Onko eskarilainen jonka äiti vauvan kanssa kotona, virikelapsi?
On sen ilmaisen eskariajan vain eskarissa?
Jättääkö tänä päivänä joku vielä käymättä tuon eskarin?
Kommentit (45)
Ei ole virikelapsi. Ja jos täällä joku antaa eskarilaisille sellaisen nimikkeen, niin mitä sitten? Ei kai kukaan jätä viemättä lasta eskariin sen takia, että pelkää että joku idiootti leimaa lapsen paljon parjatuksi "virikelapseksi".
Mutta kaikki lapseni ovat kuitenkin käyneet eskarin. Mun mielestä se on tosi tärkeä lapselle kouluun valmistautumista varten.
Monissa paikoissa eskarit on muuten koulun yhteydessä, tuskin kenellekään tulisi mieleen miettiä onko koululla eskaria käyvä virikelapsi...
Muuten, on varmaan aika harvinaista et eskari järjestetään seurakunnan kerhoissa. Ne kerhot ei kai yleensä ole kuin 2 - 3 päivänä viikossa?
vetäjä eskariopen koulutuksen saanut.
Minulla on oma kuopus nyt eskarissa ja hain hänelle myös sitä päivähoitoa, vaikka voisin hakea jo suoraan eskaristakin. Haluan että saa myös sitä vapaan leikin osuutta eskarikaveriensaq kanssa!
2
Sikäli tylsä juttu, että esikoisen kaikki kaverit olivat siellä päiväkodin eskarissa, ja koulun eskarissa ei yhtään tuttua :(
Monissa paikoissa eskarit on muuten koulun yhteydessä, tuskin kenellekään tulisi mieleen miettiä onko koululla eskaria käyvä virikelapsi...
Muuten, on varmaan aika harvinaista et eskari järjestetään seurakunnan kerhoissa. Ne kerhot ei kai yleensä ole kuin 2 - 3 päivänä viikossa?
eskarissa että päiväkodissa eli klo 8 - 16.
Ja mä olen kotona (ilman vauvaa).
koulun eskari. Ja mitä turhaan opetellakaan päiväkotirutiineihin, kun voi suoraan harjoitella jo koulurutiineja (ruokailu, välitunnit, pukuhuoneen ja liikuntahallin käyttö, jne.)
ja kaverit ovat siellä päiväkodin puolella. Meillä esikoinen jatkoi päiväkodin eskarissa, vaikka itse jäin äitiyslomalle, sillä siellä olivat kaikki tutut kaverit. Päivähoitoa laskennallisen eskaripäivän päälle kätimme vain vähän. Keskustelimme tästä etukäteen päiväkodin johtajan kanssa, ja tämä oli myös hänen mielestään paras ratkaisu. Meillä on siis erillinen päiväkoti eskarilaisille.
Täällä kotihoidettujen eskari on ensisijaisesti koulun eskari. Ja mitä turhaan opetellakaan päiväkotirutiineihin, kun voi suoraan harjoitella jo koulurutiineja (ruokailu, välitunnit, pukuhuoneen ja liikuntahallin käyttö, jne.)
Esikoisella ja kuopuksella parin vuoden ikäero, jolloin esikoinen ei ehdi ikinä päivähoitoon ennen eskaria.
Harvempi kai tekee lapsia 6 vuoden välein.
tänä aamuna että haluaa olla kokopäivä eskarilainen.
Olen kotona pienempien kanssa.
Mietitään asiaa.
Aika monella ikäeroa lapsilla on 3-5 vuotta, ja kyllä siinä välissä esikoinen ehtii jo päivähoitoon. Hoitovapaatakin kun voi pitää vain sen max. kolme vuotta yhdestä lapsesta (ja kaikille tuokaan ei ole mahdollista esim. taloudellisista syistä).
Meidän lapsillamme ikäeroa 4,5 vuotta. Ei ole mitenkään poikkeuksellisen suuri ikäero.
12, no iso on varmasti sellaisia kuin me: Esikoisella ja kuopuksella parin vuoden ikäero, jolloin esikoinen ei ehdi ikinä päivähoitoon ennen eskaria.
Harvempi kai tekee lapsia 6 vuoden välein.
kuuden vuoden välein, jos isompi on jo eskarissa, kun äiti jää pienemmän kanssa äitiyslomallle...
Vai mikä tässä laskutoimituksessa on ylivoimaista??
Hoitovapaata ei voi pitää kuin vähän yli kaksi vuotta.
Jos lapsilla on 3 vuotta ikäeroa, esikoinen nimenomaan ei ehdi päivähoitoon.
Meilläpäin eskari on jo alkuopetusta ja opettaa samalla koulun tavoille.
Ja siis esikoiseni oli jo PÄIVÄHOIDOSSA päiväkodissa kun kuopus syntyi, ei eskarissa. Ja kaverit sieltä päiväkodista siirtyivät päivähoidon puolelle eskariin (ns. eskaripäväkotiin). Samalla siirtyi myös yksi hoitajista.
kuuden vuoden välein, jos isompi on jo eskarissa, kun äiti jää pienemmän kanssa äitiyslomallle...
syystä tai toisesta jo ennen kuin lapsi/ esikoinen on kolmevuotias. sallittakoon tämä valinnanvapaus vielä sentään..
mutta ei voi sanoa, että se olisi sääntö. Onneksi...
olen kotona vauvan ja 3.5v:n kanssa ja esikoilulainen on eskarin lisäksi päivähoidossa noin 12h viikossa. Mielelläni pitäisin tyttö vaikka kaikki päivät kotona mutta tytön ja käytännön kannalta tämä on paras ratkaisu. Kavereita kun ei ole muualla kuin siellä päiväkodissa... Ja oikeasti mua vähän jopa harmittaa (siis pojan puolesta!) kun tuo keskimmäinen ei voi mennä päiväkotiin edes osa-aikaisesti, koska sitten menetettäisiin kunta-lisä. Poika kyllä varmasti tykkäisi olla muiden lasten kanssa useamman tunnin viikossa. Srk:n kerhossa toki on mutta se on vain 1.5h viikossa.
Ootko siinä käsityksessä ettei kukaan laita lasta hoitoon alle 3-vuotiaana?
Tosin ainakin meillä sen eskarin voi käydä myös seurakunnan kerhossa.