Mistä voi johtua aikuisen (30v) kova yöhikoilu?
Kesälomasta asti jatkunut, ihan joka yö olen järkyttävän hikinen erityisesti rinnan ja hiuksien alueelta. Yökkäri menee prsuun, tukka pakko pestä joka toinen päivä, petivaatteet kuivatettava. Pitääkö/voiko tälläisestä käydä lääkärissä? Vaihdevuodet eivät ole kysymyksessä.
Kommentit (10)
Mulla se on joka kerta aiheuttanut aivan järjyttävän yöhikoilun, kesti jonkun kuukauden ja sitten loppui.
No joo, molemmat harvinaisia vaihtoehtoja kyllä :) Mutta voisivat aiheuttaa tuollaista.
käydä lääkärissä. Kyllä pitää. Pitkään jatkunut selittämätön yöhikoilu on selvitettävä lääkärissä. Syytä ei välttämättä löydy, mutta tutkimuksella ja verikokeilla pyritään poissulkemaan hoidettavissa olevat syyt.
Milloin tutkimuksiin
Yöhikoilu on useimmiten melko harmiton vaiva, eikä sen vuoksi automaattisesti tarvitse mennä tutkimuksiin. Toisaalta yöhikoilun syynä voi olla sairaus, joka tulisi hoitaa. Seuraavissa tilanteissa on aiheellista hakeutua tutkimuksiin viikon parin kuluessa.
Yöhikoiluun liittyy muita oireita, esimerkiksi laihtumista, väsymystä tai lämmön nousua (lievää kuumetta).
Selvä yöhikoilu on alkanut melko nopeasti, muutaman päivän tai viikon aikana.
Yöhikoilu on jatkuvaa ja voimakasta (vuodevaatteet kastuvat).
Kiitoksia vastauksista, ehkä käyn lääkärissä kuitenkin. Itse asiassa tätä oli alkuvuonna, muttei joka yö ja sitten vaiva katosi. Nyt reilun kuukauden tätä on ollut ihan joka ikinen yö ja on tosi ikävää kun aamulla olo on tahmea, pakko käydä suihkussa vaikka illalla viimeiseksi tuli käytyä.
Imetyksen olen lopettanut 3v sitten, joten en usko siitä johtuvan.
Ennenaikaiset vaihdevuodet - ehkäpä. Toisaalta tuli tätä kirjoittaessa mieleeni, että minulla on hormoonikierukka (ollut 3v) pitääkin googlata voiko johtua tästä myös.
Diabetes- itse asiassa esikoista odottaessa oli sokerit koholla, ei paastoarvo vaan se toinen arvo. Lisäksi suvussa 2 tyypin diabetesta.
Taidan siis kipaista lekurille ihan varmuuden vuoksi.
sokerirasituskokeen. minulla paastoarvo oli ok mutta sokerirasituksessa tuli kiistatta ilmi diabetes ja lääkitys alkoi välittömästi.
Minulla oli yöhikoilu myös välillä pois. Hikikohtauksen tultua jouduin vaihtamaan yöpaidan ja välillä vuodevaatteetkin keskellä yötä.
T. se ennenaikaisia vaihdevuosia kärsivä diabeetikko
Eli kyseessä ei vaihdevuodet. Mutta diabetesta on niillä suvussa.
Mua raivostuttaa, kun tyynyt menee piloille, kun hikoilee ne aina läpimäräksi. En tiedä sitten voiko olla vain ominaisuus, sillä meidän 5-vuotias poikakin hikoilee tyynyyn märän läntin usein nukahtamisen jälkeen.
samoin ennenaikaisesti alkaneet vaihdevuodet. Mainitsin gynelle asiasta ja hän otatti verikokeen ja hups-heijaa ennen aikaiset vaihdevuodet :(
Samoin kakkostyypin diabeteksen sanotaan aiheuttavan yöhikoilua; minulla tämä piti paikkansa.
Minulla siis kakkostyypin diabetes ja ennenaikaiset vaihdevuodet todettiin saman kuukauden sisällä.