Yäk, en syö! Annatko lapselle toista ruoka vai saako mennä nälkäisenä nukkumaan, kun ei maistunut.
Kommentit (8)
Olkoon syömättä, ei se varmaan mitään muutakaan olisi huolinut.
annan jotakin muuta syötävää jos penskalla on nälkä :o
Ei oo lapsen syy, että minä teen pahaa ruokaa :P
Ja jos osaa puhua, niin osaa myös ilmaista onko nälkä. Jos ei ole nälkä, niin sitten saa mennä ilman ruokaa nukkumaan.
Lapset kyllä tietävät itse millon ovat nälissään, aivan kuten aikuisetkin ;)
Jos sen sijaan sapuska on lapsen mielestä oikeasti ihan järkyttävän pahaa, saatan hyvinkin antaa muuta ruokaa, jos sellaista valmiina on. Yleensä kylläkin sitten leipää.
Itse nimittäin traumatisoiduin 80-luvulla ala-asteen tillilihasta ja kanaviillokista siinä määrin, että tiedän, mitä pahan ruoan väkisin syöminen on.
Tosin... meillä kyllä vältetään sellaisten ruokien laittamista, jotka tiedämme jonkun perheenjäsenen inhokiksi.
olla ilman, jos ei tarjolla oleva ruoka kelpaa. Poikkeuksena se, jo jonain päivänä muillakin aterioilla on syönyt tosi vähän, saatan iltaruoalla houkutella syömään tarjoamalla paremmin maistuvia vaihtoehtoja. Mutta yleensä kyllä iltapuuro menee hyvin alas silloin, kun muu päivä on paastottu.
Yleensä illalla kysyn aina, haluaako puuroa. Jos ei halua, niin hyvä, sitten vaan nukkumaan. Ja jos sanoo, että haluaa, puuroa yleensä myös menee. Eikä uniongelmia ole, tietää siis itse, onko nälissään vai ei.
lasta ei saa missään nimessä pakottaa syömään!!
mua on lapsena pakoteetu syömään tarhaassa koulussa ja kotona, kylmä ruoka pyöri suussa ja oksetti, toiset oli jo tunnilla kun minä vielä yritin nieleskellä ruokaa, siinä meni välitunnit sun muut....seurauksena psyykkiset traumat ja liki anoreksia......
omia lapsia en ole koskaan pakottanut ja niinpäs he syövät ihan kaikkea hyvällä ruokahalulla ja narisematta, aina!
meidän 3v ja 5v on tosi mestareita ronklaamaan ruuan kanssa. en tee ikinä mitään " tosi-inhokkiruokia" vaan ruokia jotka maistuvat yhtenä päivänä hyvin ja toisena päivänä on taas YÖKS. eli syöminen riippuu ihan millä tuulella ipanat sattuu olemaan.
en ala hyppimään lasten pillin mukaan syömisasioissa vaan jos haluavat nirsoilla niin siitä vaan, olkoot sitten nälissään. yleensä seuraavalla aterialla kelpaa ruoka hyvin. iltapalan kanssa meillä ei yleensä kyllä ole ongelmaa, inhoavat puuroa joten sitä en tee vaan syövät leipää, hedelmiä ja jogurttia. mutta jos jostain syystä nämäkään ei kelpaa niin saavat mennä nälkäisenä nukkumaan.
alle 1-veen kanssa on ollut eri juttu, iltasyöminen on ollut tosi tärkeää yöunien kannalta. silloin olen syöttänyt lähes mikä vaan alas menee yöunien turvaamiseksi.
kysyn tarkennusta eli siis johtaako se, että lapselle annetaan muuta ruokaa hänen kieltäytyessään tarjolla olevasta siihen, että hän syökin kaikkia ruokia narisematta? Oletko tosiaan sitä mieltä, että lastesi nurisemattomuus johtuu juuri tuosta vai sattuvatko kyseiset lapset vain olemaan kaikkiruokaisia?
Jakeluuni ei mene tämä asia, en ehkä ymmärtänyt, mitä tarkoitit? Vai eikö teillä lapset koskaan ole nurisseetkaan ruoasta, mutta antaisit heille jotain muuta, jos he kieltäytyisivät tarjolla olevasta?
jos se ei uppoa, niin saatan laittaa siihen höysteeksi esim. omenahilloa tai mustikkakeittoa tai jotain muuta mitä kaapista löytyy. Voin myös tarjota voileipää lisukkeeksi, jos puuroa menee vain vähän. Yleensä meillä kyllä syödään kivuttomasti. Muilla aterioilla saa olla syömättä, jos kerran ruoka on niin pahaa, mutta yöksi yritetään tankata.