Missä iässä keskimäärin vauvat alkavat kääntymään?
Pojalla ikää 9 viikkoa ja perjantaina hän meni selältään kyljelleen ja kauheesti yritti kääntyä vatsalleen. Äsken hän oli vatsallaan ja kääntyi siitä selälleen :0. Pitäiskö kääntymiset tapahtua jo noin pienenä?
Kommentit (9)
Kyllä monet jo alle kolmekuisena kääntyy mahalleen, vaikka yhtä "normaalia" on kääntyä vasta puolivuotiaana. Oma lapseni kääntyi kolmekuisena selältä mahalleen, mutta lähti kuitenkin ryömiin vasta melkein 8-kuisena.:D Sitten taas kaverin vauva kääntyi vasta päivää vajaa 6 kk, ja lähti siitä melkein saman tien ryömimään.
Tosin tuo vatsalta selälle kääntyminen on ainakin yleensä noin pienellä vielä vahinko, kun pää painaa niin paljon, ja useimmiten selältä vatsalle opitaan ensin. Sinänsä vähän hassu kysymys ehkä, että pitäisikö jo niin nuorena osata sitä ja sitä, ei kai sitä voi pakottaa selälläänkään olemaan, jos halua on jo kääntyäkin! :D
mun esikoinen kääntyi selältä mahalle 2,5kk iässä. Teki sitä koko ajan, myös öisin. Keskimmäinen oli 4kk kun kääntyi. Nyt kuopus on 3kk eikä käänny vielä.
Mahalta selälle en enää muista.
keskimäärin ilmeisesti taulukoiden mukaan 4-5kk. Omistani on sellainen kokemus, että tarkoituksellinen jatkuva kääntyminen selältä vatsalle alkoi. Ensimmäinen lapsi 4kk, toinen lapsi 5kk ja kolmas lapsi 2,5kk. Kolmas on seisomassa puuta vasten 6kk ikäisenä. On siis paljon vaihtelua.
vaan pää painaa suhteessa vartaloon paljon ja vartalo kääntyy vain perässä kun pää kallistuu alustalle Muista kannattelevat asennot, nauti vauvastasi ikätasoisesti terv. lasten FT
ap
Esikoinen heti täytettyään 3kk ja kuopus kääntyi vasta 6kk ikäisenä.
Itse olen kääntynyt 2,5kk ikäisenä ja rullasin 3kk ikäisenä pyörimällä itseäni pitkin poikin asuntoa.
Hyvin yksilöllistä on, mutta keskimäärin kai jotain 4-5kk ikäisenä.
meni kuin vanha tekijä ja ryömikin jo lujaa. Tosin oli kyllä iso, kypsä ja erittäin yliaikainen jo syntyessään.
Nyt on 2 vuotta ja ihan normaali motoriikka ikäisekseen, tasoittui siis jossain vaiheessa pikku hiljaa.
1. 2kk
2.3kk
3.3kk
4.5kk ja kaikki ihan normaaleja ovat.
Kaikilla ollut kiire liikkua, esikoinen esim ryömi 3kk ikäisenä jne.
Mä olen kääntynyt 2 viikkoisena molempiin suuntiin. Noussut seisomaan ja kontannut 5kk, kävellyt 7kk jne. Eli äiteens ovet tulleet, vaikak ei ihan niin aikasia ole olleet kuin mä.
kävelee :) Tuo oma ei osaa vielä edes kontata, masu maassa hinailee :)
vaan pää painaa suhteessa vartaloon paljon ja vartalo kääntyy vain perässä kun pää kallistuu alustalle
Muista kannattelevat asennot, nauti vauvastasi ikätasoisesti
terv. lasten FT