Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkasin juuri veitsellä sormeen... Tarviiko tikkiä? mistä tiedän

Vierailija
01.09.2011 |

sain painamalla tyrehtymään veren vuodon, mutta silti arveluttaa kun aika palkeenkieli on.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täyttävät hätäkeskuksen linjat ja arvauskeskukset olemattomilla vaivoillaan sanoi joku ensihoitaja tms, mutta en nyt muista missä. Ei ole maalaisjärkeä käytössä, vaan tikkuakin mennään poistattamaan lääkäriin, vaikka se mätänee pois parissa päivässä. Käsittämätöntä.

Vierailija
2/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haavan reunat ovat suunnilleen alle viiden millin päässä toisistaan, paranemisen kannalta tikeistä ei ole hyötyä (haava pitää tietenkin pitää puhtaana). Arpi tulee silloin tietenkin isommaksi.

Kun vuotokin tyrehtyi helposti, en itse ryhtyisi mihinkään laastaria kummempaan. En toki tiedä, mitä "aika palkeenkieli" tarkkaan ottaen tarkoittaa ;)

Niin, ja en sitten ole ea-taitoista maallikkoa kummempi auktoriteetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkasin itse kerran juustohöylällä aika pahan palkeenkielen sormen päälle mutta laitoin kiireessä vain laastarin pälle ja se parani arpea jättämättä.

Vierailija
4/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siinä päällä pilkoin aineksia sinne. Hyvältä maistui, eikä ahdistanut. En ottanut kriisiapua, enkä soittanut iltapäivälehtiin. Pala puuttui aikansa sormesta, mutta kasvoihan se nahka siihen päälle ja nyt olen syönyt vaan eläinten lihaa.

Vierailija
5/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kolme tuntia tuli verta niin ettei voinu muuta kun painaa toisella kädellä koko ajan. Heti kun päästi irti niin oli koko lavuaari veressä. Ei tarvinnu kuitenkaan tikkejä mutta teippiä ja limaa piti käydä hakemassa että verenvuoto tyrehty.

Vierailija
6/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peukaloni lähes luuhun asti perunoita pilkkoessani. Eli suoaan sivulta, suunnilleen keskeltä kynttä niin että siis kynsikin halkesi lähes puoleen väliin. Verta tuli ihan tuhottomasti ja olin 100% varma että pitää tikata. Ajoin päivystykseen (oli sunnuntai) 20km, mikä oli yhtä tuskaa. Siellä terkka totesi että ei tarvi ommella. Huuhtoi vaan fysikaalisella suolaliuoksella ja laittoi tiuka kääreen. Hyvin parani, enemmän aikaa kului kynnnen kasvamiseen taas ehjäksi.

Vierailija
7/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä millanen haava on ja kuinka syvä..

Vierailija
8/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdista haava, laita laastari, keitä kahvit.

Vierailija
9/19 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus on haava vuotanut yli tunninkin tai avautunut helposti uudestaan...aina on nahka kasvanut päälle. Pitää vaan muistaa pitää puhtaana.

Sitäkään en tajua, että joku käy paiseen takia lääkärillä? Erikseen sellaiset järkyttävät patit, jotka nostattavat kuumeen jne., mutta nyt puhun peruspaiseista, joita tulee joskus kaikille. Minä olen joko puristanut sen itse tai tökännyt neulalla reiän, josta mätä on päässyt pois...ei ole jäänyt pysyviä jälkiä ihoon tai mitään.

Vierailija
10/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tuli viime kesällä mökillä kun sellaisella uudella terävällä puukolla tuohta otinpuunlahkosta niin se puukko lipsahti sormee verta tuli iha sairaasti ei lähetty sairaalaan koska yli 2tuntia ois kestäny kohta vuosijo ja sormee välillä jos jotain erillaista tekee niin sattuu haava oli2cm pitkä ja varmaa 1cm syvä iho siitä on mennyt jo umpee mutta sellanen outu kuhmura siinä on vielä olen 12 vuotta ja mitin että lähteeköhän se pois kun kasvan vai onko siitä vaa haittaa ??? onko kellää neuvoja antaa??? tikattu sitä ei oo vaikka kyl varmaa ois pitäny ??? kiitos jos vastailette ???

Vierailija
11/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 10 tuntia kotona katkenneen jalan kanssa. Luulin sen vaan venähtäneen tosi pahasti, pääsin liikkumaan hyppien yhdellä jalalla. Oli pakko lähteä Porin keskussairaalaan. Siellä röntgenkuvista selvisi, että nilkka oli poikki kolmesta kohdasta (kaaduin).

Itku ei tullut missään vaiheessa, vaikka kipu oli tietysti todella kova. Nyt on muistona nilkassa kaksi rumaa arpea. Eli mä en ainakaan mene kovin äkkiä mihinkään lääkärille, heh.

Vierailija
12/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin sormen haavoja ommellaan, yleensä liimataan. Minulla ei kyllä edes liima pysy kunnolla, muutaman gunnin päästö repeää. T. Täystuho

Vierailija
13/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mulla tikattu sormi aikoinaan Peijaksessa. Kolme tikkiä tuli. Palkeenkieli roikkui kans keskisormesta ja verta tuli sikana. Ei tyrehtynyt itsestään...

Vierailija
14/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita perhoslaastari niin saat reunat yhteen, paranee nopeammin eikä jää isoa arpea.

Vierailija
15/19 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2011 klo 18:48"]

peukaloni lähes luuhun asti perunoita pilkkoessani. Eli suoaan sivulta, suunnilleen keskeltä kynttä niin että siis kynsikin halkesi lähes puoleen väliin. Verta tuli ihan tuhottomasti ja olin 100% varma että pitää tikata. Ajoin päivystykseen (oli sunnuntai) 20km, mikä oli yhtä tuskaa. Siellä terkka totesi että ei tarvi ommella. Huuhtoi vaan fysikaalisella suolaliuoksella ja laittoi tiuka kääreen. Hyvin parani, enemmän aikaa kului kynnnen kasvamiseen taas ehjäksi.

[/quote]

Kyseessä on varmaan kuitenkin fysiologinen suolaliuos. ;)

Vierailija
16/19 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 08:08"]Olin joskus 10 tuntia kotona katkenneen jalan kanssa. Luulin sen vaan venähtäneen tosi pahasti, pääsin liikkumaan hyppien yhdellä jalalla. Oli pakko lähteä Porin keskussairaalaan. Siellä röntgenkuvista selvisi, että nilkka oli poikki kolmesta kohdasta (kaaduin).

Itku ei tullut missään vaiheessa, vaikka kipu oli tietysti todella kova. Nyt on muistona nilkassa kaksi rumaa arpea. Eli mä en ainakaan mene kovin äkkiä mihinkään lääkärille, heh.
[/quote]

Mulla ollut samanlainen tilanne murtuneen käden kanssa, useampi tunti meni ennekuin päätin lääkäriin lähteä. Lekurissakin luulivat ranteen vain venähtäneen, kunnes sitten päivän verran röntgenkuvia katseltuaan ja useamman ortopedikonsultaation jälkeen selvisi että ranteessa oli luu poikku, ja oli se pirulainen vielä kääntynyt jotenkin todella hassusti.

Vierailija
17/19 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta meni töissä kun koitin metallilastua vetää pois koneesta. No se poltti hanskaan reiän ja sit läks. Luuhun asti meni ja 3 tikkiä piti laittaa. Et älkää yhtään epäröikö.. jos et saa verenvuotoa loppumaan niin aika mennä tikattavaksi

Vierailija
18/19 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuko?

Vierailija
19/19 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on verenohennuslääke?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi