Ei voi olla noin vaikeeta - tytär toi kolmannen lukkarin tänään!
Kommentit (24)
Ainekohtaisten viikkotuntien määrät luulisi olevan tiedossa jo ennakkoon...
Pienemässäkin koulussa. Älkää viitsikö mussuttaa, ne muutokset on lasten parhaaksi: meillä ainakin pakkaa sekoittaa erityisopettajien resurssien suunnittelu, johon taas vaikuttaa jakotunnit, kielivalinnat yms yms. Kaikkea ei pysty sijoittamaan lukujärjestyksiin etukäteen. Sitten jos kotiin ei heti laita lukkaria koska se voi elää, sekään ei sovi mammoille!
Pienemässäkin koulussa. Älkää viitsikö mussuttaa, ne muutokset on lasten parhaaksi: meillä ainakin pakkaa sekoittaa erityisopettajien resurssien suunnittelu, johon taas vaikuttaa jakotunnit, kielivalinnat yms yms. Kaikkea ei pysty sijoittamaan lukujärjestyksiin etukäteen. Sitten jos kotiin ei heti laita lukkaria koska se voi elää, sekään ei sovi mammoille!
Ei jakotunteja, ei kielivalintoja...
t. 2
t. 2
että ne tyttäresi opettajat opettavat muitakin, jopa muissa kouluissa. Meillä ainakin ekaluokkalaisen lukkari muuttui kun liikunnanopettaja joutui toiseen kouluun tuuraajaksi ja musiikinopettaja laitettiin lisäksi vetämään kerhoa erityiskouluun.
t. 2
Aika mutkikkaita työvuorolistoja koostan jatkuvasti työssäni. Periaatteessa kyseessä on pitkältikin samat asiat?
Sinä ilmeisesti kasaat, kun herneen sain noin syvälle nenääsi työnnettyä :)
Pienet muutokset kyllä voi ymmärtää, mutta tuntuu, että näitä asioita ei ole todellakaan mietitty kovin pitkälle etukäteen. Montako muuttuvaa asiaa koulutyössä pienessä normikoulussa on, joita ei voi ennakoida etukäteen?
edelleen 2
Aika mutkikkaita työvuorolistoja koostan jatkuvasti työssäni. Periaatteessa kyseessä on pitkältikin samat asiat?
Sinä ilmeisesti kasaat, kun herneen sain noin syvälle nenääsi työnnettyä :)
Pienet muutokset kyllä voi ymmärtää, mutta tuntuu, että näitä asioita ei ole todellakaan mietitty kovin pitkälle etukäteen. Montako muuttuvaa asiaa koulutyössä pienessä normikoulussa on, joita ei voi ennakoida etukäteen?
edelleen 2
Esitin vain kysymyksen :) Ja tämä on ehdotus, eikä herneen hernettä näköpiirissä: jospa sinä menisit ja kouluttaisin nämä ilmeisen epäpätevät henkilöt tekemään lukkarit oikeaoppisesti. Itseasiassa taitoasi tarvittaisiin varmastikin lähes kaikissa suomen kouluissa.
en ole eläissäni kasannut yhtä ainutta lukkaria, senpä takia en lähtisi arvostelemaan niitä, jotka varmasti tekevät parhaansa lukkareita tekiessään.
Vai luuletko että ne ihan ilkeyttään niitä muuttelevat?
Vanhan lukuvuoden puolella? Kun varsinkaan ekaluokkalaisten määrä ei ole vielä edes täysin selvillä, pikkuisten vanhemmat kun tuppaavat muuttamaan usein juuri ennen kun koulu alkaa. Lisäksi näistä uusista ei voi tietää onko siellä esim. islamin lukijoita tai et-oppilaita joiden lukujärjestykset usein sotkevat koko paletin, se islamin ope kun sattuu opettamaan 10 muullakin koululla.
Mitä haittaa sinulle nyt muka on siitä onko lapsesi koulussa 8-12 vai 9-13?
Minä teen jo sitä työtä, mistä minulle maksetaan palkkaa. En koe tarvetta tehdä oman työni lisäksi muiden ihmisten palkkatöitä talkoilla.
2
en ole eläissäni kasannut yhtä ainutta lukkaria, senpä takia en lähtisi arvostelemaan niitä, jotka varmasti tekevät parhaansa lukkareita tekiessään. Vai luuletko että ne ihan ilkeyttään niitä muuttelevat?
Ihan rehellisesti sanottuna epäilen sen ennemmin olevan ammattitaidottomuutta tai välinpitämättömyyttä.
Ja sille seuraavalle vielä kommentti: Minä asun maalla. Meillä ei tosiaan ole mitään kielivalintoja, ei yhden yhtä islamin opiskelijaa, ordotoksia tms. Ei mitään muutakaan valinnaisuutta. Ekaluokkalaisten määrä ei välttämättä ole ollut tiedossa vielä keväällä, mutta joka tapauksessa niitä on yksi luokallinen.
En oikeasti ymmärrä tarvetta hilata ja vitkuttaa lukujärjestyksiä edestakaisin. Suuremmassa koulussa vielä voisin ymmärtää, mutta näissä mittasuhteissa en.
Voitte yrittää selvittää asiaa minulle, kuten jo olettekin tehneet. Mikään noista selityksistä vain ei tähän mennessä tunnu koskettavan meidän kouluamme. Silti lukujärjestyksiä tulee uusina versioina pahimmillaan parin päivän välein...
2
Mitä ne yllätykset ovat lapsesi koulussa, sitä me ei voida täällä tietää. Varmaa on vain se, että jotain sellaista on tapahtunut, joka vaikuttaa lukkariin.
Se sinun täytyy kysyä koululta, täällä voidaan vain arvailla.
Kaipa sitä voisi ihan vaikkapa pikkaisen (sen viikon - pari) tinkiä opettajien lomista, että olisi lukujärjestys valmiina koulun alkaessa.
Meillä odotetaan _edelleen_ eka- ja kuudesluokkalaisten lukujärjestystä. Ei kyllä mene jakeluun tämä, ei sitten niin millään.
esimerkiksi elokuun 1. viikolla. Eiköhän siinä kohtaa jo ole suhteellisen hyvin tiedossa kouluun tulevat lapset.
Mä en ymmärrä tätä, en yhtään. Itse olen neljä (4) viikkoa lomilla. Kuten suuri osa Suomen kansaa. Ja sitten pitäisi ymmärtää, että noita lukujärjestyksiä tehdään vasta kun koulu alkaa. Ei mene jakeluun, ei.
Enkä ole aiemmin älynnyt edes hermostua. Vasta nyt viidennen (5.) lapsen mentyä kouluun ryhtyi nyppimään tämä ihan kybällä. Varsinaista tehottomuutta. Mur.
(oppilaita päälle 400) jossa on islaminlukijoita ja kielivalintoja ja ties mitä, ole koskaan tullut kuin yksi lukujärjestys. EI ole koskaan jälkikäteen muuteltu tämän seitsemän vuoden aikana mitä perheestämme on siellä lapsia ollut.
Mitä ne yllätykset ovat lapsesi koulussa, sitä me ei voida täällä tietää. Varmaa on vain se, että jotain sellaista on tapahtunut, joka vaikuttaa lukkariin. Se sinun täytyy kysyä koululta, täällä voidaan vain arvailla.
Niitä, joissa "voi, voi, voi sattuu yllätyksiä, joille ei voida mitään..."
Ja niitä, joissa asiat pitää hoitaa yllätyksistä huolimatta särmästi...
Tämän perusteella voin varmaan muodostaa mielipiteeni siitä, kumpaan tehokkuus- ja vastuullisuusluokkaan opettajien/rehtoreiden ammatti kuuluu.
Siitä kyllä olen samaa mieltä kanssasi, että suunnittelemalla kunnolla - myös niiden yllätysten varalta - homma toimii.
Minä ainakin olen joutunut pientä viilausta tekemään, johtuen kouluavustajien ja erityisopettajien tunneista. Noita ei mitenkään voinut vielä viikko sitten tietää.
T: Ope
on syynä. Voi toki olla ammattitaidottomuuttakin, mutta jospa hoitavat kuitenkin perustehtävänsä kunnolla. Lukujärjestysten laatiminen on todella vaikeaa (myös ilman niitä kielivalintoja ja islaminopetuksia). Kukaan (3.luokan tai siitä ylöspäin) opettaja ei opeta koko luokalle kaikkea missään koulussa. Taito- ja taideaineiden + kielten tunnit mm. sekoittavat lukujärjestystä melkoisesti. Kyseessä ei ole vain opettajan "työvuorojen" laadinta vaan yksittäisten oppilaiden lukujärjestykset. Esim. kenelläkään oppilaalla ei voi olla peruopetuksessa alle 3 tunnin päivää.
Juu.