LÄHIHOITAJAT! Miten haetaan opiskelemaan?
Olen ollut lukion jälkeen vaan lasten kanssa kotona ja nyt pitäisi hankkia joku ammatti/ koulutus kun ei pelkillä lukion papereilla työtä saa. Mietin jotain työtä ihmisten parissa, jotain auttamista tms. eli ehkä lähihoitajan työ olisi sopiva? Eikö sillä alalla löydy töitä?
Kertokaa miten sinne haetaan, mitä vaaditaan? Minkälaista opiskelu on? Kauan kestää (lukiopohjalla)? Mitä voi valmistumisen jälkeen tehdä?
Kommentit (10)
Mielestäni lukiopohjaisella koulutus kestää 2 vuotta, en ole aivan varma. Soita suoraan vaikka oppilaitokseen ja pyydä opinto-ohjaajalle. Koulutukset alkavat syksyisin ja tammikuussa. Itse opiskelin lähihoitajaksi Helsingin sos,-ja terv.alan oppilaitoksessa. Sanoisin, että koulutus on aika rankkaa ei siis mitään ihan helppoa. Tenttejä riittää...Kun itse aloin opiskelemaan niin nuorimmaiseni täytti juuri 3vuotta...olihan se ajan käytön sovittamista koulun ja kodinhoidon kanssa, kun olin vielä tuolloin yh. Mutta paperit sain kuitenkin käteen jouluna-04! Ja töitä riittää alalla!! Se on varma, mutta palkkaus ei päätä huimaa =((
Miten paljon luettavaa on? Vähän pelottaa jos paljon tenttejä ym. kun kuitenkin kotona on näitä hoidettavia iltaisin...
Kertoa, että vuoden perusopintojen jälkeen sinulla on vapaus valita mihin koulutusohjelmaan haluat " suuntautua" siis vuoden erikoistumisjakso. Näitä koulutusohjelmia on: Vammaiset, Lapset ja nuoret, Vanhukset, Kuntoutus, Sairaanhoito ja huolenpito sekä ns.asikaspalvelu ja tiedonhallinta. Tosta viimeisestä en ole varma onko sanamuoto oikea. Jos haun jälkeen pääset valintahaastatteluun, niin siellä sitten on psykologisia testejä haastatteluja yms.
Terv:2
3 ja 5 on minun...eikä suinkaan 2 vaikka niin laitoin
Terv:3
Luettavaa toki on paljon. Erääseen tenttiikin oli 3 eri kirjaa mistä sitten piti päntätä. Mistä päin olet? eli mikä olisi koulu mihin ensisijaisesti haet? Viikonloput minullakin meni lukiessa...viimeinen puolivuotinen koulussa oli aika kovaa tahtia, meinasin monta kertaa lyödä hanskat maahan. Yhtenäkin viikkona oli 5 tenttiä, vaikka alussa oli yhteinen sopimuksemme opettajan kanssa 1 tentti/vko...mutta oli vain tahkottava, kun aika rupesi käymään vähiin.
2
kaikki turha on karsittu pois. Jos haet näihin yhteishakupaikkoihin saat mitättömän opintotuen ja lainaa toki saat jos olet valmis ottamaan.
Mitkä kriteerit siinä on? Miten eroaa jos menisi normaalisti?
työnhakijana kun hakee. Sinne otetaan vaan aikuisia, alle 25-vuotiaita ei oteta.
Anna mun nauraa. Olen katsonut lähihoitajien opintotehtäviä ja kurssikuvauksia. Miten voi olla rankkaa? Rankkaa ehkä yläasteeseen verrattuna...
No, kukin tasoiselleen opinasteelle;)
lainaa ja saa päivärahan kulukorvauksineen. Kysele työkkäristä alkaako siellä päin koulutusta. Kestää alle 2 vuotta yleensä.