Esimerkki ylihysteerisestä mammasta:)
http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3
Siis älytöntä että joku haluaisi tietoisesti pitää lapsensa pimennossa.
Mulla ainakin alkoi jo tossa iässä menkat ja muutenkin hihiteltiin ja naureskeltiin jollekin kondomimainoksille:) Silti meni vielä viisi vuotta ennenkuin menetin neitsyyteni.
Kommentit (14)
Onko 5-luokkalainen 14 v? Kyllä senn ikäisn eolisi jo hyvä tietää anatomiasta.
Oli muuten turskissa kunnossa se äiti.
forssalaisäiti oli muuten melko krhm... "ei ihan äsken kampaajalla käyneen" näköinen. :)
miten murrosikä alkaa yhä nuoremmilla. Tytöillä voi tuossa iässä jo kuukautiset alkaa. Aika hurjaa, jos ei siinä vaiheessa edes ymmärrä, mistä vuodossa on kysymys.
Yleensä tietämättömyys lisää ongelmia, ei se, että annetaan asiallista tietoa.
Mutta on pidettävä huolta hienotunteisuudesta ja puhuttava lämpimään sävyyn.
mikä emäntä. Ehkä sen mamman poika pärjää vielä ilman tietoa asiasta, mutta sanoisin, että kyllä se monilla on jo myöhässä jos asiasta vasta yläasteella puhutaan. Eiköhän nuo asiat olisi syytä puhua kotona jo vähän aiemminkin. Mutta mitenkähän arvon emäntä hoitaisi opetuksen sitten niille tytöille, joilla on jo menkat vitosella. Tietysti kotonahan se tulisi hoitaa, mutta entä jos ei hoideta. ja koska osalla luokan tytöistä on jo menkat voisi se olla poikienkin hyvä tietää mistä on kyse. ja koskaan ei ole kyllä ainakaan minun openi käskeneet sitä lasten tekoa kotiläksynä harjoittelemaan. eikö sitten voisi myös kitistä, kun opetetaan niitä lainakorkoja jo laskemaan vaikka eihän sen nicopetterin vielä tarvitse sellaisia tietää.
on tärkeää viimeistään tuossa iässä kertoa nää jutut. itse ainakin jo viidennellä seurustelin melko vakavastikin. hyvä se on tietää ettei sittn yhtäkiiä olla viidennellä jo raskaana.
omalle lapselle on ekaluokasta lähtoen tiedossa nää jutut. näitä kun käydään läpi hyvinkin yksityiskohtaisesti jo pienten lasten kirjoissa. on kuvaa kun pippeli menee sinne yms. sitä sarjaa jossa odotusaikaa, synnytystä, vauva tuli kotiin, yms.
Oma poikani aloitti just 5-luokan ja ihan sama oppimateriaali siis.
Tytöillä alkaa jo tuossa iässä menkat,joten ihan hyvä että asioista puhutaan koulussa.
Itse luin tuon kappaleen pojan kirjasta..kerrotaan siis normaalista mrrosiästä ja siitä kuinka lapset saavat alkunsa,kerrotaan myös, ettei vielä tuossa iässä olla henkisesti valmiita vauvan tuloon...
Onko 5-luokkalainen 14 v? Kyllä senn ikäisn eolisi jo hyvä tietää anatomiasta. Oli muuten turskissa kunnossa se äiti.
ei nyt ihan oikein mennyt toi ikä :D jotain oot tainnu nappailla
Onko 5-luokkalainen 14 v? Kyllä senn ikäisn eolisi jo hyvä tietää anatomiasta.
Oli muuten turskissa kunnossa se äiti.
On itsekin opiskellut viidennellä luokalla nuo samat asiat ja on nyt tuossa jamassa..
normaalia. Oma poikani on neljännellä siis 10-vuotias. On jo iät ja ajat tiennyt ihmisen anatomiasta ja lisääntymisestä, mutta seurustelu (Seksuaalisävytteinen) ei kuulu tavallisen ala-asteikäisen elämään.
Ja toivon, että omanikin oottavat vähän pitempään. Mutta lisääntymisestä on kerrottu siitä lähtein kun ovat halunneet asiasta tietää. Ilman kuvia vielä aluksi, mutta alle kouluikäsenä tiesivät jo sen, mitä mielestäni tarvitsi tietää. Sittemmin spesifioitu tarpeen mukaan.
tuo 5-luokalla vakavasti seurustellut äiti ole nykyään sitä mieltä että olisi ollut hyvä odottaa pidempään ennenkuin alkoi seurustelemaan. Eikä hänelle vakava seurustelu välttämättä ole tarkoittanut seksiä tuossa iässä. Pussailua ja kädestä pitämistä jne. Siitä on kuitenkin lyhyt matka seksiin ja varsinkin jos on pari vuotta vanhempi poikaystävä (7-luokalla) niin painostus pojan puolelta on voinut olla melkoista.
Itse olen alkanut seurustelemaan 18-vuotiaana ensimmäisen kerran, menettänyt neitsyyteni kuukautta vaille 19-vuotiaana. En silti kuvittele että kaikki maailman lapset odottaa yhtä kauan.
Nico-Petteri varmaankin nyt ahdistuu ja saa paineita panohommiin ryhtymiseen!