Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 40-vuotiaana ei enää tule raskaaksi?

Vierailija
05.09.2011 |

Pirhana, että ärsyttää. Piti hankkia vielä yksi, kolme isompaa lasta on jo. Kaikki saivat alkunsa todella nopeasti. Mutta nyt, vuoden yrityksen ja hormonilääkityksenkään avulla ei mitään. Tutkimuksissa on havaittu, että ovulaatio on normaali, kohdun limakalvo sopivan paksu. Yritys on ajoitettu tismalleen oikeaan aikaa. Ennen olisin tullut ihan varmasti raskaaksi. Pitääkö vain uskoa, että olen vanha kääkkä? Vai voiko miehenkin hedelmällisyys laskea nelikymppisenä? Vaikea uskoa.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskee. Eikö olisi mukava joskus tyytyä siihen, mitä on jo saanut? Terv toinen samanikäinen

Vierailija
2/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyys laskee, koska munasarjat vanhenevat koko ajan ja munasolut ovat olleet siellä alkioina kypsymässä jo sinun kohtuajoistasi asti. Miehillähän siittiöitä tulee koko ajan lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana ihminen on tarkoitettu lisääntymään noin 16-20 vuotiaina. Ja vie melko kauan aikaa ennen kuin ihmisen biologiset ominaisuudet kehittyvät nykymailman menoon...

Ja onhan se lapsellekkin aika ankeaa, että yläasteiässä vanhemmat on jo eläkkeellä...

Vierailija
4/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen on "evoluution aikana" tarkoitettu lisääntymään 16-20-vuotiaana (lähdeviite, kiitos!), niin miksi ihmeessä vaihdevuodet tulevat suurimmalle osalle vasta lähempänä viittäkymmentä vuotta?

Vierailija
5/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 37,5 v. ja raskaana - ekasta yrityksestä. Tämä on meidän neljäs lapsemme. Kyllä siis raskautuminen vanhemmallakin iällä on mahdollista.

Tiedän, ettei tämä ole kovin helppoa, mutta paras ohje on unohtaa lapsen tekeminen "tismalleen oikeaan aikaan". Nimittäin stressaaminen kalenterin kanssa yms. ei edesauta lapsen alkuunsaattamista yhtään, päinvastoin.

Vierailija
6/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaaks. Heinäkuussa oltiin etelässä ja sairastuin siellä vatsatautiin, pillereitä söin koko ajan ja elokuussa sit tein positiivisen testin. Mulla 2 edellistä raskautta alkaneet ekasta yrityskerrasta, kuopus nyt 4,5v vanha.

Vierailija
7/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kerrasta aiemmatkin raskaudet. Joten ei voi yleistää ettei nelikymppisenä tärppää. Täysin terveitä kaikki lapset.

Vierailija
8/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jo kerrasta 40-vuotiaana. Syntyi eka ja ainoa, terve ihana lapsi.

Vierailija
9/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi tulla raskaaksi 40-vuotiaana. Itse olen tullut raskaaksi neljä kertaa yli 40 vuotiaana (tuli sitten tosin keskenmenojakin), helposti, yrittämättä, melkein joka kierrosta jolloin en jo ollut raskaana...

Mutta tilastollisesti on kiistämätön tosiasia että 40 -vuotiaan on TILASTOLLISESTI selvästi vaikeampi tulla raskaaksi kuin 30 -vuotiaan.

Ja jos joillekin se silti on helppoa, niin sen täytyy tarkoittaa että joillekin se on vielä vaikeampaa kuin tilastot keskimäärin sanoisivat.

Etukäteen ei vain tiedä kumpaan ryhmään kuuluu vai onko sittenkin keskiverto.

Vierailija
10/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana ihminen on tarkoitettu lisääntymään noin 16-20 vuotiaina. Ja vie melko kauan aikaa ennen kuin ihmisen biologiset ominaisuudet kehittyvät nykymailman menoon... Ja onhan se lapsellekkin aika ankeaa, että yläasteiässä vanhemmat on jo eläkkeellä...

moni nainen on hedelmällisessä iässä 15-45 vuotiaina, moni vielä pidemmän ajan.

Onko 'tarkoitettu' että ihmiset käyttävät ehkäisyä alle 16-vuoitiaina (jos niin nuorina harrastava seksiä) ja myös yli 20-vuotiaina? Mutta 16-20-vuotiaina jättävät ehkäisyt pois?

Kerro ihmeessä lisää :)

Vierailija
11/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulle ole tätä lääkäri selittänyt?

Vierailija
12/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo pk-seudulla enemmän kuin alle 20-vuotiaita!

Joten otsikkosi menee pahasti mönkään.

Toki, hedelmällisyys laskee, muttei se romahda olemattomiin, toisin kuin väität.

Jos sen sijaan haluat valittaa yksilöllistä kohtaloasi, niin sitä symppaan kyllä. Sain esikoiseni 33-vuotiaana neljän vuoden yrittämisen ja hedelmöityshoitojen jälkeen, joten tiedän tunteesi. Sinuna menisin jo kokeilemaan vähän järeämpiä hoitoja.

Vierailija
13/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin stressaaminen kalenterin kanssa yms. ei edesauta lapsen alkuunsaattamista yhtään, päinvastoin.

Tätä mä en ymmärrä yhtään. Kun raskaaksi voi tullaan vaan tiettyyn aikaan kierrosta, niin kai se nyt vähän auttaa, että koittaa ne "oikeat" päivät bongata? Vai meinaatko, että helpommin raskautuu kun alkaa niitä vältellä?

Vierailija
14/83 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi monella päälle 40- vuotiaalla on paljon keskenmenoja tai vaikeuksia tulla raskaaksi. Se, että ovuloi, ei kerro yhtään mitään munasolujen laadusta.

Ja tuuristahan koko juttu on kiinni. Se, että 38- vuotiaana sattui raskautumaan ekasta yrityksestä ei välttämättä ennakoi sitä, että myöhemmin kävisi samoin.

Mulla ystävä, joka sai ekan lapsen tokasta yrityskierrosta 36- vuotiaana. Kakkosta ei alkanut kuulua ja kun hommaa alettiin tutkia, kävi ilmi, että ystävän munasoluissa geenivirhe, joka aiheutti hedelmöittyneen munasolun fragmentoitumisen eli raskaus ei IVFnkään kautta mahdollinen.

Oli vaan käynyt hyvä tuuri sen ekan kanssa, että oli siittiöön törmännyt hänellä pienessä vähemmistössä ollut normaali munasolu.

Vierailija
15/83 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskee. Eikö olisi mukava joskus tyytyä siihen, mitä on jo saanut? Terv toinen samanikäinen

Mutta tätä päätöstä iltatähdestä oli kypsytelty jo pitkän aikaa. En olisi voinut kuvitellakaan, että minä, joka tulen niin "helposti" raskaaksi, en enää raskaudukaan heti. Ja toki tiedän, ettei nelikymppisenä äidiksi tulo ole nykypäivänä yhtään harvinaista. Harmittaa vain. Lääkäri ei ottanut ikääni edes puheeksi. Tai no clomit aloitettiin jo puolen vuoden yrityksen jälkeen.

Enpä usko, että järeisiin hoitoihin lähdetään, kun ei kuitenkaan ole kyse ensimmäisestä tai toisesta lapsesta. Pakko hyväksyä tosiasiat, jotkut junat menivät jo...

AP

Vierailija
16/83 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen on "evoluution aikana" tarkoitettu lisääntymään 16-20-vuotiaana (lähdeviite, kiitos!), niin miksi ihmeessä vaihdevuodet tulevat suurimmalle osalle vasta lähempänä viittäkymmentä vuotta?

kivikaudella keski-ikä oli 15v.

Vierailija
17/83 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi tulla raskaaksi 40-vuotiaana. Itse olen tullut raskaaksi neljä kertaa yli 40 vuotiaana (tuli sitten tosin keskenmenojakin), helposti, yrittämättä, melkein joka kierrosta jolloin en jo ollut raskaana... Mutta tilastollisesti on kiistämätön tosiasia että 40 -vuotiaan on TILASTOLLISESTI selvästi vaikeampi tulla raskaaksi kuin 30 -vuotiaan. Ja jos joillekin se silti on helppoa, niin sen täytyy tarkoittaa että joillekin se on vielä vaikeampaa kuin tilastot keskimäärin sanoisivat. Etukäteen ei vain tiedä kumpaan ryhmään kuuluu vai onko sittenkin keskiverto.

Samassa kulmassa, kun fertiliteetti laskee, nousee downlapsen mahdollisuus.

Itse sain toisen lapsen luomuna 40+ muutamassa kuukaudessa. Samaan aikaan lähipiirissä 4 ikäistäni naista tuli raskaaksi, mutta sai keskenmenon. Osaan olla kiitollinen.

Vierailija
18/83 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi tulla raskaaksi 40-vuotiaana. Itse olen tullut raskaaksi neljä kertaa yli 40 vuotiaana (tuli sitten tosin keskenmenojakin), helposti, yrittämättä, melkein joka kierrosta jolloin en jo ollut raskaana... Mutta tilastollisesti on kiistämätön tosiasia että 40 -vuotiaan on TILASTOLLISESTI selvästi vaikeampi tulla raskaaksi kuin 30 -vuotiaan. Ja jos joillekin se silti on helppoa, niin sen täytyy tarkoittaa että joillekin se on vielä vaikeampaa kuin tilastot keskimäärin sanoisivat. Etukäteen ei vain tiedä kumpaan ryhmään kuuluu vai onko sittenkin keskiverto.

Samassa kulmassa, kun fertiliteetti laskee, nousee downlapsen mahdollisuus.

Itse sain toisen lapsen luomuna 40+ muutamassa kuukaudessa. Samaan aikaan lähipiirissä 4 ikäistäni naista tuli raskaaksi, mutta sai keskenmenon. Osaan olla kiitollinen.

Vierailija
19/83 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska 40v nainen on mummeli, jonka kuuluu istua kiikkustuolissa kutomassa sukkaa, ja huolehtia lapsenlapsista.

Vierailija
20/83 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko palstalla muita onnekkaita, eli yli nelikymppisenä raskautuneita?