Sain tietää että tyttäreni on käyttänyt kannabista!
Tyttäreni on nyt 22-vuotias, opiskelee korkekoulussa, tekee opiskelun ohessa alansa töitään, asuu ihanan, mukavan, asiallisen poikaystävänsä kanssa kodikkaassa kaupunkikaksiossa. On fiksu ja mukava tyttö, aina tullut kaikkien kanssa juttuun, menestynyt opinnoissaan hyvin, samoin töissään, opettajat ja muut aikuiset kehuneet minulle miten mukava tytär minulla on jne. Aina olen sanonut että täydellisempi tytär kuin ikinä olisin osannut lapsesta odottaa.
Tottakai alkoi 18-vuotiaana käydä viihteellä baareissa ja keikoilla silloin tällöin, ei edes useasti, etten huolestunut tai mitään. Kaveripiiri on asiallista ja hyvinkäyttäytyvää porukkaa, suurimman osan vanhemmat tunnen.
Eli voi kuulostaa oma kehulta, mutta en voi sanoa muuta kuin että minusta on aina tuntunut että olemme onnistuneet hänen kasvatuksessaan ja hän elää sellaista nuoren naisen unelmaelämää.
Pari päivää sitten hän kertoi kahvipöydässä käyttäneensä 17-19 -vuotiaana kannabista. Kertoi asian kuin ohimennen, ei itseasiassa suoraan minulle vaan perhetuttavallemme, kun puheeksi tuli huumausaineiden käyttö.
Miten en ole huomannut, mistä hän on sitä saanut ja ennen kaikkea MIKSI hän on sitä käyttänyt?
Pitäkää lapsianne silmällä, he voivat todellakin tehdä asioita joista vanhemmat eivät ole tietoisia. Minäkin olisin koska tahansa voinut vannoa että ei meidän tyttö huumeita..
Kommentit (27)
koskaan saanut pilvestä mitään vieroitusoireita ja mulla oli jokunen vuosi elämässä, että poltin lähes päivittäin. Kahvistakin tulee enemmän vieroitusoireita kuin pilvestä.
harvalle pamahtaa kohtuukäytöllä ja vaatii silloinkin geneettistä taipumusta (ja sen olemassa oloa ei voi tietää)
Mut sellaisiakin ääritapauksiakin on, että se on tullut yhdestä kerrasta, sitähän me emme voi tietää, olisiko se jossain vaiheessa tullut ilman hasista.
Tämä vaan muistutuksena siitä, että vaikka aine onkin monen mielestä suht harmiton, niin kyllä silläkin ne vaarapuolensa on.
Ap:n tytön käytöstä en kyllä olisi huolissani =)
t. se sairaanhoitaja (ei akateeminen)
olen itse polttanut 25 vuotta aina kun on vastaan tullut, välillä enemmän, välillä vuosien taukoja, ja minäkin olen tuntenut satoja ihmisiä jotka polttavat eikä kelleen tule siitä mitään viekkareita. Korkeintaan tekisi mieli polttaa, ihan siinä missä tekisi mieli suklaata.
Ja tosiaan, se joka saa siitä psykoosin, saisi muutenkin. Olen tiennyt pari ihmistä jotka ovat seonneet, toisen kohdalla se kirjattiin cannabiksesta johtuvaksi, kun meni tyhmä sanomaan että polttelee joskus. Molemmat ovat sekoilleet ihan selvinpäinkin, ja toisella todettiin sittemmin skitsofrenia. Mitä tahansa voi käyttää liikaa, ja epätasapainossa valmiiksi oleva mieli voi saada kimmokkeita blosseissa, mutta ei se itse budi ketään saa yksin sekoamaan.
NO oliko siitä kannabiksesta jonkilaista haittaa sitten? sun lapsestathan tuli "täydellinen"? te propaganda mummot ette oo tajunnu et kannabis on ainoastaa huume suomen lain mukaan.
Voi että onko äidin pikku kultamussukka käyttänyt tätä tappavaa huumekasvia? Mitäpä jos vaan painuisit takaisin sinne keittiöön tekemään jotain hyödyllisempää kun et asioista tiedä.
Kannabista käyttää nykyään aika moni. Kokeilleita on vielä enemmän eikä sitä pidä isona juttuna kuin aloittajan kaltaiset turhasta huolestujat.
Itsekin kokeilin nuorempana huumeita. Kannabista, ekstaasia ja subutexiä. Kerroin äidille kokeilut avoimesti joskus kun tuli puheeksi ja hän huokaisi syvään ja kysyi käytänkö vielä ja sanoin että missään vaiheessa en ole käyttänyt enkä toiste koskaan kokeillut tai kokeile. Äitini oli myös onnistunut kasvatuksessa sillä saralla että pystyin olemaan rehellinen ja avoin :)
Olisi tietenkin voinut tiivistää. Mutta siis pointti oli se, että älkää luottako siihen että "ei meidän lapsi", koska kyllä se voi olla juuri teidän lapsenne vaikkette sitä millään voisi uskoa.
polttanut kannabista satunnaisesti 16-vuotiaasta asti. Poltan ehkä pari kertaa vuodessa. Oon ihan tavallinen yliopistokoulutettu ihminen. En koe kannabista alkoholia kummemmaksi.
eikä porttiteoria toimi kuin heikoilla luusereilla.
Siis anna tytöllesi anteeksi ja unohda koko juttu!
parikymppisenä popsin myös huumaavia sieniä ja pilveä olen polttanut 17-vuotiaasta asti. Nyt olen jo lähemmäs viisikymppinen äiti, ylempi korkeakoulututkinto, ihan hyvä työura ja kerta kaikkiaan aika perusporvarillista elämää elän, mutta en silti sano ei, jos joskus on tilaisuus pössytellä.
Parempi polttaa kannabista vaikka joka toinen viikonloppu, kuin ryypätä kerran kuukaudessa kännit. Alkoholi on huomattavasti vaarallisempi aine kuin kannabis on. Julma fakta.
Mäkin poltin välill opiskeluaikoina pilveä. Ei se ole estänyt esim. kouluttautumista tai työnsaantia, eikä vahvemmat aineet ole koskaan kiinnostaneet (ei muuten myöskään kännääminen tai rööki muutoin kuin pilven jatkeena).
Se alkaa kofeiinista ja siitä sitten siirrytään kovempiin aineisiin.
No ei tytöstäsi mitään narkkaria tullut joten anna tytölles anteeksi ja unohda koko juttu. Totuus on että nykyään tosi moni nuori ainakin kokeilee kannabista, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Eiköhän kaikissa yhteiskuntaluokissa ministeristä duunariin löydy niitä, jotka iltaisin rentoutuu jointin parissa.
Ei se, että tyttös on poltellut tee siitä jotenkin vähemmän kunnollista. Kyllä mäkin hiisaan silloin tällöin ja ihan hyvä, NORMAALI, elämä mulla on.
eikä polta röökiä.
Alkoholia käyttää ja kannabista jos on helposti tarjolla.
Se alkaa kofeiinista ja siitä sitten siirrytään kovempiin aineisiin.
mulla kyllä tuli tuo kofeiini vasta vuosia sienten ja pilven jälkeen ja edelleen sen kanssa pitää olla hirveän varovainen.
varsinkin nykyään kun sitä ilmeisen helposti saa ja asenne sitä kohtaan on lieventynyt.
Nuo porttiteoriahömpät unohtaisin tässä ap:n tapauksessa varsinkin,eihän se tyttö enää mitään käytä!
Tuo porttiteoria muutenkin ontuu,narkkariksi päätymiseen tarvitaan kyllä muitakin ongelmia ennen niitä huumeita.
Av-mammojen mielestä kannabis on ihan ok - mammojen mielestä on ihan typerä sellainen laki, joka lukee sen huumeeksi.
Itse en ole kokeillut mutta mieheni poltti kannabista säännöllisesti 20vuoden ajan ennenkuin aloitimme seurustelun. Itse en halunnut olla vakavammassa suhteessa kannabista käyttävän kanssa, joten hän päätti lopettaa. Hän on erittäin sinnikäs ja tahdonvoimaa löytyy vaikka muille jakaa, mutta oli ne vieroitusoireet hankalia sivusta seuraajankin katsella. Pahimpana hän ei pystynyt nukkumaan ensimmäiseen kuukauteen kuin tunnin pari yössä ja toinen kuukausikin meni aika huonosti. Lisäksi hermostuneisuutta jne. On nyt ollut kuivilla 5 vuotta.
Kaksi kertaa hän repsahti ja toisella niistä satuin itse paikalle, kun hän oli polttanut. Hän oli kuin toinen ihminen. Ei ollenkaan se mies, jonka minä tunsi. Ei hänelle voinut järkevästi jutella ollenkaan. Hän oli aivan poissaolevan oloinen ja kuin puolet aivokapasiteetista olisi lamattu. Kokemus oli suorastaan pelottava, vaikka hän olikin sinänsä rauhallinen ja yritti olla hyvin asiallinen.
Siitä kumpi on vaarallisempi: kannabis vai alkoholi saattaisin vastata silti, että alkoholi on varallisempi, mutta kannabis on salakavalampi. Sitä voi käyttää ilman krapulaa eikä parin tunnin kuluttua polttelusta kukaan enää huomaa mitään. Siis ehkä helpompi salata muilta ja siten käyttö ehkä helpompaa. Itse polttaja ei huomaa, miten kannabiksen poltto häntä muuttaa eikä näin hoksaa kaikkia käytön haittoja.
Lieveilmiöinä tulevat myös tuttavuudet huumepiireihin. Mieheni pitkään käyttäneenä tuntee yhden suuremman välittäjän, joka välittää myös kovan luokan huumeita. Olen itsekin hänet tavannut enkä haluaisi olla tunnettu näissä piireissä.