Mikä ihme on HUMAUTUS-nukutus??
Kommentit (15)
tehdään aina tuolleen hengityksen kautta! (Mua ei ole siis ikinä nukutettu).
Mitenkä se oikea nukutus sitten tehdään? Suoraan vereen vai miten? Mitä ainetta se sitten on?
nukutusaineet kuten myös herätysaineet näin kansankielellä sanottuna. Aineita on hyvin monenlaisia.
Lääke annetaan suoraan suoneen ja se kestää pidempään. Humautus on nimensä mukaan humautus, siitä herää paljon nopeampaa.
Nukutuksessa ollaan pidempään ja laiteaan kanyylin aine ja hengitysputki kurkkuun. Muistaakseni humautuksessa sain maskilla aineet.Silloin nukuin n. 5min.
on kolmesti saanut putket korviin. Kaksi ekaa kertaa oli humautuksia ja poika heräsi pian ja aivan hysteerisenä, samoin kuin muutkin lapset, jotka olivat samaan aikaan toimenpiteessä. Kolmannella kerralla ihmettelin, kun muksu vain uinailee ja kun lopulta heräsi, oli vain raukea, samoin muutkin. Hoitaja sitten sanoikin, että oli nukutuslääkäri laittanut kunnon uniaineet suoneen. Selvisipä sitten tämäkin, en minäkään ennen tiennyt tätä eroa.
voi antaa myös suoneen. Itsellä meni kerran selkä niin pahoin, etten päässyt lattialta ylös ja pakko oli muutaman tunnin jälkeen soittaa lanssi, kun tilanne vaan paheni... Yrittivät ensin nostaa, mutta jumalauta sitä kipua... Niin sain sitten käden kautta suoneen jonkun tujautuksen, joka vei ihan hetkeksi tajun, niin että saivat mut paareille, mutta ihan parissa minuutissa olin takas tolkuissani.
voi antaa myös suoneen. Itsellä meni kerran selkä niin pahoin, etten päässyt lattialta ylös ja pakko oli muutaman tunnin jälkeen soittaa lanssi, kun tilanne vaan paheni... Yrittivät ensin nostaa, mutta jumalauta sitä kipua... Niin sain sitten käden kautta suoneen jonkun tujautuksen, joka vei ihan hetkeksi tajun, niin että saivat mut paareille, mutta ihan parissa minuutissa olin takas tolkuissani.
itse sain kun istukkaa yritettiin irrottaa ja kävi niin mahottoman kipeää. Sain suoneen kipulääkkeen joka vei muutamaksi minuutiksi kaikki vaivat.
Ja ilmeisesti humautus on siinä mielessä turvallisempi että se herääminen on nopeampaa. Siksi siis käytetään lyhyissä toimenpiteissä.
se oli varmaan huumaavaa kipulääkettä
Jäi vaan mieleen että käyttivät tuota sanaa "humautus". :)
Maskista tulee ihan pelkkää happea. Sekä nukutus että ns. humautus tehdään lääkkeillä, jotka annostellaan laskimokanyyliin. Humautus tehdään kevyemmillä, lyhytvaikutteisemmilla aineilla, kun taas kunnon nukutuksessa annetaan voimakkaampia aineita. Nukutuslääkettä voidaan annostella unen aikana lisää, jos näyttää että nukutettu alkaa tulla "pintaan".
kun olin raskaana ja työharjoittelussa leikkurissa en saanut olla niissä saleissa joissa nukutus meni maskin kautta. Koska sitä ainetta tuli myös ilmaan.
mutta MASKISTA EI TULE PELKÄSTÄÄN HAPPEA. Meillä leikkaussalissa käytetään "SEVO" merkkistä unikaasua. Myös muun nimisiä kaasuja käytössä muissa paikoissa, mm.ilokaasu. Privaatissa mm. pienille lapsille annetaan lähes aina vanhempien sylissä pienet unet maskista, ennekuin edes kanyyli laitetaan käteen. lapsille kaikkein paras keino/rauhallisin jne.
jota mietin kun olin salissa harjoittelussa =) Eli ei ole pötypuhetta ollenkaan.
Humautuksessa uni annetaan pelkästään maskista, eli pelkkää kaasua. Tippa on tietysti, mut mitään muuta ei anneta sitä kautta kun kipulääkkeet ja nestettä.
Nopeissa toimenpiteissä käytetään, mm.kaavinnoissa.