Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla "hyväksi käytät" lähipiiriäsi? Mitä tavaroita lainailet ja mitä palveluksia pyydät?

Vierailija
02.09.2011 |

Lainaatko vastavuoroisesti omia tavaroitasi tai tarjoatko palveluksiasi vai oletko pelkästään saamapuolella?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtotalousperiaatteella ja aika reilulla sellaisella.

Eli työkaluja lainaillaan ja autellaan remonteissa yms.

Naapurilta lainaan joskus antiikkikirjoja tai puutarhakirjoja luettavaksi, toisaalta niin lainaa naapurikin multa.

Toiselta naapurilta lainaamme useiten suodatinpusseja, allergialääkettä, kananmuna, kahvia, sokeria tms mutta toimitamme vastaavan tilalle kauppareissun jälkeen.

Muutaman tuttavan kanssa meinaa joskus suututtaa, meiltä lainaavat tikkaita, peräkärryä, työkaluja..palauttavat vasta pyydettäessä ja joskus viallisina. On ruvettu hieman tiukemmiksi.

Vierailija
2/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi auttaa mua ja mä taas jotain toista. Kun on hyvä tahto ja jonkinlainen käsitys vuorovaikutuksesta asiat sujuu ihan omalla painoillaan. Niille joiden mielestä yhteisen hyvän kierrättäinen on toisten hyväksikäyttöä suosittelen jonkinlaista terapiaa. Vanne hellittää pään ympäriltä kun saa vähän huomiota ja voi ymmärtää ettei toisten tarvitseminen ole toisten hyväksikäyttöä. Jokaisella ihmisellä on velvollisuus laittaa rajansa ihan itse ja sanoa ei silloin kuin ei joku juttu sovi. Toisten syyttäminen ja syyllistäminen omasta vetelyydestä on täysin turhaa ja typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen joskus pyytänyt tekemään juhliin jotakin tarjoiltavaa (itse teen myös, mutta lähisuvulle voi nakittaa osan). Myös lastenhoitoapua otan vastaan välillä, yleensä itse pyytävät saada lapset yökylään tms.

Olen myös tehnyt tarjoiltavaa lähipiirin juhliin, joten vastavuoroisuuttakin on.

Vierailija
4/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

marjaa, muuta ruokaa, lastenhoitoa yms. Emmekä vastavuoroisesti tee vastaavaa määärää. Mutta emme kyllä kerjää mitään, auttaa, koska haluaa.

Kavereilta en pahemmin mitään pyytele, ehkä kerran vuodessa lainataan jotain peräkärryä. Mutta lainaamme mekin juttuja kun joku kaipaa.

Vierailija
5/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinkin 50/50. Naapuria pyydän joskus lapsenvahdiksi tunnin ajaksi, hänen lapsensa on meillä usein hoidossa (mutta meillä monta lasta, hänellä yksi). Joskus otin lainaan viikoksi rattaat ja ostin "palkaksi" omistajan lapselle muutaman vaatteen.

Vierailija
6/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rahaa lainaillaan kuka milloinkin tarvii. tai autokyyteja, muuttoapua, ruoanlaittoa, remonttia, auton korjausta, lainaillaan vaatteita kalyjen kanssa, tilataan netista sellaiselle jos jollain ei omaa korttia, talla viikolla olen myos tulostanut tarvittavia papereita, auttanut cvn tekemisessa ja loihtinut juhlakampauksen - kaikessa autetaan jos tarvii,ja pyydetaan apua.

Vierailija
7/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat ehkä 4 x vuodessa hoidossa anoppilassa. En tiedä onko se hyväksikäyttöä vai ennemmin ilo anopille.

Sen sijaan olemme erittäin suureksi avuksi vanhemmilleni eli kannamme heille nykyään 90% ruuista kaupasta ja teen myös hyvin paljon ruokia sinne.

Vierailija
8/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain, kun tarvitsee jotakin. Alkaa vähän pänniä, kun me emme koskaan tarvitse hältä mitään, mutta itse ollaan aina jeesaamassa. Tosi yksipuolista apua.

Koen muutenkin, että kiitollisuudenvelka on aina maksamatta, joten ei kyllä pyydellä keltään mitään koskaan. Yksin tänne synnytään ja itse on pärjättävä.

Vierailija
9/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa toimii vastavuoroisuus. Tosin emme voi mitenkään "korvata" sitä lastenhoitoapua, jota olemme lastemme isovanhemmilta tarvittaessa saaneet. Naapuriapu toimii parin naapurin kanssa esim. työkaluja lainaten. Vastavuoroisuus tärkeää, en hyväksy oikeaa hyväksikäyttöä puolin enkä toisin.

Vierailija
10/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi on erittäin varakas, hyväkuntoinen, ei työelämässä, touhuilee ja harrastaa paljon. Ja auttaa. Tottakai muistamme juhlapäivinä yms, mutta en tiedä, missä hän meidän apuamme edes tarvitsisi. Ikinä ei ole mitään pyytänyt.

Vierailija
11/11 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKA TOISI MULLE PITSAA KUN MUN LAPSI MENI JO NUKKUMAAN :(