Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

imetyksen lopettaminen - lapsi syö usein yöllä mutta vain kerran päivällä

Vierailija
22.08.2011 |

joo, eli tyttö on vuoden ja kahden kuukauden kohta. meillä on niin päin, että päivällä imetys helposti unohtuu, eikä tyttö tunnu sitä kovin paljon kaipaavankaan. kerran, maksimissaan kolme vielä imetän, mutta on sellainen fiilis että imetykset olisi helppo saada loppumaan päivältä.

ongelmana onkin se, että tyttö on viime aikoina ollut hieman rauhaton öisin.. unissaan kitisee ja rauhoittuu helpoimmin rinnalle. nukkuu useimmiten vieressä, joten en edes muista kuinka monesti syö, mutta luulisin että noin kolme-neljä kertaa. olisiko kenelläkään hyviä tai edes neuvoja ollenkaan, miten imetys onnistuisi lopettaa yöltäkin? tuntuu kurjalta että lasta täytyisi huudattaa, ja pelkään että hän silloin luulisi äidin hylkäävän hänet :/ onko parasta pistää kerrasta poikki, vai ensin vaan yrittää vähentää öisiä imetyskertoja?

ISO kiitos jos joku viitsii auttaa!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä tunnet omasi parhaiten.

Itse lopettaisin yöimetykset kokonaan kerralla, tuntuisi siltä että vauvan on helpompi tajuta imetyksen loppuneen kokonaan öisin kuin että sen joutuisi toteamaan monta kertaa (jos vähentäisit ensin kahteen kertaan, sitten yhteen jne.)

Älä kuitenkaan huudata lasta. Eli, lapsi voi toki itseä totutun tissin perään, mutta ole silloin läsnä. Silittele tai pidä sylissä kunnes lapsi rauhoittuu ja laske takaisin sänkyyn. Toista niin kauan kuin tarvitsee. Ensimmäisinä öinä voi tarvita, mutta lapsi ei koe olevansa hylätty kun olet läsnä, häntä vain harmittaa kun ei saa jotain mihin on tottunut.

Kohta suurella kahden vuoden äitikokemuksella voin todeta, että lapselle on välillä vain pakko aiheuttaa mielipahaa. Ja sitten auttaa ja antaa keinoja selviytyä harmista.

Itse siis lopettaisin yöimetykset, jättäisin vielä vaikka viimeisen iltaimetyksen tai ensimmäisen aamuimetyksen ja toki voit vielä päivällä imettää jos vain tytölle kelpaa.

Tsemppiä!

Vierailija
2/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä tutti käytössä? Minä olen saanut imetyksiä yöllä vähenemään, kun tarjoan tuttia. Ei jaksa inttää vastaan yöllä ja huolii tutin lähes aina. Kokeilepas eka tuttia ja sitten vasta rintaa jos ei kelpaa.

Meilläkin tyttö 1,5v ja harventelemalla ja unohtelemalla luulen että loppuu, sekä tarjoamalla jotain tilalle olen ajatellut päästä imetyksestä.

Minä en halua kerralla lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu keino ei auttanut. Eli kun lopetin imetyksen, pidin öisin napakkaa paitaa ja kun lapsi heräsi ja halusi rintaa, otin syliin, halasin, heijasin jne. Nukkui vieressäni. Tottui parissa yössä, taisi tyytyä kainalossa nukkumiseen. Ikää noin 1v 6kk.

Vierailija
4/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista!

tutti on käytössä, mutta usein yöllä kun lapsi unissaan itkee, tutti ei kelpaa. vähän aikaa kitisee, sitten rauhoittuu ja taas alkaa pyöriminen ja itku.. rauhoittuu heti rinnalle, ja välillä haluaisi vain olla siinä. kun tarjoan tuttia tilalle, alkaa usein itku, jos tyttö ei ole saanut mielestään tarpeeksi.. itsenikin säästämiseksi olen vain antanut sitten imeä ts. nukkua tissi suussa kunnes rauhoittuu ja saan vaihdettua tuttiin.

mietin vaihtoehtoja, että täytyisikö minun mennä pariksi yöksi toiseen huoneeseen ja antaa isän rauhoitella vauvaa tämän halutessa rintaa? mutta kuten joku edellä sanoikin, lapsi varmasti tarvitsee silti äitiä lähelle, vaikka ei rintaa saisikaan.

Vierailija
5/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rauhoittunut ollenkaan isän sylin. Äiti piti saada, vaikka sitten ilman sitä rintaa. Enkä kyllä kestänyt kuunnella sitä lapsen itkua toisesta huoneesta.

Vierailija
6/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ihan sama juttu. kauhulla mietinkin sitä, jos joudun oikeasti menemään toiseen huoneeseen ja kuuntelemaan itkua sieltä. usein, jos lapsi herää pian nukahdettuaan ja isä menee rauhoittelemaan, itku vain yltyy. kun minä menen, rauhoittuu heti..

osaako kukaan sanoa, kannattaako minun yrittää antaa esim. nokkamukista maitoa? tyttö nukkuu melko pitkät yöunet, noin 22-10.20, ja tuntuu, että imettämällä olen saanut yöunia vielä pidemmäksi, kun viimeisen kerran yöllä tyttö syö 7-8 aikaan.

Vierailija
7/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä nukutaan, ei syödä. Herääpän sitten aikaisemmin aamupalalle.

Vierailija
8/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähensin imetteämistä kun poika oli 11 kk. Imetin vain aamulla kerran ja yöllä kerran - pari. Sitten jätin aamuimetyksenkin pois, imetin vain yöllä. Pojan ollessa vuoden, lopetin imetyksen kokonaan ja annoin yöllä maitoa nokkamukista. Poika ei kertaakaan kaivannut tissiä vaan joi maitonsa mukista ihan tyytyväisenä ja kävi nukkumaan.

Nyt hän on 1 v 5 kk ja juo kyllä edelleenkin kerran yössä maidon. Mä olisin jo sitä mieltä että saisi lopettaa, mutta kun poika on aika lailla alipainoinen olen vielä antanut maidon yölläkin. Nyt ollaan saatu painokäyrä kääntymään nousuun ensimmäistä kertaa vuoteen, niin en halua hyvää kehitystä heti romuttaa. Juokoon nyt vielä maitoa. Huoh...

Vierailija
9/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin poika nukkuu yöunia 11 - 13 tuntiä yössä.

t, 10

Vierailija
10/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi sitten vähän aikaisemmin? Auttaisiko se painon lisääntymiseen paremmin. Mitä maitoa lapsi juo, rasvatonta vai kevyttä?

Vierailija
11/17 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettelin 1,5 vuotiaan yösyömiset siten, annoin iltatissin ja yöllä taputtelin ja silittelin maidon antamisen sijaan,nukuttiin vierekkäin. Poju ei ole koskaan huolinut tuttia vaikka yritetty montaa mallia ja meni noin pari kolme yötä, ennen kuin rauhoittui, yöunet tosin sitten lyhenivät hieman. Viimeinen iltatissi taas yllättäen unohtui pojulta itseltään kokonaan kun olimme vieraisilla. Onneksi olimme vieraassa paikassa useamman yön,niin ei heti tutut kotijutut tulleet uudelleen mieleen. Kävi kuitenkin yllättävän kivuttomasti,vaikka kyllä vaikuttaa siltä, että muistijälki tissin rauhoittavasta vaikutuksesta on vieläkin (5kk) muistissa.

Vierailija
12/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö juo kevytmaitoa. ei ole mitenkään alipainoinen, 1v mitat olivat 79 ja 1150.

toki voisi korvata aamupuurolla, mutta lähinnä tuossa tarkoitin sitä, että on niin ihana saada nukkua pitkään! itsekään en ole koskaan ollut mikään aamuheräilijä. voihan kyllä olla, että tyttö nukkuu pitkät unet myös ilman yöimetystä. täytyy vain alkaa saamaan hänelle enemmän ruokaa alas illalla.. on melko vilkas tapaus, ja ruokailu yleensäkin on melkoinen operaatio. ei todellakaan istu rauhassa paikallaan, vaan koko ajan täytyisi viihdyttää.

Vierailija
13/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivat meillä. Lapsi selasi niitä ja minä (tai mies) lusikoi lapsen suuhun ruokaa. Mainoslehtisissä on kivat kuvat eikä ole niin väliä vaikka repeytyy tai tippuu ruokaa. Paksut kuvastot olivat parhaita. Hae vaikka matkaoppaita jostain.

Vierailija
14/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, siis kyllä tyttö syö kunhan on jotain katseltavaa :) joskus vain näkee niitä lapsia, jotka ihan rauhassa, ilman mitään istuvat paikoillaan, hiljaa ja sotkematta, syövät kaiken ja vielä avaavat suunsa suuuurelle joka lusikallisen kohdalla. meillä ei ihan näin ole ;)

Vierailija
15/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten keksimme mainoslehdet. Ja ne toimivat. Ja kumman syystä lapsi söi paremmin esim kauppamatkalla. Eli joskus lähdimme tarkoituksella jonnekin ruoka-aikaan ja syötin lapselle pilttipurkin.

joo, siis kyllä tyttö syö kunhan on jotain katseltavaa :) joskus vain näkee niitä lapsia, jotka ihan rauhassa, ilman mitään istuvat paikoillaan, hiljaa ja sotkematta, syövät kaiken ja vielä avaavat suunsa suuuurelle joka lusikallisen kohdalla. meillä ei ihan näin ole ;)

Vierailija
16/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli samanlainen tilanne. Yöllä rinta olisi kelvannut, mutta päivällä ei juurikaan. Lapsen ollessa n. 11 kk ikäinen, päätin lopettaa yösyötöt. Eräänä yönä vauva ei sitten enää saanutkaan rintaa vaan tuttia (joka oli muutenkin käytössä). Vauva teki sitten itse päätöksen myös päiväimetyksen loppumisesta. Meillä toimi siis kerrasta poikki-metodi.

Kun yösyötöt olivat loppuneet, alkoi myös ruoka maistua. Vauva ei saanutkaan enää tankattua maidolla, joten alkoi tankkaamaan sitten iltapuuroa :)

Vierailija
17/17 |
23.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi sitten vähän aikaisemmin? Auttaisiko se painon lisääntymiseen paremmin. Mitä maitoa lapsi juo, rasvatonta vai kevyttä?

Niin poika syö yleensä yöllä klo 03 - 05, että siihen aikaan ei kyllä nousta syömään kunnon ruokaa. Puuroa hän ei syö muutenkaan enää nykyään lusikallistakaan :)

Muutoin juodaan rasvatonta maitoa, yöllä annan Muksu maitojuoman, jonka poika juo yleensä kokonaan.

t, 10