Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päiväkodit Helsingissä ovat näin köyhiä?!

Vierailija
23.08.2011 |

Otsikkovalinta ei ehkä ole paras, mutta asiani on tämä: Helsingin päiväkodit ja niiden jatkuvat säästöt/rahapula. Touhu on mennyt mielstäni jo ihan mahdottomaksi!

Lapseni päiväkodissa esim. kerätään nyt 12 e/lapsi, jolla ostetaan ksylitolipastillit ja kasvun kansioon materiaalia. Lisäksi etuovessa on lappu, että jos jollain vanhemmalla on töistä mahdollista tuoda piirustuspaperia niin otetaan ilolla vastaan. Lapset juovat vettä "mukeista" jotka ovat pestyjä jugurttipurkkeja. Juhliin, esim. joulujuhlaan ja äitienpäivän juhlaan pitää tuoda omat mukit ja tarjoilu on tyyliin lapsille 1/dl mehua ja yksi pieni vohvelikeksi. Päiväkodin portti oli keväällä rikki 4 kk, sitä ei korjattu ilmeisesti säästösyistä... lista omituisuuksista on loputon.

Maksamme korkeinta päivhoitomaksua ja tässä on palvelun taso. Tänään kuulin vielä uutisen, jonka mukaan päiväkodissa epäillään olevan hometta. Tehdäänköhän sillekään asialle tämän vuoden aikana yhtään mitään...

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin vaan lista vanhemmille ja pyyntö mitä tarvitaan.

Osa porukasta tuo pillimehua, osa keksejä, osa pullia, osa omenalohkoja jne.

Kyllä siitä saadaan kunnon kekkerit ja pienellä vaivalla.

Vierailija
22/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin kun ostettiin 6 lk:n ostoslistan tavarat siihen meni n. $100. Osa oli opettajalle osa lapselle itselleen. Lista tulee koulusta. Erikseen on sitten kirjat, jotka tulee koulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei nyt ollutkaan pelkästään juhlatarjoiluista ja ruuista. Juhlatarjoilu oli vain yksi esimerkki ap:n asiassa.

Vierailija
24/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tyttäreni pkssa on kaikki mitä pitääkin. Vanhemmilta kerätään rahaa vain opejen lahjoja varten, joihin en ole aina voinut köyhänä osallistua.

Meillä on todella aktiivinen vanhempaintomikunta, joka talkoilla hommasi uudet päiväpeitot lapsille ja sen semmoista. Mutta vanhatkin olivat ihan hyvät. Retkiä on paljon, samoin kaikenmoisia aktiviteetteja, muutaman kerran vuodessa on joku ulkopuolinen esiintyjä yms. Vanhempaintoimikunta järkkää mm. kirppiksiä ja "makkaranmyyntiä" joilla saadaan jotain lapsille. Jokainen saa osallistua sen mitä pystyy.

Vierailija
25/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä pahaa siinä on, että pyydetään askartelu yms. tarvikkeita vanhemmilta? Monella on mahdollista tuoda esim. sellaista paperia, joka ei enää toimistokäytössä ole jostain syystä sopivaa (vaikkapa vanhentunut logo tms.) mutta toimii lapsille erittäin hyvin? Mielestäni se on vain ja ainoastaan järkevää.

Itse ainakin mielelläni vien tarvikkeita päiväkotiin ja olen iloinen jos muutkin niin tekevät.

Sama juttu, on ihan ok että rahaa kerätään xylitolpastilleihin.

Ei päivähoidon tasoa mitata sillä rahalla mitä siellä käytetään - kyllä se on muut asiat jotka sen ratkaisevat. Toki olen ihan samaa mieltä siitä, että turvallisuusasiat pitää olla kunnossa.

Meillä Suomessa on päivähoito mielettömän halpaa, vaikka kuinka maksaisi ylintä päivähoitomaksua, ei se kata kuin murto-osan todellisista kustannuksista.

Ja eikö lasten ole ihan hyvä oppia tiettyä niukkuutta ja kierrätystä? Itse ainakin pyrin kotona käyttämään kierrätysjuttuja jne. vaikka taloudellisesti niin ei tarvitsisikaan tehdä. En halua lapsistani kermaperseitä jotka oppivat siihen että vain uusi kelpaa ja kaiken pitää olla aina priimaa!

Vierailija
26/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä asuinpaikassa lapsille jouduttiin viemään kaikki mahdolliset, omista lautasista ym. lähtien. Mistään ilmaisesta ruuasta oli turha unelmoidakkaan tms.

Vuoden asuttiin kyseisessä maassa, joka ei ollut mikään kehitysmaa tms.

Nyt ollaan asuttu 7 vuotte Jenkeissä ja tänne jäädään. Hoitomaksut on kalliita, vaikka lapset ovatkin puolipäivä hoidossa (sain itsekkin alani töitä, vaikka pitikin käydä ensin vähän päivittämässä ammattia). Isommat ovat jo koulussa.

Meidän lasten päiväkodissa kyllä muuten pestään pyllyt tai ainakin meidän kaksosten pyllyt. Heillä on kuivat ihot, jotka eivät kestä mitään pyllypyyhkeitä. Eikä meille ole hoitajat valittaneet asiasta. En sitten tiedä, että pestäänkö kaikkien pyllyt vaiko käytetään noita liinoja? Kyseessä on suht pieni tarha.

Vierailija
27/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

askartelumateriaaleja tms.

Me syödään hyvää perusruokaa. Askarellaan kerran viikossa. Joskus jos mennään retkelle jonnekin kauemmas puistoon, saavat lapset pillimehut.

Talvella n.kerran viikossa laitoin termariin kaakaota, kun lämmin kaakao maistuu niin hyvältä pakkasella :)

Jos jollain lapsella on synttärit niin sitten on välipalaksi jäätelöä ja mehua (leivän jälkeen)

Olen perhepäivähoitaja.

Vierailija
28/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä esim turussakin jo vuosia sitten kuulemma pk:ssa iloittiin, jos saatiin lahjoituksena paperia ja askartelumatskua. Ja miksei töistä esim voisi viedäkin jotain vähän toiselle puolelle printattuja. Hyvää hyötykäyttöä.

Xylitopastillit meillä hoitaa ainakin vanhempainyhdistys eli tottakai maksetaan se pieni maksu.

Kevätjuhlat olivat pikniknyyttärit pihalla, mikä oli ihan okei.

Kaupunginvaltuustot itse asiassa päättävät rahoista. Hallitus saattaa velvoittaa lautakunnat säästämään x-määrän, lautakunnat tekevät ehdotuksen, ja valtuusto sitten hyväksyy tai hylkää. Nythän taas Hesassa on ihan tolkuttomasti lapsia päivähoidossa, enemmän kuin vuosiin. Aiheuttanee melkoista budjettipainetta kun on kyse lain säätelemästä toiminnasta.

Vierailija
29/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuokaa vaan meille kaikkea sellaista josta luulette meidän voivan askarrella.

se voi olla pumpulia, villalanganpätkiä, väripaperia, vessapaperinrullia, sormivärejä, ihan mitä vaan. Ei se aina tarvitse olla jotain mitä kaupasta ostetaan. Lapset tykkää ainakin meillä kotona vaan väsätä kaikkea, liimasta ja kaikesta mitä käsiinsä saavat. ei ole tarkoitus saada aikaiseksi mitään hienoja taideteoksia lipaston päälle, vaan pientä näprättävää vaikka siksi aikaa kun PPH laittaa ruokaa tai on muuten hiljainen hetki.

Kaikki menisi käyttöön.

Vierailija
30/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutoksia saada vain täällä purnaamalla. Eikä kannata purnata niille työntekijöille.

Itse tein Espoossa valituksen netin kautta (palautekohtaan) lapseni päiväkodin ankeasta pihasta, ja päiväkodin johtaja soitti vajaata viikkoa myöhemmin, miten ihanaa oli, että olin valittanut. He olivat vuosia laittaneet pyynnön pihan uusimisesta, mutta kun minä olin valittanut, oli jo parin päivän päästä tullut suunnittelijoita pihaa katsomaan ja alle viikon päästä johtaja sai päätöksen, että piha menee syksyllä remonttiin (siihen oli aikaa 2 kk). Johtaja oli todella kiitollinen!

Antakaa siis sitä palautetta. Muutosta ei tule, jos sen tarpeesta ei kerrota.

Vierailija
31/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei todellakaan ole mitään tuollaista! Kaikki toimii ja pihalle saatiin vuosi sitten uusi kiipeilyteline!

Vierailija
32/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mulle on ns.kunnia-asia (ehkä turhan korea ilmaus.. ) että meillä on kunnolliset askartelumateriaalit, hyvää ruokaa, lapsille joskus jotain extraa (ne pillimehut, lämmin kaakao termarissa, pitsaa välipalaksi tai pannaria hillon ja kermavaahdon kanssa)

Pyrin aina aika ajoin ostamaan erilaisia leluja kirppiksiltä, lainaan kirjoja kirjastosta jne.

Kun niin paljon aina perhepäivähoitajia mollataan, kun kaikki on pph:lla huonommin kuin pk:ssa niin itse ainakin haluan tarjota hyvää ja laadukasta varhaiskasvatusta lapsille, johon mielestäni sisältyy myös askartelu ym.materiaalit.

Kiitos vinkistä, alankin keräämään vessa- ja talouspaperirullia talteen, niistähän voi todellakin askarrella vaikka ja mitä! :)

Vierailija
33/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mulle on ns.kunnia-asia (ehkä turhan korea ilmaus.. ) että meillä on kunnolliset askartelumateriaalit, hyvää ruokaa, lapsille joskus jotain extraa (ne pillimehut, lämmin kaakao termarissa, pitsaa välipalaksi tai pannaria hillon ja kermavaahdon kanssa)

Pyrin aina aika ajoin ostamaan erilaisia leluja kirppiksiltä, lainaan kirjoja kirjastosta jne.

Kun niin paljon aina perhepäivähoitajia mollataan, kun kaikki on pph:lla huonommin kuin pk:ssa niin itse ainakin haluan tarjota hyvää ja laadukasta varhaiskasvatusta lapsille, johon mielestäni sisältyy myös askartelu ym.materiaalit.

Kiitos vinkistä, alankin keräämään vessa- ja talouspaperirullia talteen, niistähän voi todellakin askarrella vaikka ja mitä! :)

Vierailija
34/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.pph

Vierailija
35/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää jokaisen lapsen kotiin tällainen joulukranssi, lapsen kädenjäljestä.

Joku saattaa osata itse leikata?

Ei tule kalliiksi.

http://www.holiday-kids-crafts.com/preschool-craft-handprint-wreath.html

Vierailija
36/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.pph

Vierailija
37/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus aiemmin kirjoitin tänne viesti Vantaan päiväkodeista (kolmesta eri) ei se ketään kiinnostanut mikä oli meininki

eikä ole kiinnostanut tähän päiväänkään mennessä esim. mikä koulutus ihmisillä on joiden kanssa lapset viettää suurimman osan päivästä

mut ans olla jos pihatarjoilua ei löydy tai joudutaan askartelemaan kävyistä niin avot sehän se vääryys on..joka tietysti korjaantuu valittamalla!

Hahaa, mä nauran täällä partaani!

Arvaos kuinka monta valituskirjettä on pantu menemään sille ja tälle lautakunnan ihmiselle esimerkiksi ruokailuun liittyen eikä mitään tapahdu.

Ketään ei kiinnosta aidosti lasten asiat koska lapsilla ei ole ääntä=valtaa vaikuttaa asioihin millään tavalla. Lapset vaan elää siinä todellisuudessa jonka me aikuiset luomme. Ja huonosti menee, näemmä. Eihän ketään kiinnostanut oikeasti sekään kuinka monta työntekijää on per liuta lapsia, josta joku toinen aloittaja yritti saada keskustelua aikaan.

Tiedän osatotuuden päiväkodeista. Ja se on karua mutta se ei ole uutta eikä sekään ettei se tosiaan ketään liikuta.

Ei mitään uutta auringon alla siis.

Vierailija
38/46 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tosiaan sitä mieltä, että laadukas askartelumateriaali voi olla kierrätetty.

Se on lapsista hauskaa kun antaa lehtiä ja saavat sieltä leikata haluamiaan kuvia ja liimailla kartonkiin. Luovaa! :)

Vierailija
39/46 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittakaa, hyvät ihmiset, valittakaa! Ei muutoksia saada vain täällä purnaamalla. Eikä kannata purnata niille työntekijöille.

Itse tein Espoossa valituksen netin kautta (palautekohtaan) lapseni päiväkodin ankeasta pihasta, ja päiväkodin johtaja soitti vajaata viikkoa myöhemmin, miten ihanaa oli, että olin valittanut. He olivat vuosia laittaneet pyynnön pihan uusimisesta, mutta kun minä olin valittanut, oli jo parin päivän päästä tullut suunnittelijoita pihaa katsomaan ja alle viikon päästä johtaja sai päätöksen, että piha menee syksyllä remonttiin (siihen oli aikaa 2 kk). Johtaja oli todella kiitollinen!

Antakaa siis sitä palautetta. Muutosta ei tule, jos sen tarpeesta ei kerrota.

Tää on (valitettavan) totta. Vasta kun vanhemmat älähtää, alkaa tapahtua.

t. pk-duunari

Vierailija
40/46 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tuo "lapselle 1dl mehua ja keksi"-touhu oli juuri sitä viime keväänä! Mitään joulujuhlaa ei ollut, kevätjuhlaa ei ollut. Joku epämääräinen rieha, jonka tarkoituksena oli kerätä rahaa vanhemmilta. Oli tarjolla kaikkea epäterveellistä syötävää kamalaan hintaan (vitonen yhdestä vohvelista??) ja mehu oli tosiaan laskettu puolen desin tarkkuudella. Jos tahtoi lisää, se maksoi.

Oma 4-vuotias ei onneksi nähnyt hommassa mitään vikaa, hänelle riitti kaunis ilma ja laululeikit. Minä olin pettynyt ja järkyttynyt, mieheni samoin. Mielenkiintoista sekin, että alle 1km päässä oleva, myöskin kunnallinen päiväkoti, tarjosi vuosi sitten meille komeat kermakakut ja oikeat juhlatkin...mutta tämä päiväkoti sijaitsi ns. rikkaiden alueella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme