Toimeentulotukea muuttokuluihin?
Eli minkälaista muuttoavustusta sossusta on mahdollista saada? (saamme siis toimeentulotukea.) Meillä ei ole autoa eikä kummallakaan ajokorttia. Jos emme saa mistään autoa lainaksi (ja luultavasti emme saa, koska ei kenelläkään tutulla ole pakettiautoa), ja nyt näyttää siltä, että emme saa KETÄÄN muuttoavuksi. Pari ystävääni tosin on sanonut, että voi tulla auttamaan pakkaamisessa ja purkamisessa, mutta heistä ei ole kantajiksi - ja juuri kantajia tarvitsisimme.
Kahdestaan emme saa muuttoa hoidettua. En itsekään pysty kantamaan mitä tahansa. Mies kyllä jaksaa kantaa, mutta ei hänkään yksin saa kannettua esim. pesukonetta, parisänkyä, kirjahyllyä, sohvaa, yms. Tai painavia laatikoitakaan.
Kommentit (59)
"Mitä niiden kärryjen vuokra mahtaisi olla?"
6 euroa/vuorokausi.
"Pystyykö niiden kanssa kuljettaa myös portaissa?"
Tavallisilla nokkakärryillä ei pysty. Mutta portaisiin on olemassa omat kärrynsä. Kannattaa kysyä muuttofirmoilta vuokralle.
On se nyt kumma, ettei ketään löydy tuttavapiiristä, jolla on kortti ja jonkun kaverin papalta vanhaa pakua lainaan..
mieluummin niin, että ap kysyy sossusta. Tiedätkö, mikä riesa on sellainen tuttava, joka on jatkuvasti pyytämässä apua paitsi omilta kavereiltaan, myös näiden tuttavilta?
Minulla on yksi tällainen tuttu. Se on minusta ihan ok, että kysyy, pääsettekö muuttoavuksi tai olisiko lainata autoa muuttoon. Mutta ei sitä autoa TODELLAKAAN voi mennä kyselemään keneltäkään tuntemattomilta eikä velvoittaa kavereitaan vaivaamaan vaikka omia sukulaisiaan näille tuntemattomien ihmisten asioilla. Tämä tuttuni on kysynyt meiltä mm. lainaksi tietokonettamme (siis että olisimme siirtäneet koneen heille siksi aikaa, kun hän tarvitsi sitä) ja voisimmeko hoitaa veljensä kissaa tämän matkan aikana.
En vaan ymmärrä, miten olisi ihan ok hyväksikäyttää itselle tuntemattomia ihmisiä (kuten niitä kavereiden pappoja), mutta ei olisi oikeus käyttää lain tarjoamaa sosiaaliturvaa ja yhteiskunnan apua?
Elätän itseni ja IKINÄ ei ole ollut varaa käyttää kalliita muuttopalveluita.
En usko, että ap mitään kallista muuttopalvelua saakaan, mutta jonkun halvan muuttopalvelun voisi saada.
Ja kannattaa aina miettiä sitäkin, että MISSÄ asuu. Jos on isoja huonekaluja (eikä tosiaan sitä muuttoapua saatavilla) ja kärjistäen muuttaa hissittömän talo 7. kerrokseen, niin OMAA TYHMYYTTÄ.
No tavallaan. Vaikka itse kyllä Helsingissä asuvana tiedän, että jos esim. kaupungin asunnosta kieltäytyy sillä perusteella, että on hankala kantaa muuttokamat sisään, ei saa ikinä kämppää. Helsingissä kun eivät köyhimmät todellakaan pääse itse VALITSEMAAN asuntoa. Vaan heille tarjotaan joku - yksi - ja pitää olla TODELLA pätevä syy, jos ei ota sitä vastaan, jotta saisi toisen asuntotarjouksen. Yleensä kieltäytyjä vaan putoaa pois jonosta.
Olisin minäkin halunnut hissitaloon, mutta nyt asun hissittömässä talossa ison ja meluisan tien varrella, ihan erilaisella alueella, jollaisella oikeasti haluaisin asua.
On se nyt kumma, ettei ketään löydy tuttavapiiristä, jolla on kortti ja jonkun kaverin papalta vanhaa pakua lainaan. Ei, ei mielummin näille ihmisille muuttopalvelu kantamaan tavarat sisään, ettei vaan tarvi tehdä itse mitään. Elätän itseni ja IKINÄ ei ole ollut varaa käyttää kalliita muuttopalveluita. Niin, kun ei ole sossua, joka maksaisi sen vaan jokainen penni on itse tienattava.
Ja miksette muka pysty miehen kanssa kaksin kantamaan? Kyllä monet pariskunnat muuttaa kaksin. Ei ne huonekalut ja pesukoneet nyt NIIN painavia ole, ettei niitä normaali nainen ja mies yhdessä kanna. Minä olen 162 cm ja painoa 55-60kg, ja olen tasan miehen kanssa kantanut mitä vaan kahdestaan, eikä mieskään mikään "suomen vahvin mies" ole.
voi mikä kateus
On se nyt kumma, ettei ketään löydy tuttavapiiristä, jolla on kortti ja jonkun kaverin papalta vanhaa pakua lainaan. Ei, ei mielummin näille ihmisille muuttopalvelu kantamaan tavarat sisään, ettei vaan tarvi tehdä itse mitään. Elätän itseni ja IKINÄ ei ole ollut varaa käyttää kalliita muuttopalveluita. Niin, kun ei ole sossua, joka maksaisi sen vaan jokainen penni on itse tienattava.
Ja miksette muka pysty miehen kanssa kaksin kantamaan? Kyllä monet pariskunnat muuttaa kaksin. Ei ne huonekalut ja pesukoneet nyt NIIN painavia ole, ettei niitä normaali nainen ja mies yhdessä kanna. Minä olen 162 cm ja painoa 55-60kg, ja olen tasan miehen kanssa kantanut mitä vaan kahdestaan, eikä mieskään mikään "suomen vahvin mies" ole.
että KATEUS!
Sanopa nyt mitä kadehdittavaa on siinä ettei pysty edes muuttamaan surkeasta sossukämpästä vieläkin surkeampaan?
talkooryhmää tai työttömien yhdistykseltä. Kai työttömätkin kantamaan saa jos lupaa vaikka ostaa korin kaljaa tai sidukkaa palkaksi.
Edellyttäisin sossun asiakkalta halua työntekoon vaikka sitten mäkkäritöihin. Mutta tiedän kuten sinäkin että helpommallakin pääsee ja olen tästä pahoillani koska lasku on meidän veronmaksajien ja vapaamatkustajien porukka vaan lisääntyy kuten itse ilmaisit niin mahdollisuus tähän tarjoutuu.
Minä taas edellytät työnantajalta sellaista palkkaa, että sillä pystyy elämään, JA että siitä palkasta saa todellakin enemmän irti kuin sossunrahoista. Mäkkärityöstä ei saa.
Ja mitä tulee tähän sossuasiakkaiden omatoimisuuteen... niin, olisihan se kiva, jos kukaan ei koskaan huutaisi yhteiskuntaa apuun (tosin silloin heräisi kysymys, että ketä varten se yhteiskunta sitten on - ylikansallisia firmoja varten vai?) mutta tämän itsenäisesti pärjäämisen aloittamisen ja yhteiskunnan rahojen kuppaamisen lopettamisen voisi aloittaa vaihteeksi sieltä varakkaammasta päästä. Eli tällä hetkellä joku hyvätuloinen voi palkata YHTEISKUNNAN TUKEMANA - meidän verorahoilla - itselleen palvelua, esim. siivoojan. Sen sijaan, että pärjäisi vain itse sotkujensa kanssa. Tämä on ihan ok? Kuitenkaan sitten köyhä ihminen ei saisi hyödyntää YHTÄÄN yhteiskuntaa ja niitä verorahoja, esim. saadakseen itselleen palvelua, kuten muuttoapua.
Onko tämä yhteiskunta ja verorahat teidän mielestänne jotenkin ensisijaisesti paremmin toimeentulevia ihmisiä varten?
Edellyttäisin sossun asiakkalta halua työntekoon vaikka sitten mäkkäritöihin.
Eikö sitten samalla lailla ole väärin, jos köyhä ihminen mieluummin nostaa toimeentulotukea kuin esim. myy itseään? Jos silläkin lailla voisi saada rahansa.
Harjoittelijan palkka on aika huono, mutta kun tietty tuntimäärä tulee täyteen palkka nousee. Ja Mäkin kassana se hyvä puoli, että ilta- yö- ja viikonloppulisät nostavat mukavasti palkkaa, esim. pyhäyö X 3 palkka, eli n. liki 40€/h saa palkkaa, noita jos yksi vuoro kuussa niin tekee n. 300euroa YHDESSÄ työvuorossa! Minusta palkka oli hyvä, veikkaan ettei sossusta plajon yli 300€ KUUSSA saa...?
koska itse tunnen suurta vastenmielisyyttä McDonaldsin kaltaisia paikkoja kohtaan, olen kasvissyöjä, minulla on koulutus, osaamista ja kunnianhimoa ihan muunlaiseen työhön, niin ei todellakaan tunnu mitenkään "hyvältä diililtä" paistella lihapihvejä siellä keskellä yötä tai edes istua kassalla myymässä niitä. Itselleni työ Mäkkärissä olisi ehkä pahimpia duuneja mitä voisin kuvitella.
Ja matalapalkkaduuni se joka tapauksessa on, turha väittää muuta.
on matalapalkka duuni, mutta jos pidempään on niin palkka nousee, ei muillakaan aloilla verrata mahdollista harjoittelijan palkkaa siihen tavalliseen palkkaan.
Ja minulla sen verran itse kunnioitusta, että jos vaihtoehtona on elää sossun elättinä vs. Mäkkärin työntekijänä, niin ehdottomasti valitsen jälkimmäisen. Muutamastakin syystä:
1. saa itse olla oman elämänsä herra, ei tarvitse kuitteja ja tiliotetteita esitellä kenellekään.
2. pystyy parantamaan omaa elintasoaan, sossusta saa vähän rahaa, tekemällä töitä taas saa työkokemusta (ja se auttaa saamaan parempaa työtä kun ei ole aukkoja CV:ssä!) ja sitä palkkaa niin on vara asua laaadukkaammin, syödä paremmin, matkustella jne.
Opiskelijana olin Mäkissä töissä, osa-aikaisena koulu aikaan ja lomilla tein täyttä viikkoa. Rahaa tuli hyvin (liikaakin, piti olla tarkkana tulorajojen kanssa) ja en ko. työtä enää tee vaan oman alani töitä. Mutta PALJON mielummin olin työpaikassa jossa (noiden lisien ansiosta) teki kunnolla rahaa, vert. joku porrassiivous tmv. joka todella raskasta ja palkka naurettavan pieni.
vaihtoehtona on vakaumukseni vastainen mäkkärityö (tarkoitan sitä kasvissyöntiä yms) tai se, että elän vähän aikaa sossun rahoilla, niin valitsen jälkimmäisen.
Se "oman elämänsä herra" kun tarkoittaa minulle muutakin kuin rahaa tai sitä, täytyykö kirjoitella hakemuksia. Koen myös, ettei joku mäkkärityö edes parantaisi elintasoani. Okei, olisi ehkä enemmän rahaa ostella jotain, mutta jos sen vuoksi joutuisin tekemään yötyötä/vuorotyötä, niin se olisi sen verran kuluttavaa, että saldo olisi plus miinus nolla. Omalla alallani mäkkärityöt eivät olisi parantaneet työmahdollisuuksia - minun alallani oikeastaan vaikuttaa vain se, mitä on saanut aikaan juuri tällä alalla, ihan sama mitä muuta on tehnyt tai ollut tekemättä.
En edes usko, että saisin mitään mäkkärityötä. Kai työnantaja tajuaisi, etten oikeasti ole kiinnostunut. Enkä osaisi teeskennellä työhaastattelussa, että haluan juuri sinne töihin.
jos on sossun asiakkaana: jotain on mennyt tosi pieleen, miksi ihminen ei itse kykene elättämään itseään tai suunnittelemaan esim. perheenperustamista/elätystä kun itse pystyy sen maksamaan
Jos kerran pitäisi olla täysin omillaan, niin entäs kaikki kotihoidontukea nostavat???
maksusitoumuksen halvimmalle muuttofirmalle mitä löytyi. Mutta ei niistäkään paljon muuttoapua ollut, seisoivat tupakalla kun minä kannoin veljen kanssa tavarat.
vaihtoehtona on vakaumukseni vastainen mäkkärityö (tarkoitan sitä kasvissyöntiä yms) tai se, että elän vähän aikaa sossun rahoilla, niin valitsen jälkimmäisen. Se "oman elämänsä herra" kun tarkoittaa minulle muutakin kuin rahaa tai sitä, täytyykö kirjoitella hakemuksia. Koen myös, ettei joku mäkkärityö edes parantaisi elintasoani. Okei, olisi ehkä enemmän rahaa ostella jotain, mutta jos sen vuoksi joutuisin tekemään yötyötä/vuorotyötä, niin se olisi sen verran kuluttavaa, että saldo olisi plus miinus nolla. Omalla alallani mäkkärityöt eivät olisi parantaneet työmahdollisuuksia - minun alallani oikeastaan vaikuttaa vain se, mitä on saanut aikaan juuri tällä alalla, ihan sama mitä muuta on tehnyt tai ollut tekemättä. En edes usko, että saisin mitään mäkkärityötä. Kai työnantaja tajuaisi, etten oikeasti ole kiinnostunut. Enkä osaisi teeskennellä työhaastattelussa, että haluan juuri sinne töihin.
Työnteko on aina työntekoa ja sitä aktsotaan paremmalla kuin 2v kotona makaamista.
Juuri sinunlaisia luusereita pitää meidän elättää.
auttamaan sohvan ja pesukoneen kanssa. Ei kestä kauaa.
Kannattaa muistaa, ettei köyhällä ole varaa periaatteisiin. Jos näkee nälkää niin silloin ei paljon kysellä on monikansallisessa paska firmassa töissä vai ei.
Jos on varaa, niin silloin on varaa periaatteisiinkin. Esim. luomuruoka on hyvä valinta, mutta jos tilillä muuta euro rahaa, niin ei siinä tehdä esim. makaronilaatikkoa luomusta, koska se maksaa paljon enemmän. Luomuna maito n. 0,50€ kalliimpaa, jauheliha n. 2€ kalliimpaa, kananmunat ehkä 1€ kalliimpaa ja luomujuusto liki puolet kalliimpaa kun tavallinen. Eli jo sillä lisäarvolla minkä "luomu" hintaan tuo, saisi tehtyä kaksi tavallista makaronilaatikkoa.
Ja tuolla opiskelulla saa lisää vaihtoehtoja, kannattaa opiskella niin saa valita sellaisen työn mistä pitä ja mikä sopii omiin arvoihin. Mutta monen on pakko opiskeluaiakana olla töissä, ja tarjolla usein on jotain pikaruokalan kassana toimimista, ei mitään suuria määriä vaihtoehtoja mistä valita.
Mutta minusta esim. sossun asiakas tai pitkäaikaistyötön ei saa valita työpaikkaansa periaatteidensa mukaan. Toki ei ketään voi strippariksi määrätä, mutta jokainenhan voisi keksiä liudan syitä miksi työpaikka ei kelpaa: mä olen kasvisyöjä ja siellä on lihaa mitä en en kestä, mä oon natsi ja siellä on ulkomaalaisia, mä vihaan eläimiä, mä olen vela ja inhoan lapsia jne. jne. Nuo ovat ihan tekosyitä, verratuna siihen että on vaikka allerginen eikä siksi pysty olemaan jossakin työpaikassa.
Näky olevan yrittäjä-mies perheineen. Niillä oli venäläiset/virolaiset muuttamassa - varmaan maksetaan verotkin jne :)) Mies ei tehnyt kyllä mitään - ulkomaalaiset kanto - varmaan sitä harmaata taloutta!
T. Leena
...olen saanut harkinnanvaraisena tukena kustannukset muuttofirmasta tilatusta autosta ja kahdesta muuttomiehestä. Sossu halusi itse tilata muuton (heillä on sopimus jonkun firman kanssa, järjestävät muuttoja enemmänkin ainakin täällä Helsingissä).
Mutta jos muutto on jo joka tapauksessa sovittu, niin ottakaa nyt hitsin äkkiä yhteyttä sosiaalitoimistoon, omalle sosiaalityöntekijälle, joka teidän toimeentulotukiasiatkin käsittelee, jättäkää esim soittopyyntö.