Olenko liian itsekäs "äiti?
Meillä kaksi pikkuista lasta ja yksi 12v (miehen).
Pikkuiset menevät nukkumaan 20-21 ja tämänjälkeen mä haluaisin itselleni hetken aikaa lösähtää sohvalle ja syödä rauhassa koska päiväsaikaan se on mahdoton tehtävä. Ja toivoisin siis että isompi lapsi siirtyisi silloin omiin homiinsa omaan huoneeseensa mutta kun nyt onkin elämän ja kuoleman kysymys jos ei saa enää tuijottaa töllöä. (ja en voi syödä jos hän istuu seurana koska, no en jaksa selitää)
ja siis itse on pakko käydä nukkummaan 22 että jaksan seuraavan päivän.
vai onko niin että kaikki muut lapset istuvat tv:n äärellä kunnes on aika mennä nukkumaan? jos niin sitten luovutan ja olen syömättä iltaisin ja menen suoraan lasten kanssa nukkumaan.
Kommentit (47)
Kiva kun tästä tuli nyt uusperheongelma :)
Mutta fakta on se että tällä esikoisella on ylipaino-ongelma (ollut jo aikoja ennen minua) ja meillä "ei syödä ylimääräisiä karkkeja arkena" (paitsi minä, salaa) lapsen äiti kuitenkin lahjoo valtavilla karkkimäärillä lasta mikä on musta aika väärin.
Mutta ihan sama ollaan sitten marttyyreja niinkun tuossa edellä mainittiin ja jätetään nää iltasessiot sitten joskus hamaan tulevaisuuteen. Eipähän maistu maitokaan niin suklaiselta :)
Mutta tohon ydin/uusperhelapsiasiaan on pakko sanoa että emmä tässä tilanteessa haluaisi siihen omaa lihaa ja vertani olevaa lastakaan.
Ja -kamala!- vielä sänkyyn lueskelemaan. Jo siksi että yhdeksältä katseomme usein ja k15 -sarjoja.
tai jos lapsi menisi aiemmin nukkumaan, se ei ehkä tuntuisi niin "pois ajamiselta", koska aika normaalia on 12-vuotiaan mennä viimeistään 21.30 sänkyyn?
t. 10
Lapsilla täytyy olla järkevät nukkumaanmenoajat!
niin sitten rentoudut siinä syöden vaikkapa kurkkua tai jotain muuta terveellistä. Äitinä oleminen on välillä uhrauksia!
Ysiltä minäkin passittaisin sen nuoren iltatoimiinsa ja huoneeseensa ja sitten ottaisin salaa.
Vaihda karkki siideriin, niin ei tartte lapselle selitellä miksei se saa.
Syyt ovat se, että lapset tarvitsevat unta ja se, että me vanhemmat tarvitsemme omaa aikaa. Suorin sanoin olen ilmoittanut, että palvelu loppuu klo 21. Ihan biologisille lapsilleni siis. Mutta koska lapsella on saavutettu etu valvoa pidempään, ei ole reilua ottaa sitä noin vain pois. Ts. kompromissia on haettava. Ja voit kyllä mielestäni ihan suoraan sanoa, että tarvitset sen tunnun omaa aikaa.
Kiva kun tästä tuli nyt uusperheongelma :) Mutta fakta on se että tällä esikoisella on ylipaino-ongelma (ollut jo aikoja ennen minua) ja meillä "ei syödä ylimääräisiä karkkeja arkena" (paitsi minä, salaa) lapsen äiti kuitenkin lahjoo valtavilla karkkimäärillä lasta mikä on musta aika väärin. Mutta ihan sama ollaan sitten marttyyreja niinkun tuossa edellä mainittiin ja jätetään nää iltasessiot sitten joskus hamaan tulevaisuuteen. Eipähän maistu maitokaan niin suklaiselta :) Mutta tohon ydin/uusperhelapsiasiaan on pakko sanoa että emmä tässä tilanteessa haluaisi siihen omaa lihaa ja vertani olevaa lastakaan.
Miten esikoisen paino ja äiti nyt sitten liittyy tähän kaikkeen...
On noin suuri ongelma, niin suosittelen että pidät herkutteluhetken keskellä päivää, jos kotona olet. Minä teen niin, koska mieheni on dietillä, enkä halua häntä kiusata herkutteleulla. Eli laitan taaperon päikkäreille ja istahdan telkun, päivän lehden tai tietokoneen äääreen ja syön suklaata, jätskiä tai muuta päiväkahvin kera. on muutenkin parempi syödä ne hiilarit päivällä, eikä illalla!
Ja klo 21 jälkeen ei tule edes mitään ohjelmaa 12 vuotiaalle.. Mitkään houset, fbi, csi ym ei oikein sovi tuon ikäisille. ( ainakaan minusta) Toisaalta tuon ikäinen tarvitsee vielä sen 10+ h yöunet.
Sitä syömistä yömyöhään en kyllä tajua, kupin teetä ehkä mutta syömistä. Vanhempienkin on hyvä omalla esimerkillään näyttää, että perheessä on ruoka-ajat niin aikuislle, kuin lapsille. Nämä rutiinit ensinnäkin pitää aikusiet ja lapset kunnossa ja lapsille tuo turvaa.
Meillä joilla on eri-ikäisiä lapsia on tosiaan tapana istua vanhempien lasten kanssa iltaisin katsomassa televisiota pienempien mennessä nukkumaan.
millaiset välit hänellä on tähän "miehen lapseen"
Säälittää, jos ajattelee "Sinun, ja Meidän yhteiset lapset". Se ei ole oikein lasta kohtaan. Lapset huomaavat pienenkin eriarvoisuuden, ja siitä kenestä tykätään ja kenestä ei.
Syyt ovat se, että lapset tarvitsevat unta ja se, että me vanhemmat tarvitsemme omaa aikaa. Suorin sanoin olen ilmoittanut, että palvelu loppuu klo 21. Ihan biologisille lapsilleni siis. Mutta koska lapsella on saavutettu etu valvoa pidempään, ei ole reilua ottaa sitä noin vain pois. Ts. kompromissia on haettava. Ja voit kyllä mielestäni ihan suoraan sanoa, että tarvitset sen tunnun omaa aikaa.
12-vuotias voi ihan hyvin mennä iltapesulle ja sänkyyn lukemaan "jo" klo 21. Jos pienet nukahtavat joskus jo klo 20 aikoihin, voisit sen tunnin ihan hyvin viettää lapsipuolen kanssa. Mutta sen jälkeen on sun oma aika. Meilläkin on vähän se ongelma, että kun miehen teini-ikäinen muutti meille, ei iltarauhaa olekaan niin automaattisesti kuin ennen, kun yhteiset lapsemme ovat pienempiä. Toisaalta ymmärrän, että teini haluaa oman hetkensä ilman pikkulapsia aikuisten kanssa.
Toivottavasti tää on provo.
Jos ap asuu muualla kuin Porvoossa - kyllä, on kohtuutonta edellyttää että 12 v menee omaan huoneeseensa kököttömään jotta sä saat "lösähtää" sohvalle ja mässätä rauhassa. Kai miehenkin pitää silloin poistua, häiritseekö se sua?
Tai sitten meillä on jokin asteen natsikomento..
12-vuotias saa luvan aloittaa iltatoimet VIIMEISTÄÄN 20.30 ja omassa huoneessaan viimeistään 21.00.
Arki-iltaisin varsinkin kaikilla koululaisilla on meidän talossa sääntö että omassa huoneessa tulee olla viimeistään yhdeksältä. En tiedä montelta menevät nukkumaan, mutta aamuisin ovat ihan pirteitä (herätys aamulla puoli seitsemältä että kerkeävät linja-autoon).
Ainoastaan perjantaisin ja lauantaisin saavat hengailla sohvalla, mutta teininkin harrastus on lauantai aamupäivästä, niin menee perjantaisinkin ajoissa nukkumaan.
Ap: Komenna se 12-vuotias nukkumaan silloin. Tuon ikäinen tarvitsee unta eikä telkkaria!
haluaisin itselleni hetken aikaa lösähtää sohvalle ja syödä rauhassa koska päiväsaikaan se on mahdoton tehtävä.
Aloitusviestissäsi sä annoit ymmärtää että haluat syödä rauhassa. Kutsutko suklaan syömistä ateriaksi? Et koko päivänä ehdi syödä mutta illalla haluat rentoutua ja syödä pari palaa suklaata?
Mitäs jos söisit jotain muuta että lapsikin saa sen nähdä. Ja kyllä jokainen ehtii päivän aikana syömään, ei ole mahdollista etteikö ehtisi.
Kiva kun tästä tuli nyt uusperheongelma :) Mutta fakta on se että tällä esikoisella on ylipaino-ongelma (ollut jo aikoja ennen minua) ja meillä "ei syödä ylimääräisiä karkkeja arkena" (paitsi minä, salaa) lapsen äiti kuitenkin lahjoo valtavilla karkkimäärillä lasta mikä on musta aika väärin. Mutta ihan sama ollaan sitten marttyyreja niinkun tuossa edellä mainittiin ja jätetään nää iltasessiot sitten joskus hamaan tulevaisuuteen. Eipähän maistu maitokaan niin suklaiselta :) Mutta tohon ydin/uusperhelapsiasiaan on pakko sanoa että emmä tässä tilanteessa haluaisi siihen omaa lihaa ja vertani olevaa lastakaan.
Miten esikoisen paino ja äiti nyt sitten liittyy tähän kaikkeen...
Ja siihen että ap:n "syöminen" on jonkun suklaan/sipsien jne schaipan napaan ahtaamista, eikä oikeaa syömistä.
Ai miten paino-ongelma ja lapsen bg-äiti liittyy asiaan??? No öö jos me koitetaan kovasti kotona näyttää esimerkkiä ja syödä terveellisesti ym niin A ei oo reilua jos selviää mun karkkimania B lapsen äiti vesittää kaiken mitä me saadaan aikaan kun syöttää lasta herkuilla aina kun tilaisuus.
Ja kiva että on muitakin joiden mielestä lapset joutaa jo ajoissa unille, näin aion toimia omien lasten kohdalla koska olen huomannut miten tärkeää se kunnon yöuni on, niin lapselle kuin aikuiselle.
Ja toisekseen omien lapsien en anna tuskin katsoa iltaisin tv:tä ikinä ainakaan arkisin kovinkaan paljon, musta sieltä ei tule mitään tärkeää, kirjoja lukemalla ja leikkimällä oma ajattelu korostuu, telkkari on maailman passivoivimpia laitteita.
Miksei mies mene teininsä kanssa teinin huoneeseen illalla vaikka pelaamaan lautapeliä tai muuten vain keskustelemaan isä-lapsi-asioita?
Ja onko iso ongelma ostaa toista televisiota vaikka aikuisten makuuhuoneeseen, niin ap saa olla rauhassa?
haluaisin itselleni hetken aikaa lösähtää sohvalle ja syödä rauhassa koska päiväsaikaan se on mahdoton tehtävä.
Aloitusviestissäsi sä annoit ymmärtää että haluat syödä rauhassa. Kutsutko suklaan syömistä ateriaksi? Et koko päivänä ehdi syödä mutta illalla haluat rentoutua ja syödä pari palaa suklaata? Mitäs jos söisit jotain muuta että lapsikin saa sen nähdä. Ja kyllä jokainen ehtii päivän aikana syömään, ei ole mahdollista etteikö ehtisi.
Siis joo syön vähän ruokaa (salaattia yleensä) ja vähän namia... Huoh.
Ja lapselle tulee paha mieli jo hän ei saa vaikka olisikin juuri syönyt. Ja siis kyllä mä ehdin syödä, mutta rauhassa...Vai onks alle 3vuotiaiden kanssa helppo ruokailla???
ainakin omaan huoneeseen rauhoittumaan.
yhdeksää jälkeen tulevat ohjelmat eivät ole lapsen silmille ja KYLLÄ äidillä on OIKEUS ihan siihen omaan aikaan yhdeksältä illalla.
Minä teen ainakin hoidan lapseni parhaalla mahdollisella tavalla. Käytän maalaisjärkeä, luen kasvatusoppaita, vertailen talvihaalareita, kuskaan harrastuksiin, olen niissä mukana huoltojoukoissa, myydään karkkia ja keksiä joka tarkoitukseen, vien vaatteita kirpputoreille, järjestän syntymäpäiviä, seuraan tarjouksia, hoidan kotia, käyn kaupassa, puhallan pienet naarmut, olen kiinnostunut lapsen päivästä, luetaan, leikitään jne. jne jne.
Tällä kaikella tarkoitan sitä että olen todellakin leponi ansainnut illan tullen, on järkyttävää mitn joissain perheissä mennään TÄYSIN lapsen ehdoilla JOKA asiassa. Vaikka rakastaisin kuinka lastani ja teen hänen eteensä parhaani on minulla kuitenkin oikeus olla myös aikuinen ihminen. ja aikuiset ihmiset saa katsoa illalla rauhassa telkkaria ja mässyttää vaikka kilon suklaata!
Miten niin ruokailu on mahdoton tehtävä? Istu perheesi kanssa aterioimaan, äläkä ole pahin marttyyri sitten jeesuksen.
Mitä jos lapsi olisi omasi? Miten hänet lakaiset pois jaloista. ps. pikkulapset kasvaa, miten sitten olet itsekäs?