Säilytättekö vanhat laskut ja tiliotteet?
Suurempien hankintojen laskut säilytän, mutta miten esim lehtitilausten laskut ja puhelinlaskut/nettilaskut? Voiko tuollaisia ikinä tarvita mihinkään? Minulla on myös nykyään verkkotiliote, eli tiliotteita ei edes tule kotiin.. Vanhatkin voi varmaan siis laittaa roskiin.. Miten teillä?
Kommentit (5)
periaatteessahan niitä tiliotteita ym. pitäisi säilyttää useita vuosia, verottaja voi haluta tarkastaa verotuksen, mutta käytännössä tuskin tulee koskaan tapahtumaan! Meillä nettitiliotteet koneella ja ulkoisella kovalevyllä, isompien ostosten kuitit säästetään (joissa siis takuutietoja). Lehtitilausten ja muiden vastaavien maksutiedot näkyy tiliotteelta, ei niitä tarvitse erikseen säilyttää. Eihän niistä laskuista mitään maksutietoja näe, kun itse maksan nettipankissa kaikki laskut.
Siis tallennatteko ne sieltä verkkopankista jotenkin pdf:nä vai mitä teette?
joissa olet ostanut jotain isompaa, esim. autonrenkaat, huonekalut ym noin viisi vuotta. Jos liike tekee konkurssin, voit osoittaa että olet maksanut ostosi. Ne voisivat sekavan/puuttuvan kirjanpidon takia saada päähänsä periä sulta sitä summaa. (Tämmöinen juttu oli kerran Karpossa.)
Tai tulee eron hetkellä avokin kanssa riitaa, että kuka sen tavaran maksoi.
Jos olet maksanut oston netissä, liitä lasku tiliotteeseen ja säästä se.
Muut laskut säästän noin vuoden-puolitoista, sitten hävitän.
Itsellä on tapana pistää muut laskut ruskeaan kirjekuoreen, kirjoitan päälle milloin maksettu ja mapitan ne. Käyn kerran vuodessa läpi ja poistan yli vuoden vanhat. Poltan mökin uunissa.
ikinä säästä mitään.
Jos tarvetta niin pankista saa tilitiedot 10v ajalta.
periaatteessahan niitä tiliotteita ym. pitäisi säilyttää useita vuosia, verottaja voi haluta tarkastaa verotuksen, mutta käytännössä tuskin tulee koskaan tapahtumaan! Meillä nettitiliotteet koneella ja ulkoisella kovalevyllä, isompien ostosten kuitit säästetään (joissa siis takuutietoja). Lehtitilausten ja muiden vastaavien maksutiedot näkyy tiliotteelta, ei niitä tarvitse erikseen säilyttää. Eihän niistä laskuista mitään maksutietoja näe, kun itse maksan nettipankissa kaikki laskut.