Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkotien ongelmat...

Vierailija
23.08.2011 |

Tälläkin palstalla kirjoitetaan jatkuvasti ikäviä asioita päiväkodeista. Haluan kertoa oman näkemykseni, pääsin näkemään kulissien taakse, kun olin lapseni kanssa tutustumassa päiväkotiin kahden viikon ajan.

Kaikille jotka laitatte lapsenne päiväkotiin, älkää menkö montaa kertaa mukaan, koska se on todella vaikeaa lapsen jäädä sinne yksin, kun on ensin äiti ollut mukana pitkän aikaa ja on siihen oppinut.

Meidän päiväkodissa on monta ryhmää ja noin 20 hoitajaa. Hoitajista noin kolme oli aktiivisesti kiinnostuneita lapsista pihamaalla. Muut seisoivat ringissä ja puhuivat omiaan. Lapset saivat ihan rauhassa kiusata toisiaan ja puuhata omiaan. Kiusaamisella tarkoitan hiekan heittelyä ja leikistä ulos jättämistä tai määräilyä.

Pienimmät juoksi ympäri pihaa ja pissavaipat roikkui polvissa asti. Viileänä päivänä, huom, oli siis todella kylmä. Hoitajat hakivat itselleen lisää vaatetta ja lapsoset saivat juosta shortsi/t-paita yhdistelmässä. Nyt on turha sanoa, että liikkeessä pysyy lämpimänä, koska silloin oli oikeasti kylmä ja pienet leikki hiekkiksella.

Meidän ryhmässä on kaksi hoitajaa. Toinen on kiinnostunut lapsista ja leikkii ja pitää jöötä suurimman osan aikaa. Toinen ilmoitti ensimmäisenä päivänä haluavansa jäädä eläkkeelle, huitelee omiaan ja tekee paljon sellaista täysin turhaa työtä.

Silloin kun toinen hoitaja oli yksin lapsien kanssa ja toinen vain istui, lapset olivat todella levottomia ja tekivät mitä huvittaa. Hoitajat on tosi väsyneitä, he ovat tahallisesti ilkeitä lapsille ja aiheuttavat suurimman osan ongelmista ryhmässä ihan omalla käytöksellään.

Päiväkoti on ihan turvallinen vaihtoehto, kovin pienelle en sitä suosittelisi. Ymmärrän senkin, että sellaisessa ympäristössä ei kenenkään työmotivaatio välttämättä vuosikymmeniä kestä.

Siellä oli suuren osan aikaa kova meteli, joka rauhottui kun lapsia ohjattiin johonkin toimintaan.

Suosittelen jokaiselle tutustumista lasten tarhaukseen, koska muuksi sitä ei voi kutsua. Kannattaa miettiä tarkkaan tarvitseeko kahta citymaasturia pihalla vai antaako lasten kasvaa rauhassa kun ovat vain hetken pieniä. Tämä siis niille, joilla on todellinen mahdollisuus valita.

Tässä yksi näkemys asiasta josta niin paljon kiistellään. Kannattaa siis suhtautua suurella kriittisyydellä jos saatte kovin negatiivista palautetta lapsenne toimista. Ehkä keskustella muiden vanhempien kanssa mitä he ovat saaneet.

Hauskaa syksyä kaikille....; )

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä jaetaan aikuisille tasan ja jokainen pienryhmä puuhailee omassa rauhassaan, yksi ryhmä voi mennä suoraan aamupalalta ulos jne.

Tuo on oikeasti todella rentouttavaa työntekijällekin, kun meteliä ei ole ja aikuisella on aikaa keskittyä oman pienryhmänsä lapsiin.

Valitettavasti kaikki eivät ole kiinnostuneita tällaisesta toiminnasta juuri sen vuoksi, ettei ole juorukaveria. Kun pitäisi yksin olla lasten tasolla ja lasten kanssa. Mutta sepä on se tärkein juttu :)

Vierailija
2/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse työskentelen päiväkodissa, jossa lapset on jaettu pienryhmiin ja toiminta tapahtuu näissä ryhmissä porrastetusti. perushoitotilanteissa aikuisella on aikaa keskustella lasten kanssa ja esim päivälevolla kaikki aikuiset ovat lepohuoneessa, kunnes lapset ovat turvallisesti rauhoittuneet.

itse koen tämän työskentelytavan ainoaksi oikeaksi. ei meteliä, ei jonottamista, ei kiirettä...

käsittääkseni näin on kaikissa kaupunkini päiväkodeissa ja pitäisi olla valtakunnallisestikkin.

kannattaa antaa päivähoidon johdolle aktiivisesti palautetta, muuten muutosta on ehkä turha odottaa.

tälle palstalle valittaminen aiheesta ei varmasti paljoa auta!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman totesin itsekkin kun harjoiteltiin.Kolmena päivänä jätin lapsen muutamaksi tunniksi hoitoon sinne ja kahdella kerralla niistä oli pissat housussa kun tulin hakemaan,kukaan ei ollut huomannut,lapsella ei siis vaippaa ja kotona täysin kuiva,öisin myös.Kukaan ei seurannut käyvätkö ennen ulkoilua vessassa ja kaikki siellä samaan aikaan pyörivät pienessä huussissa.Ihan hervotonta touhua kaikki.Joka paikka ahdettu lapsia täyteen ja lisä ryhmiä tehty jumppasaliinkin. No siihen päättyi se kokeilu.En todellakaan vie lastani moiseen tarhaan.

Vierailija
4/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on päiväkodissa. Itselle ainakin jäänyt ihan ok fiilis pk:n toiminnasta kun olen lapsia joskus sinne vienyt ja sieltä hakenut.

Ruokailutilanne oli rauhallinen, lapset oli ilmeisesti jaettu useampaan ryhmään, koska samassa paikassa oli ruokailemassa suunnilleen seitsemän lasta. Ei siis mitään älytöntä astioiden kilinää ja meuhkaamista, en ainakaan havainnut sellaita.

Samoin oli tyttäreni eskarissa, toimintahetkissä lapset oli jaettu useampaan ryhmään.

Mutta sen olen huomannu lapsia pk:hon kuskatessa, että kukaan ei tule oikein lapsia vastaan, mutta ehkä olen vain tottunut pph:na siihen että jokainen lapsi otetaan henk.koht.aamulla vastaan, lasta tervehditään ja kysyn aina että mitä kuuluu tänä aamuna.

En ole kovin usein kuitenkaan lapsia ph:hon kuljettanut, eikä omani ole koskaan pk:ssa olleet joten en ole paras henkilö antamaan kommenttia

Vierailija
5/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten mun lapselle kolmesti tavanomaista parempi. Jokaisessa päiväkodissa on hoitajat ulkosallakin huolehtineet lapsista ja puuttuneet hiekan heittelyyn yms. Ehkä pukevat vähän liikaa vaatetta, mutta parempi se, kuin liian vähän. Vaippaa vaihdetaan ja pissatetaan alvariinsa ja nukkarissa ollaan, kunnes on lapset nukahtaneet. Etenkin tässä nykyisessä päiväkodissa hoitajat ovat aivan ihania ja tervehtivät iloisesti lastani, kun hän tulee hoitoon. Ja lapsi viihtyy hoidossa, menee sinne mielellään.

Vierailija
6/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ketään kiinnosta ne olot oikeasti

pois silmistä vaan

Vierailija
7/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintaan. Löysin sitten toisen ryhmän lapselleni ja tämä ryhmä toimiikin hyvin. On kolme hyvin motivoitunutta hoitajaa ryhmässä ja lapset luottavat heihin.

Vierailija
8/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo kiinnosta ketään. Pitkiä päiviä vaan lapsille. Nehän viihtyy;)

Vierailija
9/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta pk:sta kokemuksia eikä mitään valittamista. Ihanat hoitajat/lto:t, lapsi otettu yksilönä huomioon jne.

Molemmissa myös ollut tuo pienryhmiin jako, joka on toiminut tosi hyvin.

Minulla ei ollut mitää kokemusta päivähoidosta ennen kuin lapsen sinne parivuotiaana vein ja oli aivan kauhuissani (tätäkin palstaa luettuani), että muksu joutuu nyt johonkin helvetin esikartanoon kakat housussa itsekseen itkemään. Kokemus on ollut jotain TÄYSIN muuta. Ehkä meillä sitten on vaan sattunut hyvä säkä päiväkotien suhteen,

Tai sitten mun lapselle kolmesti tavanomaista parempi. Jokaisessa päiväkodissa on hoitajat ulkosallakin huolehtineet lapsista ja puuttuneet hiekan heittelyyn yms. Ehkä pukevat vähän liikaa vaatetta, mutta parempi se, kuin liian vähän. Vaippaa vaihdetaan ja pissatetaan alvariinsa ja nukkarissa ollaan, kunnes on lapset nukahtaneet. Etenkin tässä nykyisessä päiväkodissa hoitajat ovat aivan ihania ja tervehtivät iloisesti lastani, kun hän tulee hoitoon. Ja lapsi viihtyy hoidossa, menee sinne mielellään.

Vierailija
10/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, olisi keskustelun aloittajan mielestä sopivan ikäinen aloittamaan päiväkodissa? Mietin juuri sopivaa hoitopaikkaa lapselleni.

Vierailija
11/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen olen huomannu lapsia pk:hon kuskatessa, että kukaan ei tule oikein lapsia vastaan, mutta ehkä olen vain tottunut pph:na siihen että jokainen lapsi otetaan henk.koht.aamulla vastaan, lasta tervehditään ja kysyn aina että mitä kuuluu tänä aamuna.

Minulla on kaksi lasta, joista toinen menee tanssien sisään ja omalle paikalleen aamiaispöytään, oli vastaanotto ihan millainen hyvänsä. Toiselle taas siirtymätilanteet ovat vaikeita ja hänet pitää vielä nyt kuudentena (eskari) vuotena ottaa vastaan tai hän hyytyy eteiseen. Istuu lattialla ja meditoi kenkien riisumisen syvemmästä olemuksesta.

Että on ollutkin vaikea saada tädit uskomaan, että vaikka lapsi on ollut vuosia päiväkodissa ja vaikka lapselle kaikki on periaatteessa tuttua, hänet pitää toivottaa jo eteisessä tervetulleeksi, kertoa, että nyt on aamiainen alkamassa, ja pyytää sisään.

Eihän se tietenkään minun ongelmani ole, jos lapsen aamupala venyy ja aamupiirin aloitusta täytyy siirtää, minulla on joustava työaika ja voin viettää päiväkodilla vaikka koko aamupäivän miettimässä ulkovaatteiden riisumisen syvempää olemusta (työkavereiden kanssa on kiva keritä lounaalle).

Vierailija
12/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ottaa vastaan hänen tullessa hoitoon (ja vanhemmille toivotetaan huomenet) mutta ehkä pk:ssa ei sitten tätä ehditä?

Perhepäivähoidossa on se hyvä puoli, että siinä ihan oikeasti ehtii ja pystyy antaa jokaiselle lapselle aikaa ja ottaa jokaisen yksilönä huomioon

Vierailija
13/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan jo pikku hiljaa alkaa totuttaa lasta siihen, että porukassa toimitaan ilman sen suurempaa show'ta jonkun sisääntulosta?

Miten luulet lapsesi pärjäävän ensi vuonna koulussa? Ei siellä opettaja opasta jokaista "henkilökohtaisesti" riisuntumaan ja siirtymään luokkaan...

Ja ennen kaikkea: miksi ihmeessä SINÄ jäät lapsesi kanssa miettimään sitä ulkovaatteiden riisumisen syvempää olemusta ja sotket koko ryhmän aamupala- yms. kuviot etkä itse ehdi töihin? Haloo - kyse on ESKARI-IKÄISESTÄ lapsesta... Jos tuo EI ole sinun ongelmasi, niin kenen se oikein mahtaa olla?

Minulla on kaksi lasta, joista toinen menee tanssien sisään ja omalle paikalleen aamiaispöytään, oli vastaanotto ihan millainen hyvänsä. Toiselle taas siirtymätilanteet ovat vaikeita ja hänet pitää vielä nyt kuudentena (eskari) vuotena ottaa vastaan tai hän hyytyy eteiseen. Istuu lattialla ja meditoi kenkien riisumisen syvemmästä olemuksesta.

Että on ollutkin vaikea saada tädit uskomaan, että vaikka lapsi on ollut vuosia päiväkodissa ja vaikka lapselle kaikki on periaatteessa tuttua, hänet pitää toivottaa jo eteisessä tervetulleeksi, kertoa, että nyt on aamiainen alkamassa, ja pyytää sisään.

Eihän se tietenkään minun ongelmani ole, jos lapsen aamupala venyy ja aamupiirin aloitusta täytyy siirtää, minulla on joustava työaika ja voin viettää päiväkodilla vaikka koko aamupäivän miettimässä ulkovaatteiden riisumisen syvempää olemusta (työkavereiden kanssa on kiva keritä lounaalle).

Vierailija
14/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan jo pikku hiljaa alkaa totuttaa lasta siihen, että porukassa toimitaan ilman sen suurempaa show'ta jonkun sisääntulosta?

Jeps, juuri tästä syystä lapseni on tuetussa eskarissa ja tätä asiaa työstettiin ihan koko viime vuosi erityislastentarhanopettajan kanssa integroidussa erityisryhmässä. Siellä oli se hyvä puoli, että hän ei suinkaan ollut ainoa erityislapsi, jolle siirtymätilanteet ovat hankalia, vaan muutama muu lapsi hyytyi ihan yhtä lailla eteiseen.

Tarkoitus on, että hän menisi kouluun ihan tavalliselle luokalle ja nyt näyttää melkeinpä hyvältä. Aamut eivät ole yhtään niin takkuisia kuin vielä viime keväänä.

Vierailija
15/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kaikkea: miksi ihmeessä SINÄ jäät lapsesi kanssa miettimään sitä ulkovaatteiden riisumisen syvempää olemusta ja sotket koko ryhmän aamupala- yms. kuviot etkä itse ehdi töihin?

Tämä oli siis vielä viime vuonna tilanne. Meillä on käytäntönä se, että vanhempi käy lapsen kanssa käsipesulla ja luovuttaa vasta sitten vastuun päiväkodille. Lasta ei siis voi vain jättää ulkovaatteissa eteiseen. Neli-viisivuotiaan kanssa oli kaksi vaihtoehtoa: joko minä riisuin hänet tai odotin hänen riisuutuvan itse. Alkoi ottaa luonnolle noin ison lapsen palveleminen, joten aamupalakuvioidien sotkemisen uhallakin odotin hänen riisuvan itse. Ne aamut olivat paljon ripeämpiä, kun työntekijä ohimennen huikkasi hyvät huomenet kuin ne, jolloin jäimme kokonaan huomiotta.

Nyt eskarissa on sovittu, että käyn huikkaamassa vain eskariopettajalle lapsen olevan ulkovaatteet päällä eteisessä ja liukenen paikalta. Moni muu vanhempi jää odottamaan, että lapsi riisuutuu itse ja sanoo heipat vasta lapsen siirtyessä aamupalalle, mutta tämän lapsen kanssa se nyt vain ei ole vaihtoehto.

Vierailija
16/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää yhdessä aamulla tervehtimään ryhmän aikuista. Vanhemmillakin on kasvatusvastuu, voivat opettaa vaikka tervehtimistä ja ilmoittautumista läsnäolleeksi. Ja kun vanhemmat yhdessä lähestyvät hoitajaa/opettajaa niin lapsi oppii jo mallista.

Moni vanhempii toivoo, että heidän luokseen tullaan ovelle aamusella ottamaa lapsi vastaan ja siellä eteisessä kerrotaan kuulumisia. Toisaalta taas vaaditaan henkilökunnalta 100% läsnäoloa lasten kanssa, leikittämistä, vahtimista, valvovaa silmää tarhan muissa tiloissa. Ristiriitaista!

Vierailija
17/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan muille jotka ihmettelevät miksei heitä vastaan riennetä jo portille tai ulko-ovelle.

Menkää yhdessä aamulla tervehtimään ryhmän aikuista. Vanhemmillakin on kasvatusvastuu, voivat opettaa vaikka tervehtimistä ja ilmoittautumista läsnäolleeksi. Ja kun vanhemmat yhdessä lähestyvät hoitajaa/opettajaa niin lapsi oppii jo mallista. Moni vanhempii toivoo, että heidän luokseen tullaan ovelle aamusella ottamaa lapsi vastaan ja siellä eteisessä kerrotaan kuulumisia. Toisaalta taas vaaditaan henkilökunnalta 100% läsnäoloa lasten kanssa, leikittämistä, vahtimista, valvovaa silmää tarhan muissa tiloissa. Ristiriitaista!

Vierailija
18/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelee kärkevää viestiään, mutta toivoo samalla että kommentista olisi käynyt ilmi että kyse erityislapsesta ja tavallisesta pk-ryhmästä.

Tsemppiä teille!

Vierailija
19/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää yhdessä aamulla tervehtimään ryhmän aikuista.

Periaatteessa hyvä ajatus, mutta ainakin meillä työntekijä tuolloin odottaa, että on muutakin asiaa kuin sanoa vain huomenet.

Moni vanhempii toivoo, että heidän luokseen tullaan ovelle aamusella ottamaa lapsi vastaan ja siellä eteisessä kerrotaan kuulumisia.

Minua tuon siirtymätilanteissa hyytyvän esikoisen kanssa vähän häiritsikin se, jos elto tuli aamulla ihan kunnolla juttelemaan. Tai siis, olihan se kivaa, mutta lapsi ei kyllä silloin, kun juttelimme, ulkovaatteitaan riisunut, vaan keskittyi seuraamaan jutteluamme.

Eli siis, tämän lapsen kanssa hyvät huomenet ja pari sanaa siitä, mitä on tekeillä, on ehdottomasti paras vastaanotto. Sen enempää huomiota hän ei tarvitse.

Kun nyt kuopuksen kanssa kaikki tällainen on paaljon helpompaa, sitä alkaa tajuta, miksi yhteistyö päiväkodin kanssa on välistä takunnut. Ei tavallisten lasten kanssa ole niin tarkkaa...

Vierailija
20/20 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille!

Tämä lämmitti mieltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi