väitelleet! miten olette kustantaneet karonkkanne?
Säästössä ei tietenkään pitkän apurahakauden jälkeen ole mitään. Vanhemmiltakin varovasti kysyin, mutta eivät ole halukkaita osallistumaan kustannuksiin. Kuinka vähällä rahalla juhlista voi selvitä?
(hmm... ehkä karsin osallistujalistaa ja jätän perheen kutsumatta...)
Kommentit (44)
rahaa upposi noin 10 000 e, mutta oli se sen arvoista. Ja minä siis olin se väittelijä. Miehen mielestä se oli saavutus, josta hän halusi olla ylpeä. Varsinaisen juhlan lisäksi oli kotona seuraavana viikonloppuna pienimuotoinen tilaisuus naapureille ja iäkkäille sukulaisille eli kahvittelut noin sadalle.
näkökulmasta kuullostaa TODELLA OMITUISELTA, että vanhempien odotetaan maksavan karonkka?? Miksi vanhempien pitäisi osallistua aikuisen ihmisen bileiden kustannuksiin?
Muistaakseni karonkka ei ole pakollinen, joten riittää, että tarjoat kustokselle ja vastaväittäjälle illallisen. Siitä selvitä muutamalla satasella.
kun pienillä juhlilla en selviä. tai pitäisi n. 30 keski-ikäisen naisen mieli pahoittaa. monet jo vuosia suunnitelleet pukuja ja laihdutuskuureja. mun työpaikalta siis tulossa 40 ihmistä juhliin. jos olisikin mahdollisuus kutsua vain ne pakolliset, pitäisin 10 hengen akateemisen karonkan. mutta laitoksen perinteet velvoittavat..
Kunhan tässä pohdiskelen. Osallistuu kai monien vanhemmat häidenkin kustannuksiin?
Ei ihan heti tule mieleen keitä yhteistyökumppaneita voisin kysyä sponsoriksi, ala ei oikein ole sellainen. Tympeää että työn puolesta on "pakko" kutsua liki 30 ihmistä - kutsumatta jättäminen olisi noloa. Olisi mukava saada mukaan läheisimmät ystävätkin.
ap
näkökulmasta kuullostaa TODELLA OMITUISELTA, että vanhempien odotetaan maksavan karonkka?? Miksi vanhempien pitäisi osallistua aikuisen ihmisen bileiden kustannuksiin?
ne 30 työkaveria pitää sinne varsinaiseen karonkkaan kutsua? Sehän on akateeminen juhla, puheineen ja muine kuvioineen.
Tietenkin jos rahaa on millä mällätä, niin voi kutsua vaikka ketä, mutta jos raha on tiukalla, niin ehkä voisi pitää työkavereille, sukulaisille ja muille kavereille vähän vapaamuotoisemmat "tohtoribileet", joissa tarjoiluihin ei niin paljon kuluisi rahaa?
Itse useissa karonkoissa juhlineena (oma vasta edessä) olen joskus ollut jopa vähän kyllästynyt sukulaisten ja kavereiden pitkiin, ei-asiaankuuluviin puheisiin, eikö niiden paikka olisi muissa merkkipäiväjuhliassa, ja se karonkka olisi akateemisen yhteisön juhlalle varattu.
Minä ainakin aion kutsua karonkkaan vain tutkijakollegoita ja lähiperheen sekä 1-2 parasta ystävääni, muut tuttavat ja kylänmiehet voin kutsua sitten joihinkin muihin juhliin.
mahd. pieni karonkka, mutta silti 2 laitoksen väestä pakollisineen muodostuu 25-30, kun vanhemmat ja sisko miehineen kutsutaan myös + oma mies. ja päälle ne 40 työpaikan "pakollista" + kun tämä niin suureksi paisuu niin omat ystävät 20. nämä viimeksi mainitut 60 kutsun vain karonkkan jatkoille.
vaan ne nimet jotka on artikkeleissa (joo, sekin on tympeää, että siellä on halvatun pitkä lista professoreita joita en ole koskaan tavannutkaan).
ap (pa)
ne 30 työkaveria pitää sinne varsinaiseen karonkkaan kutsua? Sehän on akateeminen juhla, puheineen ja muine kuvioineen.
Tietenkin jos rahaa on millä mällätä, niin voi kutsua vaikka ketä, mutta jos raha on tiukalla, niin ehkä voisi pitää työkavereille, sukulaisille ja muille kavereille vähän vapaamuotoisemmat "tohtoribileet", joissa tarjoiluihin ei niin paljon kuluisi rahaa?
Itse useissa karonkoissa juhlineena (oma vasta edessä) olen joskus ollut jopa vähän kyllästynyt sukulaisten ja kavereiden pitkiin, ei-asiaankuuluviin puheisiin, eikö niiden paikka olisi muissa merkkipäiväjuhliassa, ja se karonkka olisi akateemisen yhteisön juhlalle varattu.
Minä ainakin aion kutsua karonkkaan vain tutkijakollegoita ja lähiperheen sekä 1-2 parasta ystävääni, muut tuttavat ja kylänmiehet voin kutsua sitten joihinkin muihin juhliin.
vaan ne nimet jotka on artikkeleissa (joo, sekin on tympeää, että siellä on halvatun pitkä lista professoreita joita en ole koskaan tavannutkaan).
ap (pa)
tässä ilmeisesti meni sekaisin kaksi eri henkilöä? Nuo kollegat, vaikka vain paperilla, tosiaan pitää kutsua, mutta ne jonkun mainitsemat iltapuvuista vouhottavat (joita ilmeisesti tapaa usein, eivät siis mitään tärkeitä vain-nimiä) ei ole kenenkään pakko kutsua.
Pakollisten lisäksi suunnitteilla oli kutsua oma mies (+ lapset ehkä mukana alkuruoalla, sitten kotiin ennen kuin kukaan ehtii nauttimaan liikaa), 2 ystäväpariskuntaa, omat vanhemmat + sisarukset. Aika minimissään jo...
ap
ap (pa)
tässä ilmeisesti meni sekaisin kaksi eri henkilöä? Nuo kollegat, vaikka vain paperilla, tosiaan pitää kutsua, mutta ne jonkun mainitsemat iltapuvuista vouhottavat (joita ilmeisesti tapaa usein, eivät siis mitään tärkeitä vain-nimiä) ei ole kenenkään pakko kutsua.
Jossasin menee sentään raja! Ystäviä voi kutsua, mutta en ole koskaan ollut karonkassa missä olisi lapsia. Noloa, ja loukkaavaa, jos tuot omat lapsesi tilaisuuteen.
Pakollisten lisäksi suunnitteilla oli kutsua oma mies (+ lapset ehkä mukana alkuruoalla, sitten kotiin ennen kuin kukaan ehtii nauttimaan liikaa), 2 ystäväpariskuntaa, omat vanhemmat + sisarukset. Aika minimissään jo...
ap
ap (pa)
pakko ei ole kuin viedä kustos ja vastaväittäjä illalliselle, näin teki mm kälyni jolla rahatilanne oli vaikea väittelyn aikaan, ja on muutenkin matalan profiilin ihminen jota eivät suuret juhlat miellytä. Itse taas haluan pitää kunnon juhlat sitten kun se päivä koittaa. Omista (siis miehen kanssa yhteisistä) rahoista ne varmasti pääosin kustannan, tosin uskon vanhempieni haluavan osallistua myös. Suvustani ei ole kukaan koskaan väitellyt eikä sisaruksissani ole edes yhtään ylioppilasta joten päivä on sikäli historiallinen ja myös vanhemmilleni tärkeä saavutus johon varmasti haluavat osallistua. Laitetaanhan häihinkin tolkuttomia summia, mielestäni tämä on jopa merkittävämpi juhla sillä juhlitaanhan jotain todellista saavutusta.
väittäriäni satoja kappaleita ennakkoon. Sillä kustansi kaikki viulut ja jäi vielä ylimääräistäkin:)
Mukavaa karonkkaa
t. dosentti xyz
tai siis se, joka juhlat maksaa. Juhalakuhan teoriassa on vastaväittäjä, mutta väittelijälle ne puheet kuitenkin pidetään ja hän maksaa...
Lapsia ei tuoda karonkkaan!!!Jossasin menee sentään raja! Ystäviä voi kutsua, mutta en ole koskaan ollut karonkassa missä olisi lapsia. Noloa, ja loukkaavaa, jos tuot omat lapsesi tilaisuuteen.
ap
ap (pa)
Kyllä mä olen ollut karonkoissa, joissa on ollut myös lapsia. Heillä on tosin ollut sitten mukana myös oma kaitsija, joka on lähtenyt lasten mukana pois heti kun on tarpeen. Oma lapsi oli mukana väitöstilaisuudessa ja kahvilla, mutta ei karonkassa.
Tottahimputissa se, joka juhlan maksaa, saa kutsua sinne kaikki ketkä haluaa. Joitain on pakko kutsua, ja jos rahat riittäää niin kaikki jotka haluaa saa kutsua.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin mun kohdalla vanhemmat maksoivat osan karonkkakuluista väittelylahjana. Loput maksoin luottokortilla. Omatkin rahat oli tuossa vaiheessa aika vähissä, kun apurahalla oli oltu jne, mutta toisaalta mulla oli tuolloin jo hyvä väittelyn jälkeinen työpaikka tiedossa ja sieltä hyvä palkka, joten pystyin odottamaan maksavani velat aika pian.
Pakollisia paikallaolijoita vastaväittäjä, väittelijä ja kustos. Ei mielellään vanhempia tai muita sukulaisia. Työyhteisöstä ne, jotka ovat olleet konkreettisesti mukana. Eli n. 10 hengen ravintoilaillallinen kabinetissa on varmaankin se helpoin ratkaisu, selviää alle tonnilla.
Pakollisia paikallaolijoita vastaväittäjä, väittelijä ja kustos. Ei mielellään vanhempia tai muita sukulaisia. Työyhteisöstä ne, jotka ovat olleet konkreettisesti mukana. Eli n. 10 hengen ravintoilaillallinen kabinetissa on varmaankin se helpoin ratkaisu, selviää alle tonnilla.
pakko ei ole kuin viedä kustos ja vastaväittäjä illalliselle, näin teki mm kälyni jolla rahatilanne oli vaikea väittelyn aikaan, ja on muutenkin matalan profiilin ihminen jota eivät suuret juhlat miellytä. Itse taas haluan pitää kunnon juhlat sitten kun se päivä koittaa. Omista (siis miehen kanssa yhteisistä) rahoista ne varmasti pääosin kustannan, tosin uskon vanhempieni haluavan osallistua myös. Suvustani ei ole kukaan koskaan väitellyt eikä sisaruksissani ole edes yhtään ylioppilasta joten päivä on sikäli historiallinen ja myös vanhemmilleni tärkeä saavutus johon varmasti haluavat osallistua. Laitetaanhan häihinkin tolkuttomia summia, mielestäni tämä on jopa merkittävämpi juhla sillä juhlitaanhan jotain todellista saavutusta.
minun työpaikkallani (sairaala) noin puolet kollegoistani väittelee jossakin elämänsä vaiheessa. vielä 90-luvulla oli tapana ja velvollisuutena kutsua karonkan jatkoille koko klinikka. no, niistä ajoista on sponsorit kaikkonneet ja kollegamäärä varmaan väh. tuplaantunut. onneksi siis ei tarvitse kutsua klinikan 100 kollegaa jatkoille, omat lähimmät 10 kpl karonkkaan (mukana julkaisuissa ja olisi todella noloa jättää kutsumatta karonkkaan siis kutsua vain jatkoille). ja koska työyhteisö on tiivis ja kaikki juhlat juhlitaan "poikkitieteellisesti" on pakko kutsua myös 30 muuta ei-kollegaa. työpaikalta siis tulee 40 henkeä (suurin osa todella tuleekin). ja päälle vastaväittäjä, kustos, ohjaajat, oma perhe (ei todellakaan lapsia mukaan), esitarkastajat, varsinainen tutkimusryhmä, toiselta laitokselle tärkeimmät tyypit (väitöskirja 2 laitoksen yhteistyötä), väitöskirjan seurantaryhmä (2 hlö). Karonkkaan siis oma perhe, "pakolliset" ja omat kollegat, 25. Jatkoille työpaikalta 30 ja koska niin kamalan isot juhlat tulee, omia ystäviä 15-20.
Tällaisia ne meidän työpaikalla tahtovat olla. Joku toisella klinikalla on joutunut kutsumaan kaikki 40 kollegaa itse karonkkaan, se kun on tapana.
itse yritän pitää karonkkan ravintolassa ja jatkoja varten läheltä varata eri tilan, jonne pitopalvelu ja omat juomat.
väittelijä wannebe vuosimallia 2011
ps. ja todellakin otan kaiken taloudellisen tuen vastaan tässäkin asiassa. isä ainakin maksaa osa, en tiedä, maksaako kokonaankin.
mutta yksi kaveri pyysi karonkkakutsussa kaikkia osallistumaan. Joku voi pitää tätä nolona, mutta itse ymmärrän hyvin. Maksun voi sitten vähentää lahjasta. Hyvät bileet, kaikilla kivaa eikä väittelijä ole konkurssissa.
Itse kustansin karonkan omasta pussista viime keväänä, kahvit maksoi laitos. Meni noin 4000 euroa. Kuulin kuitenkin silloin, että jossain on tapana myydä illalliskortteja karonkkaan, eli periä maksu osallistuvilta. Itsestäni kuulosti kummalliselta, mutta joillakin laitoksilla kuulemma yleistä.
Muistaakseni karonkka ei ole pakollinen, joten riittää, että tarjoat kustokselle ja vastaväittäjälle illallisen. Siitä selvitä muutamalla satasella.