Lapsesi kutsutaan yökylään, viekö hän mukanaan petivaatteet, pyyhkeen jne?
Tai oikeamminkin, pyytääkö kyläpaikan äiti tuomaan ne mukanaan?
Kommentit (38)
niin silloin olen valmis kustantamaan kaiken saman mitä omillekkin lapsilleni. Lapsi saa puhtaat petivaatteet, pyyhkeen, ruoat jne.. Jos lähdemme esim uimahalliin ym. niin minä maksan tietysti. Koskaan ei ole mielessäkään käynyt, että kun oma lapsi on kutsuttu kylään, että jotain muuta pitäisi laittaa mukaan kuin omat vaihtovaatteet, hammasharja/harja jne..
Me mennään AINA lakanoiden ja +pyyhkeiden kanssa yökylään, ja v*tuttaa kun meille tulee vaikka 5-henkinen perhe yökylään ilman lakanoita ja pyyhkeitä. Siitä tulee useampi koneellinen pyykkiä jota ainakin meillä on ihan riittävästi jo omasta takaa, vaikka kone ja rumpu onkin.
Pistän myös naapurin lapset ruoka-aikaan koteihinsa ja niin pistetään meidänkin lapset naapureista. Joskus meillä notkuu omien lisäksi kuusikin alle kouluikäistä lasta niin en todellakaan ala ruokkimaan koko taloyhtiötä.
jos meille tulisi lapsi yökylään lakanoiden ja EVÄIDEN kanssa ja välittömästi mun pitäisi käydä nurkan takana nauramassa. Nää on varmaan näitä perheitä, jotka lähettää ruoka-aikaan lapsen kaverit koteihinsa syömään!!!
myös sänky, ihan kohtuutonta, että vieraspaikan patja kuluu käytöstä...
myös sänky, ihan kohtuutonta, että vieraspaikan patja kuluu käytöstä...
etteivät lattiat kulu lapsen sisälläolosta.
Minusta se on kohteliasta, vaikka välillä tulevat ihan käyttämättöminä takaisin.
Laitan yleensä myös mukaan jotain herkkua, vaikka viinirypäleitä ja keksejä tms.
Karjalan evakon jälkeläiset, mieheni ja kälyni hirnuivat aikoinaan kovasti, kun minä pohjalaisen suvun vesana pidin ilman muuta normaaleihin käytöstapoihin ja huomaavaisuuteen kuuluvana, että kylään mennessä viedään omat lakanat mukana. Näin siksi, että kylässä on aika tylsää alkaa varsinkaan monen ihmisen lakanoita yhden yön käytön jälkeen pesemään, kuivattamaan ja mankeloimaan - kun taas vieraat voivat tietenkin omia lakanoitaan käyttää useamman kerran. Se on myös ekologista.
MUTTA ikinä en olisi vaatinut ketään ottamaan omia lakanoitaan mukaan. Jotkut tuovat, toiset eivät.
Ja yksi lapsi on vähän eri asia kuin perheellinen vieraita.
Em. syistä oma lapseni vie mukanaan pyyhkeen, ei lakanoita. Mökille mennessään kysyn aina kutsuja-äidiltä, mitä toivoo otettavaksi mukaan (useinmiten makuupussin).
eli kysymme tarvitseeko tuoda.
Jonnekin vie ja jonnekin ei.
Osa meillä yökyläilevistä lapsista on itsa halunnut tuoda omat petivaatteensa eli saapi tuoda, jos haluaa, tarvetta ei ole.
Joillakinhan on esim. pesuaineallergiaa, jolloin varmaan parempi tuoda omat petikamat, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Miksi elämästä tehdään nykyään näin vaikeata?
Sekö, että joutuu pesemään ja mankeloimaan vieraiden jäljiltä yhden yön käytössä olleita lakanoita vai se, että vieraat ottavat kotoa lakanat mukaan ja käyttävät niitä sitten monta krt?
oli puhetta kaverikyläilystä... joku puhui autolla se lapsi kuitenki viedään.. emme me vie ihan bussilla tai kävellen.. reppu on mukana vaihtovaatteet/hamppiharja usein myös jokin lapsen oma lelu mistä on jo oman lapsen kanssa puhuttu et tekee jonkun leikin jne .. vauvalla ymmärrän "omat ruuat ja ä maitokorvikkeet" en missään nimessä muuten.
mitä evästä laitatte lapsenne kassiin kun menee kaverinluokse yökyläilemään ?? :D odotatteko itsellenne saman että lapsenne kaverilla on omat eväät kun teille tulee ?
niin silloin olen valmis kustantamaan kaiken saman mitä omillekkin lapsilleni. Lapsi saa puhtaat petivaatteet, pyyhkeen, ruoat jne.. Jos lähdemme esim uimahalliin ym. niin minä maksan tietysti.
Koskaan ei ole mielessäkään käynyt, että kun oma lapsi on kutsuttu kylään, että jotain muuta pitäisi laittaa mukaan kuin omat vaihtovaatteet, hammasharja/harja jne..
Jos lapsen kaveri tulee yökylään yhdeksi yöksi(yökkäri,hampiharja) ym.
Siis nämä lakana ym. kuviot meillä kyllä laittaisin vähän pitemmän oleilun piikkiin. (tosin eipä ole pyydetty/tuotu eikä ole tarvis)
sen elämän vaikeaksi tekee, kun lakanatkin pitää vielä oikein mankeloida. Ei jaksa, kyllä se siinä siliää, kun petiin virittää.
Meille tullessa lapset tuovat yökkärin, vaihtovaatteet, uikkarit (jos ollaan menossa esim. uimaan, pyllypyyhkeen ja pyyhkeen saavat meiltä), harja/kampa, hammasharja + tarpeen vaatiessa omat lääkkeet + pienemmät tuovat myös unilelun.
Ja samalla tavalla meidänkin lapset varustautuu yökyläilyyn.
Meillä on myös tapana, että tehdään joskus jotain spesiaalia yövieraan kanssa, esim. just mennään uimaan (ja me siis maksetaan tuo lysti) ja sen jälkeen esim. Heseen tms. syömään. Tai joskus mennään leffaan (ja me taas maksetaan).
Ja samaa tekevät myös kaverien vanhemmat eli tuo on vasta vuoroista.
Kun isommalla perheellä liikutaan, niin kysyn emännältä tuommeko omat mukana. Kun meille tulee kutsuttuna väkeä yökylään, niin ilmoitan aina, että kaikki on täällä valmiina, mitään ei tarvitse tuoda.
Täsäs tapauksessa asian tulisi olla toisinpäin, koskapa heidän lapsellaan löytyi viimevuonna täitä, meidän lapsilta ei niitä ole löytynyt koskaan *kopkopkop*.
ap
Lapseni sai kutsun tulla yökylään ja pitäiis tuoda hammasharjan, tietty, lisäksi pyyhe ja petivaatteet..
ap
Ainakin yksi tuttuni on niin hysteerinen täiden suhteen että siksi pyytää tuoda lakanat mukanaan.Meillä lapsi ottaa aina oman pyyhkeen mukaan. Mun mielestä on vähän ällöttävää lainata pyyhettä (joo, tiedän että ne on puhtaita, mutta silti) ja siksi tuo pyyhe. Toki täällä kuljetaan busseilla kouluun ja koulumatkat on pitkiä niin ei oikein petivaatteita pysty mukanaan kuljettamaankaan, jos siis menee koulun jälkeen yöksi.
Mutta tiedän muuten muutamia perheitä joilla on vain x määrä lakanoita, peittoja jne. käyttävät kuivuria ja siis silloin kun pesevät lakanat, kuivaavat ne ja laittavat sitten samat lakanat puhtaina takaisin. Ostavat sitten uusia kun entiset on rikki. Kai jonkinlaista ekologiaa ja tilansäästämistä tuokin.
paitsi allergisella lapsella. Esim mun kummityttö tuo mukanaan itselleen sopivat leivät. Muut ruuat teen kaikille sopiviksi. Lakanoistakin äitinsä kysyi ja sanoin että ei tarvitse kantaa :)