Miten teillä alkanut koulunkäynti ekaluokkalaisen kanssa
meillä tulee myöhästelyjä n 1/vko ja siitäkin saadaan todella kovaa palautetta opettajalta, että millainen perhe me oikein olemme kun emme osaa laittaa lasta ajoissa. Mieleeni tulee vain kysymys eikö kenenkään muun lapset ikinä myöhästy koulusta (ja nyt on kyse max 10min)
Kommentit (39)
Mulla 7v. poika ja olen ainakin 2 vuotta kotona. Ei myöhästy koska olen kotona ja jos en olisi, niin en usko, että mikään toimisi. Mun pojalla kapealainen dysfasia ja se ei muille näy. Poika reipas ja omatoiminen, mutta silti en luota lähtisikö kouluun, heräisikö ja ym. Varo lastensuojeilmoitusta, sillä toiset opettajat ei kauan katsele tollaista.
taitaa Suomessa kotiopetus räjähtää käsiin. Myöhästely on normaalielämää, kellonaikojen noudattaminen on nykyihmisen keksintö, mutta jokaiselle on siitä oma käsitys. Siksi tietynlaiset ihmiset toimivat mielellään esim. yrittäjinä tai ovat liukuvan työajan piirissä.
Mulla 7v. poika ja olen ainakin 2 vuotta kotona. Ei myöhästy koska olen kotona ja jos en olisi, niin en usko, että mikään toimisi. Mun pojalla kapealainen dysfasia ja se ei muille näy. Poika reipas ja omatoiminen, mutta silti en luota lähtisikö kouluun, heräisikö ja ym. Varo lastensuojeilmoitusta, sillä toiset opettajat ei kauan katsele tollaista.
Jos lapsi ei herää kelloon? Vitkastelee sängyssä, syö hidastellen tai käskyistä huolimatta pomppii siellä sun täällä. Mulla meinaa mennä hermot. Ei pysy aamupalapöydässä rauhassa vaan venyttelee itseään eri asennoissa. Unohtelee lappuja, ei kerro päivän tapahtumista tai tulevista tapahtumista. Läksyistä saa muistuttaa sata kertaa illan aikana, eikä sittenkään kerro mitä on tullut opeteltavaksi. Näin meillä.
Aikaistat nukkumaan meno tarpeeksi 1-2 tunnilla. Laitat herätyskellon soimaan ainakin puolituntia aikaisemmin. Oletko kotona kun lapsi lähetee aamulla kouluun? Jos et niin sitten soitto 15 minuuttia aikaisemmin kuin todellisuudessa pitää lähetä että nyt pitää lähteä kävelemään. Varaat kävelyaikaa niin että lapsi on koululla ainakin 10-15 minuuttia ennen koulun alkua. Jos lapsi ei aamulla herää herätyskelloon hän ei ole nukkunut tarpeeksi ja siihen auttaa ainoastaan se että menee aikaisemmin nukkumaan.
Sinä et muistuta ekaluokkalaista läksyistä vaan sinä menet päivällisen jälkeen kanssa huoneeseen /tilaan jossa hän läksyt tekee. Pyydät lasta ottamaan koulukirjat ja laput ym. esille ja näyttämään mitä on läksynä, jos ei muista niin katsotte yhdessä mitä voi olla. Sanot lapselle että tekee läksyt ja kun ne on tehty käyt tarkistamassa että ne on tehty. Sen jälkeen vasta voi alkaa leikkiä ym. On aikuisen tehtävä viellä tässä vaiheessa ohjata lapsi tekemään läksyt, pelkkä muistus ei riitä. Sinä myös katsot lapsen reissuvihkosta, repusta, wilmasta ym. laput ja tiedot tapahtumista.
mutta ihmetyttää ap:n asenne. Minusta tuo nyt olisi iso asia, jos lapsi myöhäistyisi jo alkuun kerran viikossa koulusta. Kyllähän se on vanhempien tehtävä huolehtia, että kouluun mennään ajoissa. Piste.
kuin luokkatoverinsa.
moni koulua aloittaessaan on 7,5vuotias, kun meidän tyttö on 7,5v on KOKO EKALUOKKA JO KÄYTY !
eli asialla on iso merkýts, sitä ei voi sivuuttaa.toiset aloitta eskarin tän ikäisenä, kuten meidän naapurin tyttö, joka siis vain viikon nuorempi kuin oma ekaluokkalaisemme!
ole siis armollinen
mutta lisän katso joka päivä reppu lävitse, katso kaikki kirjat, ja ets rasteja, jotka on meillä ainakin niitä läksymerkkejä !
matikassa on läksysivut kirjanlopusa, eli plärää kirjat lävitse !ja katso onko tehty ja jos ei merkintöjä löydy, niin yhteys opeen, joka sit alkuun tarkkailee lastasi, et merkka ne läksyt kirjoihin.
ja toi selostus koulupäivästä on niin tuttua meilläkin ;)
eli samasta päivästä kuulen illan aikana ties kuinka monta versiota :)
ope sanoi, et kuuluu tähän ikään...eli maltti on valttia, vaikka ei mullakaan aina hermot kestä , mut yritetään
Mutta tuossa vaiheessa lapset kehittyvät yksilöllisesti ja samana päivänä syntyneillä voi olla isoja eroja taidoissa. Se ikä ei ole läheskään niin määräävä tekijä kuin usein ajatellaan. Esim. meidän elokuussa täyttävä 5-vuotias on reippaasti jäljessä joulukuussa täyttävää 5-vuotiasta serkkuaan. Silti 5-vuotisneuvolassa selvitti kaiken virheettömästi läpi. Meidän 5-vuotias osaa kirjoittaa vain oman ja veljensä nimen, serkku osaa lukea ja kirjoittaa sekä laskea.
Lapsissa on ihan yksilöllisiä eroja eikä kaikkea voi aina laittaa sen syyksi/eduksi, että on syntynyt tiettynä päivänä. Jotain voi toki johtua siitäkin, sitä en sano, mutta mikään määräävä tekijä se ei ole tai muuten niitä joulukuun lapsia olisi suurin määrin jätetty seuraavaan vuoteen.
Jos lapsi ei herää kelloon? Vitkastelee sängyssä, syö hidastellen tai käskyistä huolimatta pomppii siellä sun täällä. Mulla meinaa mennä hermot. Ei pysy aamupalapöydässä rauhassa vaan venyttelee itseään eri asennoissa. Unohtelee lappuja, ei kerro päivän tapahtumista tai tulevista tapahtumista. Läksyistä saa muistuttaa sata kertaa illan aikana, eikä sittenkään kerro mitä on tullut opeteltavaksi. Näin meillä.
Aikaistat nukkumaan meno tarpeeksi 1-2 tunnilla. Laitat herätyskellon soimaan ainakin puolituntia aikaisemmin. Oletko kotona kun lapsi lähetee aamulla kouluun? Jos et niin sitten soitto 15 minuuttia aikaisemmin kuin todellisuudessa pitää lähetä että nyt pitää lähteä kävelemään. Varaat kävelyaikaa niin että lapsi on koululla ainakin 10-15 minuuttia ennen koulun alkua. Jos lapsi ei aamulla herää herätyskelloon hän ei ole nukkunut tarpeeksi ja siihen auttaa ainoastaan se että menee aikaisemmin nukkumaan. Sinä et muistuta ekaluokkalaista läksyistä vaan sinä menet päivällisen jälkeen kanssa huoneeseen /tilaan jossa hän läksyt tekee. Pyydät lasta ottamaan koulukirjat ja laput ym. esille ja näyttämään mitä on läksynä, jos ei muista niin katsotte yhdessä mitä voi olla. Sanot lapselle että tekee läksyt ja kun ne on tehty käyt tarkistamassa että ne on tehty. Sen jälkeen vasta voi alkaa leikkiä ym. On aikuisen tehtävä viellä tässä vaiheessa ohjata lapsi tekemään läksyt, pelkkä muistus ei riitä. Sinä myös katsot lapsen reissuvihkosta, repusta, wilmasta ym. laput ja tiedot tapahtumista.
Jos vanhemmat eivät pidä myöhästelyä pahana, ei se lapsikaan sitä pidä ja oppii sinne päin ja suunnilleen. Minusta ekaluokkalaisen myöhästyminen on AINA vanhemman vika. Jos ekaluokkalainen myöhästyy kerran viikossa, on lapsi joko hidas kehityksessään tai vanhemmat eivät osaa hoitaa hommaa. Siitäpä on hyvä valita, kumpi ongelma on ap:n perheessä. Voihan se lapsi sen ekaluokan kerrata, jos tuntuu, että perhe ei hallitse ajankäyttöä eikä sitä viitsitä lapsellekaan opettaa.
Missä ammatissa voi muuten aina myöhästyä kerran viikossa sen 10 minuuttia?
liukuvan työajan haarukka on 3 tuntia. Revi siitä.
Jos vanhemmat eivät pidä myöhästelyä pahana, ei se lapsikaan sitä pidä ja oppii sinne päin ja suunnilleen. Minusta ekaluokkalaisen myöhästyminen on AINA vanhemman vika. Jos ekaluokkalainen myöhästyy kerran viikossa, on lapsi joko hidas kehityksessään tai vanhemmat eivät osaa hoitaa hommaa. Siitäpä on hyvä valita, kumpi ongelma on ap:n perheessä. Voihan se lapsi sen ekaluokan kerrata, jos tuntuu, että perhe ei hallitse ajankäyttöä eikä sitä viitsitä lapsellekaan opettaa. Missä ammatissa voi muuten aina myöhästyä kerran viikossa sen 10 minuuttia?
tyttö vielä 6-vuotias, vuoden lopussa myös syntynyt. On ollut aika suurpiirteinen ja mietinkin kesällä, miten mahtaa sujua koulussa.
Tyttö on yllättänyt: kaikki tarvittavat kirjat aina repussa, tekee läksyt heti kotiin tultuaan, huolehtii vaatteista ja tavaroista, on ajoissa. On siis muutaman kouluviikon aikana kasvanut henkisesti paljon, koululaiseksi siis.
Se on ollut ilo huomata!
Jos joskus myöhästyy koulusta, eihän siinä mitään. Kaikille sellaista sattuu. Jos myöhästyminen on jokaviikkoista, asialle täytyy tehdä jotain. Eihän töistäkään voi olla myöhässä, eikä esim. harrastuksista.
Uusi tarkempi rytmi aamuun, koulumatkaan aikaa ja näin lapsi toivottavasti oppii, että ajoissa pitää olla paikalla.
mikä on liukuvan työajan haarukka, kun koulussa ei kerran sellaista ole käytössä? Koulu alkaa tiettynä aikana ja silloin siellä on oltava - ei lapsille voi välittää viestiä, että se on ihan OK sieltä vähän myöhästyäkin.
ei kaikki osaa olla täsmällisiä, miksi pitäisi?
mikä on liukuvan työajan haarukka, kun koulussa ei kerran sellaista ole käytössä? Koulu alkaa tiettynä aikana ja silloin siellä on oltava - ei lapsille voi välittää viestiä, että se on ihan OK sieltä vähän myöhästyäkin.
kun näkevätkin niin paljon erilaisia ja eritaustaisia lapsia.
Ei ole kysymys mistään osaamisesta vaan laiskuudesta. Jos olet laiska etkä viitsi tehdä töitä, et saa palkkaa. Sama idea myöhästymisessä. Jos et viitsi kunnioittaa muita sovittuna aikana paikalla olevia, et ansaitse niitä juttuja, mitä muilla on. Jos ei osaa tulla työpaikalle, kokoukseen, lääkärille, neuvolaan tms. ajoissa, et näitä palveluja ansaitse ja sinut pitäisi laittaa mustalle listalle (tälle ei jaeta aikoja vaan saa odottaa odotushuoneessa niin kauan, että lääkärille tulee sopiva tauko tai kokouksen osallistujat ehtivät muilta töiltään saapumaan). Myöhästyminen on välinpitämättömyyttä muiden aikatauluja ja menoja kohtaan. Se on epäkohteliasta ja huonoa käytöstä ja viestii paljon siitä ihmisestä.
Jos ei viitsi opettaa lastaan täsmälliseksi, on vanhempi paitsi huono vanhempi, myös epäkohtelias ja välinpitämätön opettajaa ja toisia lapsia kohtaan.
Minä toivoisin näille myöhästelijöille rankkoja jatkotoimenpiteitä. Esim. jos on kaksi kertaa myöhässä koulusta, joutuu viikoksi kotikouluun vanhemman opetettavaksi. Jos on kaksi kertaa myöhässä lääkäristä, joutuu pelkästään päivystykseen jonottamaan. Jos on kaksi kertaa myöhässä työpaikalta, saa potkut.
Kun rangaistukset olisivat selkeät, huomattaisiin takuulla, että kukaan ei ole luonnostaan myöhästelijä vaan ihan silkkaa laiskuuttaan ja välinpitämättömyyttään.
Miksi olisi oikein se, että kun yksi ei viitsi pitää esim. lääkäriajasta kiinni vaan tulee myöhässä, joutuvat kaikki muut lääkärille ajanvarauksen tehneet odottamaan lääkäriä, joka on tämän myöhästelijän takia itse myöhässä. Samoin kaikkien muiden muut tapaamiset myöhästyvät, lääkäri myöhästyy ehkä lapsensa hakemisesta päiväkodista, päiväkodin hoitaja myöhästyy ehkä jostain muusta jne. Kaikki tämä vain siksi, että joku itsekäs, laiska av-mamma ei viitsi olla ajoissa...
viikottainen myöhästyminen ekaluokkalaiselle on HUONO merkki!! Kodin tehtävä on saada lapsi ajoissa kouluun ja ymmärtämään asian tärkeys. Myöhästyjä häiritsee AINA oppituntia oli myöhästyminen sitten 5 min 10 min tai 20min. En haluaisi lastani samalle luokalle sinun kullannuppusi kanssa, jos et viitsi häntä komentaa ajoissa kouluun!!
Ja tämän kirjoittajalle nauran makeasti... eiköhän se ope siellä ekassa keskustelussa kysy sinulta "mitä ajattelit tehdä näiden myöhästelyiden suhteen?" Todellakin se on KODIN TEHTÄVÄ!!!
"Minusta on myös koulun tehtävä kertoa, että ei saa myöhästyä. "
Luojan kiitos, ettet ole yksikään päättäjistämme.
Kaikista asioista rangaistaisiin -huh huh!
Olen samaa mieltä, että ajoissa oltava paikalla, mutta elämä on elämää ja tilanteita tulee, jolloin ei kykene olemaan ajoissa: auto hajoaa, bussi ei kulje laisinkaan vuoroaan, tulee vaikka sairaskohtaus. Näistäkö pitäisi rangaista vielä lisäksi? Ja ikäsi olikaan? :)
t. eräs, jonka lapsi ei ole ollut kertaakaan myöhässä
11 kouluvuoden aikana esikoisemme on myöhästynyt kerran. Kuten on opetettu, hän meni luokkaan ja sanoi "Anteeksi, että olen myöhässä." Myöhästyminen on töykeää muita kohtaan ja häiritsee tuntia.
Mulla 7v. poika ja olen ainakin 2 vuotta kotona.
Ei myöhästy koska olen kotona ja jos en olisi, niin en usko, että mikään toimisi.
Mun pojalla kapealainen dysfasia ja se ei muille näy.
Poika reipas ja omatoiminen, mutta silti en luota lähtisikö kouluun, heräisikö ja ym.
Varo lastensuojeilmoitusta, sillä toiset opettajat ei kauan katsele tollaista.