Miksi 40-vuotiaana ei enää tule raskaaksi?
Pirhana, että ärsyttää. Piti hankkia vielä yksi, kolme isompaa lasta on jo. Kaikki saivat alkunsa todella nopeasti. Mutta nyt, vuoden yrityksen ja hormonilääkityksenkään avulla ei mitään. Tutkimuksissa on havaittu, että ovulaatio on normaali, kohdun limakalvo sopivan paksu. Yritys on ajoitettu tismalleen oikeaan aikaa. Ennen olisin tullut ihan varmasti raskaaksi. Pitääkö vain uskoa, että olen vanha kääkkä? Vai voiko miehenkin hedelmällisyys laskea nelikymppisenä? Vaikea uskoa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Koska 40v nainen on mummeli, jonka kuuluu istua kiikkustuolissa kutomassa sukkaa, ja huolehtia lapsenlapsista.
Äh, voisin synnyttää vielä yhden lapsen ja kutoa sille sukkia. Lapseni eivät ole vielä vanhempia moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla muita onnekkaita, eli yli nelikymppisenä raskautuneita?
En raskautunut, mutta tulin kyllä raskaaksi 😁 42-vuotiaana. Helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aikana ihminen on tarkoitettu lisääntymään noin 16-20 vuotiaina. Ja vie melko kauan aikaa ennen kuin ihmisen biologiset ominaisuudet kehittyvät nykymailman menoon...
Ja onhan se lapsellekkin aika ankeaa, että yläasteiässä vanhemmat on jo eläkkeellä...
Millä matematiikalla?
Sain toisen lapseni 40+ ja olen vielä tiukasti työelämässä, kun hänestä tulee täysi-ikäinen.
Eläkeikä nousee, miksei myös synnytysikä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla muita onnekkaita, eli yli nelikymppisenä raskautuneita?
En raskautunut, mutta tulin kyllä raskaaksi 😁 42-vuotiaana. Helposti.
Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi tulla raskaaksi 40-vuotiaana. Itse olen tullut raskaaksi neljä kertaa yli 40 vuotiaana (tuli sitten tosin keskenmenojakin), helposti, yrittämättä, melkein joka kierrosta jolloin en jo ollut raskaana... Mutta tilastollisesti on kiistämätön tosiasia että 40 -vuotiaan on TILASTOLLISESTI selvästi vaikeampi tulla raskaaksi kuin 30 -vuotiaan. Ja jos joillekin se silti on helppoa, niin sen täytyy tarkoittaa että joillekin se on vielä vaikeampaa kuin tilastot keskimäärin sanoisivat. Etukäteen ei vain tiedä kumpaan ryhmään kuuluu vai onko sittenkin keskiverto.
Samassa kulmassa, kun fertiliteetti laskee, nousee downlapsen mahdollisuus.
Itse sain toisen lapsen luomuna 40+ muutamassa kuukaudessa. Samaan aikaan lähipiirissä 4 ikäistäni naista tuli raskaaksi, mutta sai keskenmenon. Osaan olla kiitollinen.
Samoin.
Jos mulla olisi kolme lasta, en kyllä lähtisi enää neljättä lasta hankkimaan, jos olisin yli nelikymppinen. Nauttisin kolmesta lapsestani enkä ottaisi riskiä, että neljännen lapsen kanssa menisi joku mönkään. Sijoituslapsen kyllä hyvinkin voisin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
40v on isöäidin iässä. Siksi.
Ai? Ennen 40v oli keski-ikäinen, mummoikä oli yli 60v.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi kolme lasta, en kyllä lähtisi enää neljättä lasta hankkimaan, jos olisin yli nelikymppinen. Nauttisin kolmesta lapsestani enkä ottaisi riskiä, että neljännen lapsen kanssa menisi joku mönkään. Sijoituslapsen kyllä hyvinkin voisin ottaa.
Mutta kuinka voit olla varma ettei joku menisi mönkään tulevina vuosina jollakin kolmesta lapsestasi? Miksi pelkäisit että juuri neljännen kanssa tulisi vaikeuksia? Seulontojen avulla voidaan sulkea monta mahdollista ongelmaa pois vielä syntymättömältä lapselta.
Vierailija kirjoitti:
Koska 40v nainen on mummeli, jonka kuuluu istua kiikkustuolissa kutomassa sukkaa, ja huolehtia lapsenlapsista.
Näin varmaankin Wt-perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Näin voi ajatella vain joku hyvin nuori henkilö tai pahasti katkeroitunut yli 50-v. Kaikkea hyvää kuitenkin elämääsi! Olen yli 40v ja yritän tulla raskaaksi vaikka se ei tilastollisesti ole piece of cake.
40-vuotiaalla on ollut runsaasti aikaa hankkiutua raskaaksi. Biologia viis veisaa sosiaalisista seikoista, kuten sopivan kumppanin löytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaankin Wt-perheissä.
Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
40-vuotiaalla on ollut runsaasti aikaa hankkiutua raskaaksi. Biologia viis veisaa sosiaalisista seikoista, kuten sopivan kumppanin löytymisestä.
Biologia on julma ja armoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuinka voit olla varma ettei joku menisi mönkään tulevina vuosina jollakin kolmesta lapsestasi? Miksi pelkäisit että juuri neljännen kanssa tulisi vaikeuksia? Seulontojen avulla voidaan sulkea monta mahdollista ongelmaa pois vielä syntymättömältä lapselta.
En tietenkään voisi olla varma, mutta jotenkin ajattelisin, että terveen lapsen kanssa eläminen on vähän eri juttu kuin esim. vaikeasti vammaisen, joka tarvitsee apua ympäri vuorokauden. Aborttia en pystyisi tekemään, vaikka lapsi olisikin vammainen.
Vierailija kirjoitti:
laskee. Eikö olisi mukava joskus tyytyä siihen, mitä on jo saanut? Terv toinen samanikäinen
Päteekö tämä neuvo koko elämään?
Jos, niin kenenkään ei pidä tavoitella yhtään mitään. Ei lapsia missään iässä, ei koulutusta, ei mitään. Parempi maata vaan sohvalla ja olla onnellinen jos sellaisen omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia on julma ja armoton.
Se laittaa reunaehdot viime kädessä koko elämälle, ja on mikä on. En osaa nähdä sitä julmana tai armottomana, vaan pikemminkin niin päin, että ihminen kuvittelee voittavansa sen milloin minkäkin asian kanssa. Vaikkapa pitämällä seitsemänkymppisiä työkykyisinä ruumiillisissa töissä.
Gyne sano että jos kierto on 28 niin ovis kierron 17 päivä.
Eli enemmänkin vähän myöhempään kuin kierron puolessa välissä.
Ovia testejä saa apteekista.
Kyllä moni 40v. raskautuu ihan helposti.
Kun noudatin tuota gynen neuvoa niin raskaaksi tulin helpolla.
Millä matematiikalla?
Sain toisen lapseni 40+ ja olen vielä tiukasti työelämässä, kun hänestä tulee täysi-ikäinen.