Voiko kultalusikka suussa syntynyt kermapeffa koskaan ymmärtää muita ihmisiä
tai tuntea esim. empatiaa?
Jos itse on siis saanut kaiken kuin tarjottimella.
Kommentit (20)
sen verran kateelliselta ja katkeralta että ei tee mieli edes yrittää.
Viimeistään siinä tilanteessa kun se "huono-osainen" onkin itseä parempi jollain osa-alueella...
Kokemuksesta tiedän, ettei kaikki ole sitä, miltä näyttää. Ja empatiaa oppii muutenkin kuin olemalla itse huono-osainen.
Ei kultalusikka suussa syntynyt yhtään välttämättä saa kaikkea tarjottimella! Ja kyllä voi tuntea empatiaa. Ei todellakaan tarvii itse rämpiä pohjamudissa pystyäkseen ymmärtämään asioita elämästä. Haloo!
Palstan mukaan vain köyhä ihminen voi olla aidosti henkisesti kehittynyt ja onnellinen. Vain köyhä voi tuntea empatiaa ja olla mukava ihminen.
*palsta totuus*
Minä olen saanut vanhemmilta auton, rahaa, palkkaa jne eli olenko synytnyt "kultalusikka" suussa.
Toisaalta aina on pitänyt tehdä kotihommia ja vanhempien yrityksen töitäkin rupesin tekemään kykyjen mukaan jo alle 10v iässä. Töitä on tullut tehtyä paljon.
Koen tuntevani empatiaa.
Toisaalta minua ärsyttää rahan puutteesta itkevät ihmiset jotka samalla vetävät tupakkaa ja potkivat edellisen illan tyhjiä kaljapulloja sivummalle. Koskaan ei ole vanhemmilla ollut rahaa antaa heille (muutakio 50-100 euroa kerran viikkoon mutta ei ne laske niin pieniä summia miksikään) ja kun ei ole oikein ruokaan rahaa (joo käytiin eilen ulkona pitsalla).
Siis jos on onnistunut kermaperseensä pitämään kuplassa, johon ei kuulu kouluaika ja muut oman kermaperheen ulkopuoliset ihmiset, niin ehkä sitten voi olla vakea ymmärtää ap:n kaltaista päähän potkittua.
Tosiasia kun on semmoinen, että kukaan ei selviä elämästä kolhuitta. Kaltaisesi kermapeffaksi haukkujat viimeistään takaavat tämän. Kaunis ja rikas ei aina tarkoita että muu elämä olisi täydellistä.
Monessa suhteessa köyhän, ruman mutta sosiaalisesti taidokkaan ihmisen elämä voi olla helpompaa, kun ei ole kateellisuutta.
tietenkin voi! kyllä kermapeffankin elämään/lähipiiriin mahtuu ongelmia, jotka opettaa. YMmärsin, että tässä kermapeffa tarkoittaa rahaa. Mutta niissäkin perheissä on alkoholia, sairauksia, itsemurhia, väsymystä, pettymyksiä, onnettomuuksia... Kyllä elämä koulii meistä jokaisen, ennemmin tai myöhemmin. jotkut oppii vasta myöhemmällä iällä, mutta oppia ikä kaikki...
opi empatiaa, hänelle kateus on ainoa tunne.
Sellainen ihminen ei tiedä millaista on olla köyhä.
ei kykene tuntemaan empatiaa "kultalusikka suussa syntyneitä kermapeffoja" kohtaan. Nimittely ja stereotyyppiset oletukset osoittavat empatian puutetta.
Tunnen varakkaissa ja niukoissa oloissa syntyneita ihmisiä. Heillä on monenmoisia elämänkohtaloita, mitään yleistä johtopäätöstä en kummastakaan ryhmästä osaa sen perusteella vetää.
Sen olen kyllä huomannut, että kodin sivistystaso vaikuttaa asenteisiin paljon, ja sehän ei ole rahasta kiinni.
Se voi tuhota ihmisen, joka on saanut muiden mielestä kaiken. Todella tuhota jos on herkkä.
Ihmiset eivät ymmärrä, että sitä kateellisuutta tulee joka puolelta ja eri muodoissa. Olet liian laiha, liian kaunis, liian hyvästä perheestä, liian lahjakas, liian älykäs, liian koulutettu jne. Jatkuvasti joku kokee oikeudekseen vähän tölviä ja dissata, koska "tuo on jo muutenkin saanut liikaa". Eri ihmiset eri syistä. Eikä nähdä sitä, että taustalla voi olla vaikka mitä.
KUKAAN ei ole syntynyt kultalusikka suussa, uskokaa pois.
Ja ihan oikeesti, ei ne ymmärrä, millaista on olla köyhä.
Siis oikeasti köyhä. Niin että lapsillekaan ei riitä ruokaa tai lääkkeitä. Suomess aon niin hyvä sosiaaliturva että täällä ei köyhyyttä näe. Toki vähävaraisuutta, sitä että ei ole varaa kaikkeen samaan kuin rikkailla
Mutta täällä on myös mahdollisuus nousta sieltä vähävaraisuudesta töitä tekemällä. Pahimpia ovat juuri nämä valittajat, aina kun joku asia ei mene mielen mukaan kysytään minne voin valittaa. Mitään ei olla itse valmiita tekemään, mutta valittaa osataan
Kuulostan varmaan siltä että en osaa tuntea empatiaa. mutta en ole todellakaan syntynyt kultalusikka suussa. Lähiössä ahtaassa kerrostaloasunnossa asuneena (harrastuksiin ei varaa, vanhemmat joivat väähtkin rahat jne)opiskelin ja teen töitä pystyäkseni tarjoamaan lapsilleni paremman elintason
Avaa silmäsi.
No voi, voi, aika monikin on syntynyt kultalusikka suussa. Ja ihan oikeesti, ei ne ymmärrä, millaista on olla köyhä.
Valitettavasti ne on auenneet jo kauan sitten.
Mutta väittäisin kyllä, että kultalusikka suussa syntynyt ei voi koskaan täysin ymmärtää sellaista "oikeaa perustason elämää". Sitä että opiskellaan ja tehdään samalla töitä, sitten valmistutaan ja kituutellaan paskoissa duuneissa kunnes päästään (jos päästään) "oikeisiin" töihin. Mennään ruuhkavuosien sumussa asuntolainojen, päiväkotikiireiden yms. asioiden kanssa ja samalla mietitään vaihtoehtoa ostetaanko puutarhaan pallogrilli vai tuoli...
Jos on aina saanut kaiken ja kaikki ollut helppoa niin miten siinä yhtäkkiä pystyisi tarpeen tullen alkaa tsemppaamaan jotain asiaa varten...
Sellainen, joka on tottunut saamaan haluamansa silloin kun sitä haluaa, ei tajua mitä on tehdä töitä haluamansa eteen. Ja vielä vähemmän sitä, että töitä on PAKKO tehdä.
Syyllistyt itse siihen, mitä ilmeisemmin et arvosta.
Toisen ihmisen leimaaminen sen perusteella miten _luulet_ asioiden olevan on aivan verrattavissa köyhän ihmisen syrjimiseen hänen köyhyytensä takia.
Mieti ennen kuin vastaat. Uskoisin sinun ymmärtävän jos haluat.
Niin mitä?
Valitettavasti ne on auenneet jo kauan sitten.
Viimeistään siinä tilanteessa kun se "huono-osainen" onkin itseä parempi jollain osa-alueella...
Kokemuksesta tiedän, ettei kaikki ole sitä, miltä näyttää. Ja empatiaa oppii muutenkin kuin olemalla itse huono-osainen.
Taidat tehdä yleisiä johtopäätöksiä yksittäisen tapaamasi ihmisen perusteella.