Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkitäänkö Suomessa turhia kipuja?

Vierailija
01.09.2011 |

Tuossa edellisessä ketjussa tuotiin hyvin esille iso epäkohta sairaanhoidossa. Potilaat lääkitään koomaan, jotta sairaanhoitajien ei tarvitse lohduttaa potilaita. Ikäväänsä vaikeroiva potilas saa lastin morfiinia, että pysyy hiljaa.

Itse valmistun pian sairaanhoitajaksi ja minä tulen puuttumaan tähän epäkohtaan. Omat potilaani eivät tule saamaan vaikerointiin kipulääkkeitä vaan lohdutan heitä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni omainen luulee että "pertillä" on parempi olla kun on lääkitty koomaan. Ilman lääkitystä "pertti" vaikeroisi liikaa ja tulisi hoitajille lisää hommia.

Vierailija
2/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa kurssivalikoimaan "itkevän potilaan kohtaaminen" -peruskurssi, jossa opetetaan pitämään kädestä kiinni ja tarjoamaan nenäliinaa! Mikäli aiheeseen haluaa syventyä, kannattaa henkillökohtaiseen opeteussuunnitelmaan valita jatkokurssit "ahdistuneen potilaan kohtaaminen avohoidossa" ja "kiroilevan kipupotilaan kohtaaminen sairaalaolosuhteissa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajat on robotteja. lohdutus ja läheisyys on unohtunut.

Muista ottaa kurssivalikoimaan "itkevän potilaan kohtaaminen" -peruskurssi, jossa opetetaan pitämään kädestä kiinni ja tarjoamaan nenäliinaa! Mikäli aiheeseen haluaa syventyä, kannattaa henkillökohtaiseen opeteussuunnitelmaan valita jatkokurssit "ahdistuneen potilaan kohtaaminen avohoidossa" ja "kiroilevan kipupotilaan kohtaaminen sairaalaolosuhteissa"

Vierailija
4/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdit istumaan päivän sen kipeän potilaan luona niin saat varmaan nobelin.

Kyllä minäkin juttelisin sen kipeän potilaan kanssa paljon enemmän kuin sen mihin nyt on mahdollisuus. Mutta valitettavasti se ei useinkaan ole se ainoa hoidettava.

Vierailija
5/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan Suomessa nimenomaan lääkitään kipua liian vähän. Kitistään, että saattohoitopotilas tulee riippuvaiseksi kipulääkkeistä.

Kyllä mä luulen, että moni tuskissaan oleva ihminen ottaa mieluummin kipulääkettä kuin keskustelua. Jos mulla on kova kipu, en mä hirveästi halua jutella.

Vierailija
6/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle potilallee oma henkilökohtainen hoitaja!

Homeopatia morfiinin tilalle!

Usko parantaa syövänkin!

Otapa ap siitä lisää provoaiheita

Vierailija
7/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mummo kuoli syöpään ja mun tekee pahaa ajatella, että joku voisi oikeasti ajatella kuten ap. Mummosta tuli paljon selväjärkisempi siinä vaiheessa kun kipulääkkeen vahvuutta lisättiin saattohoitoon päästyä. Kivuissaan se luuli olevansa viipurin rautatieasemalla odottamassa evakkojunaa keskellä pommituksia. Saatuaan kunnolla fentanyyliä se pystyi juttelemaan ihan järkeviä.

Vierailija
8/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin ihanan naivi. Terv. alalla 20 vuotta ollut anestesiasairaanhoitaja, joka tekee akuutin kivun hoidon potilaskiertoja osastoilla ja kouluttaa kivunhoidosta henkilökuntaa:)

Voin kertoa, että ne kivuista itkevät ihmiset haluavat varmasti mielummin kunnon kipulääkityksen kuin lässyttävän nuoren hoitajan viereensä, joka vain silittäisi päätä.

Hyvä provo kuitenkin:)

Vierailija
9/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan tosin joku tohtorisetä syyllisti siitäkin kun lääkitään kuukautiskipuja buranalla.

mukaan Suomessa nimenomaan lääkitään kipua liian vähän. Kitistään, että saattohoitopotilas tulee riippuvaiseksi kipulääkkeistä.

Vierailija
10/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kipulääkkeitä annettiin kitsaasti, ja isä KÄRSI. Ei siinä auttanut että oli vaimo ja lapset paijaamassa, saati joku hoitaja. Välillä pyysi meitä tappamaan itsensä kun halusi eroon tuskista. Onneksi sai loppua kohden tarpeeksi kipulääkitystä, ja vaikka silloin olikin isoimman osan ajasta ihan muissa maailmoissa, niin oli ainakin kivuton.

Vierailija
11/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennätkö leikkausjonot nyt ainakin aluksi? Tyhmää, kun ihminen joutuu odottamaan turhaan vuoden vaikka tekonivelleukkausta. Kyllä siinä joutuu turhaa kipua kärsimään.

Vierailija
12/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä luulen, että moni tuskissaan oleva ihminen ottaa mieluummin kipulääkettä kuin keskustelua. Jos mulla on kova kipu, en mä hirveästi halua jutella.

Minä en ole koskaan tajunnut että mitä ihmeen väliä sillä on tuleeko saattohoitopotilas riippuvaiseksi lääkkeestä vai ei. Ei se enää siinä kohtaa ole yhtään oleellista miettiä tuollaisia, vaan yrittää tehdä potilaan loppuaika niin kivuttomaksi kuin suinkin.

Itse olen kerran itkua vääntänyt terveyskeskuksen luukulla kun selkäni sattui niin etten pystynyt kunnolla kävelemään ja hoitaja aivan hyvin näki sen. Mutta koska olen alle 30-vuotias, ei minuun ilmeisesti voi sattua tai jos sattuukin niin en ainakaan tarvitse siihen mitään helpotusta. Hoitaja ilmoitti kylmästi ettei aio antaa minulle lääkäriaikaa, ja käski syödä buranaa. Koitin sanoa että olen syönyt ibuprofeenia ja parasetamolia niin että maksimirajat paukkuvat molemmista lääkkeistä mutta helpotusta ei juuri tule eikä nukkumisesta tahdo tulla mitään kivun takia. Hoitaja ei reagoinut tähän muuten kuin kirjoittamalla lapulle "burana 1-2 tabl. 3xpäivä". Ja käännytti pois. Tuli niin vihainen ja nöyryytetty olo tuosta että autolle päästyä pääsi kunnon itku. En tajunnut edes valittaa tuosta tapauksesta, olin niin järkyttynyt. Muutoin olen kyllä onneksi saanut asiallista hoitoa myös tk:sta.

Vierailija
13/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis ollu ihanaa jos joku olis pitäny mua kädestä morfiinipiikin sijaan kun sain jalkaani avomurtuman josta luut pisti pihalle :)

Valitan nyt tuosta! Halusin itkeä olkapäätä vasten ja mitä sain: leikkaussaliin kööräsivät kyselemättä!

Vierailija
14/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin isällänne mitään kipuja oli. Halusi vain teidän huomion sieltä Ipadin takaa..

vois joskus mennä itseensä

Aluksi kipulääkkeitä annettiin kitsaasti, ja isä KÄRSI. Ei siinä auttanut että oli vaimo ja lapset paijaamassa, saati joku hoitaja. Välillä pyysi meitä tappamaan itsensä kun halusi eroon tuskista. Onneksi sai loppua kohden tarpeeksi kipulääkitystä, ja vaikka silloin olikin isoimman osan ajasta ihan muissa maailmoissa, niin oli ainakin kivuton.

Vierailija
15/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaaja mikä jankkaaja, eikä edes yritä ymmärtää.

tuskin isällänne mitään kipuja oli. Halusi vain teidän huomion sieltä Ipadin takaa..

Vierailija
16/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pellit kiinni. Sanoisin että moni haluaisi mieluummin huomiota kuin morfiinia.

on niin ihanan naivi. Terv. alalla 20 vuotta ollut anestesiasairaanhoitaja, joka tekee akuutin kivun hoidon potilaskiertoja osastoilla ja kouluttaa kivunhoidosta henkilökuntaa:)

Voin kertoa, että ne kivuista itkevät ihmiset haluavat varmasti mielummin kunnon kipulääkityksen kuin lässyttävän nuoren hoitajan viereensä, joka vain silittäisi päätä.

Vierailija
17/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olitteko läsnä ? ehkä isä vaistosi että eipä teitä enää kiinosta muu kuin rahat... tuskin isällänne mitään kipuja oli. Halusi vain teidän huomion sieltä Ipadin takaa..

Kipu ei katoa empatialla, vaan kipulääkkeillä.

Vierailija
18/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilas halusi lohdutusta mutta pakkolääkittiin,

olis ollu ihanaa jos joku olis pitäny mua kädestä morfiinipiikin sijaan kun sain jalkaani avomurtuman josta luut pisti pihalle :)

Valitan nyt tuosta! Halusin itkeä olkapäätä vasten ja mitä sain: leikkaussaliin kööräsivät kyselemättä!

Vierailija
19/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos makaa yksin sängyssä niin on kai se mukava olla pellit kiinni. Sanoisin että moni haluaisi mieluummin huomiota kuin morfiinia.

Mutta käypä vaikka hommaamassa itsellesi joku kivulias murtuma ja kieltäydy sitten kipulääkkeestä, niin keskustellaan sitten lisää.

Kipulääkkeiden liian vähäinen käyttö kovan kivun hoidossa aiheuttaa muuten kroonisia kipuja, ja nehän on aina tosi kivoja.

Vierailija
20/42 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me tulemme muuttamaan systeemin. Kipulääkitys on niin 1900-lukua.

mun mummo kuoli syöpään ja mun tekee pahaa ajatella, että joku voisi oikeasti ajatella kuten ap. Mummosta tuli paljon selväjärkisempi siinä vaiheessa kun kipulääkkeen vahvuutta lisättiin saattohoitoon päästyä. Kivuissaan se luuli olevansa viipurin rautatieasemalla odottamassa evakkojunaa keskellä pommituksia. Saatuaan kunnolla fentanyyliä se pystyi juttelemaan ihan järkeviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi