Mitä ravintolisiä syötte ja miksi?
Haluan tietää, koska itse olen varma, etten saa päivässä tarpeeksi vitamiineja yms, paitsi kalsiumia (juon maitoa kuin hullu... nam!). Pitäisi alkaa syömään jotain ravintolisiä, jotta kiintiöt tulisi täyteen, kertokaa vinkkejä ja omat pillerinne.
Myytti: Ne kerääntyy elimistöön. Totta??
Kommentit (17)
syön mieluummin monipuolisesti kuin pillereitä purkista.
B-vitamiinia käytän koska en syö tarpeeksi kasviksia.D-vitamiinia otan talvisin koska siitä on melkein kaikilla puutetta Suomessa.Muita en säännöllisesti käytä,ajoittain jotain muitakin joskus.
En myöskään ole vakuuttunut että keinotekoinen vitamiini toimii elimistössä samalla tavalla kuin ruoasta saatu,pitäisi minunkin vaan keskittyä parempaan ruokavalioon.
Rasvaliukoiset vitamiinit kertyvät elimistöön(A,D,E),siksi niitä ei saa ottaa liikaa.
Mun normaali viikko:
ma-pe
monivitamiinitabletti - Multivita (ei Multitabs, koska siinä on A-vitamiinia)
D-vitamiini öljykapselissa 25-50 µg paitsi aivan kesällä
la-su
B-vitamiini + maitohappobakteerikapseli
C-vitamiini
D-vitamiini kuten yllä
kalaöljykapseli
2 helokkikapselia
Haluan siis varmistaa, että saan riittävästi ennenkaikkea foolihappoa (noissa monivitamiinikapseleissa) ja D-vitamiinia.
Itse syön myös monipuolisesti, joten en usko, että kovin paljon on muissa puutteita. Hyviä rasvoja haluan lisää lähinnä noista helokista ja kalaöljystä.
Huonona kautena,kun ruokahalu on täysin pois, otan jotain monivitamiinivalmistetta. Muuten menen noilla kalkilla ja D:llä.
Kalkkia syön purkista, koska maitoa en juo ja muutenkin maitotuotteiden käyttö on vähäistä. D-vitamiinia käytän ympäri vuoden, koska olen huomannut, että olematon vastustuskykyni on paljon parempi kuin ennen muinoin.
stä ymäpärivuoden joka päivä 10-25ug (riippuu mit purkkeja sattuu kaapissa olemaan). Muuten monipuolisella ruokavaliolla.
En käytä riittävästi maitoa päivässä saadakseni tarpeellisen kalkkimäärän. D-vitamiini liittyy samaan asiaan. Minulla on ollut siitä puutostakin (verikokeesta selvinnyt).
monivitaaminitabletteja. Sen lisäksi d-vitamiinia, omega 3-tabletteja ja magnesiumia aina kun muistan, vähintään joka toinen päivä. Talvella otan d-vitskua joka päivä. Niin ja nyt raskausaikana myös rautaa.
mistä niissä maissa saadaan kalsiumia, joissa ei aikuiset juo ollenkaan maitoa?
mistä niissä maissa saadaan kalsiumia, joissa ei aikuiset juo ollenkaan maitoa?
Olisko vaikka juustosta?
kalkki ja d-vitamiini ihan reseptillä, koska todettiin 1,5 vuotta sitten osteopeninen luusto. Kaaduin, mursin ranteeni ja kävin luutiheysmittauksissa. 0,5 vuoden päästä uudet mittaukset. toivotaan, ettei ole mennyt pahemmaksi. En juo maitoa, mutta syön kyllä jougurttia ja juustoa. Erityisesti kevyiden ihmisten kannattaa pitää luustostaan huolta, kun se ei rasitu (ja samalla vahvistu) samalla tavalla kuin painavimmilla. Minä olen 168 cm ja painan 49 kg. Ikää 32 ja kaks lasta.
harvassa maassa varmaan syödään jotain puolta kiloa juustoa per nenä päivässä.
Ei juustoa tarvita mitään puolta kiloa päivässä. Yhdessä viipaleessa on noin 1/5-1/8 päivittäisestä kalsiumtarpeesta, joten esim. 5-8 10 g viipaleesta saa päivittäisen kalsiuminsa. Monessa maassa juustoa laitetaan ruokiinkin - vrt. fetajuusto tai lasagne tai pizza.
koska suomalaiset saavat sitä liian vähän verrattuna suosituksiin, varsinkin lapset(Lapsemmekin syövät D-vitamiinitabletteja)
Sitten syön kalaöljykapseleita, koska en todellakaan syö tarpeeksi kalaa (kaksi kertaa viikossa) ja niin syö meidän lapsetkin.
Itse syön lisäksi kalkkitabetteja, koska en juo maitoa, piimää ja muitakin maitotuotteita käytän erittäin vähän (juustoja, maitorahkaa jne.)
30ml aloe veraa aamuin illoin ja kerran päivässä multitabs.
olen tosi virtsisaltis. karpalot vähän pienentää tsäänssejä. tosin, nyt kun rupean miettimään, en mä sen jälkeen ole ollut edes kipeänä kun karpalot alotin, eikä oo myöskään ollu hiivaa...
Bilsan tunnit jääneet väliin, voisitteko mainita myös, mihin juuri näitä vitamiineja yms tarvitaan, jotta tiedän miksi syön niitä.
AP