Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hormonaalisia ehkäisyjä käytetään paljon, vaikka

Vierailija
27.08.2011 |

aiheuttavat hyvin monelle sivuvaikutuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en käyttäisi ikinä.

Vierailija
2/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne eivät aiheuta sivuvaikutuksia, ainakaan sellaisia jotka olisivat hyötyjä suurempia. Itselleni pillereistä oli sivuvaikutuksia ekat 6 kk - pieni vaiva siihen verrattuna, että sen jälkeen olen saanut (raskauksia lukuun ottamatta) elää lähes 10 vuotta elämää, jossa voi itse säädellä menkkansa, ei ole pms-oireita, ei iho-ongelmia, veriarvot pysyy kunnossa, selkä ei kipuile kierron mukaan jne. Hyviä puolia on tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomeihin en luota enää sen jälkeen kun tulin sen kanssa raskaaksi enkä myöskään varmoihin päiviin tai keskeytettyyn yhdyntään, mitään kierukkaa ei mun pilluun tungeta ja sterilointiin en ole vielä valmis.

Vierailija
4/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin söin pillereitä, aloitin kun seurustelusuhde alkoi. Suurin syy oli, että halusin varman ehkäisyn. Ja kai se ajatus oli, että kaikkihan niitä syö. Jouduin kuitenkin vaihtamaan pillerimerkkiä, sillä sain outoja raivareita, varsinkin humalassa. Mielialat heittelivät, mieslääkäri ei ottanut suoraan kantaa mihinkään, puhui vain liikunnasta yms. Kyllä niitä pilsuja naisille tyrkytetään joka tuutista eikä yksikään lääkäri myönnä suoraan, että hormoniehkäisy voisi aiheuttaa sivuvaikutuksia. Syynä on ilmeisesti se, että jos niistä puhuttaisiin enemmän, moni heittäisi pillerit nurkkaan ja seurauksena olisi ei-toivottujen raskauksien lisääntyminen. Moni mies kun karttaa kumia, niin sitten pelataan vähän riskillä.

Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen kokeilin hormonikierukkaa. Ei taaskaan sopinut, tiputteluvuotoa oli jatkuvasti, lisäksi outoa alavatsakipua oli myös alkuun eikä seksi ei huvittanut. Mielialatkin olivat taas vähän mitä sattuu. Toisen lapsen jälkeen kokeilin ehkäisyrengasta, aivan hirveä kapistus. Rengasta sai korjailla aina syvemmälle paikoilleen, mielialat heittelivät taas, tiputtelua ei onneksi ollut. Lopulta tein päätöksen, että hormonien pumppaus saa minun osaltani loppua.

Kuparikierukka jäi kokeilematta, koska miehellä olivat jo aikaisemman kierukan langat tuntuneet lyhentämisestä huolimatta. Päädyimme lopulta kondomiin ja hyvin on toiminut. Aikuisina ihmisinä osaamme senkin oikean käytön. Mies saa nyt vuorostaan huolehtia meillä ehkäisystä ja onhan vasektomiakin keksitty. On ihana kun oma luonnollinen kierto pelaa, ei ne menkat niin paljoa häiritse vaikka aika runsaat ovatkin ja kipuja on varsinkin ensimmäisenä päivänä.

Vierailija
5/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ ei yli viikon kuukautisia kolmen viikon välein.

Vierailija
6/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä on myös hyviä sivuvaikutuksia: kuukautiset säännölliset ja lähes kivuttomat, iho parempi, PMS-oireet kurissa. Mulla ei ollut mitään ikäviä sivuvaikutuksia.

Kuitenkin myös maapallon kokonaishyvinvoinnin kannalta olis parempi olla käyttämättä hormonaalista ehkäisyä. Mä oon käyttänyt sitä niin lyhyen ajan elämästäni, että en ole "jäänyt koukkuun", ja todennäköisesti jatkan elämääni ilman hormonaalista ehkäisyä raskauden jälkeen.

Vierailija
7/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua sotkea elimistöäni millään hormoneilla, vaikkei kummempia sivuvaikutuksia tulisikaan.

Vierailija
8/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähiten huono. Itselläni on runsaat kuukautiset, joten kuparikierukka ei tule kysymykseen. Sterilisaatioon en ryhtyisi tunnesyistä. Kondomi on epävarma läpi elämän kestävässä parisuhteessa, jossa yhdyntäkertoja kuitenkin kertyy melkoinen määrä vuosien mittaan.

Käytän siis hormonikierukkaa. Toistaiseksi hyödyt (niukemmat kuukautiset, ei raskauksia) ovat suuremmat kuin haitat (ihon finniytymistä ja rasvoittumista).

Vierailija
9/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ikäviä sivuvaikutuksia. Iho hyvässä kunnossa. Ei huolia menkoista ja niiden tuomista kivuista. Syöpäriski pienenee. Endoriski pienenee. Kortsu sattuu, vaikka miten pelais liukkarilla, jotenkin se kuminen kitka vain on epämiellyttävää.

Vierailija
10/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hyvin monille ei tule mitään sivuvaikutuksia.

Vierailija
11/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmä- ja minipillereitä söin 5 vuotta (kaksi raskautta välissä), toisen raskauden jälkeen kokeilin hetken ehkäisyrengasta ja vuosi sitten otin kierukan, enkä enää vaihda pois!

Vuodessa vuoto on loppunut melkein kokonaan ja luotan paremmin kierukan ehkäisytehoon kuin pillereihin kun itse ihan oikeasti unohtelin pillereitä.. Onneks ei käynyt vahinkoja..

Vierailija
12/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yhdistelm- ja minipillereitä ja ehkäisyrengas, nyt hormonikierukka, josta on kyllä niin paljon haittaa, että otatan sen pois. Finnejä, about 5 kg lisää läskiä, turvotusta, päänsärkyä, mustia karvoja reisissä, mielialamuutoksia, rintojen jomotusta, haluttomuutta...

Ehkäisymuoto onkin nyt haussa. Ei maailma kyllä kaatuisi, vaikka tulisinkin raskaaksi. Ostimme juuri isomman asunnon, ja esikko on kohta kaksi. Seuraavan synnytyksen yhteydessä kyllä teettäisin sterilisaation. On sen verran ikääkin.

Vierailija
13/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin eipä olisi mitään tarvettakaan. Omista käsistä kun ei voi tulla raskaaksi.

Vierailija
14/14 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vielä ei ainakaan tiedetä, että ne aiheuttaisi mitään syöpää tms. todella vakavaa.

Itsellä ne aiheutti masennusta ja seksuaalista haluttomuutta, saamattomuutta ja itkuisuutta. Ottaa päähän, että tuhlasin pillereihin 10 vuotta elämästäni. Omalle lapselle en suosittele pillereitä, vaan korosta kondomin tärkeyttä. Vakituisessa ja kypsässä suhteessa, jossa vahinko ei ole enää katastrofi, myös keskeytetty yhdyntä ja varmat päivät on ihan hyvä vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi