Kiukuttaa kun mies sössinyt raha-asiamme
Ollaan naimisissa ja on yksi lapsi, rahat on aina olleet yhteiset eikä niitä ole laskettu tai toisen menoihin puututtu. Pitkään meillä oli systeemi, että siirsin mieheni tilille lähes koko palkkani ja mies hoiti kaikki raha-asiat. Minä vingutin kortteja tarpeen mukaan enkä monena kuuna edes nähnyt korttilaskuja kun mies hoiti ne. Ikinä en ole kuitenkaan ollut tuhlailevainen enkä paljoa käytä muuhun kuin päivittäistavaroihin. Yhdessä kävimme kyllä aika paljon syömässä kalliissakin ravintoloissa ja jonkun verran käymme shoppailemassa, jolloin mies kannustaa minua ostamaan ja kyselee mitä haluaisin.
Olen kuvitellut että tämä on ollut hyvä systeemi ja kaikki on ok. Tiedän, että meillä on aika paljon velkoja, mutta olen kuvitellut että ne ovat kaikki hyvin hoidossa - mieheni on aina iloisesti vaan todennut että joojoo, kaikki on hoidettu ja ihan just on viimeiset erät siitäkin. Tulot meillä on olleet aika hyvät joten ei sinänsä mitään ongelmia velkojen makselussa. Olen kaiken kaikkiaan ollut laiska ja antanut miehen hoitaa raha-asiat kun on kerran halunnut.
Nyt kuitenkin mieheni joutui sairaalaan heinäkuun alussa, ja siitä lähtien olen hoitanut raha-asioitamme. Hänellä jatkuu sairasloma varmaan vuoden loppuun ja saa Kelan sairaspäivärahaa. Minä saan vanhempainrahaa vielä suunnilleen tämän kuun ja sitten kotihoidontukea. Tulot ovat nyt ehkä puolet normaalista, ensi kuussa vielä vähemmän. Minun oli tarkoitus olla kotona vielä pitkään ettei lasta tarvitse laittaa päiväkotiin.
Aluksi luulin ettei meillä ole mitään hätää, kun käyttötilillä ja käteisenä oli jotain 8000 euroa. Sitten aloin käydä läpi laskupinoa, joka oli kyllä iso, koska tiesin mieheni hoitavan laskuja aika harvoin ison pinon kerrallaan. Tuli selväksi että hän oli hoitanut kaiken huonosti ja myöhässä, lähes kaikki laskut olivat n. 2kk myöhässä, ja vaikka kuinka monet keränneet perintätoimistojen kuluja monia kymppejä. Mitään ylinopeus- ja parkkisakkoja hän ei ollut hoitanut, minun v. 2009 veromätkyt olivat maksamatta, muutama luottokortti tapissaan, yhtiövastike 4kk maksamatta ja taloyhtiö jo uhkailemassa lunastuksella jne... meni jotain 6000e maksaa kaikki suurinpiirtein ajan tasalle.
Nyt 2kk tuosta tililläni on 100e, ja seuraavat rahat tulevat loppukuusta. Kaikki laskut sentään on maksettu, toivottavasti ei tule mitään yllättäviä enää. Jouduin jo nostamaan Visalta 200e laskuihin ja nyt siis käytän luottoa myös ruokaostoksiin. Sukulaiset ovat kyllä tarjonneet apua ja lainaa, mutta en haluaisi ottaa vastaan...
Vituttaa vaan rankasti, että mieheni on sössinyt raha-asiamme. Tulomme olivat pitkään niin hyvät että vaikka mitkä luottokortti- ym. velat olisi voitu maksaa aivan hyvin pois, mutta hänpä ei ole viitsinyt. Pakko on ollut elää kuin elvis, syödä ulkona ja ostaa merkkivaatteita ja rolexi. Nyt sekin on kanissa, mutta eipä paljoa auttanut.
Toki tämä sairastuminen tuli täysin puun takaa eikä siihen olisi voinut mitenkään varautua. Ja on ihan älyttömän huonoa onnea että toipuminen kestää näin pitkään ja minäkin olen juuri vanhempainlomalla. Mutta silti säästöjä olisi pitänyt olla enemmän, ja ihan perusasiat kuten laskujen ajoissa maksaminen kunnossa! Vituttaa! Piti vaan avautua, kyllä me tästä selvitään kuitenkin... ollaan selvitty pahemmastakin. Luulin vaan että se kituutus olisi vihdoinkin ollut taakse jäänyttä elämää ja äijäkin oppinut jotain.
Kommentit (3)
Toisaalta hyvänä puolena voit ajatella että tämä on nyt hyvä opetus siitä että vaikka olisikin luottamusta toiseen niin aina kannattaa huolehtia omasta taloudesta. Ja jos on yhteinen talous niin pitää sitä silmällä! Vaikka luottaisin puolisooni niin silti tuntuisi ehkä oudolta etten tietäisi mitään siitä missä rahatilanteemme on, jos tilit ja kaikki olisivat yhteisiä. Kun kerran omaa tiliäni seuraan tarkkaan.
Toivottavasti asiat lähtevät nyt oikenemaan ja miehesikin toipuisi ajoissa! Hyvää vanhempianlomaa sinulle kaikesta huolimatta, toivottavasti rahahuolet eivät estä sinua nauttimasta pikkulapsi-ajasta.
Kannattaisi ehkä ottaa niitä raha-asioita omaankin hoitoon, huhhuh vaan. En oikein tajua ap:n rahakäytöstäkään. Ettei mistään ole hajua.
Ikävä tilanne. :( Meillä kans mies hoiti aikaisemmin raha-asioita mut sit kävi selväksi ettei siitä mitään tullut... nykyään minun hoidettavana ja asiat sujuu. Hyvä että otit tilanteen haltuun edes nyt! Tsemppiä teille!