Miksi järjestetään alakoulun yleisurheilukisoja?
Kilpailut urheiluseuroihin tai kaikki halukkaat edustamaan vuorollaan...
Kommentit (13)
retkiä, urheilua yms?!?! Mamin nico-petteri ei jaksa, niin ei pitäisi olla pakko!!!
Ei ole tilannetta että joku yksittäinen oåpilas olisi viimeinen, vain luokat laitetaan paremmuusjärjestykseen.
Mun mielestä hyvä systeemi, esim. mun lapsi on 25 cm lyhyempi kuin pisimmät ikätoverit, eikä pärjää heille juoksussa.
Mä itse muistan kaikenmaailman urheilukilpailut koulussa vain kidutuksena... En ollut mikään haka urheilussa, en sinne päinkään. Noh, hiihdossa ehkä jotenkin pysyin muiden kannoilla. Jaksoin kyllä, mutta kun en vaan ollut nopea, enkä vahva, niin jumbosijoilla oltiin aina.
Ja sit pakotettiin osallistumaan... Se oli tus-kaaaaaa... Tuntui lähinnä julkiselta nöyryytykseltä...
Mutta ei mulla silti ole mitään koulujen urheilukilpailuja vastaan. Kunhan osallistuminen on vapaaehtoista.
Liikunta on ihmiselle hirveän tärkeää ja oikeasti voimvara ja pitäisi jotenkin koulussa onnistua välittämään lapsille ja tuleville aikuisille tämä tosiasia. Sen sijaan aivan liian monelle urheilu on jatkuva nöyryytysten lähde. Miettikää jos joka matikantunnilla lapset jaettaisiin matematiikkajoukkueisiin ja parhaat matematiikassa valitsisivat joukkueet. Ja sitten kisattais joka ikinen tunti kuka laskee parhaiten. Ja sama äikässä. Koulussa järjestettäisiin parhaimmiillaan koko kylän kisat, jossa aikuisetkin pääsisivät seuraamaan miten luokan huonoin lukija kompuroi tavaamisessa. Olisko tämä kenenkään etu? Miten se liikunnassa voi olla?
mutta muissa aineissa ei.
Liikunta on ihmiselle hirveän tärkeää ja oikeasti voimvara ja pitäisi jotenkin koulussa onnistua välittämään lapsille ja tuleville aikuisille tämä tosiasia. Sen sijaan aivan liian monelle urheilu on jatkuva nöyryytysten lähde. Miettikää jos joka matikantunnilla lapset jaettaisiin matematiikkajoukkueisiin ja parhaat matematiikassa valitsisivat joukkueet. Ja sitten kisattais joka ikinen tunti kuka laskee parhaiten. Ja sama äikässä. Koulussa järjestettäisiin parhaimmiillaan koko kylän kisat, jossa aikuisetkin pääsisivät seuraamaan miten luokan huonoin lukija kompuroi tavaamisessa. Olisko tämä kenenkään etu? Miten se liikunnassa voi olla?
sen voisi järjestää jotenkin toisin? Toiset lapset oikeasti haluaa kisata ja voittaa, minäkin tiedän sellaisia. Antaa niitten kilpailla. Ne joille tilanne on taas yksi suuri epäonnistuminen liikunnan saralla, voisi laittaa vaikka järkkäämään ne kisat. Joku ujo tyttö joka ei jaksa juosta voisi tehdä palkintodiplomit tai jotain. Yritettäis saada noi tilanteet muistuttamaan yhteiskuntaa positiivisessa, ei negatiivisessa mielessä.
Sen ei pitäisi olla kilpailua vaan jokaisen pitäisi päästä osallistumaan. Esim. juuri sukkulaviestiin voisi joskus valita niitä innokkaita, eikä välttämättä parhaita.
Kokoerot ja tasoerot ovat valtavia ja jos lapsi heluaisi, eikä ikinä pääse, niin se vaikuttaa itsetuntoon.
Meidän koulussa open suosikkioppilas edustaa aina, vaikka ei liikunnallinen olekaan. Osallistumista olisi hyvä jakaa luokan kesken, koska tulokset koulujenvälisissä ovat joka tapauksessa isolla skaalalla. Osallistuminen saisi myös olla vapaaehtoista.
sen voisi järjestää jotenkin toisin? Toiset lapset oikeasti haluaa kisata ja voittaa, minäkin tiedän sellaisia. Antaa niitten kilpailla. Ne joille tilanne on taas yksi suuri epäonnistuminen liikunnan saralla, voisi laittaa vaikka järkkäämään ne kisat. Joku ujo tyttö joka ei jaksa juosta voisi tehdä palkintodiplomit tai jotain. Yritettäis saada noi tilanteet muistuttamaan yhteiskuntaa positiivisessa, ei negatiivisessa mielessä.
Tai siis itse asiassa pitäisi olla niin päin, että ensin valitaan vapaaehtoiset toimitsijat, eli siihen voivat ilmoittautua kaikki ne, jotka eivät itse halua kilpailla.
Muut sitten voisivat valita, mihin lajeihin osallistuvat. Onhan se ihan kivaa, kun luokan "läski" kunnostautuu vaikka kuulantyönnön voittajana, ja rimppakinttu korkeushypyssä eli löytävät jonkun oman lajin. Yleisurheilussa kun on niin monenlaisia mahdollisuuksia.
Onneksi minun lapseni ovat olleet koulussa, jossa tämä periaate on aika hyvin toteutunut, eli ketään ei ole pakotettu ainakaan oman koulun ulkopuolisiin kisoihin vaikka olisikin ollut koulunsa paras, ja kaikki halukkaat ovat päässeet edustamaan, vaikka menestymisen mahdollisuuksia ei olisi ollutkaan.
En minä ole koskaan omalla kohdalla niitä nöyryytyksenä pitänyt, vaikka parhaassa kisassa hävisin voittajalle noin puoli tuntia. Kyse oli vielä viestin ensimmäisestä hiihto-osuudesta, mutta kyllä koko koulun huumorintaju sen kesti.
on niin hyvä monessa lajissa ja haluais päästä kokeilemaan myös yleisurheilua
kilpailee siis toisessa lajissa, joka vie niin paljon aikaa, et yleisurheilulle ei jää aikaa
ja toivon, että oma lapsenikin pääsee kokemaan saman kunhan kouluikään ehtiin. Minä en ymmärrä, miksi ei pitäisi kilpailla?
1. on niitä, jotka pitävät kilpailemisesta
2. ei kaikilla lapsilla tai heidän vanhemmillaan ole halua/mahdollisuutta liittyä urheiluseuraan - se maksaa!
3. lahjakkuuksille annetaan mahdollisuus löytää kykyjään
4. osallistuminen on mukavaa, tai siis hyvä ainakin tuntea joskus se kilpailutunnelma vaikka ei pärjäisikään.
Eipä tule mieleen ensimmäistäkään syytä, miksi kilpailuja EI pitäisi järjestää. Ei siitä mitään haittaa ole sillekään, joka on viimeinen. Uskokaa pois, minä kyllä sen tiedän!
arpoen kaikkien halukkaiden kesken!