Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuinka kauan jonossa? Ja mitä hoidoissa sairaskassasta korvataan, jos mitään?

04.11.2005 |

tässä yöllä töissä valvoessa tulee mieleen kaikenlaista. Tässä pieni murhe, mutta monelle varmasti iso asia, eli kuinka kauan olette joutuneet jonottamaan hoitoihin pääsyä (lähinnä julkiselle, yksityiselle ei liene juurikaan jono, vai?) Ja kuinka kauna hoidot ovat kestäneet sen jälkeen, kuin on alkuun päästy - onko sitten vielä luvassa paljon odottamista esim hoitokertojen välissä?

Eli mitä meillä uusilla on odotettavissa? Tietysti kaikki hoidot ja hoidettavat ovat yksilöllisiä ja tutkimukset erilaisia yms, mutta milaisia kokemuksia teillä on omalla kohdalla ollut? onko julkiselle jonottaminen ikuisuusprojekti, joka kannattaa vai onko parempi yrittää löytää rahaa yksityisen käyttöön?

Toinen asia, joka kiinostaa: voiko työpaikan sairaskassa korvata lapsettomuuskuluja, jos lapsettomuus johtuu sairaudesta, joka on lääkkeillä (ehkä) hoidettavissa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammax:

Toinen asia, joka kiinostaa: voiko työpaikan sairaskassa korvata lapsettomuuskuluja, jos lapsettomuus johtuu sairaudesta, joka on lääkkeillä (ehkä) hoidettavissa?

Itse olen työnantajalla jolla on erittäin hyvä sairaskassa: jopa erikoislääkärin kuluista (myös hammaslääkäri, silmälääkäri, gynekologi, fysioterapia jne) maksetaan 90%. Yleislääkärin kuluista 100%. Silmälasitkin saa yrityksen piikkiin kerran kahdessa vuodessa. Lääkkeistä korvataan 100%. Mutta silti...kaikki lapsettomuuteen liittyvät hoitokustannukset (lääkkeet, toimenpiteet) on rajattu pois sairaskassan korvauksista. Sillä ei ole vaikutusta mikä on syynä lapsettomuuteen (sairaus vaiko joku muu...aika useinhan syynä on kyllä joka tapauksessa sairaus: hormoniheitot, elimelliset sairaudet tms). Lapsettomuuden hoito on vaan kategorisesti suljettu pois korvattavien asioiden joukosta.

Mutta tarkan vastauksenhan saat sairaskassanne säännöistä. Meillä tuo lapsettomuusjuttu on ihan selkeästi mainittu. Kuten myös jotkut plastiikkakirurgiat jne.

Vierailija
2/7 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammax:

kuinka kauan olette joutuneet jonottamaan hoitoihin pääsyä (lähinnä julkiselle, yksityiselle ei liene juurikaan jono, vai?) Ja kuinka kauna hoidot ovat kestäneet sen jälkeen, kuin on alkuun päästy - onko sitten vielä luvassa paljon odottamista esim hoitokertojen välissä?

Minulle lähete TAYSiin tehtiin yksityiseltä toukokuun puolivälissä (2004), kutsu tuli kesäkuun alussa, ensimmäinen aika oli syyskuun lopussa. Ensimmäinen ovulaation induktio tehtiin seuraavaan kiertoon loka-marraskuun vaihteessa, seuraava inssi tammi-helmikuussa ja toinen inssi huhtikuussa. Eli ainakin yksi luomu- tai hoidoton kierto täytyy olla välissä. Nyt odotellaan ensimmäistä ivf:ää, suunnitteluaika joulukuun puolivälissä.

Mutta täälläkin ivf:ään saattaa päästä nopeammin, jos asuu muualla kuin Tampereella (ilmeisesti kunnilla on jotkut kiintiöt tms. tämä on luulo/kuulopuhe, ei tieto). Muiden julkisten hoitopaikkojen tilanteesta en tiedä - luultavasti KYSiin on lyhyemmät jonot kuin Helsingin Naikkarille.

Eli kai tämä vähän tällaista odottelua on, mutta minulle se on ihan sopinutkin, tuntuu, että pää hajoaisi, jos hoitoja olisi useammin. Tietysti tässä aina mennään kohti pienempää lapsilukua (kun useampi oli toiveissa), mutta jos nyt edes sen yhden ehtisi saada...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se varmaan on, ettei sairaskassa lapsettomuutta missään korvaa - se oli vain pieni toiveikas ajatus ;) Toisaalta se korvaa lääkkeet tähän sairauteen, josta lapsettomuus johtuu ja lapsettomuuteen tarvittaisiin -vissiin- vain toinen (paljon kalliimpi) lääke. Sen takia meinasin, että jospa se korvaisi sen, kun lääke tavallaan vain vaihtuu...

Yllättävän lyhyeltä tuo em. odottelu julkiselle sitten kuulostaa tuollaisena. Olin varautunut odottamaan ennen ekaa käyntiä puolikin vuotta - ja sitten joka välissä vielä lisää, mutta tuo aikataulu kuulosti ihan siedettävältä. Meillä hoidot tapahtuu TYKSissä, joka lienee saman suuruinen TAYKSn kanssa... Ehkä aikataulikin olisi samanlainen (*toivoo kovin*). Tuo aikataulu ei ole myöskään liian kiireinen, vaan jää myös aikaa totutella ajatuksiin, joita hoidot synnyttää...

Vierailija
4/7 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman jonotustilanteeni - vaikka meitä on hoidettu Hki:ssä Kättärillä/NKL:lla.

03/05 lähete julkiselle omalääkäriltä

05/05 ensikäynti julkisella (miehen 1. näyte ym.)

10/05 miehen tulokset

11/05 ivf-jonoon NKL:lle - suunnitteluaikaa odotetaan, itse hoito luvattiin puolen vuoden sisään, eli

04/06 1. ivf-hoito

Eli karkeasti ottaen ensikäynnistä vuosi ekaan kunnon hoitoon.

Vierailija
5/7 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minun osaltani perustutkimuksia oli tehty jo yksityisellä gynellä (eli perusverikokeet ja ultra) ja clomejakin oli kokeiltu jo neljässä kierrossa. Eli se saattoi vaikuttaa vähän siihen, miten nopeasti edettiin ensimmäiseen hoitoon. Mutta tuossa ekan käynnin ja ekan ovulaation induktion välissä tarkastettiin joitain veriarvoja ja tehtiin miehelle siemennesteanalyysi.

Toivotaan, että TYKSissä on yhtä lyhyet jonot!

mammax:

Yllättävän lyhyeltä tuo em. odottelu julkiselle sitten kuulostaa tuollaisena. Olin varautunut odottamaan ennen ekaa käyntiä puolikin vuotta - ja sitten joka välissä vielä lisää, mutta tuo aikataulu kuulosti ihan siedettävältä. Meillä hoidot tapahtuu TYKSissä, joka lienee saman suuruinen TAYKSn kanssa... Ehkä aikataulikin olisi samanlainen (*toivoo kovin*). Tuo aikataulu ei ole myöskään liian kiireinen, vaan jää myös aikaa totutella ajatuksiin, joita hoidot synnyttää...

Vierailija
6/7 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" osborne:

Unohdin mainita että minun osaltani perustutkimuksia oli tehty jo yksityisellä gynellä... Eli se saattoi vaikuttaa vähän siihen, miten nopeasti edettiin ensimmäiseen hoitoon."

Meillähän on tavallaan sama tilanne sillain, että " ongelma" on jo tiedossa, että sitä päästään hoitamaan vaikka heti, kun tutkimukset on tehty jo aikaa sitten - hoitokin on kutakuinkin tiedossa, kun vaihtoehtoja ei ole kuin joku tietty lääkitys. Että toivon kovin, että se vähentäisi myös jonotus aikaa. Se on sitten eri, miten pian lääkitys vaikuttaa, vai vaikuttaako ollenkaan...

Mielestäni vuoden aika lähetteestä eka hoitoon on ihan ok, vaikka tunnetusti odottavan aika on pitkä - senhän me kaikki hyvin tiedämme!

Vaikka on tätä meidän hoitopäätöstä tehty " vuosikausia" ennen hoitoon lähtöä, jotenkin nyt on kovin malttamaton olo (kaikki mulle heti ;) ). Hassua, eikö? Eniten odotan sitä hoidon alkua, en niinkään raskautta - sitähän en edes uskalla vielä toivoa kunnolla, mutta hoidot ainakin tarkoittaa, että sitten on yritetty ja jos mitään ei tule, ei sille voi mitään; on ainakin kokeiltu tämäkin. (Olimme lähes jo päättäneet, että lasta emme edes yritä, mutta minkäs sille voi, kun mieli tekee silti. Pelkään, että jos en yritä, kadun sitä katkerasti vanhana. Nyt kun tämä päätös on tehty, ei tarvi katua. Tietysti se olisi myös suru, jos vauvaa ei tulisi lopulta, mutta se olisi erilainen suru; itsestä riippumaton tavallaan.)

Vierailija
7/7 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli sairauskassa korvasi kaikki 100%:sti. Yksityinen työnantaja, ei mikään pieni. Olin sitä mieltä, että ei varmaan korvaa, mutta korvasi kuitenkin. Oli tosi iloinen yllätys!!

T:Eevuska, rv 31+3