ei tämä äiti ymmärrä, että nykyisin jopa 13v tulevat raskaudenkeskeytyksiin
http://seutusanomat.netpaper.fi/p26730?zoom=3
kyllä se vaan on niin, että lapsille kuuluu kertoa miten lapsia tehdään eikä vielä 11vuotialle höpöttää mitän haikaratarinoita. saavat kuulla siitä muualtakin, mutta koulussa tieto olisi ainakin oikeaa eikä toisten lasten värittämiä tarinoita. 13vuotiaat tulevat raskaudenkeskeytyksiin eivätkä halua että äidille kerrotaan koska vanhemmat eivät edes tiedä että heidän kullannuppunsa harrastaa seksiä... kannattaa varmaan herätä maailmaan jossa ei todellakaan odoteta sitä papin aamenta ennen ekaa kertaa.
Kommentit (50)
mutta mun mielestä tämä oli vaan niin selkeää ja hyvää puhetta aiheesta, että linkitän tähänkin
http://areena.yle.fi/audio/1305800110062
Itse tulin raskaaksi 16-vuotiaana. Ei ollut oikein ollut tuota sukupuolivalistusta. Vittu että vituttaa vielä kymmenien vuosien jälkeenkin...
Ei tehty aborttia, koska vanhemmat sanoi, että se on MUN päätös. Laittoivat sitten teinin tällaisen päätöksen eteen! Nyt se kakara on tuolla maailmalla, en ole koskaan tätä kenellekään sanonut, enkä sano, mutta kyllähän se pilasi koko nuoruuden. Ei tullut ikinä aikaa, että olisin saanut olla vapaa ja vastuuton.
Lapsen isä oli kyllä sitäkin meikäläisen puolesta.
Että jos ne teidän likat haluaa seksiä harrastaa, niin huolehtikaa edes ehkäisystä!
Miten vanhempasi olisivat sinut voineet aborttiin pakottaa, se on todella väärin, ja vanhempasi tekivät oikein, kun jouduit omasta hölmöydestäsi kantamaan vastuun.
Minä olen valistuksen kannalla, mutta sen lisäksi myös kasvatuksen.
Siis se, että lapset harrastavat seksiä. Mitä heidän elämästään puuttuu? Eivätkö he saa vanhemmiltaan ja muilta läheisiltään rakkautta, välittämistä jne? En usko, että lapsi, jonka elämä on hyvää ja jolla on välittävät vanhemmat alkaa harrastaa seksiä noin nuorena.
Tuon ikäistenhan kuuluisi vielä elää ihan romanttisissa haaveissa..vai onko sellaisia enää nykytytöillä? Oma 13-vuotiaani vielä leikki barbeilla vuosi sitten. Nyt ei enää, mutta ei hänellä kyllä poikaystävääkään ole. Aika kuluu koulussa, kotitöissä ja harrastuksissa ja kavereiden kanssa. Meillä on luottamukselliset ja läheiset välit, toivon että ne säilyy vaikka nyt onkin murrosikä päällä.
Kyllä valistus on hyvä asia. Ei kaikki nuoret halua kuulla näitä asioita omilta vanhemmiltaan.
Kummallista, että vanhemmat eivät tällaista ymmärrä.
Eipä ollut meilläkään kummoista valistusta koulussa, toisaalta vanhempani kyllä keskustelivat kanssani ja äiti maksoi mukisematta e-pillerini. :)
Aion itsekin tehdä niin äitinä, toivon että tyttärilläni on yhtä avoin suhde kanssani.
kouluterv. hoitaja jonka osoitteeseen tulee joskus sairaalalaskuja kun ei koti tiedä mistään mitään...
harrastaa seksiä. Siihen ei ole mitään, ei MINKÄÄNLAISTA perustetta. 13-vuotias ei ole kypsä siihen vastuuseen. Vaikka kuinka olisi kuukautiset alkaneet ja tissit kasvaneet, on vielä psyykeltään niin kesken, että ei pitäis mitään asiaa olla yhdyntään.
Äitini on ollut töissä raskaudenkeskeytyksiä tekemässä ja ainakin 60-luvulta lähtien näitä on ollut.
Intiassahan (ja ilmeisesti esim. Romanien romanien keskuudessa myös) tytöt voivat mennä naimisiin jo 8-9 vuotiaina.
Joo on aika herätä maailmaan!
kouluterv. hoitaja jonka osoitteeseen tulee joskus sairaalalaskuja kun ei koti tiedä mistään mitään...
mutta tekevät sitä silti! ja juuri siksi onkin tärkeää että jo lapsille kerrotaan mistä on kyse ja mitä siitä voi seurata. kuulevat tosiaan multa lapsilta sitten huhupuheina seksistä ja tunnetusti ne tarinat ovat väritettyjä ja kaunisteltuja. koulun faktatieto asiasta on mieletsäni juuri tämän vuoksi tärkeää.
niin tulos on tämä.
Niin järkyttävän typeriä ketjuja täällä on, että säälittää, jos sellaisten kirjoittajilla on lapsia. Näköjään on ja tuloksen voi lukea Iltalehdestä.
Viidesluokkalainen on valmis opettelemaan biologian tunnilla ihmisen lisääntymistä, mielestäni erittäin tärkeää, että nämä asiat opetetaan koulussa, jos ja kun lapsen omat vanhemmat eivät siihen jostain syystä pysty. Se että lapsi oppii mistä ja miten vauvat tulevat maailmaan ei ole yhteydessä nuorena aloitettuun seksielämään tai raskaaksi tulemiseen. Päinvastoin varhain aloitettu valistus ehkäisee teiniraskauksia. Seksivalistuksen ei kuulu olla vapaaehtoista!
Minä olen 40+ ja 80-luvulla 7-luokkalaiset tytöt olivat seurustelusuhteissa vanhempien poikien kanssa ja mukana oli kyllä ihan seksikin. Itsekin kuulun tähän porukkaan. Tyttärelläni oli 7-luokan syksynä alkanut seurustelusuhde, jonka vuoksi käytiin e-pillerit hankkimassa.
Minun äitini aloitti seurustelun isäni kansa 14-vuotiaana ja tuli myös raskaaksi. En väitä että se on ollut tavallista, mutta kyllä sitä on ennenkin osattu.
Oliko sulle ok että tyttäresi on jo 13-vuotiaana seksisuhteessa?
Minä olen 40+ ja 80-luvulla 7-luokkalaiset tytöt olivat seurustelusuhteissa vanhempien poikien kanssa ja mukana oli kyllä ihan seksikin. Itsekin kuulun tähän porukkaan. Tyttärelläni oli 7-luokan syksynä alkanut seurustelusuhde, jonka vuoksi käytiin e-pillerit hankkimassa.
Minun äitini aloitti seurustelun isäni kansa 14-vuotiaana ja tuli myös raskaaksi. En väitä että se on ollut tavallista, mutta kyllä sitä on ennenkin osattu.
Minä olen 40+ ja 80-luvulla 7-luokkalaiset tytöt olivat seurustelusuhteissa vanhempien poikien kanssa ja mukana oli kyllä ihan seksikin. Itsekin kuulun tähän porukkaan. Tyttärelläni oli 7-luokan syksynä alkanut seurustelusuhde, jonka vuoksi käytiin e-pillerit hankkimassa. Minun äitini aloitti seurustelun isäni kansa 14-vuotiaana ja tuli myös raskaaksi. En väitä että se on ollut tavallista, mutta kyllä sitä on ennenkin osattu.
Että hankit 7-luokkalaiselle tyttärelle pillereitä? Lastensuojeluilmoitus sinusta pitäisi tehdä. Vaikka oma perheesi on harrastanut seksiä lapsina, se ei todellakaan ole normaalia. Hyi helvetti!
Sä siis hait 11-12v. lapselle e-pillerit? Lapselle!!
11-12 -vuotiaat ovat 5-6 -luokkalaisia.
Seiskan syksyllä lapsella on ikää 12,5-13,5 vuotta. Minustakin kyllä turhan aikaista e-pillereille ja seksielämälle... Mitä muuten lääkäri asiasta tuumi?
Eihän se ole minun valintani (äidin valinta) vai kuvitteleeko tosiaan joku?
Minusta on parempi tiedostaa asia, kuin että kulkee laput silmillä ja hokee tuttua mantraa: "ei minun lapseni, mutta ne muut"
voi kun lapset saisi olla lapsia niin pitkään kuin vaan voisivat..
itse olin 17v kun ensikerta oli..
järkyttävää, jos jo 7luokalla on käytettävä e-pillereitä! mutta parempi sekin, kuin raskaus siinä iässä!
jos lapsellani olisi jo 12-13-vuotiaana seksisuhde.
on, että lapsille kuuluu kertoa miten lapset maailmaan tulevat. Itse älysin jo 6-veenä, että mun vanhemmat touhuaa jotain keskenään, ja olin tietenkin nolona, kun äidin maha kasvoi, että nyt ne on tehny sitä, hyi yääääk. Sen valistuksen sain tarhan pihalla.
Lisävalistusta tuli 10-veenä maalla, kun menin sinne kesälomille. Sonni oli lehmien kanssa laitumella ja hoiti sonninhommiaan. Tätini siihen tuumi, että hyvä se on pikkutytönkin tietää, miten niitä vasikoita tehdään. Etpähän rupea itse tekemään, ennenkuin olet valmis. Pysy sinä finninaamaisista pojista loitolla, ei siitä liian nuorena saa kuin kyyneleitä ja rahanmenoa.
11-veenä oli biologian opetusta aiheesta, ja kertaus vielä yläasteella, siihen mennessä se oli jo tuttu juttu, ja 10-veenä äiti oli kertonut kuukautisista. Tiesin jo, ettei mikään ehkäisy ole 100 % varmaa. Äiti myös varoitti, että murrosikäiset pojat on varsinaisia ketkuja, ei niihin ja niiden sanomisiin voi luottaa. Odota, hän sanoi. Baareihin ja bileisiin mua ei päästetty. Valvonta oli tiukkaa. 19-veenä sitten repäisin itseni irti kotoa ja aloin tulla toimeen omillani, mutta mulla oli jo järkeä päässä.
Ekan kerran harrastin seksiä vasta 20-veenä, ja ensimmäisen lapseni sain 28-veenä. Olen aina vaatinut kondomia suhteissani, ja säästynyt monelta surulta ihan vaan siksi, että ajoissa tiesin, mitä pojat tytöiltä haluaa. Kiitos äidille, koululle, ja tädeille.
Tyhmyys ja tietämättömyys se abortteja teettää nuorille tytöille. Valistus on suojelua.