertoo ompelevansa vaatteita, sekin on päiväunta ja "esittämistä" vain? Tai puutarhanhoito, ihan ihme filmaamista ja teeskentelyä. Siisteys ja ponnekas siivoaminenkin on feikkiä, "oikeasti kaikilla on huusholli kuin Ämmässuon kaatopaikka"!
Ap, koeta nyt vaan päästä yli kateudestasi ja huonommuudentunteestasi. Jotkut meistä todella oikeasti harrastavat ruuanlaittoa ja tekevät varsinkin viikonloppuisin suuritöisiä ruokia ja menyitä. Esim. meillä on lasten synnyttyäkin pidetty tapana tehdä kolmen ruokalajin menyyt lauantaisin ja sunnuntaisin, ja hui kamala: myös viinejä juodaan ruuan kanssa.
Esim. huomenna teen kermaista suppilovahverokeittoa alkuruuaksi, pääruuaksi kuhaa tai siikaa (kumpaa nyt saan tuoreena, kun tänä iltana käyn kaupassa) viikuna-hapanomenakastikkeessa, perunan ja pinaatti-pinjansiemenlisukkeen kera. Jälkiruuaksi maitosuklaapannacottaa viinimarjacoulisin kera.
En oleta, että olisin tuon takia "parempi" ihminen, ainoastaan ehkä paremmin syövä. Arkiruuissa ei niissäkään ole yhtikäs mitään vikaa, jos ne on tehty hyvin - mutta einesmömmöä ei meidän kotona syödä, eikä siitäkään kannata lukea mitään "ylenkatsetta" muita kohtaan.
Harrastan ruoanlaittoa, eli eineksiä meillä ei syödä.
Tänään lounaaksi on kohta maa-artisokkakeittoa, paahdettuja pinjansiemeniä ja bruchettaa. Eli samanvoisi sanoa kasvissosekeittoa ja leipää.
Illalla on tattirisottoa, lampaankareeta, valkosipulikastiketta ja viinissä haudutettua punakaalia. Eli lihaa riisiä ja vihanneksia.
Ei se ruoka mitenkään hienoa ole, mutta kotona laitettua. Ja jos haluat kuvailla sitä jotenkin tarkemmin saat sen kuullostamaan vähän fiinimmältä.
Mistä ap sitä paitsi tietää etteikö joissain perheissä juhlavampi arkiruokailu ole ihan tavallista? Ja miksi ns. tavallinen suomalainen arkiruoka ja parempi ruoka sulkisivat toisensa pois?
Meillä ei syödä roiskeläppiä eikä nakkeja, joko se tekee minusta liioittelija? Pihvejä syödään kerran, pari kuukaudessa ja usein tykkään myös kokeilla uusia reseptejä, intialainen keittiö on suosikkini. Mont ruoat, jotka täällä varmaan luokiteltaisi gourmeeksi, ovat kyllä aivan yhtä nopeita/nopeampi valmistaa kuin joku perusarkiruoka. Esim. pihvin paistoon ei saa montaa minuuttia uppoamaan ja hyvää tulee aina jos vaan osaa. Samoin monet kasvisruoat ovat helppoja ja nopeita.
Suomalainen ruoka kun on huonoa ja ala-arvoista. Lomailin Italiassa kesällä ja olin pettynyt paikalliseen ruokaan. Luulin pääseväni syömään kunnon ruokaa,mutta päädyin toteamaan,että maku-ja tottumuskysymyksiä kaikki. Sama muissa Euroopan maissa lomailessa. En toki väitä tuntevani muiden maiden arkiruokailun perinteitä,koska lomilla syön vain ravintoloissa.
ja pidän kyllä täkäläistä ruokaa huomattavasti laadukkaampana kuin suomalaista. Kaupoissa tarjolla on yleisesti vain lähiruokaa ja luomua ja hinnasta nyt ei voi puhua samana päivänäkään suomalaiseen verrattuna. Eipä näy teollisesti marinoituja kanoja missään. Jotenkin kaikki vaan maistuu mehukkaammalta. Kaupasta saa 3,6 ja suuremmankin rasvaprosentin jugurttia ja on se toista suomalaisiin vetisiin litkuihin verrattuna. Tämä vaan esimerkkinä.
Toki suomalaisessa ruuassa on puolensa eli en nyt halua tuomita. Halusta laittaa se monasti on kiinni myös.
tekee kunnon raaka-aineista. Lampaanviulu, hirviruoat, pororuoat, kalate eri muodoissaan: aivan loistavaa ruokaa.
Joka ketjussa toinen toistaan monimutkaisempia reseptejä. Taitavat olla vain mammojen päiväunta, totuushan on, että Suomessa syödään varsin surkeasti. Makaroonilootaa, nakkeja tai jauhelihasoosia perunalla. Se taitaa noissakin ihmeresepteissä ennemmin olla totuus.
Lapsellista esittää palstalla jotain mitä ei ole. Mitähän se kertoo ihmisestä?
syö einespaskaa ja joku ei.
Minä en.
tekee kunnon raaka-aineista. Lampaanviulu, hirviruoat, pororuoat, kalate eri muodoissaan: aivan loistavaa ruokaa.
metsistä vapaasti, mikä on parempaa lähiruokaa?
Minä olen huomannut tuttavissani tosiaan sen, että ruoanlaitto kiinnostaa monia ja kokeillaan hyvinkin rohkeasti uusia ja vaikeitakin reseptejä. Ja nimenomaan nuoremmat ihmiset kuin minä harrastavat hyvinkin innokkaasti näitä kokeiluja. Onhan perusruokienkin syöjiä edelleen mutta kaipa joku ne sadat erikoistarvikkeetkin kaupoista ostaa, kun tarjonta senkun lisii. Sinä et taida seurata aikaasi..
Ja aika usein se "erikoinen" ruoka valmistuu ihan samassa ajassa kuin se "lootakin".
Meillä lapsetkin syövät sieniä, kasviksia, juureksia, tonnikalaa, miekkakalaa, aurajuustoa jne jne jne. Ovat aina kuuluneet perheen ruokavalioon, joten luonnollistahan tuo on.
Toivon että lapsemme myös innostuvat kokkaamisesta, nyt jo leikkivät mukana kun teemme ruokaa.
Lämmitän ruotsista ostettua kasleria ja valmiita kermaperunoita jääkaapista löytyy myös valmistra vihreää salaattia. Ja kyllä ajattelin illalla avata punkkupullon korkin.
Eilen tein kylmäsavulohilaatikon kun tätini toi meille lohta. Hyvää oli ja helpolla pääsin siinäkin. Ihanaa perusruokaa.
metsistä vapaasti, mikä on parempaa lähiruokaa?
kerään minäkin niitä lähimetsistä, puolukkaa ja mustikkaa ei ole mutta karhunvatukoita. Sieniäkin piisaa. Hyvin sanottu aiemmin, että Suomessa ei aina arvosteta sitä omaa lähiruokaa. Siis juuri tätä, mikä on Suomelle tyypillistä eikä sitä tuoda toiselta puolelta maailmaa.
Lisäksi annokset monasti näyttävät surullisilta ja värittömiltä. Käyttäkää yrttejä, ne antavat uskomattoman paljon makua ihan tavalliseen arkiruokaan. Ja hieman aikaa siihen kokkaamiseen, harva ruoka on maukasta pikana tehtynä.
Meillä erilaiset liharuuat ovat kovin tyypillisiä, kun kalan kanssa on niin ja näin. Kasviksia käytetään myös paljon. Mutta toki Suomeen tullessani äidin kanssa tekemät silakkapihvit maistuisivat päivätolkulla :)
t. se Keski-Euroopassa asuva
Olin kesälomalla Ranskassa, ja todella mieleenpainuvan hyvää ruokaa sain vain yhdessä pikkuravintolassa, joka sijaitsi sitä paitsi melkein Eiffelin tornin vieressä :) Muuten ruoka ei ollut sen ihmeellisempää kuin helsinkiläisissä lounasravintoloissa. Ja näyttivät nuo sitä paitsi syövän eineksiäkin.
Ja juu: kävin ravintoloissa, joissa ranskalaiset itsekin käyvät.
Olen kuullut Italiasta ihan samaa.
Meillä lapsetkin syövät sieniä, kasviksia, juureksia, tonnikalaa, miekkakalaa, aurajuustoa jne jne jne. Ovat aina kuuluneet perheen ruokavalioon, joten luonnollistahan tuo on.
Kannattaisi suosia lähiruokaa eli kotimaisilta vesiltä pyydettyä kalaa. Tonni- ja miekkakala ovat malliesimerkkejä kalakannat tuhoavasta ryöstökalastuksesta.
tänne pitäisi 50 mamman kirjoittaa, että tänään meillä syödään taas makaronilaatikkoa, ja laittaa vielä ohje jakoon. Näitä perusjuttuja ei tarvitse mainostaa, onhan se kiva kertoa kun kokeilee jotain uutta tai jos joku kysyy vinkkejä, niin kertoo ne omat erikoisemmat suosikkinsa, joita ei ehkä joka kodissa tehdä.
Meillä tehdään niitä tavallisia laatikoita ja keittoja, mutta paljon muitakin ruokia. Kalojakin meillä tunnetaan enenmmän kuin lohi ja kalapuikko, joista viimeksi mainittua lapset eivät syö, jos ei ole itse tehtyjä. Meillä tykätään laittaa ruokaa, ja näin varmasti monessa muussakin kodissa!
ja pidän kyllä täkäläistä ruokaa huomattavasti laadukkaampana kuin suomalaista. Kaupoissa tarjolla on yleisesti vain lähiruokaa ja luomua ja hinnasta nyt ei voi puhua samana päivänäkään suomalaiseen verrattuna. Eipä näy teollisesti marinoituja kanoja missään. Jotenkin kaikki vaan maistuu mehukkaammalta. Kaupasta saa 3,6 ja suuremmankin rasvaprosentin jugurttia ja on se toista suomalaisiin vetisiin litkuihin verrattuna. Tämä vaan esimerkkinä.
Missähän kaupoissa sinä siellä Keski-Euroopassa käyt vai käytkö ehkä laput silmillä? Nimittäin kaupoissa myydään todellakin paljon enemmän tehotuotettua lihaa kuin lähiruokaa, saati sitten luomua. Ja kyllä muuten löytyy marinoituakin lihaa, samoin rasvattomia jugurtteja. Jopa eineksiä. Ja lähiruoka sekä luomu on aivan samalla tavalla kalliimpaa kuin Suomessa. Miksi ruoan muuten pitäisi mielestäsi olla halpaa - eikö juuri sellainen ruoki tehotuontantoa?
Toivoisin oikeasti, ettei tuollaisia aivopieruja päästeltäisi julkisesti. Nykyisin kun niin monella on mahdollisuus käydä katsomassa, miten asiat oikeasti ovat. Vähän sama kuin (poliittisesti) tarkoitushakuiset väitteet siitä, että "ihan kaikkialla muualla kaikki kaupat ovat aina auki, myös sunnuntaisin". Näin kun ei todellakaan ole.
Vaikutatkin muuten niin takakireältä tyypiltä.