Mistä ja minkälaiset purkit jauhoille ym ötököiden torjumiseksi ja neuvoja?
Meille on ilmestynyt vähän liikaa ötököitä erityisesti kuiva-ainekaappiin. Oltiin lomalla ja kotiin tultua niitä on pöllähtänyt ihan ällöttävän paljon. Ruokakaappien siivous nyt edessä ja pitäisi hankkia jotku tiiviit säilytysrasiat jauhoille, muroille ym.
Ilmeisesti nuo on jotain jauhokoisia ja olen googletellut ohjeita eroon pääsemiseksi. Jos teillä on kokemusta, olisin vinkeistä tosi kiitollinen!
Kommentit (10)
ilmeisesti. En ihan heti asiaa tajunnut ja sittehän se homma lävähti käsiin. Opinpahan olemaan tarkempi jatkossa ja taidan tosiaan laittaa kaikki jatkossa ostamani ensin pakastimeen jatkossa.
Kävin äsken ostamassa pakasterasioita, joissa tiivis kansi ja minigrippusseja, kunnes pääsen ostamaan noita lasipurkkeja. Tosin tällä hetkellä kaikki menee nyt roskiin.
En oo todellakaan ollut ahkera kaappien siivoaja, mutta kasin neuvosta otan vaarin ja siivoan ne jatkossa useammin, vaikkei mitään näkyisikään. Säilytätkö, kasi, siellä parvekkeella niissä lasipurkeissa vai miten?
- Ap
Seikkaperäisistä ohjeista. Noin aion siis toimia.
Nyt kaikki heitetty roskiin, kaapit tyhjät, pesty kloritella, myrkytetty ja tyhjänä saavat olla ainakin muutaman kuukauden. Onneksi on parveke, jossa noita säilyttää tämän ajan.
-Ap
Tupperware!! aivan ehdoton. Asuimme jonkin aikaa vanhassa ötökkä pesässä, eikä koskaan löytynyt kuiva-aineista mitään. muualla kyllä kävi kuhina.
mulla on eri kokoisia lasipurkkeja. Nyt on säilöntäaikaan niitä joka kaupassakin tarjolla.
Kun siivoat kuiva-ainekaapit, älä käy pelkästään rätillä läpi, imuroi kaappi ensin. Niitä munia ei meinaa rätillä saa. Ja sen jälkeen mielellään kokonaan uudet kuiva-aineet, jotka itse laitoin osan muovirasioihin (tosi helppo ottaa desin mitalla jauhoja tai riisiä) ja osan isoihin hillopurkkeihin. Säilytysrasialla ei kaiketi ole väliä, kunhan on tiivis, eikä jauhoja pääse kaapinpohjalle. Säilyttelen joitain kuiva-aineita ihan omissa pakkauksissaan, tosin olen laittanut ne paketit hedelmäpusseihin.
Olen tehnyt näin jo useamman vuoden eikä meillä ole niitä ötököitä sen jälkeen näkynyt. Ei vaikuta käyttöominaisuuksiin.
että ne olis hyviä, mutta mistä niitä saa ja eikö ne ole kovin kalliita. Tosin kalliiksi tulee sekin, jos joutuu useamman kerran heittämään kaikki jauhot ym roskiin.
Oliskohan tollaset esim pakasterasiat tarpeeksi tiiviitä ja mistä niitä saisi isompia mm jauhoille? Täytynee myös mennä tsekkaamaan markettejen lasipurkkivalikoimia.
Siis ensin tyhjään kaapit, sitte imuroin ja millä sitten pesen? Jostain vinkeistä luin, että kloritella tai jollain muulla desinfioivalla aineella? Jos laitan esim mausteet pakkaseen, kuolevatko ötökät siellä, kun mulla on melkosen kallis maustekokoelma, jota en raatsis heittää pois.
Kiitos tähän astisista vinkeistä ja lisää saa antaa :)
-Ap
Erikokoisia. Kyllä ne asian ajavat siinä missä tupperitkin. Ja pääset halvemmalla. Jatkossa ratsaat kaapit ajoittain etkä edes odota et jotain pöllähtää näkyville. Silloin on jo paljon ötöjä. Mausteet voi pakastaa, jos pystyt tietoisesti syömään niitä sen jälkeen. Mä en voisi. Meillä ollut kertaalleen jotain ja kaikki lensi roskiin. Kanin ruoassa oli viime talvena ja parveke toimi kuivatavaroiden säilytysaikkana tehokkaasti.
Jyrsijöiden ruoissa tulee ötököitä. Juttelin eläinkauppiaan kanssa ja he kuulemma pakastavat tuotteet, jos jotain ilmenee. Mutta muniahan se ei tapa joten lämpimässä ne kehittyvät ryömijöiksi asti. Mua neuvottiin pitämään kaapit tyhjänä ja suihkuttamaan ihan perushyönteismyrkkyjä. Nuo kun rakentavat pesiä listojen väliin. Meillä oli pari kuukautta kaikki kuivamuonat parvekkeella ja myrkytettiin varmuudeksi muutama kerta.
Nyt kanin jyvät ovat jääkaapissa viieässä. Ja kaikki siementangot ym. Muutenkin ostan kaikkea kuiva-ainetta vain tarpeeseen. Ei mitään ylisuurta varastoa. Nopea kierto. Ja käyn kaapit säännöllisesti läpi muutenkin. Mitään päiväysvanhaa ei säilytellä. Pakastimeen laitan joskus jotain myslejä oston jälkeen. Niissä on vähän samoja jyviä kuin kaninkin eväissä.
Mä neuvoisin sua hävittämään kaikki minkä raaskit heittää pois. Pakastimeen ja jääkaappiin tavaraa. Myrkytät kunnolla kaikki kaapit keittiössä. Tai ainakin ne missä kuivaruokaa pidät. Täytä ne uudelleen vasta kun olet varma ettei mitään elämää enää ole. Talvi auttaisi asiaa, kun ulos voisi lastata kamaa.