Ajokorttiin ei ole varaa 2 lapselle - mitähän sitä tekisi...
meillä 2 nuorta jotka ajokortti-iässä, toinen just nyt ja toinen ihan kohta.
Ja ei tod. ole varaa maksaa molemmille autokoulua :( :(.
Joo tiedän että pitäisi varautua jne. jne. Olimme säästäneet tätä varten, mutta tuli tässä mutkia matkaan ja yllättäviä menoja, ja säästöt on jouduttu käyttämään muihin asioihin osin. (Ja niitä säästöjä ei ollut edes niin paljon että koko ajokortin hinnan olisi kattanut, kun on niin kovin kallista nykyään).
Mikähän olisi paras ratkaisu
- ei korttia kummallekaan, ei mullekaan aikoinani maksettu korttia ja vasta aikuisena naimisissa ollessa sen ajoin ja itse maksoin, lapsiakin oli ja rahasta tiukkaa, saimme vähän rahaa kun myimme vanhan auton kun mies sai firman auton niin sillä rahalla sain kortin
- kortti vain toiselle, koska toista ei näytä niin kauheasti asia kiinnostavan ja toista kiinnostaa. Mutta onko tämä epäreilua ja sorsivaa sitä toista kohtaan? En tiedä mitä sitten pystyisimme hällekään antamaan muuta vastaavaa (kun ei rahaakaan ole).
- opetetaan itse opetusluvilla, tosin tätä mietin onnistuuko, koska mieheni on kovin kovin kärsimätön ja en tiedä onnistuisiko opetus, kun nuo nuoret muutenkaan huonosti tykkäävät kuunnella mitään vanhempiensa neuvoja. Minäkään en voi opettaa kun olen itsekin niin huono ja epävarma kuski (just siks kun vasta aikuisena ajoin :(, jotenkin liian epävarma koko ajan).
Kommentit (32)
niin nuoria vielä on että kyllä kärsii useamman kerran kiinni jäädä että jotain tulee.
Itse aloitin vakuutussäästämisen molemmille lapsille kun olivat 5 ja 6. Olin yh ja sain laitettua tileille vaan 30e kuussa. Ehtona oli, että tilin sai auki vasta kun lapsi täyttää 17.
Tiesin että pahan paikan tullen olisin käyttänyt rahat jos ne olisi ollut helppo saada.
Nyt rahat on nostettu, mutta uusi mieheni aikoo opettaa molemmat lapset, laskin että se kustantaa noin 300 per lapsi.
En tiedä minäkään kestääkö kenenkään hermot, mutta säästää siinä ainakin hirveesti.
Kannattaa harkita tosissan, onse ajokortti kyllä niin tärkeä.
Itsekin ajoin vasta 30- vuotiaana, kun vihdoin oli sen verran ylimääräistä. Tosin helpompi olisi ollut ajaa jo silloin 18- vuotiaana, kun ei vielä tajunnut pelätä mitään. Omille lapsilleni aion maksaa kortit.
Jos rahan säästäminen ja työ tekeminen ei nuorelta onnistu, niin jääköön kortti hankkimatta. Perheessänne kuulostaa olevan tärkeämpiäkin ongelmia ratkottavana.
Meillä veljeni aikanaan maksoi omalla työllään ajokorttinsa heti 18-vuotiaana. Mua ei asia kiinnostanut pätkääkään, ja itse ajoin ( ja maksoin) korttini vasta 25-vuotiaana.
Ei se ajokortti mikään pakollinen ole, eikä sitä nyt mitenkään jokaisessa työssä tarvita. Itse en ole koskaan ollut työssä, jossa ajokortti olisi millään lailla tarpeen.
sitten, kun itse tienaavat rahansa siihen. Ei ajokortti ole mikään välttämättömyys, joka vanhempien on kustannettava lapsille.
Suomessa on suorastaan pakkomielle että ajokortti on hankittava 18-vuotiaana. Ilman ajokorttia pärjää ellei nyt sitten asu jossain ihan syrjäseudulla. Moni 18-vuotiaana ajokortin hankkinut ei edes aja autolla vuosikausiin ja sitten unohtuu ajotaito ja -varmuus.
Järkevämpää mennä autokouluun sitten kun autolle ja ajokortille on oikea tarve ja vielä rahaa ajokorttiin JA autoon.
Opetuslupa olisi paras vaihtoehto, varsinkin kun voisi samoilla luvilla opettaa molempia sitten kun nuorempikin on oikeassa iässä. Mutta tuolla kertomallasi tyylillä se ei varmasti onnistu, miehen olsii todellakin tehtävä jotakin pätemiselleen. Tuollainen suhtautuminen on inhottavaa, olipa kyse sitten ajamisesta, koulusta tai kotitöistä ja miehen pitäisi todellakin lopettaa päsmäröinti ja muiden alentaminen.
jos ei ole varaa autoon ja sen käyttökustannuksiin, kuten näyttää tässä ap:n tapauksessa nyt olevan.
Eli ei korttia kummallekaan tässä vaiheessa.
Tuttavaperhe teki näin: vanhemmat lupasivat maksaa kortista puolet, mutta ensin nuoren piti itse tienata se toinen puoli.
Mutta tuntuu että siinä käy näin:
- kumpikaan ei onnistu sitä toista puolta keräämään, ja raha menee sitten hukkaan johonkin muuhun.Tai tietty voisi luvata että antaa puolet vasta kun toinen puoli kerätty...
silloin käy varmaa niin, että se jota asia ei niin kauheasti nyt kiinnosta, ei asiaan halua panostaa ja jättää "tilaisuuden" käyttämättä.
Ja se joka kortin haluaisi, on taas aina rahaton :), eikä onnistu millään säästämään tuota toista puolikasta.
Jakaa mainoksia mutta siitä tienaa vain joku 80 eur kuussa, joka menee ihan taskurahoina teinin "pakollisiin" menoihin (välipalat koulussa ja muuten, leffat, hampurilaiset, pelit jne. ... mä en pysty antamaan kuin 10 eur kuussa vk-rahaa ja siitäkin joudun vähentämään osan koulukirjakuluista).
Opintotukeakaan ei tule kun meidän tulot menee just rajan yli.
(Ja on siis iso perhe ja muitakin lapsia, eli siksi ei rahaa kauheasti ole).Eli tällä lupauksella maksaa puolet käytännössä kortti jäisi varmaan saamatta.
Ellei nyt joku ihme tapahtuisi että saisivat kunnon kesätöitä, tosin sitten pitäisi odottaa että just tää nuorempi joka kortin haluaa, niitä kesätöitä saisi; ihan vielä ei oikein saa ainakaan vuoteen tai pariin.
ap
Sama tarjous siis kummallekin lapselle ja jos lapsi itse saa kerättyä sen puolet rahoista niin sitten saa kortin. En siis todellakaan antaisi niitä rahoja etukäteen. Jos toista lapsista ei kiinnosta ajokortti tässä vaiheessa, hän saisi ne puolet sitten kun kiinnostaa. Jos sitten taas toisella on kova hinku ajokorttiin (siis ilmeisesti tämä joka jakaa mainoksia) hän tinkii omista menoistaan ja alkaa säästää. Jotkut leffat, hampurilaiset ja pelit eivät todellakaan ole mitään pakollisia menoja, joten hänen täytyy tehdä arvovalita: jos hän haluaa saada ajokorttirahat säästöön, hän tinkii muista menoistaan. Näinhän se elämä muutenkin useinmiten toimii; kaikkea ei voi saada kerralla ja "ilmaiseksi".
että vanhempani lupasivat minulle ja veljelleni ajokortit 18-v lahjaksi(meillä 1 v.ikäeroa). Veljeni ajoikin kortin heti, mutta minä vasta 25 v. Tämä ei johtunut vanhempien rahapulasta vaan omasta halustani. Mun pontti taitaa olla se, että jos toisella lapsella ei nyt ole suurempaa intoa ajokorttia ajaa, voitte ihan hyvin keskustella hänen kanssaan josko sopisi että vaikka parin vuoden päästä maksaisitte hänen autokoulunsa. Sehän voi sopia lapselle ihan hyvin. Tai sitten puolet rahoista molemmille.
Tuttavaperhe teki näin: vanhemmat lupasivat maksaa kortista puolet, mutta ensin nuoren piti itse tienata se toinen puoli.
Mutta tuntuu että siinä käy näin:
- kumpikaan ei onnistu sitä toista puolta keräämään, ja raha menee sitten hukkaan johonkin muuhun.
Tai tietty voisi luvata että antaa puolet vasta kun toinen puoli kerätty...
silloin käy varmaa niin, että se jota asia ei niin kauheasti nyt kiinnosta, ei asiaan halua panostaa ja jättää "tilaisuuden" käyttämättä.
Ja se joka kortin haluaisi, on taas aina rahaton :), eikä onnistu millään säästämään tuota toista puolikasta.
Jakaa mainoksia mutta siitä tienaa vain joku 80 eur kuussa, joka menee ihan taskurahoina teinin "pakollisiin" menoihin (välipalat koulussa ja muuten, leffat, hampurilaiset, pelit jne. ... mä en pysty antamaan kuin 10 eur kuussa vk-rahaa ja siitäkin joudun vähentämään osan koulukirjakuluista).
Opintotukeakaan ei tule kun meidän tulot menee just rajan yli.
(Ja on siis iso perhe ja muitakin lapsia, eli siksi ei rahaa kauheasti ole).
Eli tällä lupauksella maksaa puolet käytännössä kortti jäisi varmaan saamatta.
Ellei nyt joku ihme tapahtuisi että saisivat kunnon kesätöitä, tosin sitten pitäisi odottaa että just tää nuorempi joka kortin haluaa, niitä kesätöitä saisi; ihan vielä ei oikein saa ainakaan vuoteen tai pariin.
ap
maksaneet ajokortit ja autot :) Ovat käyneet ammattikoulua ja kaikki työharjottelut olleet palkallisia. Nämä rahat sitten säästäneet.
Ei mullakaan olis ollu varaa venyä lasten ajokortteihin, kun on asuntolainaa, mökkilainaa ja omaa autolainaa.
Jos toinen haluaa kortin nyt, maksatte ensin sen ja sitten toiselle myöhemmin, kun se tulee ajankohtaiseksi. Jos hän ei jostakin syystä halua ajokorttia lainkaan tai maksaa omillaan, laitatte sitten joskus vaikka saman ajokortin hinnan hänen tililleen.
Me olemme tässä surkeassa köyhyydessä ne maksaneet, osamaksulla tietenkin eikä onneksi aivan samalle vuodelle tule kaikki.
ja jos nuori kovasti korttia toivoo ajetaan se opetusluvalla. Selitetään nuorelle tilanne, että vanhempi opettaa kun rahaa ei muuhun ole ja siinä ei auta hermojaan menetellä. Kenenkään.
Tokihan yhteenottoja voi tulla ja tuleekin, mutta niinhän niitä tulee normiarjessakin ja ne sovitaan. Sitten taas jatketaan. Siinähän ne sinunkin ajotaidot karttuu, kun alat lapsiesi kanssa ajelemaan.
ja jos nuori kovasti korttia toivoo ajetaan se opetusluvalla. Selitetään nuorelle tilanne, että vanhempi opettaa kun rahaa ei muuhun ole ja siinä ei auta hermojaan menetellä. Kenenkään. Tokihan yhteenottoja voi tulla ja tuleekin, mutta niinhän niitä tulee normiarjessakin ja ne sovitaan. Sitten taas jatketaan. Siinähän ne sinunkin ajotaidot karttuu, kun alat lapsiesi kanssa ajelemaan.
ja olen "opettajatyyppiä", MUTTA, mun hermot kestää huonosti ylipäänsä autolla ajamisen. En osaa itse esim. kunnolla edes peruuttaa saati taskupysäköidä. Vähänkään monimutkaisemmissa risteystilanteissa olen iiihan pihalla mitä tehdä.
(Yritän välttää sellaisia vaikeiden risteysten reittejä :).
Eli minä en voisi olla se opettaja.
Ja valitettavasti miehen tyyli on "inhottava" (osin just se on syynä että musta on tullut näin hermoheikko, vaikka mulla on kortti ollut yli 11 vuotta - se aina neuvoo ja valittaa kaikesta mun ajamisessa, ihan siis turhistakin asioista, ja silleen ikävän vähättelevään sävyyn, niin meneehän se jo alitajuntaan että "olen p_sk_ kuski".) Esim. kun miestä nuoret auttaa jossain pihatöissä tai remonttihommissa, niin vaikka parhaansa yrittävät, se hirveän rumasti ja ivallisesti puhuu niille, jos toinen ei heti tajua jotain hienon hienoa nyanssia jossain jutussa, miten sen MIEHEN mielestä on paras tehdä...
Pelkään tosiaan mitä tuosta opettamisesta tulisi, vaikka se muuten olisi tosi hyvä juttu.
Mutta meidän perheessä voisi helposti käydä niin, että ensin investoidaan kaikki itseopetusluvat ja varusteet jne., ja kuitenkin lopulta joudutaan ottaa autokoulupaketti kun ei siitä opetuksesta mitään tule.
Siksi siis mies ei aikanaan opettanut minuakaan, kun tajusimme jo ettei se toimi (hän itse tajusi sen).
ap
että se joka korttia haluaa, toivoi kovasti mopoa ja mopokorttia!
no, ei siihenkään tietty ollut oikein varaa - ja äitiä kanssa hirvitti moinen touhu... joten on saatu asiaa vähän himmattua sillä että ihan kohtahan se ajokortti-ikä tulee ja voi saada ajokortin.....
(ja kaikkein pahinta - mulla on ollut käytössä sellainen vanha parin tonnin kottero, ja sitä on jossain vaiheessa vähän puhuttu että se oisi voinut jäädä teineille sitten ensiautoksi.... no tilanteet muuttuu siis ja nyt se ei ole ollenkaan varmaa voiko jäädä vai pitääkö sekin myydä että saa edes vähän rahaa, tai jos ei myydä, onko siitä enää mitään jäljellä vai viekö sen ylläpito jo niin paljon rahaa ettei kellään ole siihen varaa...)
ap
ylipäänsä nykyään maksaa? Siis jos käy autokoulu, ei itseopetusta?
Onneksi pikku veli oli 4 vuotta nuorempi, joten kun veli meni amk:nsa kautta autokouluun (koulun kautta halvempi), niin mä olin jo töissä ja autoin hänen maksuissaan. (Kuulin mummolta, että KAIKKI äidin hätävarasäästötkin meni mun autokouluun. Siksi maksoin veljen autokoulusta niin paljon kuin pystyin.)
Siinä tulisi samalla juteltua nuoren kanssa eli välit tod.näk. lähenisivät siihen vanhempaan, joka opettaisi - jos vanhempi osaa pelata ns. korttinsa oikein eli pysyy rauhallisena aikuisena eikä hermostu lapsensa virheistä. Autokoulun oppilas on juuri niin hyvä tai huono kuin hänen opettajansa...
Tai sitten laitat nuoret omalla työllään tienaamaan omat ajokorttinsa.