Miten kristityt ja Raamattu suhtautuu itsetyydytykseen?
Kommentit (44)
"Kylvä siemenesi aamulla, äläkä lepuuta kättäsi illan tullen." Saarnaaja 11:6
Kristityiltä on kielletty itsetyydytys, avioliitosta eroaminen ja uudelleen naimisiin meneminen. Mitä muuta?
Naisista ei puhuta mitään. Naisten räpläys siis ei ole syntiä.
tämä vakaa ja ristiriidaton peruskallio.
ei liity millään tavalla itsetyydytykseen. VT:n aikaan jos nainen jäi leskeksi, vainajan veljen tuli ottaa leski vaimokseen ja siittää tälle lapsia, näin varmistettiin ensinnäkin naisen taloudellinen turvallisuus ja suvun jatkuminen. Raamatussa kerrotaan miehestä joka ei halunnut täyttää velvollisuuttaan (Oonan -nimisestä) ja harrasti keskeytettyä yhdyntää. Onania -sana pohjautuu virheelliseen tulkintaan tästä raamatunkohdasta.
Raamattu ei sano sanaakaan itsetyydytyksestä. Tämä on niitä asioita joka täytyy ihan itse ratkoa päässään. UT:ssa on lause "Kaikki on sallittua, mutta kaikki ei ole hyödyksi".
Kristitty ei ole lain alla vaan Pyhän Hengen johdossa, myös seksuaaliasioissa. Uskoisin että mikäli itsetyydytykseen liittyy pornoriippuvuutta tai se toimii avioliitossa seksin korvikkeena pitemmän aikaa, asia ei ole oikein "hyödyksi" eikä edistä avioliiton hyvinvointia. Mielestäni hyvä seksi on sellaista missä puolisot voivat kokea syvää yhteyttä ja iloa toisistaan. Mikäli itsetyydytys tähän kuvioon sopii niin mikäs siinä.
t. kristitty
otetaan niin Raamatun mukaan Jumala muokkautuu kehityksen mukana. Säännöt muuttuvat ja tulevat sallivimmiksi.
Hyvin harva ajattelee miksi näin. Miten syntyi kristinusko ja miksi? Pakanat oli saatava mukaan koska se tiesi kirkolle/papistolle valtaa. Pakanat eivät pystyneet alistumaan ankaran Jumalan sääntöihin. Oli siis tehtävä jotain. Paavali oli kristinuskon uranuurtajista. Tehtiin olettamuksia ja niiden mukaan toimitiin mitkä hyväksi nähtiin. Raamattu ei ole täydellinen kirja koska sieltä on poistettu ja jätetty lisäämättä merkittäviä asioita jotka olisi hankaloittaneet kirkon valtaa. Kirkolla onkin ollut ase muutosten tekijöitä vastaan "se on saatanasta" ase joka on toiminut tehokkaasti, mutta ei enää koska ihmisen tietomäärä ja ymmärrys on kasvanut.
Kristinusko tarkoittaa sitä, että Jumala on muutuva jokaiselle aikakaudelle sopivaksi ja ristiriitaisesti päinvastoin. Koko kristinuskon historian ajan on taisteltu ristiriitaisuuksia vastaan...ja se mihin ei pystytä kuitataan Jeesuksella.
Ensinnäkin Raamattu ei tunne avioliittoa vihkimisineen. Kun kaksi ihmistä yhtyy ensimmäisen kerran, ovat päättäneet parisuhteesta on liitto sinetöity. Kaikki sen ulkopuolella oleva onkin sitten jotain muuta.
Raamattu kieltää homoseksuaalisuuden, mutta itsetyydytykseen se ei ota mitään kantaa. Raamattu ei nosta homoseksuaalisuutta mitenkään pahemmaksi synniksi kuin mitä muut synnit, esim. ahneus ovat, on siis paljon muitakin syntejä olemassa, eivät homot ole Raamatun mukaan mitenkään erityisellä tavalla "pahoja".
Toki ymmärrän sen, että homouden sanominen synniksi tällaisessa yhteiskunnallisessa ilmapiirissä tuntuu loukkaavalta.
Kirkon ei tule vihkiä homoja, koska Raamattu kieltää homouden valitettavasti täysin selvästi. Kirkon koko olemassaolo pohjautuu taas täysin selvästi Raamattuun. Siksi olisi aika kummallista, jos selvästi syntistä asiaa aletaan siunaamaan kirkossa. Eikö teistäkin?
Tietysti kaikki homot ja homojen puolustajat sinänsä ovat tervetulleita kirkkoon, jumalanpalveluksiin, toimintaan jne. Ja me kaikki, jotka emme itse ole homoja, voimme myös homoja arvostellessamme katsella peiliin ja miettiä, että mitä kaikkea syntistä itsessä mahtaakaan olla.
Tämä keskusteluketju koskee muuten itsetyydytystä, ei homoseksuaalisuutta, josta on kyllä muualla varmasti paljon keskustelua, vähän varmaan liikaakin... Homoaihe on kyllä vaikea.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 13:46"]
Kirkon ei tule vihkiä homoja, koska Raamattu kieltää homouden valitettavasti täysin selvästi. Kirkon koko olemassaolo pohjautuu taas täysin selvästi Raamattuun. Siksi olisi aika kummallista, jos selvästi syntistä asiaa aletaan siunaamaan kirkossa. Eikö teistäkin?
[/quote]
Ai vähän kuin eronneiden vihkiminen uuteen avioliittoon? Onhan se aika kummallista.
Puhutaanko tässä itsetyydytyksestä?
"
Hän vetää vesipisarat ylös taivaaseen ja siivilöi ne taivaan vesistä sateeksi
Kaamatussa puhutaan mm. "käteen panemisesta"
Ei, vaan minä panen sinun kiusaajiesi käteen
Kristitty kuuntelee lääkäreitä, jotka neuvovat että kyseessä on terveellinen harrastus.
Itsetyydytys ei ole seksiä eli seksuaalista kanssakäymistä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaikka puhekielessä saatetaankin käyttää esim. "sooloseksi"-termiä. Seksiin tarvitaan aina (vähintään) kaksi ihmistä, jotta se olisi Seksiä, tämän varmasti jokainen ymmärtää.
Raamattu ei toisaalta käytä "seksi"-sanaa missään kohtaa, vaan kun kerrotaan seksuaalisuuteen liittyvistä synneistä, silloin puhutaan siveettömyydestä, haureudesta jne. Itsetyydytykseen ei mielestäni välttämättä liity siveettömyyttä tai haureutta.
Minun mielestäni voisi ajatella sillä tavalla, että Jumala on luonut ihmiset seksuaalisiksi ja jokaisella on se oma seksuaalisuutensa ja seksuaalinen halunsa. Raamatussa sanotaan, että kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, siispä myös seksuaalinen halu on hyvä asia.
Itsetyydytyksen voi ajatella olevan oman seksuaalisuuden tai seksuaalisen halun toteuttamista oman itsensä "kanssa" jos näin hassusti asian ilmaisee. Itsetyydytys on toimintana siis erottamaton osa omaa itseä, omaa seksuaalisuutta.
Vertaa muuhun "omaan kehoon liittyvää toimintaan", esim. lihasten venyttely liikunnan jälkeen, ruoan syöminen, hiusten kampaaminen jne. Näistä ei ole haittaa ruumiille ja sielulle, päinvastoin. Nämä toiminnot ovat myös tavallaan osa ruumista, vaikka ne ovatkin "tekemistä". Itsetyydytys on tosin seksuaalisuuteen liittyvää, esim. venyttely ei, mutta kuten aikaisemmin totesin, seksuaalisuus on Jumalan luomaa ja hyvää.
Ihminen voi harrastaa liikuntaa pakonomaisesti, syödä epäterveellisesti tai pilata hiuksensa liialla värjäämisellä, jolloin hyvät ja normaalit asiat muuttuvat epäterveiksi. Itsetyydytyskin voi olla pakonomaista, siihen voi olla esim. riippuvuus, joka häiritsee normaalia elämää. Itsetyydytys ei kuitenkaan sinänsä ole haitallista ruumiille ja sielulle, paitsi ehkä silloin jos se aiheuttaa ahdistusta (aiheettoman) syyllisyydentunteen vuoksi.
Elävän kristillisen uskon keskeinen kulmakivi on vapaus (Kristuksessa). Kristinuskon vastakohta on näinollen kaikenlainen lakiuskonnollisuus, esim. juutalaisuudessa ja islamissa pyritään kelpaamaan Jumalalle sääntöjä noudattamalla. Lisäksi järkyttävän paljon esiintyy valitettavasti ns. "kristillistä lakiuskonnollisuutta" eli lakihenkisyyttä, jota ilmenee niin luterilaisissa kuin vapaissakin suunnissa (esim. helluntailaiset, vapaakirkkolaiset) ja esim. katolisessa kirkossa.
Kristillisellä lakiuskonnollisuudella tarkoitan esimerkiksi sitä, kuinka aluksi ihmiset, esim. uskoontullessaan, ovat "elävässä uskossa". Ajan kuluessa omaksutaan yhä enemmän ja enemmän erilaisia sääntöjä ja lakipykäliä harteille kannettavaksi. Ihmiset luulevat "kasvavansa uskossa", vaikka todellisuudessa vajoavat koko ajan enemmän lakiin ja kiusaavat samalla arkoja ja omantunnontarkkoja uskovia säännöillään.
Näin syntyy uskonnollisuus, jonka kulmakivenä ei ole usko, vaan erilaisten Raamatun sääntöjen sekä ihmisten itse keksimien sääntöjen noudattaminen. Nämä ihmiset ovat usein juuri niitä, jotka luulevat olevansa "tosiuskovaisia" ja karismaattisiakin.
Itsetyydytyksen kieltäminen on lakihenkisyyttä ja näin ollen paha synti. Lakihenkisyys on sitä, mitä fariseukset harjoittivat, ja jota Jeesus moitti.
Tutkimusten mukaan ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä harrastaa itsetyydytystä. Aihe on hyvin henkilökohtainen, erittäin iso tabu. Asia koskettaa kuitenkin suurinta osaa ihmisistä! Kulttuuri ja yhteiskunta (ei pelkästään kristillinen kirkko) piti vuosisatojen ajan itsetyydytystä vahingollisena ja sairaana asiana, ja tämä aiheeseen liittyvä valtava syyllistäminen on periytynyt sukupolvelta toiselle.
Syyllisyys ja häpeä itsetyydytyksestä kummittelee useimpien ihmisten mielissä enemmän tai vähemmän, tietoisesti ja tiedostamattomasti, johtuen kulttuurisesta painolastista.
On järkyttävää ja aivan varmasti Jumalan tahdon vastaista, että ihmisille laitetaan selkään tarpeettomia syyllisyyden taakkoja valehtelemalla! Raamattu ei puhu lainkaan itsetyydytyksestä, näin ollen sen pitäisi olla asia, jonka jokainen arvioi itse, onko se juuri itselle hyväksi. Moni kristitty tuntee musertavan suurta syyllisyyttä, inhoa ja häpeää itsetyydytyksestään, ja aivan suotta.
Jos jonkin asian, tässä tapauksessa itsetyydytyksen, kieltää tiukasti itseltään, halu tehdä sitä yleensä vain voimistuu. Varmasti monille kristityille sinkuille itsetyydytys on keino tyydyttää se fyysinen seksuaalinen halu, joka varsinkin nuorilla miehillä ja naisilla on usein erittäin voimakas, ihan luonnollista fysiologiasta johtuen.
Jos tämän voimakkaan halun tukahduttaa siten, että kieltää itseltään itsetyydytyksen, se ei varmasti ole mitenkään hyväksi ruumille, sielulle tai omalle Jumalan luomalle seksuaalisuudelle. Turhat kiellot ovat myös erittäin haitallisia omalle uskonelämälle. Tukahdutettu seksuaalinen halu myös saattaa ajaa siihen todelliseen syntiin eli irtosuhteisiin tai oikeasti perversseihin juttuihin.
Kenenkään kristityn ei (eikä tietysti kenenkään muunkaan) ole pakko harrastaa itsetyydytystä, ellei itse halua. On täysi vapaus tuntea itsetyydytys vastenmieliseksi jos todella niin haluaa, mutta sitä syntiä ei saisi tehdä, että syyllistää siitä muita, jos se itseä ällöttää!
Älä siirry elävästä uskosta lakiuskonnollisuuteen, jota fariseukset harjoittivat, eli älä keksi omasta päästäsi sääntöjä, jotka ovat taakaksi. Ne eivät vie Jumalan luokse vaan poispäin sieltä!
Ei ole myöskään Raamatun ja Jumalan tahdon mukaista, että kielletään jokin asia ns. "varmuuden vuoksi", eli kun Raamattu ei asiasta mainitse, mutta itse tuntee asiaa kohtaan inhoa (johtuen kulttuurisesta painolastista) niin sitten tekee mieli ajatella, että asia on syntiä varmaan Jumalankin mielestä, kun se itseäkin niin inhottaa.
Toki itsetyydytykseenkin voi liittyä asioita, jotka tuskin ovat Jumalan tahdon mukaisia, kuten esim. toisen puolisosta haaveileminen tai pakonomainen riippuvuus pornon katseluun vain muutamia mainitakseni.
Jos lähdetään siitä, että itsetyydytys ei lähtökohtaisesti ole syntiä, niin olen sitä mieltä, että jokainen itsetyydytystä harrastava kristitty varmasti itse omassatunnossaan tuntee, minkälaisten asioiden ajattelu on hyväksi siinä tilanteessa ja minkä ei. Rajanveto voi olla vaikeaa, mutta se ei oikeuta ryhtymään farisealaishenkiseksi kieltämällä koko asia, eli heittämällä ns. "lapsi pesuveden mukana pois".
Haluaisin sanoa teille lakihenkiset uskovat, että miettikää sitä suunnatonta tuskaa, häpeää ja ahdistusta, mitä omantunnontarkka uskonveli- tai sisar joutuu turhaan kokemaan, kun kristillisissä piireissä tuomitaan itsetyydytys. Jos tällaiset turhat syyllisyydet voisi unohtaa, niin energiaa riittäisi enemmän todelliseen kasvuun jumalasuhteessa.
Uuden testamentin Jumala ei ole pikkumainen. Hän tahtoo luoduilleen hyvää ja antaa meille mahdollisuuden toteuttaa hänen tahtoaan.
Kristinusko ei ole seksikielteinen, ihmiset ovat siitä sellaista tehneet. Jos toisia ei vahingoiteta ja ollaan vastuullisia, ei rakkaudessa ja seksissä ole mitään Jumalan vastaista. Enkä todellakaan koe toimivani vastoin Jumalan tahtoa masturboidessani enkä harrastaessani esiaviollista seksiä.
Olen luterilainen, me teemme itse tiliä teoistamme Jumalalle. Luen ja seuraan sekä ajankohtaisia kirkollisia keskusteluja että vanhempaa materiaalia päivittäin, kerään tietoa ja kuuntelen omaatuntoani. Tulkintoja on erilaisia, itse edustan sitä linjaa joka uskoo, toivoo ja rakastaa.
"Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat." (Matt. 22:34–40)
Itse olen ajatellut asiaa niin, että Jumala ei turhaan luonut naiselle klitorista! Tällöin nainen voi purkaa seksuaalisia paineita itsetyydytyksellä ilman, että pitää esim. neitsyys menettää. Tämä on minusta merkki siitä, että Jumala sallii itsetyydytyksen (niin miehillä kuin naisilla). Ei siis tarvitse olla sukupuoliyhteydessä (hauredenteko ilman aviomiestä/vaimoa) jotta voi purkaa seksuaalista painetta.
Kyllähän sitä ihminen syö, kun tulee nälkä. Ja masturboi, kun seksuaalinen halu on kova. Mielestäni lakihenkiset uskovaiset ovat vain estoissaan ja suorittamispaineissaan keksineet tämän itsetyydytyskiellon. Seksuaalisuus on Jumalan luoma hyvä asia, ja sitä saa purkaa itsetyydytyksellä!
T kristitty uskova
Raamattu suhtautuu asiaan kuten haluat. Ristiriitaisuuksien kirjasta löydtä halutessasi perustelut mihin tahansa näkökulmaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:40"]
Itse olen ajatellut asiaa niin, että Jumala ei turhaan luonut naiselle klitorista! Tällöin nainen voi purkaa seksuaalisia paineita itsetyydytyksellä ilman, että pitää esim. neitsyys menettää. Tämä on minusta merkki siitä, että Jumala sallii itsetyydytyksen (niin miehillä kuin naisilla). Ei siis tarvitse olla sukupuoliyhteydessä (hauredenteko ilman aviomiestä/vaimoa) jotta voi purkaa seksuaalista painetta.
Kyllähän sitä ihminen syö, kun tulee nälkä. Ja masturboi, kun seksuaalinen halu on kova. Mielestäni lakihenkiset uskovaiset ovat vain estoissaan ja suorittamispaineissaan keksineet tämän itsetyydytyskiellon. Seksuaalisuus on Jumalan luoma hyvä asia, ja sitä saa purkaa itsetyydytyksellä!
T kristitty uskova
[/quote]
Kehottaisin myös paastoamaan itsetyydytyksestä ja seksistä ylipäätään.
Lisää nälkää ja voimistaa tuntemuksia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:40"]
Itse olen ajatellut asiaa niin, että Jumala ei turhaan luonut naiselle klitorista! Tällöin nainen voi purkaa seksuaalisia paineita itsetyydytyksellä ilman, että pitää esim. neitsyys menettää. Tämä on minusta merkki siitä, että Jumala sallii itsetyydytyksen (niin miehillä kuin naisilla). Ei siis tarvitse olla sukupuoliyhteydessä (hauredenteko ilman aviomiestä/vaimoa) jotta voi purkaa seksuaalista painetta.
Kyllähän sitä ihminen syö, kun tulee nälkä. Ja masturboi, kun seksuaalinen halu on kova. Mielestäni lakihenkiset uskovaiset ovat vain estoissaan ja suorittamispaineissaan keksineet tämän itsetyydytyskiellon. Seksuaalisuus on Jumalan luoma hyvä asia, ja sitä saa purkaa itsetyydytyksellä!
T kristitty uskova
[/quote]
Kehottaisin myös paastoamaan itsetyydytyksestä ja seksistä ylipäätään.
Lisää nälkää ja voimistaa tuntemuksia.
[/quote]
Sun tekstistä ei saa mitään tolkkua. Mikä lisää nälkää? Miksi pitää voimistaa seksuaalisia tuntemuksia? Panttaamallako?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:40"]
Itse olen ajatellut asiaa niin, että Jumala ei turhaan luonut naiselle klitorista! Tällöin nainen voi purkaa seksuaalisia paineita itsetyydytyksellä ilman, että pitää esim. neitsyys menettää. Tämä on minusta merkki siitä, että Jumala sallii itsetyydytyksen (niin miehillä kuin naisilla). Ei siis tarvitse olla sukupuoliyhteydessä (hauredenteko ilman aviomiestä/vaimoa) jotta voi purkaa seksuaalista painetta.
Kyllähän sitä ihminen syö, kun tulee nälkä. Ja masturboi, kun seksuaalinen halu on kova. Mielestäni lakihenkiset uskovaiset ovat vain estoissaan ja suorittamispaineissaan keksineet tämän itsetyydytyskiellon. Seksuaalisuus on Jumalan luoma hyvä asia, ja sitä saa purkaa itsetyydytyksellä!
T kristitty uskova
[/quote]
Kehottaisin myös paastoamaan itsetyydytyksestä ja seksistä ylipäätään.
Lisää nälkää ja voimistaa tuntemuksia.
[/quote]
Sun tekstistä ei saa mitään tolkkua. Mikä lisää nälkää? Miksi pitää voimistaa seksuaalisia tuntemuksia? Panttaamallako?
[/quote]
Kasvattamalla patoa. Miehet tuntevat tämän metodin, kun vaimo ei ole suopea viikkoihin. Silloin paastotaan ja kasvatetaan patoa. Nälkä kasvaa ja kaikki mitä ei ole pitkään saatu maistuu makeammalta, kuin koskaan.
itsetyydytys on seksiä mikä ei tapahdu avioliitossa. Sen vuoksi se on syntiä. Se on myös huono juttu sen vuoksi, että silloin helposti himoitsee ajatuksissaan jotain muuta kuin puolisoaan ja se on syntiä.