Sossu otti tän kuun tuloksi viime kuun kotihoidontuen!
No onhan se maksettu 31.8., mutta maksoin siitä noin. 200 viime kuun laskuja ja "ylimääräisen" varasin tän kuun vuokraan...
Nyt sitten otettiin tän kuun tuloksi kokonaan toi kotihoidontuki. Sais kai sen muutettua jos vaan toimittaisin laskut sossuun (vaikka tilanne näkyi tiliotteistakin!!), mutta ei jaksa. Yritän sinnitellä 6 kympillä elareihin (142 e) saakka ja siitä lapsilisään (150 e) saakka...
Kommentit (39)
Miten ihmeessä sinulle tulee yllätyksenä, että kuun viimeisenä päivänä maksettu raha on tarkoitettu seuraavalle kuulle?
on päivähoidossa?
Vai ymmärsinkö väärin?
Ja olen se aiempi 3 lapsen yh, joka käy lapsiystävällisillä ajoilla osa-aikatöissä ja opiskelee hiljakseen.
Lapset menee aina edelle, tietysti. Siksi töitäkin teen vain sen verran, että saan toimeentulon, perheelle jää aikaa.
Eihän kaikilla varmaan olekaan samaa tilannetta, enkä voi tietää mitä ap opiskelee.
Mutta mielestäni edelleen 1 lapsen kanssa on helpompi sovittaa työ ja koti ja perhe-elämä kuin 3:n aikataulujen kanssa.
Tsemppiä, asiat järjestyy kyllä!
Miten ihmeessä sinulle tulee yllätyksenä, että kuun viimeisenä päivänä maksettu raha on tarkoitettu seuraavalle kuulle?
yllätyksenä ja noinhan se onkin. Nyt oli vaan laskujen suma ja tiliotteista näkyi selvästi, että tilin saldo on vajaa satasen 2.9. Eli siis sen verran jäänyt siitä kotihoidontuesta.
Ja tää tilanne on siis sellainen, että lapsella ei ole isää eikä mulla kauheesti apuja. Lapsi on päivähoidossa koska mun opinnot vaativat läsnäoloa n. 7 tuntia päivässä. Illalla voisin teitty mennä töihin, mutta minnes lapsi sitten menisi? Adoptioon?
Puolen vuoden takia en haluaisi keskeyttää opintojakaan, koska työllisyys on taattu ja palkka hyvä ko. alalla. Sossukin oli tätä mieltä.
Tarkoitus ei ole ollut vinkua, hämmästyin vaan. Enkä tosiaan ala kyselemään lisärahan perään, tämä riittää!
ap
äkäinen vastaus 34! :)
Siis en ole enää kotihoidontuella, elokuussa vielä olin.
Alani on aika vaatiava (minulle) ja vaatii kokopäivätoimista opiskelua ja pitkiä keskittymispätkiä...
ap
saisit 31.8, niin sossu huomioi sen tuloksi syyskuulle, ja elokuun lapsilisän myös.
sähkölaskun, jossa on eräpäivä SYYSKUULLE ja kotivakuutuksen sekä vuokran. Muut laskusi maksat tai jätät maksamatta.
mennä töihin eikä loisia muiden piikkiin.
lokakuussa huomioi syyskuun kotihoidontuen.eli yksi tuki per kk. toimita nyt hyvä ihminen ne laskut sinne, jos saat niihin ttt.
huomioinut.
Olin joutunut jättämään laskuja tuota kotihoidontukea odottamaan, esim. sähkölaskun 90 e (kahden kuukauden lasku yhtiön vaihtamisen takia), kotivakuutusmaksun 20 e, puhelinlaskun 20 e ja jotain muuta. Ja siis maksoin nämä 31.8.
Tuntuu vähän vaan epäloogiselta tuo sossun laskutapa, mutta eipä se haittaa, penniä tässä on tottunutkin venyttämään.
Töihin menen puolen vuoden päästä, kunhan valmistun.
ap
ei ollut eräpäivä syyskuulle, niitä ei huomioida. Mutta voithan koettaa hakea elokuulle takautuvasti toimeentulotukea, jolloin nuo elokuussa erääntyvät laskusi (sähkö, vakuutus) lasketaan menoiksi elokuulle ja voit saada sitä kautta toimeentulotukea jos muut tulot ovat olleet elokuussa pienet.
että niitä ei huomioida ja sossulla on tällaiset säännöt.
Ei vaan käy mun järkeen, tai siis tuntuu tosi epäloogiselta... Koska tukikin on tullut elokuussa ja laskujen eräpäivät ovat olleet elokuussa, niin silloin ne pitäisi ottaa huomioon! Näin mun oikeustaju ja järki sanoo.
Mut joo, en vaan tajunnut tätä viime kuun puolella enkä tajunnut varautua tuohon. Olen mm. ostanut vähän parempaa ruokaa ja enemmän, ja lisäksi olen joutuut ostamaan lapselle vaatteita syksyksi.
Yritän nyt selvitä näillä, en millään viitsisi hakea takautuvasti mitään. Muutenkin ihan tarpeeksi paperihommaa tällä hetkellä...
ap
niin sittenhän kärvistelet. Sullahan on jo kaikki liitteetkin toimitettuna sossuun, laitat vaan elokuulle hakemuksen ja elokuun sähkölaskun ja vakuutusmaksun.
Tarvitseeko siellä vinkua? Itsehän olet soppasi keittänyt!
sisälly tt-tukeen, eli jos olet maksanut ne itse, saat rahat takaisin varmaan ihan yhdellä puhelinsoitolla? Tai tilaa aika alueesi sosiaaliohjaajalle, jotta voitte kartoittaa tilanteen.
Minä valmistun keväällä 2012, ja saan siihen saakka tt-tukea opinto- ja asumistuen lisäksi. Se sisältää mm. sähkön, veden, vuokran, vakuutuksen ja terveydenhoitomenojen maksamiseen, joiden jälkeen on jäätävä tietty summa normielämiseen, kuten puhelimeen, tietokoneeseen, tv-lupaan, ruokaan, vaatteisiin...
(Ja sitä summaa ei sitten kannata erityisemmin kadehtia.)
Katsotaan tuloksi kaikki joka tulee ennen 15. päivää tuloksi samalle kuulle. Sen jälkeen siirtyy seuraavaan päätökseen.Ja lapsilisät kyllä pitöisi katsoa tuloksi.31.8 kotihoidontuki ilman muuta lasketaan syyskuulle.
Ota opintolainaa tai käy töissä opintojen ohessa?? Tarvitseeko siellä vinkua? Itsehän olet soppasi keittänyt!
jos mulla ei olisi lasta, rakas ystävä! :)
Jos kerrot miten yhdistä työt, gradun ja parin puuttuvan kurssin tekemisen ja pienen lapsen, niin otan neuvot vastaan! :)
ap
Itse ainakin jouduin nostamaan lainaa, kuten varmaan aloittajakin. Opiskelen, käyn keikkatyössä ja kun töitä on vähemmän, joudun kääntymään sossun puoleen. Sossusta ei kyllä saa tukea, jos ei nosta lainaa myös.