Onkohan kukaan miettinyt sitä, miten kuntauudistus vaikuttaa kuntien kieliin?
Ehdotetun kuntauudistuksen myötä esim. koko Uusimaa ja Turun alue muuttuisi kaksikieliseksi, eli ruotsinkielisiä katukylttejä tulisi mm. Riihimäkeä myöten (kielilakihan määrää kunnan kaksikieliseksi, jos siellä on vähintään 3000 ruotsinkielistä kunnan koosta riippumatta).
Vaikka ruotsia vastaan ei mitään olisikaan, niin kyllähän tämä olisi aikamoinen suomenkielisyyden halventaminen. Siis täysin suomenkielisten alueiden pakkoruotsintaminen.
Onkohan Kokoomuksella joku ajatus siitä, miten tämä asia hoidettaisiin?
Kommentit (24)
niitä esimerkkejä siitä, miten ruotsin kieli vaikeuttaa sun elämää. Et taida osata perustella?
Mun puolesta voisin ihan yhtä hyvin puhua urdua, swahilia, tai vaikka sanskriittia, jos se olisi Suomen virallinen kieli. Ei mulla olisi mitään sitä vastaan.
niitä esimerkkejä siitä, miten ruotsin kieli vaikeuttaa sun elämää. Et taida osata perustella?
Mun puolesta voisin ihan yhtä hyvin puhua urdua, swahilia, tai vaikka sanskriittia, jos se olisi Suomen virallinen kieli. Ei mulla olisi mitään sitä vastaan.
Nyt puhutaan esim. Riihimäestä, joka kaikilla mittareilla mitattuna on täysin suomenkielinen kunta eikä kukaan ole vaatimassa sinne ruotsinkielisiä kylttejä tai ruotsinkielentaitoisia virkailijoilta.
Kysymys kuuluu: jos Virkkusen kuntauudistus toteutuu ja Uusimaa muodostaa yhden kunnan, niin mitä tehdään kielilakien kanssa? Onko mitään järkeä nykyisiä lakeja noudattaen pakottaa täysin suomenkielinen Riihimäki kaksikieliseksi? Ja onko kukaan miettinyt, miten kielialueet määriteltäisiin, eli jaettaisiinko kunta sisäisesti yksikielisiin ja kaksikielisiin osiin?
Nyt puhutaan esim. Riihimäestä, joka kaikilla mittareilla mitattuna on täysin suomenkielinen kunta eikä kukaan ole vaatimassa sinne ruotsinkielisiä kylttejä tai ruotsinkielentaitoisia virkailijoilta.
Kysymys kuuluu: jos Virkkusen kuntauudistus toteutuu ja Uusimaa muodostaa yhden kunnan, niin mitä tehdään kielilakien kanssa? Onko mitään järkeä nykyisiä lakeja noudattaen pakottaa täysin suomenkielinen Riihimäki kaksikieliseksi? Ja onko kukaan miettinyt, miten kielialueet määriteltäisiin, eli jaettaisiinko kunta sisäisesti yksikielisiin ja kaksikielisiin osiin?
Tarkkennan vielä, että Riihimäkihän kuuluu Hämeeseen, mutta tuossa YLE:n kuvassa se oli laitettu kuuluvaksi Helsinkiin ja siksi esimerkkinä tässä.
Entäs jos kieli olisi vaikka urdu? Täysin yhtä tarpeellinen Helsingissä kuin ruotsi Riihimäellä. Siltikö olisi ihan OK, että katukyltit pitäisi olla urduksi ja jokaisessa virassa vaadittaisiin urdun osaamista?