Onko täällä ketään joka asuu Tanskassa / Pohjois-Saksassa / Etelä-Ruotsissa? kysymys
Lasten talvivaatteista: onko tarvetta ollenkaan sellaisille paksummille toppavaatteille mitä Suomessa joka talvi tarvitsee?
Muutimme keväällä ja mietin millaista talvivaatetta lapsille pitää varata. Meillä on fleece-vuoriset mutta topattomat ulkoiluvaatteet kummallekin (6 ja 8 v), riittäisiköhän ne? Entä millaiset talvikengät? Luntahan täällä ei luultavasti tule samalla tavalla kuin Suomessa?
Kommentit (5)
Minusta ainakin meren läheisyydessä (ja sitähän Tanskassa on kaikkialla aika liki) on joulu-helmikuussa aika raa'an kylmää. Tuulista ja kosteaa! Eli siksi olen pitänyt talvella toppapukua lapsilla, vaikka pelkkään mittariin tuijottamalla ei kauhean kylmältä vaikutakaan.
Ja ainakin viime talvena luntakin tuli paikoin aika reippaasti, eli talvet VOIVAT olla runsaslumisiakin, vaikka keskimäärin toki vähemmän kuin Suomessa.
Kyllä täällä tarvii kunnon talvikamppeet. Viime talvena oli yhtä lailla lunta ja kylmää (jopa kylmempää) kuin Suomessa. Tämä kostea, tuulinen ilmasto tekee sen, että samat mittarilukemat tuntuvat paljon kylmemmiltä kuin Suomessa.
Kyllä mä suosittelen ostamaan kunnolliset talvikamppeet. Ne on kaikilla. Pari viimeistä talvea on ollut tosi lumisia. Sitä ennen oli enemmänkin märkiä :(. Mun mielestä ilmasto on paljon vaativampi kuin Suomessa. Kylmän lisäksi pitää varautua märkyyteen ja jatkuvaan tuuleen.
Huopakumisaappat on yksi ehdoton hankinta. Hyvä on olla lisäksi lämpimät talvikengät, jos tulee edellistalven kaltainen talvi.
Ikävä on Suomen talvia!
Kyllä kannattaa ostaa talvihaalarit, käsineet, pipot ja kengät. _Ihan kunnolliset vettä, tuulta ja kylmää pitävät. Viime talvena oli jopa kaksi kuukautta lunta maassa ja pakkastakin oli ajoittain paljon. Se on vaihtelevaa millainen talvi tulee. Mutta joka vuosi on ollut kylmää vaikka lunta ei olisikaan paljon. Pohjoisessa on kyllä joka talvi lunta.
Kaupoista löytyy vermeitä mutta Suomesta voi tietenkin myös tuoda!
mitä on tarjolla. Jos on toppakampetta, niille luultavasti on tarvetta. Kohtuullisen etelässäkin Ruotsia oli viime vuonna lunta. Myös jos asutte rannikolla, voi tuuli ja sade vaatia kunnon kampetta.
Lapsesi lie käyvät koulua/pk:ssa. Kannattanee kysäistä sielläkin.
Kengistä veikkaan, että GoreTex-tyyppiset mahtaa olla kaikista parraimmat.