Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä/vinkkejä pullojenkeräämisen suunnitelmiin

Vierailija
21.08.2011 |

Täällä on ollut usein ketjuja, joissa on peräänkuulutettu köyhien ihmisten omaa aktiivisuutta ja esim. pullojen keräämistä ja marjastamista. No, marjastaminen taitaa nyt olla myöhäistä, ja yhden kerran kun kävin metsässä, niin löysin kyllä mustikan varpuja, muttei niissä ollut yhtään mustikoita. Mutta ensi kesänä voisin koittaa ottaa etukäteen selvää, missä olisi hyvät mustikkapaikat.

Mutta tuo pullojen kerääminen olisi nyt suunnitelmissa. Meitä on 3-henkinen perhe, ja joudumme maksaa osan vuokrasta toimeentultuen perusosasta, ja muutenkin tuntuu ettei vaan tulla toimeen, vaikka kuinka juostaan tarjousten perässä, tehdään itse, ei ostella turhuuksia, jne.

Suunnitelmani tulevalle syksylle ovatkin, että hankkisimme pari sataa euroa ylimääräistä /kk, pulloja keräämällä. Siis 50 eur /viikko. Sillä saisimme katettua sen omavastuuosuuden vuokrasta ja myös esim. ne vaate- yms hankinnat joihin ei nyt vaan ole varaa.

Onko mielestänne järkevämpää yrittää kerätä pulloja joka päivä/ilta, vai koko summa esim. kahtena iltana?

Ja ei kai näistä suunnitelmista tarvitse ilmoittaa työkkäriin tai sossuun? Katsovatko, ettemme ole työmarkkinoiden käytettävissä niinä päivinä, kun keräämme pulloja? Luulen kyllä, että jätän asian mainitsematta, mutta mitä sanoo laki?

Ja jos teillä on jotain vinkkejä tähän, niin kertokaa - esim. miten ne kannattaa kuljettaa jne?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niita pulloja loytyy noin paljon per viikko?

Hyva suunnitelma muuten, enka mina henk koht kylla mihinkaan ilmottelis.

Vierailija
2/3 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään sitten ilmoiteta. Ajattelin, että jos tekisi vaikka reippaan ilta- ja aamukävelyn ja samalla keräisi pulloja. Uskon että niitä löytyy, onhan sitä suositeltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon nimittäin ajattelet pullojen keruulla voivan tienata. Mihinkään noita pullorahoja ei ainakaan kannata ilmoitella on se sen verran kovaa hommaa kuitenkin. Olen itse sosiaalityöntekijä (en kyllä tee toimeentulotukityötä mutta joskus olen tehnyt) enkä kyllä rupeaisi pullorahoja huomioimaan toimeentulotukilaskelmassa koska mielestäni sen voisi perustella sillä, että pienten lisätulojen hankinta on ihan ok. Mutta parempi mielestäni olisi jos ei niitä ilmoitettaisikaan niin ei tarvisi edes miettiä tuollaista. Joku sitä paitsi saattaisi huomioidakin ne tulona, valitettavasti.

Mielestäni myös pullojen kerääminen on huomattavasti mukavampaa kesällä kuin talvella. Silloin on lisäksi paljon tapahtumia ja pussikaljoittelua siellä täällä joten satoa saa huomattavasti enemmän. Mutta voihan keräilyn toki aloittaa koska vaan ja ilman muuta jos rahat on tiukalla kannattaa ottaa pullot ja tölkit mistä vastaan tulee kun ulkona liikkuu, saa ainakin vähän lisärahaa kauppareissulle. Jos on liikatarjontaa ja kuljetusongelmaa kannattaa suosia tölkkejä ja muovipulloja koska ovat keveitä kantaa. Toisaalta silloin kun pulloja on paljon tarjolla on usein myös kerääjiä paljon liikkellä.

Mutta siis jos noin paljon haluatte kerätä niin suosittelisin kartoittamaan koska lähialueilta hyvin löytyy pulloja. Lähinnä varmaan viikonloppuihin ja juhlapyhiin homma painottunee koska silloin yleensä on enemmän pulloja saatavilla. Juhlapyhinä kuten vappu ja uusivuosi kannattaa varmaan olla pitkä päivä liikkellä silloin voi ihan oikeasti saada jonkinlaista tuloakin. Asiaan vaikuttaa toki sekin onko teillä autoa käytössä, eli keräättekö esim. ihan kodin lähellä vai menettekö jonnekin otolliseen paikkaan kauemmaksikin. Asiaan vaikuttanee paljon myös perheenjäsenten iät. Menettekö kaikki yhdessä keräämään vaikka myöhäänkin illalla vai vai pääseekö ylipäätään toinen (nyt oletan että on kyse kahden vanhemman perheestä sitähän et tainnut mainita) esim. ilta-aikoihin keräämään? Jos ei ole mahdollista kerätä iltaisin niin sitten aikainen aamu voi olla mahdollisuus saada pulloja kerättyä. Suosittelen, että lenkkeiletta paljon niin voitte saada jonkin verran pulloja pitkin viikkoa päivittäin ja sitten teette vielä varsinaisia keruureissuja esim. kaksi kertaa viikossa. Kesällä on pulloja sitten enemmän pitkin päivää saatavilla. Toki varmasti on tiettyjä paikkoja joissa niitä talvellakin löytyy ihan joka päivä päiväsaikaankin mutteihan se ihan niin valtavirtaista ole juoda puistossa kaljaa talvella kun se on kesällä. Talvella pulloja löytyy usein enemmän esim. bussipysäkeiltä yms.

Olen jossain vaiheessa pienimuotoisesti kerännyt pulloja. Lähinnä koska se oli mielestäni hauskaa ja ekologista eli en tenhyt sitä rahan takia. Esimerkiksi yhtenä vappuna keräsimme kaveriporukassa pulloja. Vieläkin saatan ottaa yksittäisiä pulloja tai tölkkejä kun niitä näen mutta vähän laiskaksi olen tullut.