Lausutko coca-colan 'sosa-sola'?
Vai miks täällä aina meuhkataan että Luca on 'Lusa' jne?
Kommentit (21)
Jos joku ei tiedä, miten missäkin kohtaa lausutaan, on varmaan tyhmä tjtn?
En tahdo millään muistaa c:n lausumissääntöjä, mutta onneksi on noita esimerkkisanoja, joista voi tarkistaa vaikean paikan tullen. :)
Kyllä mun Lucia tyttöni nimi ainakin lausutaan sellaisella pehmeällä koolla, ihan kuin veljensä Lucankin nimi!1!
Terv. Rva Möttönen
teidän mielestä "Kirrus" vai "Sirrus"?
Itse olin tietämättäni sanonut sen aina väärin, kunnes tokaluokkalaiseni oikaisi tyhmää äitiä. :)
No joo, kauppakeskus Columbuksen (siinä vieressä) nimen ehkä osaan jopa minä lausua... :D
Kyllä mun Lucia tyttöni nimi ainakin lausutaan sellaisella pehmeällä koolla, ihan kuin veljensä Lucankin nimi!1!
Terv. Rva Möttönen
ai niin, joku camillan äiti selitti jostain pehmeästä koosta, lausutaan eri lailla ku kamilla.. Heh! T. Ap
Cirrus voi olla sirrus tai kirrus riippuen siitä, mitä latinan ääntämistapaa noudatetaan, klassista (kirrus) vai keskiaikaista (sirrus). Sana siis on latinaa. Muutenkin nuo lausumissäännöt vähän vaihtelevat kielittäin, esim. ranskassa ca ja co lausuttaisiin koolla, mutta ci ja ce s:llä. Italiassa on taas tuo "pehmeä" ääntäminen ci- ja ce-yhdistelmissä, esim. sanassa ciao.
a:n edellä k (carne)
e:n edellä s (Cecilia)
i:n edellä s (Cecilia)
o:n edellä k (con)
u:n edellä k (cum)
mutta likka oli koulussa oppinut että se onkin "Kirrus" :)
-8-
Joku olikin jo ääntämisohjeet laittanut. Kukakohan välkky siellä koulussa on sitten yrittänyt päteä?
Joku olikin jo ääntämisohjeet laittanut. Kukakohan välkky siellä koulussa on sitten yrittänyt päteä?
ihan vaan muistuttaakseen aina kaikille etta han ei osaa englantia eika pida ulkomaalaisista nimista Suomessa.
ja pidän kovasti englannista ja puhun sitä sujuvasti.
Sanon joskus myös sosasola. Tosin meillä päin se tunnetaan lähinnä koksuna tai kokkelina.
ihan vaan muistuttaakseen aina kaikille etta han ei osaa englantia eika pida ulkomaalaisista nimista Suomessa.
Camillaan, Lucaan, Luciaan ja Coca Colaan.
a:n edellä k (carne) e:n edellä s (Cecilia) i:n edellä s (Cecilia) o:n edellä k (con) u:n edellä k (cum)
opettaja, mut eihän ne mitään tiedä...
Opettaja on voinut olla mielestään oikeassa, mutta on saanut väärää tietoa. Erehtyminen on inhimillistä, vaikka olisi maailman korkea-arvoisin tohtori tai älykkäin ihminen.
Mitenkäs muutenkaan? :D :D :D