Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni mahdolliset muut lapset?

Vierailija
31.08.2011 |

Tietääkö joku, onko minun mahdollista selvittää isäni eläessä, onko hänellä jossain päin Suomea muita, avioliiton ulkopuolisia lapsia? Äitini on joskus vihjaillut jotain tällaista (tyyliin "taisi isäsi maksaa elatusmaksuja muualle, kun olit pieni, kun rahaa ei riittänyt teidän ruokkimiseen"), mutten tiedä, kuinka tosissaan hän oli. Enkä TODELLAKAAN voi kysyä asiaa isältäni suoraan.

Toinen juttu on tietenkin se, haluanko tietää asiasta... Vai olisikohan järkevämpää odottaa isäni kuolemaa ja katsoa, keitä ilmestyy perinnönjakoon..? En ole ihan päättänyt, mutta haluaisin tietää onko asian selvittäminen edes mahdollista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollei hän itse halua kertoa.

Vierailija
2/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun on kuollut, on teidän selvitettävä väestärekisteristä tai kirkonkirjoista, onko lapsia ja kutsuttava heidät perunkirjoitukseen. Eivät välttämättä tiedä itsekäään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asia selviä kysymällä sieltä? Vai eivätkö muka anna tietoja elävistä henkilöistä?

Vierailija
4/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isäsi on tunnustanut lapset, se selviää perinnönjaon yhteydessä. Jos lapsia on, mutta heitä ei ole virallisesti tunnustettu, heillä ei perinnönjakoon ole oikeutta.

Vierailija
5/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö asia selviä kysymällä sieltä? Vai eivätkö muka anna tietoja elävistä henkilöistä?

Vierailija
6/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulle voida antaa tietoa lähisukulaisista vaikka virkatodistuksen muodossa, jossa olisivat myös vanhempiesi muut lapset?

En tiedä, mutta kysy asiaa. Jos isyyttä ei ole vahvistettu vaan pelkkä elatusvelvollisuus, voi mennä vaikeammaksi.

Vierailija
7/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta seurakunnasta, missä on elänyt. Pyydä se "sukututkimusta varten". Satavarmasti antavat.

Vierailija
8/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisesta seurakunnasta, missä on elänyt. Pyydä se "sukututkimusta varten". Satavarmasti antavat.

anna, jos isä on kieltänyt tietojensa luovuttamisen sukututkimusta varten

Vierailija
9/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidiltäsi asiasta ensin mitä on näillä vihjauksilla tarkoittanut. Ja kyllä minä kysyisin isältäkin. Onhan sulla syy epäillä, kun äitisi on asiasta noin puhunut.

Vierailija
10/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin jostain tiedot kaikista tunnustetuista lapsista koska olin myös kuullut juttuja.. katson löydänkö paikan tiedot ja kerron.

Vierailija
11/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestörekisterikeskus on itsellänikin pyörinyt mielessä, mutta hyvä tietää, että sitä kautta asia ei selviä. Kiitos vastauksista! Pohdin asiaa ja keräilen rohkeutta muutaman päivän ja otan sitten ehkä yhteyttä kirkkoherranvirastoihin. Isäni on kyllä eronnut kirkosta joskus 90-luvulla, mutta sitä aiemmat käänteet on varmaan tallennettu kirkonkirjoihin.

Toisaalta olisi mahtava tietää mahdollisista sisarpuolista, toisaalta koko ajatus jotenkin hirvittää. Ja miten suhtaudun isääni tästä eteenpäin, jos selviääkin, että hän on tunnustanut lapsikseen muitakin kuin minut ja sisareni, muttei ole koskaan kertonut meille asiasta... ja kerronko mahdollisista löydöksistä äidilleni? Joo-o, pitää vielä miettiä, mitä haluan tietää.

-ap

Vierailija
12/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytännössä tiedän, että isälläni on muitakin lapsia kuin minä, mutta nimistä ja muista minulla ei ole havaintoa. Isäni on sittemmin sairastunut, eikä enää kommunikoi. Harmi, jos pitäisi odotella hänen kuolemaansa saadakseen tietää jotain näinkin tärkeää.

Vierailija
13/13 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääset tutustumaan kirkonkirjoihin. Voit myös pyytää ns. virkatodistusta vai mikä sen nimi nykyisin on, jossa on myös vanhempiesi tiedot.

Aika harva on tajunnut kieltää tietojensa luovuttamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän