1-vuotiaan päivärytmi?
Meillä on 1-vuotias pikkuneiti, jolla ei oikein ole minkäänlaista päivärytmiä. Yritän syöttää kolmen tunnin välein, mutta muuten meillä menee jokainen päivä erilailla. Joskus päiväunia nukutaan yhdet joskus taas kolmet, jopa neljät.
Kesän aikana on nukkumaanmeno aika myöhäistynyt ja myöhäistynyt ja nyt sain sen kuriin tiukalla olta-aikataululla. 18.00 syödään päivällinen, jonka jälkeen ulkoillaan. Pesut ja pisut ennen iltapuuroa klo 20.00 ja sitten viimeistään yhdeksältä nukkumaan.
Tämä toimii nyt hyvin, mutta siihen kuuteen asti on ihan sekavaa. Ajattelin, että nuo päiväunetkin varmaan säännöllistyisi päivästä toiseen toistuvalla päiväohjelmalla, mutta nyt kaipaisin vinkkejä. Mitä te teette lastenne kanssa?
Kommentit (27)
koska ne tuntuu meillä olevan se ongelma. Kun ollaan tytön kannssa liikkeellä, niin lapsi nukahtaa aina jossain vaiheessa päivää ilman pitkiä nukuttamisrumbia ja on pirteä ja hyväntuulinen koko päivän. Vauvauinnin, muskarin, perhekerhon tai kaveritreffien jälkeen lapsi on niin väsynyt, että päikkäreistä ei tule ongelmaa.
Kotioloissa koitan kyllä leikittää lasta aktiivisesti. Tehdään vauvasirkuksessa opittuja temppuja, lauletaan, jumpataan jne. Jossain vaiheessa lapsesta tulee kuitenkin känkkäränkkä, mutta päiväunille en saa pitkienkään nukuttamisten jälkeen ja kaiken mahdollisen hyssyttelyn jälkeen. Koko päivä menee sitten laittaessa lasta nukkumaan ja se ei ole kivaa! Olen kokeillut venyttää päiväunillelaittoa, laittanut heti ensimmäisestä merkistä ja kaikkea siitä väliltä. Ei toimi. ;)
ap
mä en voi kestää noita meillä näin-listoja!!!jokanen perhe on erilainen,ota rennosti!!jos elät kellon mukaan,et voi elää elämää ollenkaan,kökötät vaan kotona kellon kanssa...nimim.eka vuosi ulkomailla
miksi pitää 1 v raahata joka paikkaan..taitaa olla teille ne kaikki sirkushuvit eikä lapsille...rauhoittukaa,vai onko se jotenki vaikeeta??
Mä en kestäis!! Onneks olen saanu itelleni sopivan, aamu-unisen lapsen. Nukkua posottaa ainakin ysiin, usein 10 asti. Aamupala viim 1h heräämisestä, sit valvoo n.2h, nukkuu 40min. Sit lounas, ulkoilua, sisäleikkiä, kaupungilla käyntiä.. Vaihtelee. Välipala kolmen neljän aikaan, tokat unet sen jälkeen. Iltaruoka kuuden aikoihin, iltapuuro ja sit pesut puol ysin, ysin aikaan. Nukkumaan 21-22, useimmiten ysiltä. Ja jos on tosi väsy, aikaistetaan tietty.
ei meilläkään 1-vuotiaalla ole vielä ihan samanlaista päivärytmiä. Useimmiten mennään näin:
9-10 herääminen, aamupuuro
11 mennään ulos
12-13 tullaan sisälle, lounas
13-16 päiväunet, välipala
16-18 leikitään sisällä ja/tai ulkona
18-19 iltaruoka, leikkiä, kylpy..
20-21 iltavelli
21-22 hampaiden pesu, iltalaulu ja nukkumaan!
Joskus päiväunet jäävät lyhyeksi ja sitten nukutaan iltapäivällä toiset unet. Joskus lapsi herää vasta klo 10. Nukkumaankin mennään joskus jo klo 21.
sillä olen 32-vuotias, joten en pidä itseäni erityisen nuorena äitinä. Meillä on vauvauinti (keväästä asti) ja muskari (alkoi viikko sitten) kerran viikossa, perhekahvilassa käymme noin joka toinen viikko ja kavereita näen lähes viikoittain, mutten aina edes joka viikko. Olen ollut sitä mieltä, että koti ja pienet ympyrät ovat lapsen parhaaksi, mutta jos luet kysymykseni ja muut viestini, niin ongelma on juuri se rauhoittuminen.
ap
miksi pitää 1 v raahata joka paikkaan..taitaa olla teille ne kaikki sirkushuvit eikä lapsille...rauhoittukaa,vai onko se jotenki vaikeeta??
Jotkut vanhemmat elävät mieluusti rytmitöntä elämää, koska se on heistä mukavaa ja helppoa, ja kehuvat, kuinka lapset "sopeutuvat" siihen, eivätkä kaipaa rytmejä. No, sitten käy kohta ilmi, että samaiset lapset jättävät päikkärit kokonaan nukkumatta, ovat levottomia jne. Ja syynähän on - yllätys yllätys - väsymys. Ap on ihan oikeassa: kun lapsi tekee saman asian toistuvasti samaan aikaan, kuten nukkumisen, niin ennen pitkää alkaa automaattisesti nukuttaa siihen aikaan. Sama se on aikuisenkin nukkumaanmenon kanssa, jos on säännöllistä.
Lapsi ei myöskään opi hoitoon tai eskariin lähtiessä ihan tuosta vaan käymään esim. 20.30 nukkumaan, jotta unta tulee riittävästi.
Vanhempien tehtävä on turvata lapselle mahdollisimman tasapainoinen kehitys ja kasvu, ja mm. unentarpeen täyttäminen kuuluu siihen. Lapsi ei ole kypsä itse päättämään, milloin väsyttää ja on mentävä nukkumaan.
No niin, nyt psykologi on saarnannut riittävästi, joten varsinaiseen kysymykseen :)
Mielestäni menette vieläkin hiukan myöhään nukkumaan, etkä myöskään kertonut, että monelta heräätte. Mutta ehkä tuo yöuni on teille sopiva? Oma nuorimmaiseni on myös juuri 1v. täyttänyt, ja meillä on seuraavanlainen rytmi:
-Herääminen 7.00-7.30. Aamumaitoa, puuro heti perään jos maistuu, jos vielä ei maistu, vähän leikkiä ja sitten puuro.
-Lapsien kanssa ulkoilua noin yhdeksästä eteenpäin, 1-vuotias yleensä ottaa tunnin vaunutorkut n. puoli kymmenen aikaan. Joskus nukutan sisälle ja leikitään esikoisen kanssa ulkona sillä aikaa.
-Syödään n. 11 aikaan
-Leikitään ja touhutaan päivällä sillä välin kun esikoinen on nukkumassa. Kahdelta tokat unet, sitä ennen vähän välipalaa.
-Herää n. 15.30. Touhuilua, syödään puoli viiden tai viiden aikoihin.
-Sitten yleensä ulkoilua. Klo 19 iltapuuro, kylvetys ja muut iltapuuhat. Klo 20 sänkyyn tai vähän ennen.
se toimii!