Opettajan havainto (liittyen pelaamiseen)
Luin ketjua konsolipelaamisen ikärajoista.
Pakko nyt sanoa samaan aiheeseen liittyen huomioni viimeisen kymmenen vuoden ajalta, kun olen toiminut 1-6 luokan opettajana. Ne lapset jotka pelaavat luokassa eniten tietokone- ja konsolipelejä ovat lähes poikkeuksetta samoja lapsia jotka eivät osaa keskittyä, suoriutuvat heikosti pitkäjänteisistä projektitöistä, eivät lue kirjoja, käyttäytyvät muita useammin impulsiivisesti. Koulumenestys näillä lapsilla on lähes aina keskinkertaista tai heikkoa. Ja näin siis jo alakoulussa.
Tiedä sitten onko kyseessä sattuma vai todellinen korrelaatio, mutta tässä lyhykäisyydessään rehellinen havaintoni opettajan työn näkökulmasta. Amen.
Kommentit (28)
nyt tv:n kimppuun.
Meillä noudatetaan ikärajoja sekä peleissä ETTÄ tv-ohjelmissa.
Ja tosiaan, jos lapsi kärsii hiukkaakaan ylivilkkaudesta, pitäisi pelaaminen pitää minimissä.
Adhd-lapsi ei saisi pelata kuin korkeintaan tunnin päivässä!
kenelle tahansa lapselle.
nyt tv:n kimppuun. Meillä noudatetaan ikärajoja sekä peleissä ETTÄ tv-ohjelmissa. Ja tosiaan, jos lapsi kärsii hiukkaakaan ylivilkkaudesta, pitäisi pelaaminen pitää minimissä. Adhd-lapsi ei saisi pelata kuin korkeintaan tunnin päivässä!
tavasta lojua illat sohvalla mässyttäen ja tuijottaen apaattisena paskaohjelmia.
nyt tv:n kimppuun. Meillä noudatetaan ikärajoja sekä peleissä ETTÄ tv-ohjelmissa. Ja tosiaan, jos lapsi kärsii hiukkaakaan ylivilkkaudesta, pitäisi pelaaminen pitää minimissä. Adhd-lapsi ei saisi pelata kuin korkeintaan tunnin päivässä!
Kaksi tuntia päivässä television tai tietokoneen äärellä saattaa kehittää lapselle ADHD-tarkkaavaisuushäiriön. Nuoren aivot voivat tottua televisiosarjojen ja pelien nopeaan tahtiin siinä määrin, että keskittyminen koulussa voi kärsiä.
- Jos totutamme aivot vastaanottamaan jatkuvasti erilaisia ärsykkeitä tietokonepelien avulla, keskittyminen luokkahuoneessa voi olla vaikeampaa, professori Douglas Gentile sanoo Daily Mailin mukaan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yli tuhannen 7-10 vuotiaan lapsen pelaamista ja televisionkatselua.
Tutkimuksen mukaan kaksi tuntia television tai tietokoneen äärellä päivässä voi kehittää tarkkaavaisuushäiriön jo vuoden jälkeen.
Tutkimuksen mukaan televisio ja tietokone vaikuttivat lapsiin samalla tavoin.
- ADHD on sairaus, joka on aivoissa. Aivot sopeutuvat ja muuttuvat ympäristön ärsykkeiden mukaan. Voidaankin olettaa, että ympäristön ärsykkeet voivat lisätä riskiä sairastua tarkkaavaisuushäiriöön samalla tavoin kuin tupakka lisää syövän riskiä, professori Gentile toteaa.
Tutkimuksen mukaan television katselu ja tietokonepelit eivät ole yksin vastuussa ADHD:n kehittymisestä, vaan tarkkaavaisuushäiriöiden kehittymiseen vaikuttavat myös muut tekijät.
Oma näkemykseni taas on, että kohtuuttomasti noita pelejä (ja mielellään just jo lapsena K-16 tai K-18) pelaa muutenkin "huonojen" perheiden lapset. Perheet, joissa vanhemmat menee sieltä, missä aita matalin. Eivät jaksa keskittyä lapsiin, ottaa selvää asioista, lukea itsekään kirjoja saati lapsille satuja pienenä, ovat vähän yksinkertaisia ja keskittymiskyvyttömiä itsekin jne. Eli onko tuo sitten seurausta pelaamisesta vai yksinkertaisesti yhdistelmä huonoja geenejä ja kotikulttuuria?
Esimerkiksi itse olen pelannut valtavasti lapsena. Ei silloin 80-luvulla sitä ajateltu mitenkään pahana. Ei mitään ongelmia koulussa tai keskittymisessä.. Olin aina luokkani priimus ja se stipendityttö.
tavasta lojua illat sohvalla mässyttäen ja tuijottaen apaattisena paskaohjelmia.
yhtä lailla, mitä pelaamiseen. Noudatamme ikärajoja. Emme makaa sohvalla tuijottaen tv:tä kaiken iltaa. Typerä kuvitelma.
Oma näkemykseni taas on, että kohtuuttomasti noita pelejä (ja mielellään just jo lapsena K-16 tai K-18) pelaa muutenkin "huonojen" perheiden lapset. Perheet, joissa vanhemmat menee sieltä, missä aita matalin. Eivät jaksa keskittyä lapsiin, ottaa selvää asioista, lukea itsekään kirjoja saati lapsille satuja pienenä, ovat vähän yksinkertaisia ja keskittymiskyvyttömiä itsekin jne. Eli onko tuo sitten seurausta pelaamisesta vai yksinkertaisesti yhdistelmä huonoja geenejä ja kotikulttuuria?
Esimerkiksi itse olen pelannut valtavasti lapsena. Ei silloin 80-luvulla sitä ajateltu mitenkään pahana. Ei mitään ongelmia koulussa tai keskittymisessä.. Olin aina luokkani priimus ja se stipendityttö.
Ns. alempi sosiaaliluokka antaa enemmän lastensa pelata k-16 ja k-18 pelejä. Olen tästä aika vakuuttunut. Olen itse myös koulussa töissä.
juuri sellaista kukkahattutäti paheksuntaa, mitä harrastettiin jo minun nuoruudessa kun se "nuoriso kuuntelee sitä ratio rokkia ja jotaki eppu normaalia, ei niistä tuu mitään"
Samaan aikaan samojen kauhistelijoiden muksut istuu äitinsä kanssa nokka kiinni telkkarissa katsomassa salkkareita ja bb.tä ja muita näitä uusia tosielämän tarinoita, missä syödään toisia pois peleistä.
Aukaiskaapa silmät ja katsokaa vähän tarkemmin ympärille, mikä se oikein pilaa lapset.