Kutominen ei ole neulomisen synonyymi! Argh!
Kommentit (55)
riippuu murteesta. Jossainhan jopa ompelemista sanotaan neulomikseksi.
Minun murteessani kudotaan myös puikoilla, ala-asteen käsityöopettajalla taas oli eri murre tai pakottava tarve saivarrella. Seurauksena istuin yhden toisen lapsen kanssa kolmannella luokalla jälki-istunnossa, kun ei opittu kerralla, ettei sukkaa kudota. Siitä jälki-istunnosta sitten opin, ettei opettajan kuullen kudota ja melkein opin inhoamaan käsitöitäkin - onneksi tajusin inhota vain opettajaa.
Edelleenkin kudon sukkaa, mattoja en osaisikaan kutoa :)
on olemassa pääntie, ei kaula-aukkoa?
Mä sain niin pahat traumat ala-asteen tekstiilityön tunneilta, että vaihdoin yläasteella suosiolla tekniseen (ja kyllä, olin ainoa tyttö).
Nykyään mulla sujuu ihan suvereenisti sekä tekstiilin että teknisen jutut, mutten nipota turhaan vaan nautin tekemisestä, oli tulos mitä tahansa :D
Murteissa on kaikki sallittua...
Tärleintä että suurinpiirtein ymmärtää mitä toinen tarkoittaa, yleensä asiayhteydestä tajuaa mistä on kyse, kutomisesta vai neulomisesta... Itse olin järkyttynyt että ompelua sanotaan jossainpäin neulomiseksi, jotenkin ihan outoa.....! :D
Puikoilla neulotaan, kangaspuilla kudotaan, koukulla virkataan ja neulalla tai koneella ommellaan.
Voinhan minäkin sanoa koiraa kissaksi, mutta ei se silti koiraa miksikään muuta.
Kutoa on alunperin länsimurteinen sana ja neuloa sen itämurteinen vastine.
Käsitteet olivat olemassa jo ennen kirjakieltäkin. Kyse ei ole merkityksenmuutoksesta vaan kahdesta eri variantista.
Puikoilla neulotaan, kangaspuilla kudotaan, koukulla virkataan ja neulalla tai koneella ommellaan. Voinhan minäkin sanoa koiraa kissaksi, mutta ei se silti koiraa miksikään muuta.
Voinhan minäkin sanoa koiraa kissaksi, mutta ei se silti koiraa miksikään muuta.
On sullakin pienet ongelmat jos tuo on ongelma :D ketä kiinnostaa kutomisen ja neulomisen erot?
Keski-Pohjanmaalla sanotaan neulomista tikkaamiseksi. Siellä me ala-asteella opeteltiin tikkaamaan sukkia ja lapasia, käsissä oli tietysti tikkauspuikot.
Mua ärsytti kyllä se tikkaaminen jo silloin ja siitä lähtien olen puhunut neulomisesta kun tarkoitan neulomista. Kutominen on sitten taas kutomista, ja sekin kyllä tökkää korvaan mutta ei henkilökohtaisesti haittaa mua jos joku niin sanoo.
Hirveetä saivartelua tässä keskustelussa. Olen asunut Suomessa sekä idässä että lännessä ja jossain kudottiin sukkaa ja jossain neulottiin sukkaa samoilla välineillä eli puikoilla. Minulla on myös kutomakone, jolla kudon villapuseroita sun muita, mutta voin myös neuloa villapuseroita samalla koneella ja silloin sitä nimitetään neulekoneeksi kutomakone=neulekone. Olen myös käynyt käsityöopettajaopiston aikoinaan ja siellä kudoin kankaita ja mattoja kangaspuilla.
Ja sanotaanhan nykyään että jokin asia on sika kivaa ja eihän silloin ole kyse siasta eli possusta vaan jostain joka on todella kivaa.
No, kaikesta pitää keksiä jotain sanomista, jotta saa jotain vaan sanoa.
Kyllä mä kudon, kun kudon sukkaa. Mä neulon nappeja ja ompelen vaatteita.
Tunnetteko neulatyöt, esimerkiksi neulalla valmistetut kintaat, ja neulahuovutuksen?
Minun mielestäni se yhdellä neulalla sukkien teko on neulomista, ei puikoilla. Neulalla neulotaan, puikoilla ja puilla kudotaan, kyllä se vaan niin on vaikka eräitä länsisuomalaisia kuinka korpeaisi.
Neulekoneessa on todella pikemminkin eräänlaisia neuloja pikemminkin kuin puikkoja, eli koneneulominen kyllä sopii minunkin kieleeni.
Neulomiseen tarvitaan neulaa, simple. Jos työ tehdään jollain muilla välineillä kyse ei ole neulomisesta.
Puikoilla neulotaan. Kangaspuilla kudotaan. Kinnasneulalla neulataan. Silmäneulalla, ompelukoneella ja saumurilla ommellaan. Virkkuukoukulla virkataan.
Neulalla ja ompelukoneella ommellaan tai neulotaan, kutimilla/puikoilla kudotaan, esim. sukkia tai sitten mattoa tai kangasta kudotaan kangaspuilla.
Joissain murteissa (kuten omassani) sanotaan, että kudon sukkaa. Oikeastihan kyse on neulomisesta mutta murteet ovat murteita.
Kutominen tarkoittaa mattojen tekoa mattopuilla kaikissa murteissa. Mattoja taas ei voi neuloa (tai no miksi ei vois neuloa mattoa mut tuskin kukaan kuitenkaan...).