Lääkärit tuntuu tietävän aika huonosti lääkkeiden yhteisvaikutuksista, ilmeytymisestä jne.
Juuri kävi niin että sama lääkäri oli määrännyt sekä tyroksiinia että kalsiumia, vaan ei kertonut ettei niitä saa ottaa samanaikaisesti.
Ihmetteli vaan miksi verikokeissa pitoisuus niin alhainen. Farmaseutti sen mulle sitten vasta kertoi että useampi tunti pitää olla välissä niiden ottamisessa.
Ja kerran imetysaikana kysyin milloin lääkkeen ottamisen jälkeen lääkepitoisuus on suurimmillaan maidossa, eipä lääkäri sitä tiennyt mutta apteekissa osattiin kertoa.
Kommentit (8)
Usein kuulee farmaseutin työtä vähäteltävän, ihan kuin se olisi vain reseptin naputtelua koneelle ja lääkepaketin hakemista hyllystä.
ja millaisilla annoksilla lääkkeitä OIKEASTI voi turvallisesti käyttää. Farmaseuteilla ei ole tällaista käytännön näkemystä, ja hyvin usein törmää siihen, että apteekista soitetaan paniikissa tai vahingoniloisena kun tuli väärä annostelu tai väärä lääke tai vääränlainen lääke tälle potilaalle tms, vaikka kyseessä on ihan oikea, oikein annosteltu ja hoitosuositusten mukainen lääke.
Ihan omakohtaisena kokemuksena, oma 4-v lapseni oli jo 2 vuotta käyttänyt erikoislääkärin määräämää lääkettä X, kun uutta satsia hakiessani farmaseutti luki Pharmacaa ja sai kauhean paskahalvauksen eikä suostunut toimittamaan lääkettä, kun jossain marginaalissa lukee ettei alle 5-vuotiaille. Siinä sitten jäi lapsella tärkeä ilta-annos saamatta kun piti odotella seuraavaan päivään että lääkäri tulee töihin ja rauhoittelee farmaseuttia... Hohhoijaa.
Lääkärin tehtävä ei nähdäkseni myöskään ole tietää jokaisen 10 000 lääkkeen tarkkaa farmakodynamiikkaa, ne imeytymiset ym voi vaikka se farmaseutti lukea nettifarmakasta (kuin myös lääkäri ja potilas itse).
Joka kerta kun itse olen lääkkeistäni jotain kysynyt, farmaseutti on katsonut koneelta tietokannasta. Siihen nyt ei kummoista koulutusta tarvita.
lähihoitajilta ja sairaanhoitajilta..joten ei yhtään ihmetytä että eivät tiedä lääkkeistäkään.
t:näin meillä töissä
tuollainen lääkkeiden annosteluajankohtien ohjaaminen olekin nimenomaan apteekin tehtävä, eikä lääkärin.
ei kerrota olevan yhteisvaikutuksia Kalsiumvalmisteille ja Thyroxinille.
Ihan omakohtaisena kokemuksena, oma 4-v lapseni oli jo 2 vuotta käyttänyt erikoislääkärin määräämää lääkettä X, kun uutta satsia hakiessani farmaseutti luki Pharmacaa ja sai kauhean paskahalvauksen eikä suostunut toimittamaan lääkettä, kun jossain marginaalissa lukee ettei alle 5-vuotiaille. Siinä sitten jäi lapsella tärkeä ilta-annos saamatta kun piti odotella seuraavaan päivään että lääkäri tulee töihin ja rauhoittelee farmaseuttia... Hohhoijaa.
Tiedätkö, kenen on vastuu, jos lapsi olisikin sillä kertaa saanut vakavia oireita? Kyllä, lääkkeen toimittaneen farmaseutin. Jos erikoislääkärisi ei ole tarpeeksi fiksu tekemään asianmukaisia merkintöjä reseptiin, ettei apteekista tarvitse soitella perään, niin vaihtaisin lääkäriä. Hänen vikansahan koko episodi oli.
Ja tosiaankaan, lääkärit eivät kanna vastuutaan, jos määräävät väärää lääkettä. Aikoinaan, kun työskentelin apteekissa, niin eräälle lapselle toimitettiin reseptin mukaan lääkettä, jota sai toimittaa vain aikuiselle. Lapsille oli olemassa oma vahvuutensa kyseisestä lääkkeestä. Lääkäri ei ottanut asiasta mitään vastuuta, vaan totesi vain, että hänelle olisi pitänyt soittaa apteekista. Että yritä nyt päättää, mitä pitäisi tehdä, kun mikään ei näytä miellyttävän asiakkaita tai lääkäreitä.
... Itse olen "saanut kiinni" useampia vääriä annostuksia... Jopa vääriä lääkkeitä. Ja tiedoksi myös se että jos lääkäri tietoisesti määrää lääkkeen ohi sen indikaation tai antaa eri annostuksen kuin mikä virallisesta kirjallisuudesta on tarkistettavissa, kuuluu lääkärin merkitä se reseptiin " Sic!" -merkinnällä. Silloin ei soitella minnekään ja potilas saa syödä vaikka rotanmyrkkyä hevosen annoksella... Voihan joku ajatella että ammattikuntani on vain akateemisen koulutuksen saaneita kaupantätejä/setiä - aatelkaa mitä haluatte. Jos minä tekisin työni kouluttamattomana ja välinpitämättömänä, pahimmillaan siitä voisi seurata ruumiita. Siinä määrin työni on muuta kuin päätteeltä lukua.
Farmaseutti