Tulokas ei vastaa viikkoja - erilaisia kokemuksia?
Lääkärit antaa kauhean mielellään tosi tarkkoja arvioita siitä, mitä viikkoa sikiö milloinkin vastaa, mutta olen alkanut epäilemään, että voiko tuolla vatsassa tapahtua tosiaan kaikilla asiat niin millilleen samaa tahtia...
Olen käynyt nyt kahdessa alkuraskauden ultrassa, joissa LA on aina myöhäistynyt. Sikiö vastasi viimeksi 2 viikkoa pienempää kuin mun menkkojen perusteella lasketut rv:t olisi (eli 20 mm vastasi viikkoja 8+3, kun menkkojen perusteella olisi 10+2. Itse uskon parhaiten, että oikea luku olisi jotain noiden väliltä).
Olisi kauhean kiva lukea teidän pidemmälläkin olevien erilaisia kokemuksia siitä, miten vauva on lähtenyt kasvamaan. Tuleeko kasvupyrähdyksiä, voiko alussa pieni sikiö kiriä kovasti tai isompi sikiö hidastaa kasvua? Ihan kaikki kokemukset kiinnostaisi!
En ole itse mitenkään liian huolissani noista oman sintin pienistä mitoista, mutta kun lääkärit tuntuvat olevan niin kauhean tarkkoja... Jos LA tästä vielä myöhäistyy, niin alkaa tulla jo raskaustesti vastaan. Plussasin aika aikaisin, eli ainakin raskaana on oltu, vaikka vauva hitaasti kasvaisikin!
t. K@isa, rv lääkärin mukaan 9+3
(Omien laskujen mukaan pitäisi olla jo 10+0.)
Kommentit (9)
Täällä vähän sama hommeli... np-ultrassa sikiön olisi pitänyt olla n. 12 vk, vastasi viikkoa 10. Sain uuden ajan parin viikon päähän. Silloin oli kehittynyt " oikean" verran eteenpäin, eli sikiön koko vastasi 12 viikkoa vaikka menkkojen mukaan olisi pitänyt olla viikolla 14.
Laskettu aika siirtyi 13.4 ->> 25.4. Laskin itse, että tällä perusteella kiertoni pituus olisi pitänyt olla 40 pv. No, se olikin eka kierto synnytyksen jälkeen, että mahdollistahan tuo on, että heittelee!
Itse sain ekassa ultrassa sen käsityksen, että mikäli seuraavalla kerralla vauva ei ole kasvanut tasaiseen tahtiin eteenpäin (=siis vastaa ensi kerralla kuluneen ajan verran isompaa vauvaa), jotain VOI olla pielessä. Kasvuhäiriöthän voi johtua kehityshäiriöistä tai istukan/napanuoran toiminnan häiriöistä, joten siksi ne lääkärit seurailee näitä mittoja niin tarkkaan.
Jos vauvasi kehittyy tasaiseen tahtiin, kaikki on varmasti kunnossa, jos taas ei, kaikki voi silti olla ihan hyvin, mutta seuraavat tarkemmin!
Onnellista odotusta ja onneksi olkoon plussasta!
ja mun esikoinen oli alku-ultrassa jonkin verran isompi kuin viikot olisi antanu ymmärtää (laskettua aikaa ei siirretty kuitenkaan, mutta ajattelin, että saattaa syntyä hiukan ennen sitä), mutta loppuraskaudessa mua läheteltiin äitipolille liian pienen sf-mitan vuoksi ja arvioitiin että saattaa tulla normaalia pienempi vauva...
Noh, poika syntyi päivää ennen laskettua, ja oli 3445g ja 51 cm pitkä. Että oikein sopiva pikkumies sieltä syntyi... tällä hetkellä hiukan vajaa puolivuotias ja melkein 8 kiloa jo täynnä!
No, ei sitä hedelmöityshetkeä voi niin tarkkaa laskeakaan - kyllä ultra näyttää sen sitten. Itselläni sama juttu tämän toisen kanssa, että ultraan jo tarkistukseen vkolla 9+0 (laskettiin kuukautisista, mutta nekin epäsäännölliset mulla), mutta vkoja oli todellisuudessa vasta 7+0, joten ei ollut kiirettä np-ultraan vielä. Aluksi LA oli 3.4. ja siirtyi sitten 18.4.2006. Jos vaan sikiö kasvaa niin kyllä se siitä etenee eikä kaikkia kauhujuttuja heti kannata miettiä (sanoo hän, joka on inhorealisti sitten viimeisen päälle ja liiankin tietoinen kaikista asioista, jotka voi mennä pieleen !). Mutta tsemppiä vaan kaikille samassa tilassa oleville ;)
kuopuksen aikaan menin ultraan rv 7+4 ja vastas viikkoa 5. Menin uudestaan rv 9+4 ja vastas viikkoa 8+2. Sitten np-ultra oli rv 12+4 ja poika vastasi viikkoa 12+2 eli kuro kiinni tässä vaiheessa..
Tämän tulokkaan kanssa kävin ultrassa rv 6+2 ja ei näkyny mitn. Menin uudestaan rv 8+2 ja vauva vastasi viikkoa 7+4. Sitten np-ultra oli rv 12+2 ja vauva vastasi rv 11+6.
Kummassakaan tapauksessa ei vaihdettu LA:ta. Pidemmälle mennessä eroa onkin välillä ollu sit eri mitoissa mut pääasiassa ihan kivasti vastanneet viikkoja alun " pienuuden" jälkeen.
Tsemppiä tulevaan =)
-Anu, pojat ja rv35
eli kolme raskautta ja ensi ultrassa la annettu 1-2 vkoa myöhemmin kuin lopullinen la on sitten ollut. Eli " kitukasvuisia" ovat olleet alkuvaiheessa mutta rakenneultraan mennessä kiinnikuroneet ja la pitänyt sitten kutinsa. Siis ei se ihan ensimmäinen vaan sitten vasta se mitä olin itse arvioinutkin.
Siis mulla!!Kuukautisten mukaan olis tänään 12+2 mutta ultran mukaan vasta 9+2 eli heittoa tuli kolme viikkoa!!Tän mukaan kierto ois ollu 47 päivää!?Ei oikeen sovi kuvioon, eikä hedelmöitysaika eikä myöskään plussatesti!!Mutta koska lääkärin mukaan kaikki oli ok, yritän vaan ajatella että jospa kierto on nyt sitte jostain kumman syystä heittäny tosi paljo..vaikka kuulema yli kahden viikon heitot on aika harvinaisia, toivon silti vaan että kaikki on masussa kunnossa!!
reilua viikkoa pienempi oli alkuraskauden ultrassa viikolla 9 kuin mitä piti. Nyt rakenneultrassa kaveri olikin sitten yli viikkoa isompi kuin olisi tarvinnut olla, eli on ottanut liki 3 viikkoa kasvussa kiinni.
Tätä juuri tarkoitin - ei kai tuo sinttikään matemaattisen tarkasti kasva, kun ei ihmiset valmiimpanakaan ole samankokoisia ja -näköisiä!
Nyt reippaana & positiivisena kohti np-ultraa! (11 yötä ;))
t. K. rv 9+5 ?
... tarkemmin sanottuna, jos oletettu HEDELMÖITYSHETKI tästä vielä menee eteenpäin, niin alkaa tulla jo raskaustesti vastaan.