galluppi huhtikuisille!
paljonko painonne on noussut tähän mennessä? mulla nyt rv 17+4 ja painoa tullut n.3kg. aika paljon jos vertaa edelliseen raskauteen.sillon oli tullut 3 kg viikolla 23...
Kommentit (21)
mun mielestä ei ole yhtään turhamaista kontrolloida painoaan odotusaikana. Pitäisi syödä kahden edestä terveellisemmin ei määrällisesti juurikaan. Mielummin minä ainakin pidän itseni hyvässä kunnossa kuin annan tulla turhia kiloja jos vain pystyn vaikuttamaan asiaan. Jaksan paremmin raskausajan kuin myös lapsivuodevaiheen. Tokihan se on jokaisen oma asia miten tän näkee ja jotku ei voi mitään sille että kiloja kertyy. Ja kukaan älköön ottako tätä henk. koht.
=) Annu
voi hyvin (ainakin ultrien mukaan) mikä tärkeintä.
Viime viikolla neuvolassa oli lähtöpainoon tullut 1.5kg, joten nyt on varmaan 2kg.
Mutta edellisessäkin raskaudessa sain eniten kiloja lopussa, kun rupesi tuo suklaa maistumaan...
Lala RV 16+5
Mulla on menossa 18+5 ja painoa on tullu noin 3 kiloa...
Se tulee mikä on tullakseen, mutta toki yritän välttää syömästä just kahden edestä, koska se vissiin on aika pieni ruokamäärä joka pitäis lisätä syömisiin... Helpompi sitten synnytyksen jälkeen saada pois ne mitä vauva on tuonut...
minulla paino laski alussa useita kiloja pahoinvoinnin vuoksi, nyt se on noussut vähän, mutta on edelleenkin kilon verran vähemmän kuin ennen raskautta. toivottavasti se ehtii nousta vielä vähän ennen seuraavaa neuvolakäyntiä kahden viikon kuluttua, kun siellä jo kyseltiin että syönkö normaalisti jne.
Oikeastaan nyt on tullut neljässä viikossa melkein 3 kg, kun sitä ennen vatsatauti ja flunssa veivät 4kg reilussa viikossa. Edellisten kanssa oli tässä vaiheessa jo +4-5kg, mutta kokonaissaldokin ekassa +18 ja tokassa +15. Ekasta lähti 20kg puolessa vuodessa imetyksen takia. Toisestakin taisi ensin lähteä kaikki, mutta kun imetys loppui niin en muistanut lakata syömästä ennenkuin olin tilanteessa +2 normaalista. Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanottakoon, että on turha ottaa liikaa stressiä painosta, mutta turhaa sitä painoa on ylenmäärin hankkiakin. Mulla on ongelmana ollut aina alkuraskaus, kun ennen jo ennen plussaa on tullut hevosen ruokahalu ja sitten pahoinvoinnin takia on pitänyt kokoajan puputtaa jotain. Tietenkin olisi voinut puputtaa terveellisemmin.
puoltoista kiloa. Ei oo vielä ainakaan ruvennu paino nousemaan, vaikka ei ole pahoinvointia ollut 10viikosta lähtien. Mutta neuvolantäti sanoi että kyllä se siitä vielä nousee. Ja vauva voi hyvin ultrien mukaan ainakin. Ehkäpä kun olen seisomatyössä niin askelia kertyy päivän mittaan niin painokaan ei sitten nouse niin helposti. Nyt mennään 15+1.
Kai se on se, kun tekee mieli kaikkea terveellistä kuten hedelmiä ja olin just kipeänäkin. Kyllä mä tästä vielä pyöristyn :)
ja painoa tullut lisää 600g. Koitan vähän kattoa mitä suuhuni pistän, mutta herkuttelen jos mieli tekee. Toivon kuitenkin ettei raskauden aikana kerry suotta ihan turhia ylimääräisiä kiloja. Vielä ei ainakaan ole ollut mitään suurempia himoja.
ja painoa noin 3kg lisää. Samoilla linjoilla hmarin kanssa tuosta syömisestä ja herkutteluista. En suostu ottaa stressiä!
Finnmar
Minä taidan vetää pohjat: painoa on tullut jotain kymmenen kiloa!
Se tuli kaikki heti alkuun, enimmäkseen syynä oli se, että kun testi näytti kahta viivaa, heitin tupakat roskiin. Ja sitten vaihdoin sujuvasti tupakan syömiseen, niin eipä muuta tarvittu.
Painoindeksi oli kuitenkin 22 ennen raskautta, niin en ota tästä stressiä, minkäänlaista. Nyt paino ei ole moneen viikkoon noussut ollenkaan. Neuvolan terkkarikin on samaa mieltä kanssani siitä, että muutama liikakilo ei ole vauvalle pahaksi, toisin kuin tupakka raskauden aikana. Ja minulla on molemmissa aikaisemmissakin raskauksissa tullut painoa lähemmäs 20 kiloa, niin samoihin mennään varmaan tälläkin kerralla. Ja siitä huolimatta olen mielestäni ihan mukavasti ja nopesti päässyt takaisin entiseen painoon. Tiedä sitten kuinka käy tällä kertaa :)
Nyt rv 18+3. Paino tuntuu nousevan samaa tahtia kuin esikoisesta, jolloin kokonaissaldo oli 15 kg. Eihän sen ihan niin paljon tarvitsisi nousta, mutta ainakin synnytys ja lapsenhoito sujuivat vallan mallikkaasti... Pääsin kuitenkin hitaasti, mutta helposti (ilman mitään dieettiä) takaisin vanhaan painooni ennen uutta raskautta. Aikaa meni tosiaan yli 1,5 v, mutta imetinkin reilusti yli vuoden. Ennen imetyksen lopettamista en murehtinut niitä muutamaa jäljellä olevaa kiloa - ja sinnehän ne sitten hävisivät nekin.
Minulla siis imetys ei ole ollut mikään ihmedieetti, päin vastoin viimeiset liikakilot ovat suostuneet poistumaan vasta imetyksen loputtua. Enkä ole mikään hippiäinen normaalipainossanikaan (BMI 24, mutta lihastakin löytyy). Silti mulle kätilö sanoi äpkl:lla, että olet hyvän synnyttäjän näköinen, tuommoinen siro. Eipä ole ennen siroksi sanottukaan :)
Huomenna tulee 18 viikkoa täyteen. Aiemmissa raskauksissa vastaavilla viikoilla on tullut näemmä 2,5 kg, mutta sillon olen ehtinyt liikkua kauheasti. Nyt tää on vaan tätä päiväkodille, junalle, töihin, junalle ja kotiin -kuviota ja iltalenkin tahdin määrää 2-vuotias.
Huomaan olevani selvästi väsyneempi ja huonokuntosempi (kaikilta osin) kuin aiemmissa raskauksissa, joten en todellakaan liputa passiivisen elämän ja suuremman painon nuosun puolesta.
Lohdukseni laskin, että paino saa nousta vielä 8kg ja silti olen alle BMI 25. Ehkä mulla on toivoa =)
No, kaikki ovat yksilöitä ja raskausaikana voi kyllä katsoa, mitä suuhunsa pistää, mutta sairaalloisen painon tarkkailun/laihduttamisen aika on sitten myöhemmin. Ja ainakin itselläni imetys on vienyt painon aiemmin ihanormaalilukemiin, joten en ota stressiä näistä kiloista.
nuuppari
Nyt on tosin pysähtynyt tuo nousu kun olen selvinnyt alkuraskauden pahoinvoinnista ja jatkuvasta syömisestä. Samoissa mennään kuin viimeksi, silloin tuli yht. 9 kg (ja imetyksessä lähti 12 kg).
Sallin itselleni herkut hyvällä omalla tunnolla mutta en ole koskaan ollut kova mässäilemään, joten ei ole tarvinnut langeta siihen nytkään. Tai mässäilen kyllä, mutta en voi syödä paljon karkkia kerralla jostain syystä. Karkkipussi kestää monta päivää, suklaalevykin viikon. Serkkuni söi raskaana ollessaan joka päivä puoli kiloa irtokarkkeja (plus muita herkkuja) ja ihmetteli kun paino nousi 30 kg.... Silloin voi jo ehkä katsoa vähän peiliin...?
tässä vaiheessa olin +-0, mutta esikoisesta tuli kiloja loppujen lopuksi kuitenkin 26 kg ja pikkukakkosesta 3 kg. Toivon, että tässä ei tulisi noiden välimaastoa. Minusta noin 8 kg olisi sopiva, kun ottaa huomioon ylipainoni.
Mutta katsellaan. Minä stressasin viime raskauden koko ajan painosta, nyt päätin, että en stressaa. Joskus saa herkutella, mutta ei koko ajan!
On tosin vaihdellu +-1kg, nyt tilanne siinä+1kg kohdalla. Ja sattumoisin juuri kummankin neuvolan kohdalla paino on ollut siinä 90kg tuntumassa, joten neuvolakäyntien (vko 8+2 ja 15+1) välillä painoa oli tullut 30g viikko ;).
Kuten tuosta alkupainostani arvata saattaa, tarkkailen ihan kummankin terveyden kannalta painoani. Tämä 90kg ottaa jo kunnon päälle. Jos siis viikolta 20 eteenpäin tulisi se " hyvä" 500g/vko, painan 100kg, ja se on h***sti se. Suoraan sanottuna, en halua diabetestä, johon minulla oli jo ennen raskauttakin kohonnut riski.
Ja niin, se on vain 300kcal päivä, mitä vauveli alkaa vasta siinä 20vkon paikkeilla kuluttaa lisää. Normaali konttorirotta (esim. minä) kuluttaa 1800-2000 kcal päivä, riippuen arkiaktiviisuudesta ja painosta. 300kcal on suunnilleen sama kuin yksi 60g suklaapatukka tai 200g (2-3dl) kinkkukiusausta/lasagnea yms.
Niinpä niin, kukin tavallaan, toisilla tosiaan ei ole syytä huoleen isommastakaan lisäyksestä, toisilla " normaali" voi olla jo ihan liikaa.
Hauskaa päivää!
:) Huliana ja napero
Esikoisella tähän mennessä ainakin tuplasti, tosin niistä vielä jäljelläkin 10kg joten ei yhtään haittaa vaikkei ylimääräistä kuormaa nyt niin paljon tulekaan...
...ei se 90kg enää monen kilon päässä ole mullakaan ja yhdyn tosiaan edelliseen siinä että sekin käy jo ihan riittämiin kunnon päälle!
tullut jo 7 ja ei haittaa kunhan saan vauvan kotiin terveenä vaikka tulis 20kiloa...en tajua miten toiset ressaa jostain painosta....jos siihen ei liity mitään riskejä....