Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä lapsesi on hoidossa pk vai pph?Mielipide puolesta/vastaan

Vierailija
27.08.2011 |

Itsellä vaikea paikka päättää kumpaan hoitomuotoon hakee. Sano jotain itsesi mielestä hyvää/tai huonoa jommasta kummasta tai molemmista hoitomuodoista. Lapseni on pieni, alta 2

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepäivähoidossa mietityttää just se että paljonko niitä "työhönsä kyllästyneitä" kärttyisiä naisia oikein toimii hoitajana. Lisäksi varahoito on per.päivähoidossa aina kai ongelma? Mun pikkuisenei saisi kohtauksen jos joku aamu kärräisin hänet tuntemattomaan varahoitopaikkaan. Esim siis oma hoitaja sairastunut yllättäen

Vierailija
2/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli ensin pph:lla ja voi taunus sitä rumbaa!

Ensimmäinen pph (ostopalvelu, yksityinen) oli vähän väliä saikulla ja varahoitopaikkaa ei saanut.

Sitten kaupunki lopetti sopimuksen ja poika siirtyi seuraavalle pph:lle. Sieltä kuitenkin halusimme itse nopeasti pois, koska meno näytti hurjalta tupakankatkuisine sisätiloineen ja lisäksi pph:n poika jäi kiinni pedofiliasta!

Taas seuraavalle pph:lle. Siellä poika viihtyikin, mutta pian pph jäi äitiyslomalle.

Taas seuraavalle pph:lle. Siellä oli hoidossa vain nuorempia tyttöjä ja varsinaista leikkiseuraa ei oikein ollut. No eipä sitäkään kauan kestänyt kun pph jäi niistä hommista pois.

Näiden 3:n viimeisimmän hoitopaikan ajan joutui tietysti välillä käyttämään varahoitopaikkoja milloin missäkin.

Kaikenkaikkiaan poikaa on siis riepoteltu todella moneen paikkaan.

Sitten tuli mitta täyteen ja haimme paikkaa pk:sta.

Nyt ei tarvitse säntäillä pitkin kaupunkia vieraisiin asuntoihin.

Kuopuksellekin anoimme ensimmäisenä paikkaa samasta pk:sta missä esikoinenkin on.

Myös kolmas lapsemme saa mennä sitten aikanaan päiväkotiin.

En jaksa enää sitä pph-rumbaa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli ensin pph:lla ja voi taunus sitä rumbaa! Ensimmäinen pph (ostopalvelu, yksityinen) oli vähän väliä saikulla ja varahoitopaikkaa ei saanut. Sitten kaupunki lopetti sopimuksen ja poika siirtyi seuraavalle pph:lle. Sieltä kuitenkin halusimme itse nopeasti pois, koska meno näytti hurjalta tupakankatkuisine sisätiloineen ja lisäksi pph:n poika jäi kiinni pedofiliasta! Taas seuraavalle pph:lle. Siellä poika viihtyikin, mutta pian pph jäi äitiyslomalle. Taas seuraavalle pph:lle. Siellä oli hoidossa vain nuorempia tyttöjä ja varsinaista leikkiseuraa ei oikein ollut. No eipä sitäkään kauan kestänyt kun pph jäi niistä hommista pois. Näiden 3:n viimeisimmän hoitopaikan ajan joutui tietysti välillä käyttämään varahoitopaikkoja milloin missäkin. Kaikenkaikkiaan poikaa on siis riepoteltu todella moneen paikkaan. Sitten tuli mitta täyteen ja haimme paikkaa pk:sta. Nyt ei tarvitse säntäillä pitkin kaupunkia vieraisiin asuntoihin. Kuopuksellekin anoimme ensimmäisenä paikkaa samasta pk:sta missä esikoinenkin on. Myös kolmas lapsemme saa mennä sitten aikanaan päiväkotiin. En jaksa enää sitä pph-rumbaa!!!

Ei tarvinnut miettiä hetkeäkään muuta vaihtoehtoa. Ja ovat aloittaneet hoidon 1v:na, 2v 10kk ja 1v 7kk.

Vierailija
4/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt, mistä on kysymys - google väittää, että täällä on tietoa aiheesta "päiväkotiyrittäjä on lestadiolainen", kun linkkiä klikkaa, tulee ilmoitus, että viesti on poistettu. Terv. katkera entinen lesta

Vierailija
5/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk ihan siksi, että jos hoitaja/hoitajan lapset sairaana niin ei tarvitse viedä pientä ihan yht'äkkiä täysin vieraaseen paikkaan.

Ja nyt kun tuo systeemi vielä muuttuu siten, että pph:iden tulee pitää enemmän niitä vapaita niin lapset joutuvat yhä enemmän menemään noihin varahoitopaikkoihin mikä varsinkin pienemmille on varmaan tosi rankkaa...

Pk:ssa on aina tuttuja aikuisia ja sama ympäristö.

Muutenkin ollaan oltu tosi tyytyväisiä meidän päiväkotiin, lapsi aloitti siellä 1 v 10 kk iässä ja aloitti samassa paikassa juuri eskarin.

Vierailija
6/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyt: päiväkodissa on aina tuttu paikka ja vähintää yksi tuttu hoitaja. Jos perhepäivähoitaja sairastuu, niin lähde raahaamaan varahoitopaikkaan ties minne. lapsi ei ole ikinä nähnykään toista hoitajaa. Pahimmillaan jos PPH on sairaslomalla viikon, joka päivä eri hoitopaikka.

Toinen syy että valittiin meidän lapsille päiväkoti oli se että esikoisen ollessa kotihoidossa 2,5-vuotiaaksi, käytiin läheisessä leikkipuistossa jossa kävi 6 PPH:ta hoitolapsiensa kanssa. PPH:t ensinnäkin juorusi ringissä eikä valvoneet mitä hoitolapset puuhaili. 5 heistä oli mukavia mutta yksi oli PPH:na vain jotta sai hoitaa iltatähtensä kotona kouluikään saakka. Se akka oli niin kamala hoitolapsilleen, että voi hittolainen. Jos joku hoitolapsista itki, ei lohduttanut. Oma lapsensa kiusasi muita, ei puuttunut siihen ellei lapsensa sitten vähintään purrut tai lyönyt toista. Jos oma lapsensa alkoi itkemään, hyökkäsi paikalle että kuka kiusaa minun kullanmurua (vaikka toinen lapsi oliskin kieltäytynyt antamasta kädessään ollutta hiekkalapiota).

Ymmärrän ja tiedän että suurin osa, 99% PPH:sta on ihania ja lämpimiä ihmisiä, mutta ei se lohduta jos kohdalle sattuu se veemäinen ämmä.

Toisaalta taas:

PPH:lla taas on vähemmän lapsia, vähemmän meteliä ja todennäköisesti oma lapsi sairastaakin vähemmän. Ja ne 99% hoitajista on ihania tyyppejä.

Vierailija
7/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tilanne on se, että pph:lle en halua lapsia (1,5 ja 3v) koska olemme miehen kanssa hiljattain eronneet ja lapsilla on nyt siis jo kaksi uutta kotia. Jos pph sairastelisi, niin kotien lisäksi joutuisi lapset vaihtamaan hoitopaikkaakin. Ei käy.

Lapset aloittavat lähiaikoina ryhmäperhepäiväkodissa. Toimii erään isohkon päiväkodin yhteydessä. Uusi juttu minulle, mutta hyvältä paikalta vaikuttaa. Lapsia on 12 ja hoitajia 3. Jos joku sairastuu, ei tarvitse paikkaa vaihtaa, vaan sijainen tulee, ja omasta talosta jos mahdollista. Ja ryhmikset menee muuten ainakin tässä kaupungissa päiväkotien edelle sijaisasioissa.

Olin hakenut lapsille ensisijaisesti päiväkotipaikkaa, tämä ryhmis taisi olla kolmas vaihtoehto. Ihan tyytyväinen kyllä olen.

Joitakin vuosia sitten tapasin pph:n, joka oli juuri sellainen elämäänsä kyllästynyt, keski-iän ohittanut naishenkilö. Vaikutti tosi oudolta, enkä missään tapauksessa olisi hänen hoiviin antanut lapsiani. Tiedän myös erään äidin, joka kieltäytyi hänelle tarjotusta hoitopaikasta tämän naisen luona.

Vierailija
8/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan ota kantaa, koska niin paljon riippuu siitä, millainen tapaus osuu kohdalle. Pph voi olla helmi tai jotain muuta. Pk voi olla ankea tai tosi mukava. Paras olisi, jos tietäisi etukäteen muiden kokemuksia paikoista!

Pph:ssa on turvallinen pieni porukka ja kotiympäristö, pph:ssa lapsi oppii paremmin toimimaan ryhmässä. Pienelle ehkä pph parempi, mutta pitemmän päälle päiväkoti... mutta onnen kauppaa se on.

Vierailija
9/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:ssa on turvallinen pieni porukka ja kotiympäristö, pph:ssa lapsi oppii paremmin toimimaan ryhmässä.

Tarkoitin että päiväkodissa oppii toimimaan ryhmässä

Vierailija
10/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi menee kohta hoitoon ja on vasta 14kk silloin. Valitamme on ryhmis.

Päiväkoti tuntui liian suurelta ja laitosmaiselta mutta perhepäivähoitajakin arvelutti, koska oma kokemus on, että niitä on laidasta laitaan. Päiväkodissa olisi tietysti enemmän ohjattua toimintaa ja koulutettua henkilökuntaa.

Itse on pph lapsena ja minulla on sekä mukava hoitopaikka että kiva varahoitopaikka. Tiedän kuitenkin viisi hoitajatapausta lapsuudesta tai tuttavapiiristä, joille en lastani haluaisi ilman valvontaa.

Nähtäväksi jää toimiiko välimuoto miten.

Vierailija
11/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan olisin halunnut pph:lle, mutta näin jälkeenpäin olen todella onnellinen ettei se onnistunut.

pph:

+ pieni ryhmä eli vähemmän melua, tauteja jne. (ehkä)

+ kodinomainen ympäristö (ehkä)

+ paljon ulkoilua (käsittääkseni yleensä)

- lomat ja hoitajan tai tämän lapsen sairastuessa varahoito ja täysin tuntemattomat satunnaiset hoitajat

- tekee töitä yksin -> väärinkäytösten valvonta?

- tilat harvoin suunniteltu neljälle lapselle

pk:

+ lähes aina ryhmässä tuttu aikuinen (meidän pk:ssa pienten osastolle myös sijainen tulee yleensä talon sisältä että naama edes tuttu)

+ koulutetut hoitajat

+ pk:ssa myös muuta henkilökuntaa -> mitoitus sama kuin pph:lla mutta aikaa ei mene ruuan laittoon tai siivoamiseen

+ yleensä enemmän aktiviteetteja askartelua, retkiä, jumppaa jne.

+ myös erityislastentarhan opettaja käytössä tarvittaessa

+ lapsi oppii ryhmässä toimimista

- isot ryhmät -> melu, taudit jne.

Sekä pph:lla että pk:ssa kaikki riippuu henkilöstä/henkilöistä. On todella huonoja tarhoja ja todella huonoja perhepäivähoitajia. Toisaalta sitten taas niitä helmiä, jotka jaksavat välittää vieraan lapsen hyvinvoinnista ja nauttivat työstään. Kaikki lapset eivät totu tarhan hektiseen elämään ja heille paras paikka on ehdottomasti pph, mutta meille pk on ollut todella hyvä valinta.

Vierailija
12/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sekä että. Päiväkodissa oli, kun nyt nuorimmaista ei vielä ollut. Esikoisemme oli pienestä eskariin saakka pph:lla. Seuraava oli hetken samalla pph:lla, mutta äitiysloman jälkeen ei enää pph:lla ollut tilaa. Toinen ja kolmas oli päiväkodissa pari vuotta. Nyt ovat olleet vuoden taas pph:lla, kun nelosen äitiysloma päättyi, toisen eskari alkoi.

Pph tuntuu oikeasti paljon paremmalta pienimmille. 4 vuotiaat ja sitä vanhemmat kaipaavat ikäistään seuraakin, jolloin päiväkoti saattaa olla parempi. Kun lapset oli päiväkodissa, tuntui, että kaikki kiertävät flunssat tarttuu. Pph:lla on jouduttu paljon vähemmän miettimään omien poissaolojen järjestämistä. Hoitajat on mukavia molemmissa.

Ainakin meillä aktiivisuus näkyy toiminnasta, mutta myös pph:n tekemästä viikko-ohjelmasta. Siinä lapset odottavat etenkin viikottaista liikuntasalilla käyntiä, mutta kävelyt, ulkoilut, askartelut ja kaikki on tärkeitä. Päiväkodin olisi vaikea järjestää vastaavia runsaita päiväkodin ulkopuolisia aktiviteetteja useammalle päivälle viikossa.

Varahoitopaikka meillä on ollut aina selvillä heti. Pph:n varalla on aina ollut päiväkoti. Olemme aina käyneet lasten kanssa tutustumassa varahoitopaikkaankin. Aika ajoin tulee erilaisia tarpeita ja lapset joutuvat sinnekin, nytkin hoitaja on jossain aiheeseen liittyvässä koulutuksessa. Meidän lapset ovat tykänneet käydä välillä päiväkodissa.

Kunnan kuuluu valvoa perhepäivähoitajia ja täällä meillä ainakin kaikki on koulutettuja. En voisi kuvitella, mitä "harrastus" pohjalta toimiva pph osaisi tehdä.

Vierailija
13/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistaisi ajatus siitä, että olen ikäänkuin ainoa aikuiskontakti pph:lle. Pk:hon vien lapset ja haen tyyliin "hei hei" ja tiedän , että siellä on aikuista seuraa. Kaveeraamaan ei tarvitse heittäytyä. Lisäksi pph:n pienet ympyrät. Uskon että hoidettavat ja lapsien vanhemmat ovat todella suurennuslasin alla.

Vierailija
14/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi aloitti pphlla 1,5vna. Hoitaja on hyvä ja turvallinen, mutta ehkä vähän iloisempi sais olla...voi olla että hän on hieman väsähtänyt työhönsä. Mutta silti olen ihan tyytyväinen, lapsikin tykkää olla siellä kunnon sopivanikäisiä hieman isompia kavereita. Käyvät usein satutunnrilla, metsämörrissä ja jumpissa. Päiväkoti, joka on varahoitopaikkana, ei taas ole niin kiva paikka, isot ryhmät jne... Kai sekin ihan hyvä vaihtoehto on, mutta näin pienelle minusta liian levotonta. Harmi, että työaikalaki taitaa tehdä sen, ettemme enää voi jatkaa hoitosopimusta. työmatkat ja hoitoonvienti vie aikaa, joten hoitopäivästä tulis lian pitkä, ja varahoitopaikkakin olis aika kaukana.

Vierailija
15/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitsen samoja asioita ja koska minunkin lapseni on vielä pieni, vähän alle 2v mennessään hoitoon niin olen päätymässä perhepäivähoitoon. Läinnä infektioiden takia. Isoissa ryhmissä pöpöt jylläävät enemmän joten lapsi voisi teoriassa ainakin olla terveempi pienessä ryhmässä. Antibioottikuureilta vältyttäisiin ja oma vastustuskyky pääsisi näin paremmin kehittymään.

Tämä kaikki on tietty teoriaa ja voihan olla että ryhmässä on joku jatkuvasti sairaana hoitoon tuotava lapsi ja omamme sairastaa sitten myös koko ajan.

Lisäksi pieni ryhmä on parempi pienelle, se on selvä.

Olen valmis siirtämään lapseni päiväkotiin, kun hän on suunnilleen 3,5-vuotias.

PPh:ssa pelottaa se, että hän onkin joku elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt nainen, joka purkaa turhautumisensa lapsiin eikä ole ketään toista aikuista, joka voisi tilanteeseen puuttua. Täytyy pitää omat tuntosarvet vaan tosi tarkkoina.

Vierailija
16/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi! :) Meillä lapsi on ollut yhteensä kahdella pph:lla koska ensimmäinen paikka saatiin tosi kaukaa kotoamme. Jännitin kovasti hoitopaikan vaihdosta, mutta onneksi turhaan, sillä lapsi on viihtynyt molemmilla erittäin hyvin ja molemmat hoityajat ovat olleet aivan ihania ja ammattitaitoisia. :)

Olen työskennellyt lastentarhanopettajana, ja sekin on hyvä vaihtoehto. Itse näen kuitenkin pph:n parempana vaihtoehtona omalle lapselleni, koska hän on vielä kuitenkin niin pieni. Pph:n etu on pieni lapsiryhmä ja koti ympäristönä, yksi tuttu ja turvallinen aikuinen.

Jokainen punnitsee näitä vaihtoehtoja omista toiveistaan ja näkökulmistaan käsin, ja toki on eroja myös perhepäivähoitajissa ja päiväkodeissa, käytäntöjä, ryhmiä, työntekijöitä ja päiväkoteja on monenlaisia. Meillä on ollut tässä asiassa hyvä tuuri ja olen enemmän kuin tyyytyväinen! :)

Vierailija
17/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käväsin kylässä pph:mme luona ennen kuin vahvitin paikan vastaanottamisen. Tätä suosittelen, jos mietityttää. Saa ainakin ensivaikutelman ihmisestä ja paikasta. (edellisen kirjoittajan pelot tmpääntyneestä työntekijästä oli myös itselläni mielessä)

Vierailija
18/25 |
27.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pph paikkaa tutustutaan ennen paikan "lunastamísta". Olen pph ja kyllä kaikki käyvät ensin kattomassa paikan. Kukaan ei ole kylläkään kieltäytynyt tuomasta. Olen ollut työssäni vajaat 20v.

Vierailija
19/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistaisi ajatus siitä, että olen ikäänkuin ainoa aikuiskontakti pph:lle.

Ainakin suurin osa tietämistani perhepäivähoitajista liikkuu paljon lasten kanssa ja tekee kaikenlaista muulloinkin. Liikuntahalleilla, kirjastoissa jne asioidaan viikottain. Paljon itsenäisemmin pph pääsee eri tahojen kanssa tekemisiin kuin päiväkodin palkatut hoitajat, joiden työympyrät on vain se päiväkodin hierarkia ja vanhemmat.

Vierailija
20/25 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta vaihtoehtoa en suostu edes harkitsemaan alle kolmevuotiaan hoitopaikaksi. Kaikki tutkimukset ja myös maalaisjärki sanoo, että päiväkoti ei ole alle 3-vuotiaan paikka. Se aiheuttaa lapselle stressiä, levottumuutta, turvattomuutta ja tätä heijastuu sitten kaikenalaisina ongelmina kuten itkuisuutena, takertuvuutena, univaikeuksina jne jne. Pph aivan loistava meillä, kuin toinen mummola! Päiväkotia harkitsen vasta lähempänä eskari-ikää. Älkää laittako alle 3-vuotiasta päiväkotiin.