Onko mielestäsi masennus oikeutettu syy tehdä abortti?
Kaikki saatavilla oleva apu on käytössä, mutta silti tuntuu, etten jaksa kantaa tätä lasta.
Kommentit (30)
mulla kans tosi raskasta tuo vauvan odottaminen.. mutta kyllä oli ihanaa kun sain vauva pois vatsasta ja omaan syliin hellittäväksi :) olen niin onnellinen äiti. kaduttaa ajatukset että ei halua vauvaa! sydän melkein pakahtuu rakkaudesta ja on nuita lapsia 5. raskaita päiviä on mutta päivä kerrallaan ja ajatukset tässä hetkessä niin olen jaksanut hyvin :) toivon että saat kokea sen ihanan vauvan pienen kääreen joka on sinun oma :) voimia sinulle
Eikä tämö asia kuulu muille. Ihan sama mitä mieltä ulkopuoliset on
Viidettä odotan itsekin mutta en mene vertaamaan omaa tilannettani siihen että odottaja olisi masentunut!!!
Ei silloin hei jaksa pitää vauvaa sylissä ja paijata. Psykoosiin meneminen on melko lähellä jos oma terveys on muutenkin äärilaidoilla.
Abortin tekeminen on joskus viisas valinta ja lapsen voi sitten uudestaan saattaa alulle kun elämä taas näyttää valosemmalle ja jaksaa pitää vauvaa hyvänä sylissään.
Oletko muuten ap jutellut neuvolassa ajatuksistasi? Neuvolastakin saa terapeutin apua ja voi miettiä ihan konkreettista apua vaikka perhetyönä.
Yksi juttu on miettiä erilaisia pelkojasi, kirjoita niitä paperille ja mieti miten saisit ratkottua niitä.
Masennus puhkesi yllättäin. Mitään apua en ole saanut. Lääkäri lähetti polille juttelemaan. Kahden viikon päästä sain ajan. Hoitaja polilla sanoi, että en saa mitään lääkkeitä täältä. Hän juttelee psykiatrin kanssa mutta luultavasti mut lähetetetään mielenterveystoimistoon. Aikaa sinne saan kuulemma odottaa 4-6 viikkoa. Aika on varmaan taas hoitajalle. Huonosti menee. Maanantaina saan tietää saanko apua polilta. Täytyy varmaan tehdä abortti, koska en oikein jaksa hoitaa muita lapsia. Lapsi oli toivottu mutta ei ole enää :( kun ei jaksa.
vaikka raskaus olisi toivottu.
Ja oletko ajatellut, että abortti voi laukaista loppuiän masennuksen ja ahdistuksen?
terv. vauvaperhetyöntekijä joka hoitaa masentuneiden äitien vaurioituneita lapsia työkseen...
Masennus ei mene itsestään ohi. Siihen tarvitaan halua parantua, terapiaa ja lääkehoitoa mm.
Se on ihan normaaliakin että rakauden aikana tuntuu ettei jaksa, tai ehkei halua lasta. Taivaan iskä auttaa sinua. Mieti rauhassa ja järjellä,huolet yleensä unhonee kun pikkuisen saa syliin. En sitten tällä kirjoituksella halua lietsoa mitään abortin vastaisuutta. En itse vastusta ks. toiminpidettä. Itse olen aina saanut apua yläkerrasta,kun sitä on tarvittu.
tähän toimenpiteeseen kuuluu mm.kohdun puhkeamisen riski ja vakavan verenvuodon sattuessa kohtu voidaan joutua poistamaan kokonaan,sen jälkeen et saa lapsia lainkaan.
Kaikki haluavat aina vaieta näistä komplikaatioista mutta se riski on aina olemassa,siksi miettisin tarkkaan.
ole toivottu, vaan yllätys...
Olen ajatellut myös abortin jälkeistä masennusta. On vain epävarmoja vaihtoehtoja. Minulla on jo perhettä, joten mietin vaikutusta koko palettiin.
mutta minä en halua enää lapsia. Mutta riskejä on joka ratkaisussa :-(
tähän toimenpiteeseen kuuluu mm.kohdun puhkeamisen riski ja vakavan verenvuodon sattuessa kohtu voidaan joutua poistamaan kokonaan,sen jälkeen et saa lapsia lainkaan.
Kaikki haluavat aina vaieta näistä komplikaatioista mutta se riski on aina olemassa,siksi miettisin tarkkaan.
Tiedän, että sinulla voi olla hyvinkin vaikeaa, mutta pelkään pahoin, että abortti voi saada sinut masentumaan vielä pahemmin. Olen itse ollut masentunut raskausaikana ja siksi uskallan kannustaa sinuakin viemään raskauden loppuun asti. Lapsella on oikeus elää.
rukoillut polvet verillä, ja lähettänyt rukouspyyntöjä. Olen viimeisillä voimillani hankkinut kaiken avun, mitä terveydenhuolto tarjoaa, ja silti tukehdun taakkani alle.
Hetki kerrallaan sinä menet eteenpäin. Tarvittaessa pyydä lääkäriä kirjoittamaan sinulle lähete sairaalahoitoon, jos tilanne on ylitsepääsemöttämän vaikea. Sinä selviät kyllä tästä yli. Nyt on vaikeaa, mutta vielä tulee se päivä jolloin hymyilet.
Abortti on niin syvä henkilökohtainen kysymys ja valinta, että siihen ei kukaan voi mennä välin sössimään ja jeesustelemaan.
Ja masennus on vakava sairaus.
Lapsen käyttäminen masennuslääkkeenä tai terapiana on kauhea ajatus.
On. Parempi että paranet rauhassa kuin se, että lapsi JA sinä kärsisitte masennuksesta.
päätöksen tulos, johon kellään muulla ei ole mitään sanomista.
Älä syyllistä itseäsi ja hoida itsesi kuntoon.
itse en tehnyt ja kiitän yläkerran isää (vaikken uskovainen olekaan) siitä päivittäin. Minulla oli myös kaikki mahdollinen apu ja silti tuntui, etten jaksa. Päivät olivat rankkoja ja pelkäsin tulevaa. Nyt parin vuoden jälkeen olen lapsestani todella onnellinen ja kyyneleet silmissä mietin, että oli niin lähellä, ettei häntä olisi. Raskauden jälkeen alkoi minun paranemiseni ja nyt voin oikein hyvin. Minulla oli taustalla vaikea masennus, jota oli kestänyt vuosia.
Voimia vaikeaan päätökseen!
Hoida ensin itsesi kuntoon, ennen kuin otat toisen elämän vastuullesi.5
Mielenterveysongelmat on minusta ihan pätevä syy. Masentuneen äidin lapsena ei ole hyvä vauvan kasvaa, jos kyse ei ole tilapäisestä masennuksesta. Tutkimustulosten mukaan masentuneiden äitien vauvatkin voivat masentua.
Tosin voi olla että abortti vielä pahentaa masennustasi, varaudu siihen. Mutta tuskin ne valvotut yöt sitä parantaakaan.
Halaus, mitä päätätkin. Vain sinä tiedät, mitä jaksat.
halua sairaalahoitoon. Haluan vain entisen elämäni ja itseni takaisin...