Inhoan suomalaista "rehellisyyttä"!
Viime aikoina on tullut sellaisia tilanteita, että tietyt ihmiset laukovat törkeitä kommentteja, mutta verhoavat kommentit rehellisyydeksi. Kuulijasta ne tuntuvat vittuilulta. On todella rasittavaa kuunnella arvostelua painosta, autosta, talosta yms ja lopuksi arvostelija vain tuumaa "minä vain sanon suoraan miten asiat ovat". Aivan kuin niitä asioita ei voi sanoa ystävällisesti suoraan vaan pitää ottaa ivallinen tyyli.
Ymmärtääkö kukaan mitä yritän sanoa?
Kommentit (34)
Monilta ihmistiltä puttuu hienotunteisuus, eli jätetään jokin asia sanomatta, mikä saattaa kuulijassa aiheuttaa pahaa mieltä, surua tai ahdistusta. Sitä kutsutaan myös toisen tunteiden huomioonottamiseksi.
Rehellinen voi olla, mutta kenen ehdoilla? Olenko rehellinen toisen kustannuksella, ja olen täysin piittaamaton toisen ihmisen tunteista?? SE on tökeröä, ja moukkamaista käytöstä!
Usein näillä ns. suoraan puhuvilla ihmisillä itsellään on salainen halu/motiivi vain loukata toista ihmistä esim. kateuden, tai ylimielisyyden tähden.
Sydämen sivistynyt ihminen osaa olla hienovarainen, ja ottaa toisen ihmisen huomioon.
suorasukaisuus siihen että me suomalaiset ollaan rehellistä kansaa. Ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Suomalaiset ovat rehellistä sakkia mikä tarkoittaa sitä ettei kulttuuriin kuulu toisten ihmisten huijaaminen, varastaminen tai ylen palttinen valehtelu ja totuuden vääristely.
työyhteisössä töissä, jossa kova kilpailuhenki.
Sielä on juuri paljon näitä ns. totuudentorvia, jotka haluavat omaa asemaansa pönkittääkseen (ja samalla kateudesta) työyhteisössä hyvin paljon "laukovat totuuksiaan" toisista esim. pukeutumisesta, lasten kasvatuksesta, asumisesta, - kaikesta sellaisesta missä jotkin naiset kokevat kilpailua. Kaiken tämän takana siis se, että halutaan arvostella muita, jotta itse päästään pätemään. Yököttävää touhua.
Hirvein ihmistyyppi on minusta kovaääninen, ronski naisihminen joka omien sanojensa mukaan "puhuu asioista niiden oikeilla nimillä" eli möläyttelee ihan mitä mieleen sattuu tulemaan eikä osaa alkeellisiakaan käytöstapoja. Tyypille ominaista on räikeän värinen (musta, punainen) kynitty tukka, tupakointi ja tatuoinnit mutta ei niistä sen enempää.
Mä en oikeasti tajua, mitä voittaa sellaisella "rehellisyydellä" että arvostelee esim. toisen sisustusta, hääpukua, seurustelukumppania tms. Siis sellaisessa neutraalissa tilanteessa missä ei ole riidasta kysymys.
Arvostan itse rehellisyyttä, mutta tarkoitin aloituksessani näitä toisten lyttääjiä. Siksi lainausmerkit. Asiat voi sanoa nätisti suoraan tai "rehellisesti" vittuilemalla.
Omat appivanhempani ovat hyvä esimerkki tästä. Appiukko on mm todennut miten hänestä on järkyttävää, että minunlaisia nuoria naisia toimii ammatissani (en paljasta ammattia, mutta sukupuolijakauma työpaikassani on lähes 50/50) ja että olen huono vaimo, koska en tee kaikkia kotitöitä. Anoppi puolestaan arvostelee jokaista sisustusratkaisuamme, mm sohvamme on liian halpa ja ruma. Näin kirjoitettuna nämä eivät kuulosta kovin pahoilta, mutta tositilanteessa puun takaa lauottuna ovat todella ilkeitä "rehellisiä" kommentteja.
Tyypille ominaista on räikeän värinen (musta, punainen) kynitty tukka, tupakointi ja tatuoinnit mutta ei niistä sen enempää.
Mä en oikeasti tajua, mitä voittaa sellaisella "rehellisyydellä" että arvostelee esim. toisen sisustusta, hääpukua, seurustelukumppania tms.
Sähän et toki itse arvostele etkä luokittele ketään.
Kummasti hiljenevät jos kommenttiin "onpa rumat kengät" sanoo esim. "Ja sulla on hirveä tukka/paita/muuten kertynyt visiin aika paljon painoa viime aikoina."
Luulen kuitenkin tietäväni mitä tarkoitat.
Juuri tyttäreni (7.luokkalainen) kanssa juttelin asiasta. Häntä kiusataan koulussa, ja tuo sakin johtaja saa kunnioitusta sillä että "uskaltaa sanoa asiat suoraan" ja olla "rehellinen". Mielestäni tuo ei aina ole mikään hyve. Ei huonoa käytöstä tai käytöksen puutetta voi peitellä tai selitellä sillä että on vaan "rehellinen". Voi olla rehellinen laukomatta solvauksiakin. Ja hyvän käytöksen merkki on se, että osaa pitää suunsa kiinni silloin kun ei ole mitään fiksua sanotavaa, ei kaikkea tarvitse todellakaan laukoa ulos mitä mieleen tulee.
Joo.,. siis sama asia ärsyttää minuakin, harmi tosiaan että tuota ns rehellisyyttä harrastavat jopa teini-iän ylittäneet.
Olen juuri tuollainen ihminen,mutta yleensä havainnot muissa ihmisissä ovat positiivisia.Mutta minkä olen huomannut näissä hienotunteisissa ihmisissä,he eivät kerro jos mahdollisesti olet laihtunut,käynyt juuri kampaajalla tai muuten vaan olet nätimpi kuin kk sitten.
Kateus estää meitä antamasta kehuja toisillemme,siis aitoja kehuja ja pyllyn lipominen on eri juttu.
..olen alkanut laukoa takaisin, toki silleen sivistyneen hillitysti jälkiviisaana ;).
Moni näistä "rääväsuista" on sellaisia, joiden rasittavuus on uskomatonta. Käytös on huonoa, hyvin usein kyseessä on sairaalloisen lihava naisihminen kananpersetukalla ja tupakka sauhuaa jatkuvasti. Haukutaan kovaan ääneen kaikki, jokaiseen ongelmaan löytyy vastaus jne. Jos ei tee kuten hän, kääntää selkänsä ja haukkuu lisää. Yök.
Olen juuri tuollainen ihminen,mutta yleensä havainnot muissa ihmisissä ovat positiivisia.Mutta minkä olen huomannut näissä hienotunteisissa ihmisissä,he eivät kerro jos mahdollisesti olet laihtunut,käynyt juuri kampaajalla tai muuten vaan olet nätimpi kuin kk sitten.
Kateus estää meitä antamasta kehuja toisillemme,siis aitoja kehuja ja pyllyn lipominen on eri juttu.
Kyllä siinä sanojalla on ihan muut motiivit kuin olla vain rehellinen. Toisen lyttääminen ja sitä kauttaa käänteisesti itsensä nostaminen paremmaksi kun vaan tuntuu niin mukavalta.
Ihan oikeus tuollaisesta on mielensä pahoittaa. Tosin ei se tietenkään kannata, sillä tuollaisen sanoilla lyövän takia ei kannata päiväänsä pilata. Ja voi hyvin luottaa siihen, että kyllä se pilkka käy omaan nilkkaan.
Rehellisyys on hyve
jos totuus sattuu, voi syytä olla itsessäkin.
totuudentorvien "totuus" nyt vain sattuu olemaan kovin subjektiivista sorttia. Siksi sanominen tuntuu aiheettomalta loukkaukselta ennemmin kuin rakentavan rehellisen hyveelliseltä kritiikiltä.
Ja mä olen asunut täällä yli 40 vuotta, eli koko elämäni.