Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienipalkkaiset? Kysymys rahankäytöstänne ym.

Vierailija
07.09.2011 |

Lapseni käy kaverisynttäreillä. Olen huomannut, että monessa pienipalkkaisessa tai vaikka keskipalkkaisessakin (duunari) perheessä laitetaan ihan älyttömästi rahaa lasten leluihin. Huoneet ovat aivan tursollaan niitä. Tiedän, että ison osan leluista voi tuoda vieraat, mutta eikö niihin tuomisiinkin voisi vaikuttaa?

Meidän lapsilla on paljon vähemmän leluja. Samantyyppisiä leluja ei aina kannata olla kymmentä, vaan katsomme, että lelut ovat laadukkaita ja kehittäviäkin. Eikö teillä riitä mielikuvitus keksiä ostaa erityypppisiä leluja?

Toinen juttu on vaatteet. Nyt siis aikuisten. Miksi ostatte 10 paitaa, kun voisitte ostaa samalla rahalla kaksi-kolme hyvälaatuista ja parhaiten teitä pukevaakin, tyylikästä? Miksi sanotte, että jokin on liian kallista teille ja silti te kulutatte saman huonolaatuisiin kuteisiin?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laatuun,joten älä huoli.

Vierailija
2/3 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun vanhemmilla on säilössä kaikki ehjänä säilyneet lelut joita lapset ovat sitten saaneet. Ja ehjänä säilyneitä leluja on paljon, olin kiltti ja varovainen leikkijä. Lapsilla on mun vanhoja barbeja, nukkekoti, legoja jne.

Miehen vanhemmat taas ovat varakkaita, ja ainoan lapsen lapsille on kiva ostella tuliaisia yms. Tosin tuovat hyvälaatuisia leluja, esim. legoja (ja niitähän tarttee enemmän kuin 10 ;).

Vaatteista: ostan esim. halpoja t-paitoja, koska olen löytäny t muutamia jotka halvasta hinnasta huolimatta kestävät yhtä hyvin käytössä kuin kalliit. Äitini on ompelija, ja on opettanut mitkä asiat vaatteeissa kertovat laadusta. Kun ostan vaatteita, katson miten vaate on tehty ja ostan halvimman niistä jotka muuten miellyttävät (laatu, ulkonäkö). Ostan siis parasta laatua siinä hintaluokassa mihin rahat riittävät (ja muuten, kallis hinta ei aina takaa laatua). Ja jos käy esim. niin että talvikengät hajoavat ja niihin ei yksinkertaisesti ole enempää rahaa kuin vaikka 40 e, niin eipä silloin mitään 200 e laatukenkiä ostella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienituloisilla on yksi ongelma: meillä ei ole rahaa.

Tarkoitan sitä, että kun tulot ovat pienet, kaikki menee mitä tulee eikä säästöä jää, ja kerralla ei pysty kalliimpia ostoksia tekemään. Emme voi myöskään hyödyntää esim. vakuutusten maksua yhdessä erässä, vaan ne on otettava useammassa erässä.

Se olisi nimittäin taloudellinen katastrofi, jos saman kuukauden aikana erääntyisi auton vakuutus ja vero (on välttämätön kulkemisen vuoksi), pitäisi ostaa lukiolaisen koulukirjoja, ostaa kasvavalle peruskoululaiselle uusia vaatteita kouluun ja vielä ehkä uusi kodinkone yllättäen hajonneen tilalle.

Ei siinä enää osteta 200 euron kenkiä tai 100 euron puseroa, kun kympilläkin saa käyttökelpoisen.

Tyydyttikö vastaukseni, vai haluaako aloittaja tarkempia tietoja.